Vizuál

Mi lapul a gyapotszedők mosolya mögött? – Lakner László festményének titka a Ludwig Múzeum kiállításán

2020.10.26. 10:40
Ajánlom
A Ludwig Múzeum gyűjteményének több mint száz művét bemutató Időgép című kiállításon sokféle alkotással találkozhatunk, amelyek között számos festmény is helyet kapott. Lakner László képén mosolygó gyapotszedő munkások láthatók. Vajon mennyire őszinte ez a mosoly, és mi lapul mögötte?

Lakner László Gyapotszedők Kazahsztánban című fotórealista festményét 1972-ben készítette. A fotórealizmus lényege, hogy a művész egy fényképet fest le részletesen és pontosan lemásolva, sokszorosan felnagyítva. A kiállításon jelenleg látható festményét Lakner a rendkívül népszerű orosz képes hetilapban, az Ogonyokban talált fotót felnagyítva készítette. A képen fiatal, életerős kazah gyapotszedő munkások láthatók, akik mosolyogva hirdetik, hogy boldogok, hogy van munkájuk, amivel nagyon elégedettek. A kép melletti kisebb vásznon a folyóirat cirill betűs címe látható.

lakner_laszlo0012w-103555.jpg

Lakner László: Gyapotszedők Kazahsztánban (Fotó/Forrás: Rosta József / Ludwig Múzeum)

Azonban a fotón mosolygó emberek öröme mögött súlyos igazság lappang.

A szovjet sajtópropaganda ezzel a képpel egyrészt a kazahok sikeres beilleszkedését, másrészt a szovjet gazdaság eredményességét próbálta mutatni. Az igazság ezzel szemben az volt, hogy a kollektivizálás a kazahok saját kultúrájának felszámolásával járt, a gyapot túlzott mértékű termesztése pedig ökológiai katasztrófához vezetett. A legnagyobb áldozatot a képen mosolygó munkások hozták, ugyanis a gyapotszálak belélegzése hosszú távon olyan súlyos tüdőelégtelenséget okoz, hogy sok fiatal munkás az életével fizetett a „fehér arany” mértéktelen termesztéséért.

Egbolt_masik_fele_foto-103541.jpg

Lakner László és Tom Wesselmann képei (illetve Andy Warhol és Roy Lichtenstein művei a háttérben) Az égbolt másik fele című kiállításon 2013-ban (Fotó/Forrás: Bujnovszky Tamás / Ludwig Múzeum)

A fotórealista alkotások, főleg ha azok embereket ábrázolnak, sok esetben a látszat és valóság közti különbségre hívják fel a figyelmet, és arra, hogy szabad és sokszor érdemes is kételkednünk annak igazságában, amit első ránézésre látunk vagy hallunk.

Fejléckép: Lakner László és Gérard Gasiorowski művei a Ludwig Múzeum Időgép című kiállításán (fotó: Rosta József / Ludwig Múzeum)

Támogatott tartalom.

Tudomány és művészet hálójában

Kapcsolódó

Tudomány és művészet hálójában

Október 10-től látogatható a BarabásiLab: Rejtett mintázatok. A hálózati gondolkodás nyelve című kiállítás a Ludwig Múzeumban. A tárlat bemutatja a világhírű fizikus és hálózatkutató, Barabási Albert-László és az általa vezetett kutatólabor elmúlt 25 évének eredményeit. Joggal merülhet fel bennünk a kérdés: mit keres a tudomány a kortárs képzőművészet múzeumában?

LUDWIG MÚZEUM – KORTÁRS MŰVÉSZETI MÚZEUM

A Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum az egyetlen közgyűjtemény, amely a nemzetközi és a hazai művészeket közös platformon mutatja be. A Múzeum Budapest fontos kulturális attrakciója, válogatott és dinamikusan fejlődő, jelenleg több mint 800 tételes gyűjteménnyel rendelkezik, melynek magját a Ludwig házaspár adománya képezi. A múzeum nemzetközi gyűjtőkörrel rendelkezik, a hatvanas évektől napjainkig keletkezett műalkotásokat gyűjti és mutatja be.

Legolvasottabb

Színház

Üt, mint egy Pintér Béla-i óraszerkezet – kritika a Szutyok stuttgarti bemutatójáról

Pintér Béla színdarabjai között vannak olyanok, amelyek mindeddig „házon belül” maradtak. Másokat színre vittek határon innen és túl, magyarul és idegen nyelven. Bár a Szutyok annak idején talán „csak itt, csak most” jellegű drámaszövegnek tűnhetett, az élet nem ezt igazolta, hanem az ellenkezőjét.
Zenés színház

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Vizuál

Elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth-díjas operatőr

A 83 esztendős filmes szakember halálának hírét a család közölte a Telexszel.
Jazz/World

Török kori csaták népi dallamokkal – Eredics Benjamin tánczenéjét mutatják be a Bartók Tavaszon

A Müpa 2020-as Zeneműpályázatán az egyik győztes darab Eredics Benjamin Végvárak, vitézek című alkotása volt. A mű most koncertszerű előadásban hangzik el a Bartók Tavaszon.
Könyv

23 kortárs író dolgozik Budapest nagyregényén

A projektben részt vevő művészek már kiválasztották a lakosság által beküldött történeteket legjobbjait, és hozzá is láttak a fejezetek megírásához. A könyvet novemberben vehetjük kézbe.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Ingyenesen nézhető filmekkel tiszteleg Ragályi Elemér emléke előtt a FILMIO

Április 2-a estig ingyenesen nézhetünk meg a Nemzeti Filmintézet (NFI) streaming platformján három filmet, amelyet a március 30-án elhunyt operatőr fényképezett.
Vizuál beszámoló

Szelíd mondatok, megsemmisítő ítéletek

Nádas Péter gondolataiba nyerhetünk betekintést Kárpáti György Mór dokumentumfilmjében, amely szemet gyönyörködtető módon tárja elénk az író gombosszegi házát és a környező természet élővilágát.
Vizuál ajánló

Sokáig titokban dolgozott pincéjében a cseh fotográfia rebellis alakja, Jan Saudek

Magyarország legnagyobb fotográfiai eseménye, a Budapest FotóFesztivál a kortárs cseh fotográfia rebellis alakja, Jan Saudek kiállításával nyitja meg rendezvénysorozatát a Műcsarnokban.
Vizuál magazin

KÉP-regény: E-vel kezdtem el

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy régi Tankcsapda fotó kapcsán az E-klubbal kapcsolatos személyes élményeiről olvashatunk.
Vizuál ajánló

„Legalább még itt vagyunk” – az it's fine mozgalom kiállítása a Bunker Galériában + KÉPEK

A kiállítás alkotóinak célja, hogy közösséget teremtsenek azokkal, akik a kilátástalanság, a folyamatos rossz hírek és a világbizonytalanság korában úgy érzik, egyedül maradtak apátiájukkal.