Tánc

Misztikus terek, avagy visszatérés a képzőművészethez – Gergye Krisztián festményeiből nyílik kiállítás Kőszegen

2020.06.19. 20:50
Ajánlom
A hazai kortárs színház- és táncművészet kiemelkedő alkotója ezúttal új oldalát mutatja meg: festőként lép elő a Levitációk című tárlaton, amelyen főként a karantén idején született alkotásaiból láthatunk válogatást. A Kőszegi Várszínház kiállításának megnyitóját június 21-én, vasárnap 18.00 órakor tartják a Jurisics-vár lovagtermében.

Gergye Krisztián rendkívül sokoldalú művész: táncos, koreográfus, performer és rendező, azt viszont kevesen tudják, hogy a képzőművészet nemcsak ihletforrásként van jelen életében, hanem aktív művelője is annak. Június 21-én akvarelljeiből nyílik kiállítása a Kőszegi Várszínházban Levitációk címmel. A tárlatot megnyitja: Vojnich Erzsébet, közreműködik: Lőrinc Katalin, a kiállítás kurátora: Trifusz Péter.

Gergye Krisztiánnal beszélgettünk az előadóművészet és a képzőművészet viszonyáról, misztikus terekről és a pillanat kimerevítéséről.

IMG_9662-204014.jpeg

Gergye Krisztián alkotása (Fotó/Forrás: Gergye Krisztián)

Jól tudom, hogy Kőszegre szinte hazajársz?

Igen, Kőszeg a szülővárosom és egy nagyon fontos állomás az életemben. 2007-ben hívott meg először Gelencsér Ildikó, a Kőszegi Várszínház művészeti vezetője, hogy egy táncelőadással lépjek fel, azóta pedig minden évben egy új projektet hozok létre itt. Ez a mostani év annyiban speciális, hogy egy kiállítással térhetek vissza, ugyanis gyerekkorom óta vonz a képzőművészet, és mostanra állt össze egy olyan anyag, amely alkalmas a bemutatásra.

Mire ad alkalmat számodra alkotóként a képzőművészet és az előadóművészet kölcsönhatása?

Mindig is foglalkoztattak a képzőművészeti alkotásokban rejlő mögöttes tartalmak, a koreográfiáimban gyakran indulok ki ilyen sűrű mondanivalójú képekből. A két terület párhuzamosan jelenik meg a művészetemben, a színpadképet is legtöbbször egyfajta festményként képzelem el, amely képes elemelni a látottakat és tágabb asszociációs kereteket megnyitni a nézők előtt.

Az előadóművészet a pillanatról szól, rögtön elillan, a festmények azonban a pillanat lenyomatai, megmaradnak. Ehhez is van saját viszonyod alkotóként?

A tánc szempontjából leginkább az érdekel, hogyan lehet az időt manipulálni, hogy az előadás pillanatisága szubjektívvé váljon: felgyorsítani vagy annyira lelassítani, hogy szinte állóképnek hasson. A festmények képesek ezt az időtlenséget megteremteni, ám ez sem feltétlenül kimerevített idő, hiszen a nézővel való viszonyban van valami dinamikus.

Tavaly egy különleges performansz, az Aukció című előadás keretében táncolás közben festettél meg képeket, amiket az előadás végén el is árvereztetek, amelyek pedig nem találtak gazdára, azokat megsemmisítettétek. Erős gesztusok, hogy élted meg ezt a fajta alkotást táncosként, illetve festőként?

Ennél a munkámnál maga a festészet aktusa került a középpontba, az akciófestészet egyfajta paródiája az előadás, aminek a végeredménye egy véletlenszerű absztrakció lett. Az emberi test, a festék és a vászon eggyé válása révén megszülető lenyomat értelmezési mezői érdekeltek, ám ez egy teljesen másfajta alkotói létezés, mint amiben a mostani kiállításon szereplő képeim születtek.

IMG_8372-204033.jpeg

Gergye Krisztián alkotása (Fotó/Forrás: Gergye Krisztián)

Hány évet ölelnek fel az alkotások?

A válogatás során valahogy úgy alakult, hogy a kiválasztott képek háromnegyede olyan alkotás lett, amelyek a karantén idején készültek. Talán most állt be egy olyan nyugalmi állapot az életemben, amiben ezek a képek megszülethettek.

Milyen témák jelennek meg a képeken?

