Vizuál

Mi lesz a Filmalappal Andy Vajna után?

Kerekasztal-beszélgetés a magyar filmről
2019.02.25. 15:45
Ajánlom
Nincsenek jól bejáratott színész-brandjeink, vagy olyan rendezőink, mint Tarr és Jancsó – van viszont egy működő rendszerünk, aminek azért vannak hibái. Díjak, forgatókönyv-mánia és sok-sok vígjáték eddig – de mi lesz ezután?

Miért rosszak/jók a magyar filmek? – szólt a Revizor kerekasztal-beszélgetésének címe, az eseménynek pedig Andy Vajna közelmúltbeli halála kölcsönzött szomorú aktualitást. A magyar történelmi filmek körül kirobbant "kultúrharc" miatt sokan már akkor veszélyben érezték a Filmalap jelenlegi működését, amikor Vajna még élt. A sokakat érdeklő kérdés tehát az, mi lesz most a szervezettel a magyar filmipar legerősebb emberének elvesztése után?

Meghalt Andy Vajna

Kapcsolódó

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.

A kerekasztal résztvevői (Havas Ágnes, a Filmalap igazgatója; Gigor Attila filmrendező; Kovács Gellért 'Filmszerész' filmkritikus) elég sokáig kerülgették a szobában ülő elefántot, és arról kezdtek el beszélgetni a moderálást végző Puskás Panninal, amit az esemény címe is sugall. Kovács Gellért a magyar film harmadik aranykorának nevezte a jelenlegi állapotot, míg azonban a Jancsó vagy Makk nevével fémjelzett második korszakban mi diktáltuk a trendeket, ez ma talán kevésbé van így.

A magyar filmek mindig akkor jók, amikor a rendezők elég önfejűek

– jelentette ki a kritikus. Az olyan mozik, mint a Saul fia, a Testről és lélekről, vagy akár a Kincsem és A viszkis végre megszüntették azt a 2000-es évekre jellemző rossz szájízt, amit a magyar filmek a nézőkben hagytak. Mára nemcsak a fesztiválok és a nemzetközi piac figyelt fel ránk, hanem az emberek sem félnek magyar alkotásra jegyet váltani.

A szerelem a vágóhídon pont olyan elbűvölő, ahogy hangzik

Kapcsolódó

A szerelem a vágóhídon pont olyan elbűvölő, ahogy hangzik

Enyedi Ildikó Arany Medve-díjas filmje a képekkel és hangulatokkal is játékot űz, de mindkét esetben sikert arat. Olyan romkom, amit nem sűrűn látunk.

IMG_20190218_205450-093833.jpg

Puskás Panni, Havas Ágnes, Kovács Gellért és Gigor Attila a Revizor kerekasztal-beszélgetésén a Magvető Caféban (Fotó/Forrás: Szabó Ádám/ Fidelio)

Havas Ágnes mindehhez hozzátette: korábban a filmjeink hírneve alkotókhoz kötődött, ma viszont ez kevésbé jellemző. Ha külföldön azt mondják, magyar film, nem egy-egy szerző, hanem több, egymástól eltérő film ugrik be legtöbbeknek. Ehhez Havas szerint elengedhetetlen segítséget nyújt a Filmalap sales részlege: ők felelősek azért, hogy filmjeinket az országhatárokon kívül is nézzék. Tavaly 1 millió euró bevétel született a magyar filmek értékesítéséből. 

De milyen a magyar film?

Ez az, amit a jelenlévők sem tudtak egyértelműen megválaszolni – nem is lehet. Egy biztos: ma már nincs jelen Tarr Béla kétarcúsága, más pedig nem vette át a 2011-ben visszavonult rendező helyét. Tarr volt talán az utolsó, nemzetközileg is ismert és elismert alkotónk, a legnagyobb exportcikkünk. Hatalmas életműve alól viszont a fiatal rendezők sem tudták kivonni magukat, egy időben gyakoriak voltak a Tarr-ra hajazó lassú, kritikusok áhítatára vágyakozó mozik. Csak épp Tarr nyomába nem ért senki.

