Vizuál

Miért ronda öregemberek a babák a középkori festményeken?

2018.03.23. 09:32
Ajánlom
Valahogy nincsenek rendben azok a bébik, amelyeket ilyen és olyan Madonnák és Szűz Máriák tartanak a kezükben a középkori freskókon és festményeken.
Duccio di Buoninsegna (1255-1319): A szűz a gyermekkel

Duccio di Buoninsegna (1255-1319): A szűz a gyermekkel (Fotó/Forrás: Universal History Archive / Getty Images Hungary)

Ha nem is mindig öregemberek, de legalább középkorú, nem túl fitt férfiak, Miki-egér hajvonallal. Ez felveti a kérdést: a 12-15. században a festők bénán rajzoltak? Vagy illegális volt a kisbabáknak modellt ülni, esetleg akkoriban az emberek még öregen születtek? A válasz:

Nem.

Mielőtt a témára térnénk, szemrevételezzük ezt a különlegesen ronda kisbabát:

Giotto: A szűz a gyermekkel

Giotto: A szűz a gyermekkel

Hogy miért?

A kínzó kérdést Matthew Averett, a The Early Modern Child in Art and History c. antológia szerzője, művészettörténész válaszolta meg a Voxnak. A ronda babák jelenléte a festményeken jól elhatárolja a középkort a reneszánsztól. Lehet, hogy ezeket a festményeket szemlélve azt mondjuk, hogy valami nagyon nincs rendben, de éppen ez a helyzet, ha egy Picassót látunk. Alapvetően két oka van annak, hogy ezek a bébik ronda öregembereknek tűnnek.

Duccio di Buoninsegna (1284 k.): Madonna gyermekkel

Duccio di Buoninsegna (1284 k.): Madonna gyermekkel

  • A középkori festmények többségén a bébi maga a gyermek Jézus. A homonkulus-szerű Jézus koncepciója befolyásolta, hogy ábrázolják a gyermeket.
    Ezeket a portrékat általában az egyház rendelte a művészektől, ez pedig már behatárolta a témát: a festményeken szereplő baba csakis Jézus lehetett, a középkori Jézus-képet pedig nagyon is befolyásolta a homunculus, az az a "kis ember"-koncepció. Ez az az elképzelés, amely szerint Jézus tökéletes formában jött a világra, tehát babakorában nem úgy nézett ki, mint egy baba. Hanem mint egy tettre kész pátriárka (aki enyhén kopaszodik). Ez a homunculus-szerű kis Jézus aztán standard lett a Jézus-ábrázolásban.
Cimabue: Madonna gyermekkel

Cimabue: Madonna gyermekkel

  • A középkori művészeket nem igazán érdekelte a realista ábrázolás
    Ez, a valóságra nyomokban sem törekvő ábrázolásmód jól tükrözi a középkori művészt, akit korántsem érdekelte a realizmus. „Az a furcsa, hogy a középkori művészet egyáltalán nem foglalkozik a valósághűséggel, és sokkal jobban vonzzák a konvenciók” – mondja Averett. Ezért van az, hogy ezek a festmények rendkívül hasonlítanak egymásra.
Paolo Veneziano (1333 k.): Madonna gyermekkel

Paolo Veneziano (1333 k.): Madonna gyermekkel (Fotó/Forrás: Mondadori Portfolio / Getty Images Hungary)

A reneszánsz végül újra széppé tette a festmények bébijeit. A világi művészetek felvirágzásával a kisdedek az ártatlanság szimbólumai lettek – főként azért, mert nem tartották őket „bűnben fogantaknak”. Így azt sem erőltették, hogy rondán mutassanak a vásznon. „A reneszánsz egyik újdonsága a természet, a formák megfigyelése, és valósághű megörökítése” – mondja Averett. Ez azt is jelenti, hogy a bébik olyanok lettek, amilyenek: szépek.

Zárásul: íme két, reneszánsz kori szép baba.

Raffaello: Madonna a Gyermekkel és a Keresztelővel (1510 k.)

Raffaello: Madonna a Gyermekkel és a Keresztelővel (1510 k.) (Fotó/Forrás: Wikimedia Commons)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Klasszikus

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Könyv

Kötött sapka – Tandori Dezső emlékére

A 80 éves korában elhunyt költőre Fáy Miklós emlékezik.
Klasszikus

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Megvannak a Berlinale idei nyertesei

François Ozon Ezüst Medvével távozhat, a legjobb női és férfi színész díjazottja pedig ugyanabból a filmből került ki és a független díjak között egy magyar győzelemnek is örülhetünk.
Vizuál gyász

Elhunyt Bruno Ganz, aki játszott angyalt, vámpírt és Hitlert is

A Bukás című filmben Adolf Hitlert alakító színész 77 éves volt.
Vizuál ajánló

A monoton, mégis változó világ zenei lenyomata – Changing Grey Live a Ludwigban

A Changing Grey, azaz Zságer Balázs-Žagar és Genser András elektronikus zenei duója február 16-án, szombaton, 18.30-tól különleges helyszínen, a Ludwig Múzeum kiállítóterében ad koncertet, amelyet az improvizált látványvilág tesz még izgalmasabbá.
Vizuál magazin

Párhuzamos univerzumok a Berlinalén

Teltházas vetítések előtt zajlott Buda Flóra Anna és Tóth Luca filmjeinek világpremierje a Berlinale rövidfilmes szekciójában, csakúgy, mint Mészáros Márta 1975-ös Arany Medve-díjas filmjének vetítése, amin mi is ott voltunk. Beszámoló a fesztivál magyar vonatkozású programjairól.
Vizuál videó

Világszerte Bucsi Réka szerelmes filmjével kezdődik a Valentin nap

Két évvel ezelőtt a Berlinale versenyprogramjában mutatkozott be Bucsi Réka LOVE című animációs filmje, amelyet a Vimeo szerkesztői Valentin napi meglepetésként mától szabadon hozzáférhetővé tettek.