1. Moulin Rouge!
Yes, we can can-can! 1899, Párizs, bohémek forradalma - Toulouse-Lautrec vezetésével -, a híres-hírhedt mulató, egy ifjú és tapasztalatlan angol író, no meg Satine, a bájos revüsztár kurtizán, aki a Bohémélet Mimijéhez hasonlóan tüdőbajban hal meg. Baz Luhrmann klipszerűen vág, újra feldolgozza a Roxanne-t, medley-t írat ikonná vált pop- és rockdalokból, megénekelteti Ewan McGregort és Nicole Kidmant, Jim Broadbentet és John Leguizamót. A látvány pazar - ezt két szakmai Oscarral honorálják -, a film zenei anyaga pedig esküvők kötelező kelléke.
2. Egy nehéz nap éjszakája
Adott négy fiatal liverpooli fiú, John, Paul, George és Ringo, akik a világ meghódítására indulnak. No, nem mint egykor Drake kapitány, annál sokkal békésebb eszközt választanak. A valós eseményekkel való egybeesés ezúttal valóban nem a véletlen műve: ez az első Beatles-film 1964-ből. A műfajt nevezhetjük áldokumentumfilmnek: a feltörekvő ifjú sztárok egy napját látjuk, akik hirtelen semmibe veszik a korlátokat és kötelességet, és nekiindulnak a szabadságnak. A rajongók visítanak, a sajtó rájuk vadászik, nyakukon egy nagypapa, a fekete-fehér képkockákon a hatvanas évek őrülete, őrült Londonja, a végeredmény pedig "a jukebox musicalek Aranypolgára" jelzőt kapta egy kritikustól (jelentsen ez bármit is).
3. Rock Around The Clock
A rock and roll születésének története 1956-ból, ami nem érdekelte a nézőket, hiszen ők Bill Haley, Alan Freed, Ernie Freeman, a The Platters, Tony Martinez vagy Freddie Bell zenéit akarták hallani, azt, hogy Rock Around The Clock meg See You Later Alligator meg Only You meg The Great Pretender. Egyetlen lemezen azonban nem tudták a nézők hazavinni a dalokat, mert az original soundtrack fogalma ilyenformán még ismeretlen volt. A film producere, Sam Katzman ráérzett a korízlésre: a következő évtizedben Elvis Presley-t kapitalizálta a zenés filmekkel.
4. Blues Brothers
Jake Blues - frissen szabadulva a börtönből - és Elwood Blues koncertet szerveznek annak a bezárás előt álló katolikus árvaháznak a javára, ahol felnőttek. Összeraknák egykori zenekarukat, ám a The Blues Brothers tagjaiért keresztül-kasul kell járni (autózni) Amerikát. John Belushi és Dan Aykroyd mellett Ray Charles, Aretha Franklin, James Brown, Cab Calloway, John Lee Hooker nyomja a soult, a bluest és a rock and rollt.
5. We Will Rock You
A darab műfaja: theatrical, ami a theatre és a musical szavak összevonásából keletkezett. (Ne boncolgassuk Brian May nyelvészeti leleményességének fokát.) A Queen dalai köré Ben Elton írt történetet May és Roger Taylor közreműködésével, de még Robert de Niro is besegített a munkába. (Aztán kiszállt produceri cége a buliból.) A sztori meglehetősen harmatos: valahol a távoli jövőben vagyunk, ahol a Globalsoft, a Ga Ga Konszern gagyi zenéi és vezetőjük, a Killer Queen ellen a hős Galileo veszi fel a harcot. A karakterek az együttes dalai után kapták nevüket, de a mai popkultúra ikonjai - Brit(ney Spears) vagy Meat(loaf) - is ihletően hatottak. A kritikai elmarasztalás ellenére 2002 óta töretlen a londoni közönségsiker, és Japántól Svédországig, Madridtól Melbourne-ig játszották a darabot.