Teljesen hétköznapi, mégis valamiért kicsit misztikus, másfajta időben létező terek keltik fel leginkább az érdeklődésemet, amikben meglátok valamit. Az ebben rejlő költészetet igyekszem elcsípni, amikor festménnyé formálom. Lehet ez egy letakart állványzat, amely mögül átsejlik egy romos épület vagy például az a kiégett, tető nélküli műhely, amit a Ferdinánd-hídról szoktam látni.

A megnyitón Lőrinc Kati közreműködik, úgy tudom, ez lesz az első fellépése zárt térben a járvány kitörése óta. Hogyan készültök rá?

Egyedül készül a fellépésre, direkt ebben maradtunk, amikor felkértem őt. A tárlatot Vojnich Erzsébet nyitja meg, ami nagy megtiszteltetés a számomra. A kiállításhoz kapcsolódóan tervezek egy új szólót Ahol a sötétség címmel, amely lényegében egy térinstalláció lesz az egyik festményem alapján. Ennek július 29-én tartjuk a bemutatóját a Kőszegi Várszínházban.

A kiállítás megtekinthető augusztus 2-ig.

Fejléckép: Gergye Krisztián (fotó: Dömölky Dániel)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Innentől nem a gyerek hibája lesz, ha nem olvas

Az irodalom a szabadságról szól. Ha ezt a szabadságot nem adjuk meg az oktatással, ha nem mutatjuk meg a gyerekeknek, hogy talán éppen az olvasás az, amire ebben a számára is megterhelő, felgyorsult világban szüksége van, akkor tényleg nem az ő hibája lesz, hogy nem olvas. VÉLEMÉNY.
Színház

Psotás fények és árnyak

Öt évvel ezelőtt, 2016. február 25-én, 86 éves korában hunyt el a magyar színházművészet egyik legegyedibb és utánozhatatlan alakja, Psota Irén, akinek neve már életében fogalommá vált. Utolsó éveiben visszavonultan élt, elzárkózott a nyilvánosság elől, emiatt is különleges ez a 2009-ben készült beszélgetés, amelyben bepillanthatunk egy nagy művész hétköznapjaiba. Egy valódi, megismételhetetlen legendára emlékezünk ezzel az írással.
Könyv

Tóth Krisztina és Az arany ember: Hogyan jutottunk idáig?

Be akarja tiltani Jókait? Ki a felelős azért, hogy most mindenki irodalom kapcsán „anyázik” az interneten? Megválaszolunk mindent, amit tudni akar, de eddig nem mert megkérdezni Tóth Krisztina és a Jókai-rajongók összecsapásáról.
Zenés színház

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.
Klasszikus

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

Mozdulatba zárt pillanatok

Ma már a modern tánc előfutáraként tekintünk rá, a 20. század elején azonban a mozdulatművészet még nem volt több egy lázadó gesztusnál, amely a klasszikus táncformák – különösképpen a balett – szigorú szabályrendszeréből kitörve a korlátlanságot hirdette. Börcsök Boglárka dokumentumfilmjében arra vállalkozott, hogy rekonstruálja a mozgásnak azt a fajta konvenciókon túli szabadságát, amely az irányzat lényegét adta.
Tánc videó

A bakibalett, amelyben a táncosoknak muszáj hibázni – VIDEÓ

Jerome Robbins 1956-os koreográfia a néző rekeszizmait is megdolgoztatja. Chopin keringőjére repkednek tétovázva a balerinák.
Tánc hír

Valentin-napon indul a Nemzeti Táncszínház új sorozata

A legnagyobb táncos legendák és feledhetetlen történetek elevenednek meg a Nemzeti Táncszínház legújabb online sorozatában, a Dance Details-ben.
Tánc hír

A jelenből és jelenről táncol a Duda Éva Társulat

Különleges táncelőadást hívott életre a Duda Éva Társulat: túllépve a tavaszi karantén alatt készített Egypercesek videósorozaton, a tavaly megélt élményeket, kollektív tapasztalatot szeretnék színpadra adaptálni. A PRIZMÁT február 25-én közvetítik a TRIP Hajóról.
Tánc hír

Az artistaművészet előtt tiszteleg a Fővárosi Nagycirkusz új online műsora

A cirkusz új épületének 50. évfordulóját egyedülálló programokkal ünnepli az intézmény, köztük egy nagyszabású produkcióval, a Dinasztiákkal.