Az út törvénye című alkotás speciálisan a prágai Nemzeti Galéria számára készült, felállítását az utóbbi napokban maga a művész vezette és felügyelte. A művész nem először alkot menekült témában, előbb újraértelmezte a tengerbe fulladt szír kisfiú fotóját, majd dokumentumfilmet forgatott a témáról, ezután pedig a berlini Konzerthaus-t dekorálta ki tavaly februárban 14.000 mentőmellénnyel.
A mentőmellénnyel beborított berlini Konzerthaus (Fotó/Forrás: Clemens Bilan / Getty Images Hungary)
Legújabb alkotásában, a mintegy 70 méter hosszú felfújható gumicsónakban 258 arcnélküli figura van elhelyezve, akik a migránsokat jelképezik, a menekülőket, akik a háborgó tengeren átkelve új életet és szerencsét keresnek a nagyvilágban. Aj Vej-vej nyíltan bírálja a nyugati politikusokat, akik ellenzik a menekülők befogadását.
A Kiállítási Palota nagytermében elhelyezett alkotás monumentalitásának hatását fokozza, hogy az egész egy hatalmas üveggömbben tükröződik.
Bár az eseményeket szinte élőben lehet követni, sem a nyugati politikusok, sem polgárok, sem országaik nem képesek beleélni magukat a menekülő emberek tragédiájába - véli az alkotó.
Aj Vej-vej azt állítja, hogy ő, mint a mai kínai rendszer éles bírálója, az ábrázolt helyzetet a saját bőrén megtapasztalta. Kína mellett az utóbbi időben egyre erőteljesebben bírálja az európai-amerikai civilizációt is, amely szerinte képtelen megérteni a világban kibontakozott humanitárius válságokat.
A művész-aktivista szerint a nyugati világ általában csak önálló identitás, név és élettörténet nélküli embertelen tömegnek ismeri a menekülteket.
"A kiállítás az emberiség mai helyzetének sokrétű epikai ábrázolása, a művész erkölcsi nyugtalanságának kifejezése a nem szűnő, ellenőrizetlen rombolás és vérontás felett" - jelentette ki a nagy érdeklődést kiváltó alkotás kiállításának megnyitóján Jirí Fajt, a prágai intézmény igazgatója.