Vizuál

Mesterséges intelligencia alakíthatja át a mozit - akár már a közeljövőben

2018.08.21. 09:25
Ajánlom
Az okostelefonok, okosotthonok és okoshűtők után itt vannak az okosfilmek is? A jövőben forradalmi technológiák segíthetnek a stúdióknak a megfelelő forgatókönyvek kiválasztásában, miközben a robotok akár a színészek helyét is átvehetik.

Ma már azt hihetnénk, nincs az a jövőt firtató jóslat, amin bárki is meglepődne. A közelmúltban felröppent, a mesterséges intelligencia (MI) és a mozi összefonódását firtató hírek mégis sokaknál kiverték a biztosítékot. Ma még nem tudni, a következőkből mi és mikor válhat valósággá, de egy biztos: ahogy a technológiai innovációk az egész életünket átalakítják, úgy egyre nagyobb hatással lesznek a filmkészítésre és a moziba járási szokásainkra is. 

Az első hírt a Variety hozta le a Karlovy Vary filmfesztiválon elhangzott prezentáció nyomán.

A ScriptBook alapítója azt állította, hogy a forgatókönyvek analizálásával képesek meghatározni, hogy egy film blockbuster-siker, vagy bukás lesz.

Állítása szerint algoritmusuk a Sony stúdió bemutatóit elemezve 32 buktából 22-t előre tudott volna jelezni. A filmstúdió 2015 és 2017 között 62 filmet mutatott be, ezek több mint fele pénzügyileg megbukott - jó hasznát vehették volna tehát a ScriptBook segítségének. A jövőben valószínűleg egyre több stúdió fog mesterséges intelligenciát bevetni a minél több box office-siker érdekében.

hal-155502.jpg

A HAL nevű mesterséges intelligencia a 2001: Űrodüsszeia című filmből - közelebb a jövő mint gondolnánk? (Fotó/Forrás: IMDb)

A ScriptBookot 2015-ben alapították Belgiumban, mára pedig jelentős pénzügyi befektetések állnak mögötte. A cég mesterséges intelligenciája meglehetősen egyszerűen működik, hiszen csak fel kell tölteni a forgatókönyvet PDF formában, körülbelül 5 perc múlva pedig már meg is kapjuk az eredményt: többek között hogy milyen korhatár-besorolás várhat a filmre vagy hogy ki lehet a célcsoport, de az elemzés a karaktereket is kivesézi, felismeri a protagonistát és antagonistát azok érzelmeivel együtt. És ami a legfontosabb: jóslatot tesz arra is, hogyan teljesíthet a film a kasszáknál.

A ScriptBook titka a gyorsan tanuló MI, ami 6500 forgatókönyvön edződött, az alapító szerint pedig előrejelzései 84%-ban bejönnek. Mindez háromszor jobb eredmény, mint az emberi jóslatoké. A rendszer másik előnye, hogy elősegítheti a nemek egyenlőségét is, hiszen képes jelezni, a film átmegy-e a Bechdel-teszten, azaz hogy két, női szereplő a férfiakon kívül másról is beszél-e. Az MI működése persze még nem tökéletes: a Kaliforniai álomnak például fele annyi bevételt jósolt, mint amennyit valójában elért. Ennek ellenére a filmnek a rendszer így is zöld jelzést adott - a stúdiókkal ellentétben, akik Damiene Chazelle-nek csak a Whiplash sikere után adtak pénzt, hogy megvalósítsa álmát. Mindez akár még biztató is lehet a jövőre nézve; talán a mesterséges intelligencia nem nézi le annyira a nézőket, mint a filmstúdiók fejesei, akik a közelmúltban csak a folytatásokban és kérpegényfilmekben látják a lehetőséget.

A másik, az előzőnél is nagyobb port kavart hírt a Deadline hozta le:

Tony Kaye, az Amerikai História X rendezője következő, 2nd born című filmjében egy robotszínésznek adott szerepet.

Kaye karrierjéről sokat elmond, hogy mai napig egyedül az immár 20 éves (ám még mindig zseniális) drámáját citálják a neve alatt, érdeklődésre számot tartó, vagy értékelhető filmet ugyanis nemigen rendezett azóta. Talán épp ez inspirálta a rendhagyó döntésre - így ismét róla szólnak a hírek és vele vannak tele a lapok. Ha nincs a robotszínész, aligha cikkeznének legújabb mozijáról, ami egyébként a 1st Born című független vígjáték folytatása, amiben többek között Val Kilmer is szerepelt. Az IMDb Kilmert speciel pont nem jegyzi a második résznél, pedig a hírek szerint az eredeti stáb valamennyi tagja visszatér - egy robottal kiegészülve.

1stborn-155759.jpg

A 1st Born című film plakátja (Fotó/Forrás: IMDb)

A hír hallatán máris sokan elkezdték kongatni a vészharangot - elvégre ma már egyre kevésbé számítanak húzóneveknek a világhírű színészek és színésznők, hiszen inkább franchise-okra és sorozatokra tódul a nép.

Réz András: Az utolsó mozielőadás

Kapcsolódó

Réz András: Az utolsó mozielőadás

Nem kell pánikolni, ez az írás nem Peter Bogdanovich azonos című 1971-es filmjének elemzése. És nem is apokaliptikus vízió, amelyben az utolsó mozielőadást a világvége miatt nem követik továbbiak. Hanem Réz András elmélkedik a mozi jövőjéről.

