Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

2025.03.21. 13:45
Ajánlom
Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé. Véleményünk szerint ezzel a produkcióval jó esélyünk lehetne a következő Oscar-nevezésen. Minden Rendben kritika.

Hogy az Inkubátor Programban általában különleges és innovatív alkotások születnek, ahhoz az elmúlt években már jócskán hozzászokhattunk, hiszen az NFI pályázata lehetőséget nyújt a fiatal alkotóknak, hogy kifejezzék sajátos látásmódjukat, és új utakat nyissanak meg a magyar film számára. Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje azonban még így is örömteli meglepetés, a Minden Rendben megdöbbentően érett rendezői debütálás, nem csoda, hogy helyet kapott az idei Berlinale Perspektívák elnevezésű szekciójában is.

Tegyük a kezünket a szívünkre: magyar filmek esetében nagyon gyakran azzal az érzéssel hagyjuk el a mozit, hogy láttunk egy izgalmas alkotást, ami tele van remek ötletekkel, de valami, valahol, ha csak egyetlen dolog is, de egy kicsit sántít. Esetenként a forgatókönyv bicsaklik meg, a párbeszédek helyenként mesterkéltnek tűnnek vagy a színészek szólalnak meg túlzottan teátrálisan, de gyakran előfordul az is, hogy esetleg a hanggal nincs valami rendben. Ilyenkor az ember nem szándékosan hibát keres, és nem is arról van szó, hogy ezek az egyébként apró problémák élvezhetetlenné tennék a filmeket: egyszerűen csak feltűnnek.

Éppen ennek fényében tartom lenyűgözően kompakt alkotásnak Sós Bálint Dániel munkáját, ami minden elemében magas színvonalat képvisel.

A rendező rettentő koherens módon hoz létre egy saját világot, amely parabolaszerű, mégis a magyar – vagy jobban mondva: kelet-európai – valóságunkban gyökerezik, és mindemellett időtlen emberi történetet mesél el.

A Minden Rendben csodásan bizonyítja, hogy a film – mint minden jó művészet – teremtő erő.

202513405_1_ORG-111458.jpg

Jelenet a Minden Rendben című filmből (Fotó/Forrás: CineSuper)

A történet egy özvegy édesapáról, Sándorról (Hajdu Szabolcs) szól, aki felesége elvesztése után egyedül maradt két fiával. Bár ezt a filmben nem látjuk, a forgatókönyv sejteti, hogy a férfi a tragédia után megroppant, és ez természetesen kihat a gyermekeivel való kapcsolatára is. Ám a család életében látszólag újra boldogság költözhet, Sándor ugyanis ismét szerelmes. Új párja, Klára (Hay Anna) megértő nő, aki képes lehet betölteni az anya szerepét, ráadásul az előző házasságában született lánya (Jakab-Aponyi Zonga) szintén gyorsan megtalálja a közös hangot a fiúkkal. Egy este azonban a kislány súlyos balesetet szenved, Sándor pedig szemtanúja a történteknek, és úgy véli, a történtekért kisebbik fia, Dénes (Sáfrány Ágoston) a felelős. A férfi úgy dönt, megvédi gyermekét, ehhez azonban hazudniuk kell, nem csupán a rendőrségnek, de Klárának, a barátaiknak, sőt önmaguknak is.

Ahogy az már a film rövid leírásából is egyértelmű, a Minden Rendben bonyolult kérdéseket vet fel, és célja nem is annyira az, hogy ezekre választ, válaszokat találjon, sokkal inkább az, hogy rámutasson az élet szövevényes természetére. Arra, hogy minden alkalommal, amikor döntéseket hozunk, motivációink rendkívül összetettek, nem hideg számításokon alapulnak. Egy ilyen döntéshelyzetet nagyít fel a rendező, a jól átgondolt forgatókönyvnek hála pedig lehetőséget is ad arra, hogy a néző bevonódhasson mindhárom fontos szereplő érzelmi válságába, Sándoréba, Kláráéba és Dénesébe egyaránt.