A Saul fia forgatásán Röhrig Géza és Erdély Mátyás

A Saul fia forgatásán Röhrig Géza és Erdély Mátyás

Gyakori felvetés a magyar filmiparral kapcsolatban, hogy nincsenek színészeink, nézővonzó, külföldön is ismert arcok. Gigor Attila szerint ez nem a színészek hibája: bár ők adják az arcukat a mozihoz, ha nem működnek jól a vásznon, az egyértelműen a rendező sara. Havas Ágnes mindehhez hozzátette: itthon sajnos nincs filmszínész-képzés, ugyanis a színházi oktatás dominál. Ennek ellensúlyozására a Filmalap egy képzés indítását tervezi. Kovács Gellért a "színész-hiány" egy másik aspektusára is rávilágított: Amerikában az emberek egy Brad Pitt-filmre, vagy egy Jim Carrey-vígjátékra ülnek be. Azt ugyan nem tudjuk, hogy ez a színészek, az ügynökeik, vagy a stúdió döntése, vagyis hogy mennyire tükrözi az ő ízlésüket, de

itthon egy színész egészen biztosan nem engedheti meg, hogy válogat az ajánlatok között.

Gigor szerint azért itthon is jellemző, hogy egy-egy felkérést visszadobnak a színészek, csak ez ritkán jut el a hírekbe. Az viszont egyértelmű hogy túlzottan nem lehetnek válogatósak.

Ami eddig volt

Az este legérdekesebb pillanatait egyértelműen a Filmalappal szemben felhozott kritikák szolgáltatták. Egy kritikus és egy, a rendszer működésének kitett rendező állt szemben a Filmalapot képviselő Havas Ágnessel. A jelenlegi működés egyértelműen forgatókönyv-központú, ami nagyrészt a műfaji filmeknek kedvez.

Egy Csend vagy Úrvacsora soha nem menne keresztül a Filmalapon

– jegyezte meg Kovács Gellért, utalva arra, hogy a szerzői filmek jó része nem rendelkezik hagyományos értelemben vett történettel, vagy nem az áll a középpontjában. Gigor Attila szintén ez ellen emelt szót, jelezve, hogy így rengeteg ötlet, sok rendező egyszerűen elesik a lehetőségektől. Szintén kritikaként hangzott el, hogy bizonyos műfajokat a Filmalap egyszerűen elhanyagol – ilyen például a dokumentumfilm.

Nagyi projekt (forrás: a film Facebook-oldala)

Nagyi projekt (forrás: a film Facebook-oldala)

Könnyű leckék, Nagyi projekt, Szerelempatak – sorolta Havas a közelmúlt sikeres magyar dokujait. Mint elmondta, ezek vászonra való filmek, ez viszont nem minden dokura igaz. Egy olyan kis piacon, mint a magyar, nemcsak a dokumentum-, de a játékfilmektől is butaság azt várni, hogy visszahozzák az árukat, így nem a bevétel áll a dokumentumfilmek elhanyagolása mögött. Bár a Kincsem, A viszkis és a Coming out is szép bevételt értek el, a Saul fia az egyetlen, ami több pénzt hozott, mint amennyibe került. Ehhez nyilván kellett az Oscar-díja és az, hogy a világ szinte valamennyi országába eladták Nemes filmjét.

A gyerek és ifjúsági filmek hiányát viszont Havas azzal magyarázta, hogy egyszerűen nem pályáznak ilyennel a rendezők. 

Na de mi van a Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) - dal?

– tette fel a kérdést Kovács. Schwechtje Mihály filmje az tavalyi év egyik legjobbja volt, baromi erős forgatókönyvvel, mégse kapott a Filmalaptól egy fillér támogatást sem. Havas bevallotta: egyáltalán nem tévedhetetlenek ők sem. A Döntőbizottság 5 főből áll, a tagok pedig a RLSM:)-nak nem szavaztak bizalmat. A film azonban a pályakezdő alkotóknak létrehozott Inkubátor-programban is pályázott, melynek független zsűrije szintén nem támogatta Schwechtjét. Ez persze nem jelent semmit, és nem a filmet minősítik – Havas is örül, hogy végül elkészülhetett a mozi.

