Vizuál

Miért ronda öregemberek a babák a középkori festményeken?

2018.03.23. 09:32
Ajánlom
Valahogy nincsenek rendben azok a bébik, amelyeket ilyen és olyan Madonnák és Szűz Máriák tartanak a kezükben a középkori freskókon és festményeken.
Duccio di Buoninsegna (1255-1319): A szűz a gyermekkel

Duccio di Buoninsegna (1255-1319): A szűz a gyermekkel (Fotó/Forrás: Universal History Archive / Getty Images Hungary)

Ha nem is mindig öregemberek, de legalább középkorú, nem túl fitt férfiak, Miki-egér hajvonallal. Ez felveti a kérdést: a 12-15. században a festők bénán rajzoltak? Vagy illegális volt a kisbabáknak modellt ülni, esetleg akkoriban az emberek még öregen születtek? A válasz:

Nem.

Mielőtt a témára térnénk, szemrevételezzük ezt a különlegesen ronda kisbabát:

Giotto: A szűz a gyermekkel

Giotto: A szűz a gyermekkel

Hogy miért?

A kínzó kérdést Matthew Averett, a The Early Modern Child in Art and History c. antológia szerzője, művészettörténész válaszolta meg a Voxnak. A ronda babák jelenléte a festményeken jól elhatárolja a középkort a reneszánsztól. Lehet, hogy ezeket a festményeket szemlélve azt mondjuk, hogy valami nagyon nincs rendben, de éppen ez a helyzet, ha egy Picassót látunk. Alapvetően két oka van annak, hogy ezek a bébik ronda öregembereknek tűnnek.

Duccio di Buoninsegna (1284 k.): Madonna gyermekkel

Duccio di Buoninsegna (1284 k.): Madonna gyermekkel

  • A középkori festmények többségén a bébi maga a gyermek Jézus. A homonkulus-szerű Jézus koncepciója befolyásolta, hogy ábrázolják a gyermeket.
    Ezeket a portrékat általában az egyház rendelte a művészektől, ez pedig már behatárolta a témát: a festményeken szereplő baba csakis Jézus lehetett, a középkori Jézus-képet pedig nagyon is befolyásolta a homunculus, az az a "kis ember"-koncepció. Ez az az elképzelés, amely szerint Jézus tökéletes formában jött a világra, tehát babakorában nem úgy nézett ki, mint egy baba. Hanem mint egy tettre kész pátriárka (aki enyhén kopaszodik). Ez a homunculus-szerű kis Jézus aztán standard lett a Jézus-ábrázolásban.
Cimabue: Madonna gyermekkel

Cimabue: Madonna gyermekkel

  • A középkori művészeket nem igazán érdekelte a realista ábrázolás
    Ez, a valóságra nyomokban sem törekvő ábrázolásmód jól tükrözi a középkori művészt, akit korántsem érdekelte a realizmus. „Az a furcsa, hogy a középkori művészet egyáltalán nem foglalkozik a valósághűséggel, és sokkal jobban vonzzák a konvenciók” – mondja Averett. Ezért van az, hogy ezek a festmények rendkívül hasonlítanak egymásra.
Paolo Veneziano (1333 k.): Madonna gyermekkel

Paolo Veneziano (1333 k.): Madonna gyermekkel (Fotó/Forrás: Mondadori Portfolio / Getty Images Hungary)

A reneszánsz végül újra széppé tette a festmények bébijeit. A világi művészetek felvirágzásával a kisdedek az ártatlanság szimbólumai lettek – főként azért, mert nem tartották őket „bűnben fogantaknak”. Így azt sem erőltették, hogy rondán mutassanak a vásznon. „A reneszánsz egyik újdonsága a természet, a formák megfigyelése, és valósághű megörökítése” – mondja Averett. Ez azt is jelenti, hogy a bébik olyanok lettek, amilyenek: szépek.

Zárásul: íme két, reneszánsz kori szép baba.

Raffaello: Madonna a Gyermekkel és a Keresztelővel (1510 k.)

Raffaello: Madonna a Gyermekkel és a Keresztelővel (1510 k.) (Fotó/Forrás: Wikimedia Commons)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál pompeji

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Vizuál galéria

Kiállítják az első bécsi női fényképész századeleji portréit

Művészek, arisztokraták és más hírességek a század elejéről Klimttől Picassóig a Madame d'Ora néven dolgozó Dora Kallmus fotográfiáin a bécsi Leopold múzeumban.
Vizuál liget

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Vizuál downton abbey

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Vizuál székely

Panteon – kiállítás a Pesti Vigadóban

Idén nyáron kultúrtörténeti jelentőségű kiállítást rendeznek a Székely Nemzeti Múzeum képzőművészeti gyűjteményéből a Pesti Vigadóban.