Ez lenne a jövő, a robotszínészek?

A Birth.Movies.Death. józan hangú cikkében igyekszik mindenkit megnyugtatni: erről szó sincs. Az oldal kicsit utánament a Deadline hírének és kiderült, hogy a 1st Born című komédiát, aminek Kaye elvileg a folytatásán dolgozik, még be sem mutatták. Ráadásul a film a posztere és története szerint sem épp egy szemkápráztató scifi: két nagypapáról szól, akik kénytelenek megbékélni egymással megszületendő unokájuk kedvéért. Ráadásul Tony Kaye a 2011-es A mintatanár óta nem rendezett egész estés filmet - kérdéses, hogy pont egy független vígjáték folytatásával törné meg a csendet. De ha mégis így történne: hogyan száll majd be a sztoriba egy robot?!

Több mint valószínű tehát, hogy egyszerű marketinghekkről van szó - az viszont árulkodó, hogyan reagált minderre a világ.

Karmester tanítja vezényelni a robotot

Kapcsolódó

Karmester tanítja vezényelni a robotot

Andrea Colombini karmester beavat a karmesterrobot betanításának kulisszatitkaiba. Véleménye szerint a robotot használhatnák az első zenekari próbákon a karmester helyettesítésére annak megérkezéséig.

Meg lehet-e tanítani egy számítógépet táncolni?

Meg lehet-e tanítani egy számítógépet táncolni?

Valencia James, a barbadosi származású táncosnő a Táncművészeti Főiskolán szerezte meg diplomáját. Sok magyar társulattal táncolt, emellett pedig intenzíven kutatja a tánc és a mesterséges intelligencia kapcsolatát. Valencia Jamesszel az október 10-én a Trafóban bemutatásra kerülő, AI am here című darabja kapcsán beszélgettünk az eddig megtett útról, a kutatás folyamatáról és az “érzelmes” gépekről.

Érkezés Magyarországon: milyen nyelven szólnánk a földönkívüliekhez?

Érkezés Magyarországon: milyen nyelven szólnánk a földönkívüliekhez?

Az Érkezés című filmben többek között amerikaiak és kínaiak veszik fel a kapcsolatot a földjükre érkező idegenekkel. Minden nemzet a saját nyelvével kezd el velük kommunikálni. Mit csinálnánk, ha Budapestre szállna le az űrhajó? Milyen nyelven lenne célszerű kommunikálni egy másik fajjal?

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Híd, ami összeköt: a tehetség – új tagokat avatott a Halhatatlanok Társulata

„Jó egészséget kívánok mindenkinek, pályatársaimnak remek előadásokat és boldogságot, boldogságot, boldogságot” – tolmácsolta Lázár Kati szavait Jordán Tamás szeptember 18-án a Budapesti Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán, ahol nyolc művész csatlakozott a Halhatatlanok Társulatához.
Színház

Vidnyánszky válasza Wilsonnak: „Sajnálom, hogy egyoldalúan tájékozódott”

A Nemzeti Színház igazgatója azután reagált, hogy a MITEM fesztiválra meghívott rendező, Robert Wilson közleményben tudatta, előadása után járó honoráriuma felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel.
Színház

A FreeSZFE-nek adja a MITEM-től kapott honoráriuma felét Robert Wilson

A világ egyik legismertebb rendezője a Nemzeti Színház fesztiválján vett volna részt, ám egészségügyi okokból kénytelen volt távol maradni, előadását nélküle mutatták be. Wilson később közleményben jelezte, hogy nem ért egyet az SZFE modellváltásának módjával – írta meg a hvg.hu.
Klasszikus

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Zenés színház

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Jancsó Miklós előtt tiszteleg a Freeszfe Egyesület

Az Őszi Fesztivál keretében Freeszemle címmel összművészeti programsorozattal készül a Freeszfe Egyesület szeptember 27. és október 1. között, melynek középpontjában a száz éve született Jancsó Miklós szellemi öröksége áll.
Vizuál hír

Feljelentés áldozata lett az Anyáim története

Elmaradt az Ars Sacra Filmfesztivál versenyprogramjába meghívott film vetítése szombat este a Tabán moziban. A rendezők egy nappal a vetítés előtt tudták meg, hogy többen feljelentették a fesztivál szervezőit, és petíciót indítottak a szivárványcsaládok örökbefogadásáról szóló film vetítése ellen. 
Vizuál cinefest

Küldetés teljesítve – Lenyűgöző filmek sorát kínálta az idei CineFest 

Kilenc film. Ennyi fért abba a három napba, amelyet Miskolcon tölthettünk a CineFest Filmfesztivál vendégeként. Bár a versenyprogramnak csupán a töredékét láttuk, mégis varázslatos filmek emlékeit őrizzük magunkban - köztük a fődíjas és a közönségdíjas alkotásokét is. Fesztiválbeszámoló.
Vizuál magazin

„Nála nincs fölösleges mondat” – Pályatársai köszöntik Mészáros Mártát

Szeptember 19-én ünnepli 90. születésnapját Mészáros Márta filmrendező, akit ez alkalomból pályatársai, barátai, tisztelői köszöntenek a Fidelióban.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Terítéken a verebek

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a verebekről mesélt.