Míg a RLSM:)-nál a támogatás hiányát rótták fel Havasnak a jelenlévők, addig a Kölcsönlakás kapcsán azt vetették a szemére, hogyan kaphatott bármilyen támogatást is. Kovácsnak nemcsak a Dobó filmje nem tetszett, általánosságban emelt szót a magyar vígjátékok erőltetése ellen. "Sokat elárul, hogy az utóbbi idők legjobb komédiája egy olasz film remake-je" - utalt a BÚÉK-ra. A Rossz verseket, a VAN-t, a Liza, a rókatündér-t és a Kincsem-et nem sorolja a színtiszta vígjátékok közé. "Az akarást felejteném már el. Legyen jó vígjáték, de ha nem tud jó lenni, ne legyen!" – fakadt ki Kovács. Havas azzal védekezett, hogy vígjáték-tervből érkezik a legtöbb a Filmalaphoz, és szerinte a Kölcsönlakás sem bukás, hiszen bemutatója hetében több mint 50 ezren nézték meg a moziban. Az a vígjátékokkal kapcsolatban gyakran hangoztatott érv is előkerült, miszerint nem a kritikusoknak készítik őket a rendezők.

Kikérem magamnak! De! Csinálják nekem is! Én is akarok nevetni!

– jegyezte meg Kovács. 

697-094342.jpg

Részlet a Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) című filmből (Fotó/Forrás: port.hu)

A beszélgetés ezen a ponton majdnem botrányba fulladt, ugyanis a Leleplező magazin főszerkesztője átvette a szót, és a rendszerrel szembeni kritikákhoz csatlakozva kijelentette, nem készülnek filmek igazi, nemzeti témákból – jelentsen is ez bármit. Ő példaként a Hunyadi-filmet említette: Szász János rendezőt és moziját is többször érte támadás a Pesti Srácokon, miszerint tiszteletlen, és nem elég magyar. 

Mindezen ellenére a résztvevők egyetértettek abban, hogy a Filmalap transzparensebben működik, mint elődje, az MMKA. Persze mindkét rendszernek megvannak a hibái. Előbbinek a Kölcsönlakás mellett Kovács a Mancs-filmet rótta még fel, melyről nem tudja elképzelni, hogy a fejlesztés melyik fázisában gondolták a döntéshozók megfilmesíthetőnek. Ahogy nem lehet egyértelműen egy rendezővel azonosítani a magyar filmet, úgy Kovács sem tud példát hozni tipikus Filmalapos filmre. Az embereknek ugyanis nem egy-egy mozi jut eszébe a mostani rendszerről, hanem Andy Vajna alakja. A tipikus MMKA-s film ellenben könnyen karakterizálható: lassú, sokszor értelmezhetetlen művészmozi, amiért a Filmszemlén ölik egymást a nézők, majd bemutatójakor hárman nézik meg a Toldi kistermében.

És mi lesz ezután?

Mint Havas elmondta, Andy Vajna azzal a céllal jött haza, hogy visszaadjon valamit Magyarországnak. 

Mindig azt akarta, hogy a tehetség a közönséggel találkozzon

– foglalta össze Vajna filozófiáját. Ugyanakkor neki is csak egy szavazata volt a Döntőbizottságban, és nem is akart erőszakosan semmit keresztül vinni a szervezeten. Hogy mi lesz a Filmalappal Vajna halála után?

Andy Vajna

Andy Vajna (Fotó/Forrás: Sean Gallup / Getty Images Hungary)

Marad a helyén, megy tovább és végzi a dolgát, mint eddig

– jelentette ki Havas. A Döntőbizottságban nyilván lesz változás, hiszen egy hely megüresedett, de a működést nem tervezik gyökeresen átalakítani.

