Vizuál

Miért olyan ritkák a mosolygó arcok a festészetben?

2019.07.01. 14:55
Ajánlom
Frida Kahlóról úgy hírlett, rossz állapotban lévő fogsora miatt nem hagyta magát soha mosollyal az arcán fotózni. De ez lenne a válasz a művészettörténetet átható általános komolyságra is?

Úgy tűnik, a művészettörténet nagy részében egyáltalán nem volt divatos a nyílt mosoly. Nagyon távolinak tűnnek a komoly portrék ma, amikor kulturális reflexszé vált, hogy ha kamerát látunk, mosolygunk – jegyzi meg Nicholas Jeeves is a The Serious and the Smirk: The Smile in Portraiture című esszéjében. A rossz szájhigiéniának valóban köze lehet ahhoz, hogy a nagy képzőművészeti csarnokokban, a művészet „templomaiban” végighaladva csupa patetikus, komoly arc néz vissza ránk, de sokkal egyszerűbb válasz is létezik a jelenségre:

a modell nem tudott órákon keresztül mosolyogni a festőállvány előtt úgy, hogy arckifejezése ne forduljon át grimaszba,

ezért általános gyakorlattá vált a komoly ábrázolás, esetleg az enyhe félmosoly. Ugyanakkor a mosoly jelentése is koronként változott a festészettörténet során. 

555px-Caravaggio_-_Cupid_as_Victor_-_Google_Art_Project-141023.jpg

Caravaggio: A győztes Amor (Fotó/Forrás: Wikimedia Commons)

A 17. századi németalföldi festészetben például az alsóbb néprétegek alakjait ábrázolták nyílt mosollyal, sokszor romlott fogakkal, mivel az európai arisztokrácia a nevetést a féktelen duhajkodással, a devianciával azonosította ekkoriban.

Így volt ez Jan Steen, Frans Hals, Judith Leyster és Gerrit van Honthorst festészetében is. Ezekre a festőkre a legnagyobb hatást a nagy olasz előd, Caravaggio gyakorolta, aki elsőként ábrázolta idealizálás nélkül a római tavernák népét, és ez az ábrázolásmód áthatotta mitológiai és vallásos témájú festményeit is. A győztes Ámor című, 1602-es festményén például a fiatal szerelemisten nyíllal a kezében, pajkos mosollyal néz ránk. Hamiskás mosolya botrányosan hatott korában, mivel néhányan a „homoszexuális szenvedély ünneplését” olvasták ki belőle - jegyzi meg Jeeves. Caravaggio közvetlenül inspirálta Gerrit van Honthorst 1624-es, A nevető hegedűs című festményét, aminek szexuális jelentése egyértelmű volt: szinte hallani lehet a hegedűs kéjsóvár nevetését, amit egyértelmű kézmozdulattal kísér. Honthorst tehát már egy szituáció részeként ábrázolja alakját, és egy helyzetre adott reakcióként használja a nevető arcot. 

9784389472_5367e77b35_o-145539.jpg

Gerrit van Honthorst: A nevető hegedűs (Fotó/Forrás: Johnny van Haeften Ltd., The Bridgeman Art Library.)

A zárt ajkú mosoly más jelentést hordozott, az elit, elegáns nők attribútuma volt a képeken, hiszen ezerféle érzelmet közvetíthetett – érdeklődést, flörtölést, enyhe zavart, elégedettséget, stb. 

A komolyság és öröm közötti határmezsgyén megbúvó mosoly a festők számára jó eszköznek bizonyult arra, hogy hosszú perceken át fenntartsák a szemlélődő figyelmét.

Nem véletlen, hogy rengeteg tanulmány foglalkozik Mona Lisa (1503) mosolyával, ami párbeszédre, interakcióra hívja a befogadót. Hasonló mosollyal ábrázolta feleségét Rubens az Isabella Brant portréja (1620-’25) című képen, de ezt az eszközt alkalmazza később, 1805-ben Goya a Doña Isabel de Porcel portréja című festményen, vagy Françoise Poncelle Madame Jacques-Louis Leblancról készült, 1823-as festményén.

mosolyok-142024.png

Balról jobbra: Isabella Brant, Doña Isabel de Porcel, Madame Jacques-Louis Leblanc (Fotó/Forrás: Wikimedia Commons)

