Vizuál

Miért ronda öregemberek a babák a középkori festményeken?

2018.03.23. 09:32
Ajánlom
Valahogy nincsenek rendben azok a bébik, amelyeket ilyen és olyan Madonnák és Szűz Máriák tartanak a kezükben a középkori freskókon és festményeken.
Duccio di Buoninsegna (1255-1319): A szűz a gyermekkel

Duccio di Buoninsegna (1255-1319): A szűz a gyermekkel (Fotó/Forrás: Universal History Archive / Getty Images Hungary)

Ha nem is mindig öregemberek, de legalább középkorú, nem túl fitt férfiak, Miki-egér hajvonallal. Ez felveti a kérdést: a 12-15. században a festők bénán rajzoltak? Vagy illegális volt a kisbabáknak modellt ülni, esetleg akkoriban az emberek még öregen születtek? A válasz:

Nem.

Mielőtt a témára térnénk, szemrevételezzük ezt a különlegesen ronda kisbabát:

Giotto: A szűz a gyermekkel

Giotto: A szűz a gyermekkel

Hogy miért?

A kínzó kérdést Matthew Averett, a The Early Modern Child in Art and History c. antológia szerzője, művészettörténész válaszolta meg a Voxnak. A ronda babák jelenléte a festményeken jól elhatárolja a középkort a reneszánsztól. Lehet, hogy ezeket a festményeket szemlélve azt mondjuk, hogy valami nagyon nincs rendben, de éppen ez a helyzet, ha egy Picassót látunk. Alapvetően két oka van annak, hogy ezek a bébik ronda öregembereknek tűnnek.

Duccio di Buoninsegna (1284 k.): Madonna gyermekkel

Duccio di Buoninsegna (1284 k.): Madonna gyermekkel

  • A középkori festmények többségén a bébi maga a gyermek Jézus. A homonkulus-szerű Jézus koncepciója befolyásolta, hogy ábrázolják a gyermeket.
    Ezeket a portrékat általában az egyház rendelte a művészektől, ez pedig már behatárolta a témát: a festményeken szereplő baba csakis Jézus lehetett, a középkori Jézus-képet pedig nagyon is befolyásolta a homunculus, az az a "kis ember"-koncepció. Ez az az elképzelés, amely szerint Jézus tökéletes formában jött a világra, tehát babakorában nem úgy nézett ki, mint egy baba. Hanem mint egy tettre kész pátriárka (aki enyhén kopaszodik). Ez a homunculus-szerű kis Jézus aztán standard lett a Jézus-ábrázolásban.
Cimabue: Madonna gyermekkel

Cimabue: Madonna gyermekkel

  • A középkori művészeket nem igazán érdekelte a realista ábrázolás
    Ez, a valóságra nyomokban sem törekvő ábrázolásmód jól tükrözi a középkori művészt, akit korántsem érdekelte a realizmus. „Az a furcsa, hogy a középkori művészet egyáltalán nem foglalkozik a valósághűséggel, és sokkal jobban vonzzák a konvenciók” – mondja Averett. Ezért van az, hogy ezek a festmények rendkívül hasonlítanak egymásra.
Paolo Veneziano (1333 k.): Madonna gyermekkel

Paolo Veneziano (1333 k.): Madonna gyermekkel (Fotó/Forrás: Mondadori Portfolio / Getty Images Hungary)

A reneszánsz végül újra széppé tette a festmények bébijeit. A világi művészetek felvirágzásával a kisdedek az ártatlanság szimbólumai lettek – főként azért, mert nem tartották őket „bűnben fogantaknak”. Így azt sem erőltették, hogy rondán mutassanak a vásznon. „A reneszánsz egyik újdonsága a természet, a formák megfigyelése, és valósághű megörökítése” – mondja Averett. Ez azt is jelenti, hogy a bébik olyanok lettek, amilyenek: szépek.

Zárásul: íme két, reneszánsz kori szép baba.

Raffaello: Madonna a Gyermekkel és a Keresztelővel (1510 k.)

Raffaello: Madonna a Gyermekkel és a Keresztelővel (1510 k.) (Fotó/Forrás: Wikimedia Commons)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?
Klasszikus

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.
Zenés színház

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál galéria

Hundertwasser, "a varázslatos különc" és az ablakból álló házak

Kilencven éve, 1928. december 15-én született Friedensreich Hundertwasser osztrák festő és grafikus, épülettervező, a 20. század egyik legkülönösebb képzőművésze. 
Vizuál hír

Keserü Ilona falikárpitja a Metropolitan Múzeum kiállításán

A modern irányzatokat a magyar folklórral egyesítő mű olyan ikonikus alkotók munkáival kerül egy tárlatba, mint Jackson Pollock, Louise Nevelson vagy Mark Rothko.
Vizuál Film

Mészáros Márta klasszikusa visszatér a Berlinaléra

Mészáros Márta volt az első női rendező a berlini filmfesztivál történetében, aki 1975-ben a legjobb filmnek járó Arany Medve-díjat átvehette az Örökbefogadás című filmjéért. A teljeskörű, 4K felbontású restaurált kópiát a fesztivál Berlinale Classics szekciójában vetítik, jövő februárban.
Vizuál gyász

Elhunyt Kósa Ferenc, a Tízezer nap rendezője

Életének 82. évében szerdán elhunyt Kósa Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, a Cannes-i nagydíjas Tízezer nap című film rendezője.
Vizuál toplista

Rekord árbevétellel zárja az évet a Disney

A Walt Disney Stúdió hétmilliárd dolláros (2000 milliárd forintos) globális jegybevétellel zárja az évet. Ez a második alkalom, hogy a filmstúdiónak sikerül átlépnie ezt a határt.