Az este legkényelmetlenebb kérdése – ami búvópatakként többször is felbukkant – az volt, van-e olyan téma, amiből nem készülhet film. Havas még a feltételezést is elvetette, mondván, nincsen központi direktíva, melyek a támogatott, tűrt vagy tiltott dolgok. Kovács viszont többször is elmondta: hallott történeteket. Nem lehet például nem észrevenni, a Filmalapos filmek mennyire nem mondanak semmit a jelenlegi Magyarországról. Többnyire általános és örök emberi kérdésekkel foglalkoznak, aktualitásokkal egyáltalán nem. Nem mindig volt ez így: gondoljunk csak a már emlegetett második aranykorra, például Jancsó filmjeire. Hogy ebben lesz-e változás, azt egyelőre ugyanolyan nehéz megmondani, mint hogy ki ül majd Vajna helyére a bizottsága – és hogy valóban változás nélkül folytatódhat-e a Filmalap munkája. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Több mint egy hónapig ingyenesen nézhetünk klasszikus magyar filmeket

December 2. és január 6. között ingyen látható a FILMIO kínálatában szereplő összes klasszikus magyar film, több mint 450 alkotás a Meseautótól a Macskafogón át a Moszkva térig.
Klasszikus

Neves muzsikusok fogtak össze egy jó cél érdekében

December 8-án jótékonysági koncertet rendeznek a Zeneakadémián az autizmussal élő gyermekeket, fiatalokat segítő Világom Alapítvány támogatására. Az esemény mellett a hazai zeneélet nagyságai álltak ki.
Könyv

Beleolvasó – Grecsó Krisztián: Apám üzent

Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Vizuál

Dargay Attila szellemisége elevenedik meg az új Csongor és Tünde-adaptációban

2025 tavaszán érkezik a mozikba a Csongor és Tünde egész estés animációs film. A családoknak szóló mesefilm Vörösmarty Mihály drámai költeménye nyomán, Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült. Cikkünkben megtekinthető az első teaser előzetes.
Vizuál

Téli képeslapok a boldog békeidőkből

A békebeli ünnepi képeslapok világát eleveníti fel a Várkapitányság és a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum november 29-én megnyílt közös adventi kiállítása a Budavári Palotanegyed újjászületett Csikós udvarán.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Animációs film készül Szabó Magda legismertebb meseregényéből

Magyar-kanadai-német koprodukcióban készül egész estés animációs mozifilm a Tündér Lalából. A Nemzeti Filmintézet támogatásával készülő produkció gyártására félmillió euró támogatást szavazott meg legutóbbi ülésén az Európa Tanács koprodukciós filmalapja, az Eurimages.
Vizuál ajánló

Dargay Attila szellemisége elevenedik meg az új Csongor és Tünde-adaptációban

2025 tavaszán érkezik a mozikba a Csongor és Tünde egész estés animációs film. A családoknak szóló mesefilm Vörösmarty Mihály drámai költeménye nyomán, Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült. Cikkünkben megtekinthető az első teaser előzetes.
Vizuál ajánló

Januárban a mozikba kerül a film, ami a Barbie-t és az Oppenheimert is lenyomta Olaszországban

Január elején érkezik a mozikba Paola Cortellesi Miénk lesz a holnap című vígjátéka, amely az 1940-es évek Rómájába kalauzolja el a nézőket. Az alkotást a 14. Mozinet Filmnapok során premier előtt is láthatjuk.
Vizuál ajánló

Több mint egy hónapig ingyenesen nézhetünk klasszikus magyar filmeket

December 2. és január 6. között ingyen látható a FILMIO kínálatában szereplő összes klasszikus magyar film, több mint 450 alkotás a Meseautótól a Macskafogón át a Moszkva térig.
Vizuál hír

Az Áradás című film nyerte az Anilogue fődíját

Martinus Klemet észt alkotó Nyam című filmje nyerte az a 22. Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál rövidfilmes versenyének fődíját, míg az egész estés kategóriában Gints Zilbalodis lett rendező Áradás című animációja vitte el a fődíjat.