Ma már azt hihetnénk, nincs az a jövőt firtató jóslat, amin bárki is meglepődne. A közelmúltban felröppent, a mesterséges intelligencia (MI) és a mozi összefonódását firtató hírek mégis sokaknál kiverték a biztosítékot. Ma még nem tudni, a következőkből mi és mikor válhat valósággá, de egy biztos: ahogy a technológiai innovációk az egész életünket átalakítják, úgy egyre nagyobb hatással lesznek a filmkészítésre és a moziba járási szokásainkra is.
Az első hírt a Variety hozta le a Karlovy Vary filmfesztiválon elhangzott prezentáció nyomán.
A ScriptBook alapítója azt állította, hogy a forgatókönyvek analizálásával képesek meghatározni, hogy egy film blockbuster-siker, vagy bukás lesz.
Állítása szerint algoritmusuk a Sony stúdió bemutatóit elemezve 32 buktából 22-t előre tudott volna jelezni. A filmstúdió 2015 és 2017 között 62 filmet mutatott be, ezek több mint fele pénzügyileg megbukott - jó hasznát vehették volna tehát a ScriptBook segítségének. A jövőben valószínűleg egyre több stúdió fog mesterséges intelligenciát bevetni a minél több box office-siker érdekében.
A ScriptBookot 2015-ben alapították Belgiumban, mára pedig jelentős pénzügyi befektetések állnak mögötte. A cég mesterséges intelligenciája meglehetősen egyszerűen működik, hiszen csak fel kell tölteni a forgatókönyvet PDF formában, körülbelül 5 perc múlva pedig már meg is kapjuk az eredményt: többek között hogy milyen korhatár-besorolás várhat a filmre vagy hogy ki lehet a célcsoport, de az elemzés a karaktereket is kivesézi, felismeri a protagonistát és antagonistát azok érzelmeivel együtt. És ami a legfontosabb: jóslatot tesz arra is, hogyan teljesíthet a film a kasszáknál.
A ScriptBook titka a gyorsan tanuló MI, ami 6500 forgatókönyvön edződött, az alapító szerint pedig előrejelzései 84%-ban bejönnek. Mindez háromszor jobb eredmény, mint az emberi jóslatoké. A rendszer másik előnye, hogy elősegítheti a nemek egyenlőségét is, hiszen képes jelezni, a film átmegy-e a Bechdel-teszten, azaz hogy két, női szereplő a férfiakon kívül másról is beszél-e. Az MI működése persze még nem tökéletes: a Kaliforniai álomnak például fele annyi bevételt jósolt, mint amennyit valójában elért. Ennek ellenére a filmnek a rendszer így is zöld jelzést adott - a stúdiókkal ellentétben, akik Damiene Chazelle-nek csak a Whiplash sikere után adtak pénzt, hogy megvalósítsa álmát. Mindez akár még biztató is lehet a jövőre nézve; talán a mesterséges intelligencia nem nézi le annyira a nézőket, mint a filmstúdiók fejesei, akik a közelmúltban csak a folytatásokban és kérpegényfilmekben látják a lehetőséget.
A másik, az előzőnél is nagyobb port kavart hírt a Deadline hozta le:
Tony Kaye, az Amerikai História X rendezője következő, 2nd born című filmjében egy robotszínésznek adott szerepet.
Kaye karrierjéről sokat elmond, hogy mai napig egyedül az immár 20 éves (ám még mindig zseniális) drámáját citálják a neve alatt, érdeklődésre számot tartó, vagy értékelhető filmet ugyanis nemigen rendezett azóta. Talán épp ez inspirálta a rendhagyó döntésre - így ismét róla szólnak a hírek és vele vannak tele a lapok. Ha nincs a robotszínész, aligha cikkeznének legújabb mozijáról, ami egyébként a 1st Born című független vígjáték folytatása, amiben többek között Val Kilmer is szerepelt. Az IMDb Kilmert speciel pont nem jegyzi a második résznél, pedig a hírek szerint az eredeti stáb valamennyi tagja visszatér - egy robottal kiegészülve.
A hír hallatán máris sokan elkezdték kongatni a vészharangot - elvégre ma már egyre kevésbé számítanak húzóneveknek a világhírű színészek és színésznők, hiszen inkább franchise-okra és sorozatokra tódul a nép.

Kapcsolódó
Réz András: Az utolsó mozielőadás
Nem kell pánikolni, ez az írás nem Peter Bogdanovich azonos című 1971-es filmjének elemzése. És nem is apokaliptikus vízió, amelyben az utolsó mozielőadást a világvége miatt nem követik továbbiak. Hanem Réz András elmélkedik a mozi jövőjéről.
Ez lenne a jövő, a robotszínészek?
A Birth.Movies.Death. józan hangú cikkében igyekszik mindenkit megnyugtatni: erről szó sincs. Az oldal kicsit utánament a Deadline hírének és kiderült, hogy a 1st Born című komédiát, aminek Kaye elvileg a folytatásán dolgozik, még be sem mutatták. Ráadásul a film a posztere és története szerint sem épp egy szemkápráztató scifi: két nagypapáról szól, akik kénytelenek megbékélni egymással megszületendő unokájuk kedvéért. Ráadásul Tony Kaye a 2011-es A mintatanár óta nem rendezett egész estés filmet - kérdéses, hogy pont egy független vígjáték folytatásával törné meg a csendet. De ha mégis így történne: hogyan száll majd be a sztoriba egy robot?!
Több mint valószínű tehát, hogy egyszerű marketinghekkről van szó - az viszont árulkodó, hogyan reagált minderre a világ.