A film így végső soron egy furcsa bűn és bűnhődés történetté válik, ahol mindenki bűnhődik, de látszólag senki sem a saját bűnei miatt.

20221130_MINDEN_RENDBEN_JelenetK-1413-101227.jpg

Jelenet a Minden Rendben című filmből (Fotó/Forrás: CineSuper)

Az alkotók alapvetése, hogy a világban semmi sem tisztán fekete vagy fehér – csak szürke van. E gondolat pedig remekül manifesztálódik a történetben, hiszen a fentiek ellenére mégis megértjük a leginkább központi figura, Sándor karakterét: mégis ki ne próbálná bármi áron megvédeni a gyermekét? A film egyik kulcsmondata akkor hangzik el, amikor egy vitát követően a férfi kimondja, nem szeretne mást, csak jó embert nevelni Dénesből… jobbat, mint amilyen saját maga. Van ebben a gondolatban valami mélyen szent, tiszta és esendő, miközben a módszer, ahogy ezt szeretné elérni, erkölcsi és jogi értelemben is problémás.

A rend és káosz csatája ez, amely több motívumon keresztül is jól megjelenik a történetben.

Ezt a kínzó, fojtogató morális feszültséget tökéletesen szolgálja az, hogy a filmet fekete-fehérben forgatták le, hiszen az a sokat emlegetett szürkeség, az átmenet világosság és sötétség közt folyamatosan visszaköszön. Remek megoldás például, hogy Sándorék lakását egy félbehagyott felújítás állapotában láthatjuk, ahol a fehér falakat csak félig festették át: ez egyszerre szimbolizálja az átmenetet jó és rossz között, valamint azt, hogy a család életében súlyos törés állt be, és helyette valami új kezdődött.

480543191_968625855443180_5014116457399920518_n-132154.jpg

Jelenet a Minden Rendben című filmből (Fotó/Forrás: CineSuper)

M. Deák Kristóf operatőr egészen szenzációs látásmóddal tárja elénk a történetet, ennek a filmnek minden képkockája egy lenyűgöző festmény. Még a csupán néhány másodperc erejéig látható vágóképeiben is hosszú perceken át lehetne gyönyörködni. A film képi világa egyszerre idézhet fel bennünk olyan, szintén fekete-fehérben forgatott klasszikusokat, mint Tarr Béla Kárhozata, Michael Haneke A fehér szalagja vagy hogy egy frissebb példát is említsünk, a dánok idei Oscar-jelöltje, a Lány a tűvel.

A Minden Rendben egyik legerősebb jelenete egy autótisztítóban zajlik, és éppen a bravúros operatőri munka, valamint a fantasztikus sound design eredménye: miközben Sándor a kocsiban ülve a barátjával vitatkozik, odakint mintha az apokalipszis érkezne el, és maguk a pokol lovasai ostromolnák meg a világot. Elképesztően szuggesztív és feszült jelenet, lehetetlen nem a hatása alá kerülni.

20221211_MINDEN_RENDBEN_Jelenet-35masolata-132156.jpg

Jelenet a Minden Rendben című filmből (Fotó/Forrás: CineSuper)

Hogy Hajdu Szabolcs vásznon az egyik leghitelesebben megszólaló színészünk, az talán senkinek nem újdonság, a rendező-színész egészen remek Sándorként, aki ráadásul a legrétegzettebb karakter a történetben. Hay Anna úgyszintén csodálatos Klára szerepében, megdöbbentően hitelesen alakítja az összetört édesanyát, de mindeközben van benne valami titokzatosság is, tekintetében ott csillog az újrakezdés ígérete, az a remény, ami útnak indítja ezt a történetet. És ne feledkezzünk meg a gyerekszínészekről, Sáfrány Ágostonról és Jakab-Aponyi Zongáról sem, akik mindketten korukat meghazudtolva keltik életre karaktereiket.

Kissé talán slendrián megoldás csupán ennyivel letudni, de

ebben a produkcióban tényleg mindenki a legjobbját nyújtotta.

