Vizuál

Menekültekkel teli csónakot állított ki Prágában Aj Vej-vej

2017.03.17. 14:04
Ajánlom
A hetvenméteres alkotás március 16-ától látható a prágai Kiállítási Palotában, a cseh Nemzeti Galéria központjában.

Az út törvénye című alkotás speciálisan a prágai Nemzeti Galéria számára készült, felállítását az utóbbi napokban maga a művész vezette és felügyelte. A művész nem először alkot menekült témában, előbb újraértelmezte a tengerbe fulladt szír kisfiú fotóját, majd dokumentumfilmet forgatott a témáról, ezután pedig a berlini Konzerthaus-t dekorálta ki tavaly februárban 14.000 mentőmellénnyel.

A mentőmellénnyel beborított berlini Konzerthaus

A mentőmellénnyel beborított berlini Konzerthaus (Fotó/Forrás: Clemens Bilan / Getty Images Hungary)

Legújabb alkotásában, a mintegy 70 méter hosszú felfújható gumicsónakban 258 arcnélküli figura van elhelyezve, akik a migránsokat jelképezik, a menekülőket, akik a háborgó tengeren átkelve új életet és szerencsét keresnek a nagyvilágban. Aj Vej-vej nyíltan bírálja a nyugati politikusokat, akik ellenzik a menekülők befogadását. 

A Kiállítási Palota nagytermében elhelyezett alkotás monumentalitásának hatását fokozza, hogy az egész egy hatalmas üveggömbben tükröződik.

Ezt az jelzi, hogy a nyugati társadalom a menekültek személyes és családi tragédiáit csak tükröződve, döntően a médiából ismeri.

Bár az eseményeket szinte élőben lehet követni, sem a nyugati politikusok, sem polgárok, sem országaik nem képesek beleélni magukat a menekülő emberek tragédiájába - véli az alkotó.

Ai Weiwei (@aiww) ltal megosztott bejegyzs,

Aj Vej-vej azt állítja, hogy ő, mint a mai kínai rendszer éles bírálója, az ábrázolt helyzetet a saját bőrén megtapasztalta. Kína mellett az utóbbi időben egyre erőteljesebben bírálja az európai-amerikai civilizációt is, amely szerinte képtelen megérteni a világban kibontakozott humanitárius válságokat.

A művész-aktivista szerint a nyugati világ általában csak önálló identitás, név és élettörténet nélküli embertelen tömegnek ismeri a menekülteket.

"A kiállítás az emberiség mai helyzetének sokrétű epikai ábrázolása, a művész erkölcsi nyugtalanságának kifejezése a nem szűnő, ellenőrizetlen rombolás és vérontás felett" - jelentette ki a nagy érdeklődést kiváltó alkotás kiállításának megnyitóján Jirí Fajt, a prágai intézmény igazgatója.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.