Vizuál

Menekültekkel teli csónakot állított ki Prágában Aj Vej-vej

2017.03.17. 14:04
Ajánlom
A hetvenméteres alkotás március 16-ától látható a prágai Kiállítási Palotában, a cseh Nemzeti Galéria központjában.

Az út törvénye című alkotás speciálisan a prágai Nemzeti Galéria számára készült, felállítását az utóbbi napokban maga a művész vezette és felügyelte. A művész nem először alkot menekült témában, előbb újraértelmezte a tengerbe fulladt szír kisfiú fotóját, majd dokumentumfilmet forgatott a témáról, ezután pedig a berlini Konzerthaus-t dekorálta ki tavaly februárban 14.000 mentőmellénnyel.

A mentőmellénnyel beborított berlini Konzerthaus

A mentőmellénnyel beborított berlini Konzerthaus (Fotó/Forrás: Clemens Bilan / Getty Images Hungary)

Legújabb alkotásában, a mintegy 70 méter hosszú felfújható gumicsónakban 258 arcnélküli figura van elhelyezve, akik a migránsokat jelképezik, a menekülőket, akik a háborgó tengeren átkelve új életet és szerencsét keresnek a nagyvilágban. Aj Vej-vej nyíltan bírálja a nyugati politikusokat, akik ellenzik a menekülők befogadását. 

A Kiállítási Palota nagytermében elhelyezett alkotás monumentalitásának hatását fokozza, hogy az egész egy hatalmas üveggömbben tükröződik.

Ezt az jelzi, hogy a nyugati társadalom a menekültek személyes és családi tragédiáit csak tükröződve, döntően a médiából ismeri.

Bár az eseményeket szinte élőben lehet követni, sem a nyugati politikusok, sem polgárok, sem országaik nem képesek beleélni magukat a menekülő emberek tragédiájába - véli az alkotó.

Ai Weiwei (@aiww) ltal megosztott bejegyzs,

Aj Vej-vej azt állítja, hogy ő, mint a mai kínai rendszer éles bírálója, az ábrázolt helyzetet a saját bőrén megtapasztalta. Kína mellett az utóbbi időben egyre erőteljesebben bírálja az európai-amerikai civilizációt is, amely szerinte képtelen megérteni a világban kibontakozott humanitárius válságokat.

A művész-aktivista szerint a nyugati világ általában csak önálló identitás, név és élettörténet nélküli embertelen tömegnek ismeri a menekülteket.

"A kiállítás az emberiség mai helyzetének sokrétű epikai ábrázolása, a művész erkölcsi nyugtalanságának kifejezése a nem szűnő, ellenőrizetlen rombolás és vérontás felett" - jelentette ki a nagy érdeklődést kiváltó alkotás kiállításának megnyitóján Jirí Fajt, a prágai intézmény igazgatója.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!
Vizuál

Egy kis napfény – Budapesti életképek 1945–1949

Budán még javában zajlott az ostrom, amikor Pesten már megnyílt az első mozi, a következő napon megindult az első villamosjárat, majd Buda felszabadulása után öt nappal fogadta vendégeit az első kávéház is. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal az 1945 és 1949 közötti néhány békés évből válogattak fotókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál cannes

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.
Vizuál kritika

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Vizuál magazin

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Hamvadó ifjúság

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a lángoló BS-re emlékszik vissza.
Vizuál hír

Kende János életműdíjat kap a Zsigmond Vilmos Filmfesztiválon

Kedden kezdődik az Oscar-díjas operatőr, Zsigmond Vilmos emlékét őrző nemzetközi filmfesztivál Szegeden, ahol A tanú eredeti verzióját is levetítik és amelynek életműdíjasa nem más, mint Jancsó Miklós egykori munkatársa, Kende János.