 Tövisházi Ambrus és Fodor Máriusz lidérces zenéiről, a hangokért felelős csapat munkájáról, a Takács Eszter nevét dicsérő díszletekről, valamint a számos remek mellékszereplőről hosszasan lehetne még beszélni. 

A Minden Rendben egészen magas színvonalú film, ami jócskán kiemelkedik a magyar alkotások sorából. Hiteles, szép, sokkoló, elgondolkodtató, felrázza a nézőt, lesújt rá, mégsem taszítja letargiába. Bár az idei hazai termés javát még nem láthattuk, egy normálisan működő rendszerben jelenleg nem volna kérdés, hogy Sós Bálint Dániel rendezését kellene nevezni az Oscarra. Őszintén hiszem, hogy jó esélyekkel indulhatnánk.

Minden Rendben

magyar dráma, 2024, 85 perc

Rendező: Sós Bálint Dániel
Forgatókönyv: Sós Bálint Dániel, Nagy V. Gergő
Premier: március 20.
Forgalmazó: CineSuper

Fejléckép: Jelenet a Minden Rendben című filmből (Fotó/Forrás: CineSuper)

Hajdu Szabolcs: „Krízishelyzetben mutatkozik meg, hogy ki milyen ember”

Kapcsolódó

Hajdu Szabolcs: „Krízishelyzetben mutatkozik meg, hogy ki milyen ember”

Március 20-án debütál a mozikban Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje, a Minden Rendben. A súlyos morális dilemmákat feszegető dráma főszerepét Hajdu Szabolcs alakítja, akivel karakteréről, az emberi viselkedés kiszámíthatóságáról, a forgatási tapasztalatokról is beszélgettünk.

Mártonffy Zoltán: „A nézőszám számomra nem mérvadó mértékegysége a sikernek”

Mártonffy Zoltán: „A nézőszám számomra nem mérvadó mértékegysége a sikernek”

„Engem sosem vonzott, hogy a kamera előtt legyek, engem az fogott meg, ami mögötte van” – fogalmazott Mártonffy Zoltán, a Minden Rendben producere, akivel egyebek közt arról beszélgettünk, miért fogtak bele nagyjátékfilmek gyártásába.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Fliegauf Bence új filmjében egy démon áll bosszút a törvény felett állókon

Fliegauf Bence minden filmtámogatási rendszertől teljesen függetlenül, évek óta dolgozik legújabb filmjén, a jelenleg utómunkálatoknál tartó Jimmy Jaguáron. Az alkotótól merőben szokatlan misztikus bűnügyi történet ősztől látható a mozikban.
Vizuál hír

Az építészi tudásra alapozó tehetség – 13 magyar sikertörténetet Velencei Építészeti Biennálén

A május 10-től látogatható a 19. Velencei Építészeti Biennále, amelynek idei főtémája az intelligencia. A Magyar Pavilon olyan építészként végzett alkotók munkásságát mutatja be, akik az építészeti tudásukat szakmán kívül kamatoztatják és sikereket értek el.
Vizuál hír

Cannes-ban, Európa legígéretesebb producerei közt mutatkozhat be Sümeghy Claudia

A Magasságok és mélységek, illetve a Véletlenül írtam egy könyvet című filmet is jegyző Sümeghy Claudiát mutatja be a European Film Promotion (EFP) a Producers on the Move elnevezésű programján.
Vizuál hír

Világsztár japán építészek mutatták be az Új Nemzeti Galériát az Oszakai Világkiállításon

A Városligetben felépítendő Új Nemzeti Galéria épületének tervezői, a Pritzker-díjas japán építésziroda, a SANAA alapítói mutatták be az új múzeumi épület terveit április 28-án a 2025-ös Oszakai Világkiállítás magyar pavilonjában.
Vizuál ajánló

Szabadság, sebesség, átalakulás – az autózás és a fotográfia összefonódását mutatja be a Mai Manó új kiállítása

Az autók világát állítja középpontba az Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből című fotókiállítás. Az április 23-án a Magyar Fotográfusok Ház – Mai Manó Házban megnyílt tárlaton számos világhírű művész képe szerepel.