Több mint negyven évvel ezelőtt John Lennon és Yoko Ono az ágyból tiltakoztak a háború ellen. A világ legnépszerűbb művészházaspárja nyilvánosságra hozta mézesheteiről készült képeit, hogy hirdesse a szállóigévé vált mondatot: "Szeretkezz, ne háborúzz'" Ezzel párhuzamosan az ágy politikai eszközzé vált a vizuális művészetben.
Bécsben Sleepless címmel nyílt kiállítás januárban a 21er Haus Múzeumban. Az Ágyak a történelemben és a kortárs művészetben alcímet viselő tárlat éppúgy fókuszál az ágyak történelmi jelentőségére, mint az ikonográfiában betöltött szerepére, és festményeket, szobrokat, rajzokat, fotókat, videókat is magában foglal. Megcsodálhatjuk itt a régi mesterek műveit és a kortárs művészek alkotásait, olyan elrendezésben, hogy a művek egymás viszonylatában további asszociációkat keltsenek a befogadóban.
Mivel az ágy egyszerre a születés, a szerelem, a betegség és a halál színhelye és minden civilizációban hatalmas jelentőséggel bír, az ágy talán az egyik legerősebb metaforája az emberi állapotnak, ezáltal pedig az egyik legkézzelfoghatóbb művészeti téma. Az emberek többsége ágyban születik, tehát az élet egyik legnagyobb csodájakötődik hozzá. Itt kezdődik és végződik az élet. A kiállítás egyik legfontosabb anyaga egy tizenhatodik századi festmény Lavinia Fontana-tól, aki először ábrázol csecsemőt bölcsőben, nem pedig az anyja kezében, ezzel pedig a maga nemében első volt a művészettörténetben. A születés efféle ábrázolása egészen a mai napig tart, elég ha csak Robert Gober vagy Sherrie Levnie alkotásaira gondolunk.
További kulturális érdekességeket talál Bécsből ide kattintva.