A 19. században aztán a fotó feltalálása után a portréfestészetben egyre gyakoribbak lettek a mosolygó arcok, míg a kortárs modern festők már paródia tárgyává is tették azt, megjelentek a "szociopata" mosolyok is. Kerry James Marshall A művész portréja, amin már csak árnyéka korábbi önmagának (A Portrait of the Artist as a Shadow of His Former Self) című 1980-as festményén egy sötét, kétdimenziós alakot látunk csorba, fülig érő vigyorral, ami a fekete minstrel-ábrázolások és a rasszizmus kritikája is. Yue Minjun pedig a kínai cinikus realizmus részeként csinált karriert saját arcképének vigyorgó karikatúrájából, amivel már a fagyott politikai és társadalmi mosolymaszkokra mutat rá.

mosoly2-143016.png

Kerry James Marshall és Yue Minjun festményei

Mi tehát a mosoly szerepe? Felfed vagy eltakar? A művészettörténet sokat elárul arról, hogyan változott évszázadokon keresztül az, ahogyan az emberiség látni és láttatni akarja önmagát.

(forrás: artsy.netpublicdomainreview.org, A címlapképen balról jobbra: Leonardo Da Vinci: Mona Lisa, Frans Hals: Malle Babbe, Gerrit van Honthorst: A nevető hegedűs, Kerry James Marshall A művész portréja...)

Caravaggio megölt egy embert, a

Kapcsolódó

Caravaggio megölt egy embert, a "bűnjeleket" festményei is hordozzák

Tudta, hogy a művészettörténet ünnepelt alakja egy féltékenységi vita során halálosan megsebesített egy fiatal festőt, és még csak nem is volt hajlandó megbűnhődni tettéért?

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rosszkedvű? – Vígjátékok karantén idejére

Nem a valóság elől menekülünk, egyszerűen csak szeretnénk egy kicsit jobban érezni magunkat. Ezért nézünk vígjátékokat és ezért ajánljuk őket. Szubjektív filmajánlónkban az HBO Go klasszikus és közelmúltbeli vígjátékaiból válogattunk.
Plusz

Hatezer műsort tesz közzé ingyenesen az MTVA

A NAVA, a Rádióarchívum és az M3 is ingyenessé tette tartalmainak egy részét, hogy komolyzene, hangoskönyvek, tévéfilmek és sorozatok által biztosítsák az igényes otthoni szórakozást.
Klasszikus

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Színház

Molnár Piroska: „A színházak nem köthetnek ki végleg az online térben”

A Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze azt mondja, hogy most is minden nap körbetelefonálják egymást Pogány Judittal és Csomós Marival, ki hogy van. Bizakodnak. Molnár Piroska arról is beszél, hogy ez a rendkívüli helyzet komoly lelki és szellemi erőpróba is, egy mentális maraton, ezért óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal. Ő türelmes, de azért már nagyon hiányoznak neki a kollégák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Online elérhető művészeti filmek a napfényes Itáliáról

Online elérhető A művészet templomai című népszerű ismeretterjesztő sorozat, első körben hat film, köztük a firenzei Uffizi képtárat, Róma bazilikáit, a milánói Scala történetét, Leonardo és Raffaello életpályáját bemutató alkotások nézhetők.
Vizuál Nemzeti Filmintézet

A filmes pályáztatásban egyelőre nincs fennakadás

A Nemzeti Filmintézet tevékenysége továbbra is zökkenőmentes, a pályáztatás folyamatos, legutóbb hét pályázat támogatásáról döntöttek.
Vizuál galéria

Utazási plakátok – könyvekbe és filmekbe

Unod a bezártságot? Kimozdulnál már? Mutatunk néhány csábító uticélt, ahova még most is el lehet jutni!
Vizuál Film

Hitchcock Hátsó ablakának titkai

Eláruljuk, milyen magyar vonatkozása van a filmnek, kiderül, miért volt feszültség a forgatáson Grace Kelly miatt és milyen valós gyilkosságokból merített ötleteket Hitchcock.
Vizuál vincent van gogh

Elloptak egy Van Gogh-képet

A sajátos humorérzékkel rendelkező tolvajok a neves festő születésnapján lovasították meg a festményt.