Márton Nemes: Napba nézni csukott szemmel
Nemes Márton jelenleg talán a legfelkapottabb fiatal magyar képzőművésznek számít. Az elmúlt éveket Londonban töltötte – a legfrissebb hír vele kapcsolatban, hogy New Yorkba költözött. Ez az első önálló kiállítása az acb Galériában. A kiállítás megszületésekor természetesen nem lehetett tudni, hogy az ukrajnai háború mennyi mindent átértelmez majd, azonban már az ő vibrálóan mai képzőművészetében is éreztette hatását. Például azok a játékos fémcsövek, amik a kiállításon látható képfelületeket összefogják és keretezik, mára már hiánycikkek – mivel Kelet-Ukrajnában készültek.
Nemes Márton multimédiás művész, festményeket, szobrokat, installációkat és hangokat egyaránt készít, ezúttal legújabb, élénk színű és kontrasztosan hibrid műveit mutatja be. A fiatal alkotó 2018-ban MFA-fokozatot kapott a londoni Chelsea College of Arts-ban, festészete eleinte a figurális és az absztrakt között mozgott, majd londoni évei alatt nagy hatással voltak rá a londoni techno szubkultúrák.
Színes absztrakt képeivel később megpróbált kilépni a festmények két dimenziójából, megidézni a rave kultúra összetett élményét, létrehozva a képi állapot szétesését és átrendeződését. Nemes újabb alkotásai már szívesen bővülnek installációkká, a művek nem pusztán a falra akasztható festményekként léteznek, hanem kiterjeszkednek a térbe, lazán feszegetik a műfaji határokat is.
Az acb Galériában látható kiállításának fő műve már-már képszobor: mozgó installáció és összetett fény- és hangforrás egyszerre.
A műben négy különböző színűre festett ventilátor is működik, ami a mű színeit zenére nemcsak állandóan változó forma- és hanghatássá teszi, de még az erős légmozgatás dimenziójával is bőíti. (A művet egyébként a legendás londoni éjszakai klub, a Ministry of Sound egyik terme ihlette, ahol a minőségi hangrendszer, a fények és a dizájn mellett még a légbefúvás is a zene ritmusára befolyásolja az érzékeket.) Az alkotó képtárgyaiban sokat játszik az átláthatóság lehetőségeivel is, a táblaképek megnyitott, áttört felületei egyedi térdinamikát hoznak létre. Képi nyelvében a kétdimenziós és a plasztikus művészet teljesen új elegyét keverte ki a – a 21. század színpalettájával.
acb Galéria Attachment
2022. március 11. – 2022. április 22.
Mladen Miljanović: Egyidejű emlékmű
Az acb kistermében kiállító Mladen Miljanović legújabb, az elmúlt két év során született munkái is új jelentést kapnak a háborútól. A galéria Attachment terme olyan mintha egy ravatalozó és egy Apple store találkozott volna benne. A boszniai Mladen a középiskola után tartalékos tiszti katonai iskolába, majd a Banja Luka-i Művészeti Akadémiára járt. Festőként végzett, de közben sokáig dolgozott sírkővésőként – de olyan sírkövekkel, amikre nagyon gyakran az elhunyt portréját is rávésték. Miközben újmédia-művészetet tanít a Banja Luka Egyetem Művészeti Akadémiáján, munkásságát alapvetően befolyásolta a háború alatti felnőtté válás és a háború utáni élet a lerombolt, elszegényedett, etnikailag és területileg megosztott országban.
Az elektronikai bemutató terem tabletjei és mobiljai is fekete sírkőből is vannak megfaragva és persze nem működnek: csak az ilyenkor szokásos hibaüzenetek olvashatóak rajtuk.
A fekete gránitból kézzel vésett tárgyak minden részletükben tökéletes hasonmásai a valódiaknak, miközben egyértelműen utalnak a sírkövek esztétikájára is, az örök emlékezet néma, mozdulatlan és rideg mementóiként.
Mladen Miljanović a balkáni háború után Bosznia-Hercegovinában fellépő, radikálisan új és az országhatárokon messze túlmutató művészeti gyakorlatokat felmutató művészgeneráció meghatározó alakja. Még nem volt 30, amikor 2009-ben elnyerte a Közép- és Kelet Európa legkiemelkedőbb fiatal művészének járó Henkel.Art.Award-ot, amit számos önálló kiállítás követett Bécstől Berlinen át New Yorkig. 2016-ban a Velencei Biennále ő képviselte országát, a Bosznia-Hercegovina pavilonjának projektjét, a The Garden of Delights-ot, amelyet a nemzetközi sajtó a legkiemelkedőbb pavilonok közé válogatott.
… és még mindig a háború
A kiállítás kurátora, Kopeczky Róna eközben a menekülőket segítő honlapot indított, amelynek a tartalmát is szerkeszti. Az egész egy Facebook-poszttal kezdődött a háború kitörése után pár nappal.
Ekkor kezdte el összegyűjteni azokat a kontaktokat és az információkat, amivel az Ukrajnából ezekben a napokban is Európa felé menekülő művészeknek, kulturális munkásoknak segíthetnek.
Az oldalt létrehozásában többen is közreműködtek és a különböző tartalmakat is többen töltik fel, többek között a Párizs mellett élő - és ukrán-orosz családból származó - Sasha Pevakkal, a Beyond the post-soviet közösség tagjával. A Contactsforukrainians.art nevű weboldal célja az, hogy segítő hálózatként szállástól a jogsegélyig, emergency residency-ktől a különböző felajánlásokig és egyéb segítségekig könnyítsen a menekülők gondjain.
Kopeczky Róna, az acb Galéria kurátora és az Easttopics munkatársa egy vajdasági magyar családban született Franciaországban. Családjának konkrét emlékei voltak a délszláv háború idejéből.
Aki segítene szeretne az ukrán művészeknek, keresse fel a Contactsforukrainians.art weboldalt.
Fejléckép: Nemes Márton: Napba nézni csukott szemmel / fotó: Bíró Dávid, acb Galéria