6. Fela!
Egy társadalmi érzékenységet mutató koreográfus, Bill T. Jones és Jim Lewis összeálltak, hogy a nigériai származású énekes és emberjogi aktivista, Fela Anikulapo Kuti életének egy epizódját - egy lagosi klubban adott koncertjére ezer katonát vezényeltek ki, akiknek az volt a feladatuk, hogy a bulit szétverjék - dalai köré építve mondják el, bár néhány új, kidejezetten ehhez az előadáshoz készült szám is bekerült a produkcióba. 2008-tól kezdve az off-Broadway és a Broadway volt az út, majd átkerült Londonba, a National Theatre-be, s onnan indult tovább amerikai turnéra, de tervezik az ausztrál, japán és afrikai turnét is.
7. Buddy
Buddy Holly élete és dalai a színpadon a jogtulajdonos Paul McCarney egyetértésével (aki az 1978-as életrajzi filmmel nem volt megelégedve). Egy texasi kisvárosban indul a történet, ahol a feltörekvő countryzenész, a 19 éves Buddy Holly és barátai az új zenei stílussal, a rock and rollal próbálkoznak, és 1959. február 3-ban fejeződik be, azon a napon, amikor a muzsikus (és a zene) tragikus körülmények között meghalt. Londonból (1989) került a darab New Yorkba (1990), később körbejárta a világot. A West Enden két színházban játszották összesen 12 évig, majd felújították, hogy Buddy Holly halálának ötvenedik évfordulóján műsoron legyen.
8. Made in Hungária
Fenyő Miklós életére és dalaira (hungáriásokra és a szólókarrier gyöngyszemeiből is szemezgetve) Tasnádi István írt a zenésszel megtörténet eseményeket sem nélkülöző musicalt. A darab egy disszidálás után hazatérő angyalföldi család történetét meséli el: a fiatal Mikibe (itt Ricky) mélyen beleivódott mindaz, ami egy tizenévesnek Amerikát jelentheti: a rágó, a Marlboro, a hawaii ing, a Ballantines és mindenekelőtt a rock and roll. A kinti élmények és egy megszállott lemezgyűjtő rádióműszerész hatására elhatározza, zenekart alapít. Cipősdobozból, éjjeli szekrényből erősítőt eszkábálnak, s már nem is kell más, csak néhány jó haver, hogy a Szent István parkban, a Fémmunkás próbatermében, a Tisza utcai utcabálon feldübörögjön a Viva Rock and roll. A premier 2001-ben volt a József Attila Színházban, ahol idén májusig játszották. A produkció népszerűségét mutatja, hogy jóval 300 fölött járt az előadásszám, 2009-ben pedig elkészült a filmváltozat.
9. American Idiot
A Green Day punkzenekar azonos című konceptalbuma 2004-ben jelent meg, öt évvel később készült el belőle a musical a banda énekese, Billie Joe Armstrong tevékeny közreműködésével. A darab az emblematikus amerikai suburbia tinédzser lakóiról és a(z iraki) háborúról szól. Az American Idiot lemez dalait a szakértők a 9/11-re adott brutálisan őszinte, ugyanakkor nagyon költői és színházi reakcióként említették, a musicalben azonban e lemez mellett a 21st Century Breakdown album dalai közül is elhangzik néhány. Először San Franciscóban játszották, majd a Broadway-re került, és 422 alkalommal adták elő. Megszórták díjakkal, néhány előadásban a drogdíler St. Jimmy szerepében maga Billie Joe Armstrong is fellépett.
10. Szombat esti láz
Diszkófilm 1977-ből, a Bee Gees emblematikus dalával és John Travolta emblematikus mozdulatával. És az első olyan mozi és lemez, ahol a keresztpromóciót kihasználták, tehát az album és a film egyszerre, egymást erősítve jött ki. A brooklyni Tony Manero (Travolta) a hétköznapjai sivárak, kegyetlenek, a 2001 Odyssey diszkóban azonban a hétvégenként ő király. Körülbelül ennyiben összefoglalható a történet, természetesen van benne szerelem és társadalomkritika. 1977-es a film, a színpadi változatból viszont többet is készítettek, többféle korhatárral.
Sorozatunk következő részében az életrajzi musicaleket járjuk körbe.