Vizuál

Mit ér a PR-maszlag, ha az emberrablók űrlénynek néznek? – Bugonia kritika

2025.11.04. 14:50
Ajánlom
Jórgosz Lánthimosz új filmjében a konteóhívők legszebb álmait váltja valóra két férfi, amikor elrabolják a helyi multicég vezérigazgatóját, mert úgy hiszik, egy idegen civilizáció küldte ide, hogy tönkretegye az emberiséget. De vajon ki a hős és ki a gonosz ebben a történetben? A görög rendező fekete komédiája abszurd díszletek között beszél a modern nyugati társadalmak önpusztító hajlamáról. Bugonia kritika. 

Jórgosz Lánthimosz A kegyelem fajtái című, a szó minden értelmében zavarba ejtő rendezése után egy sokkal könnyebben értelmezhető történettel tért vissza. Bugonia című alkotása – amely egy 2003-as koreai film remake-je – ismét nyílt társadalmi kommentár a modern nyugati civilizációk kihívásairól: kapitalizmusról, ökoválságról, összeesküvés-elméletekről és véleménybuborékokról.

A film címe egy ógörög szó, amelyet valahogy úgy lehetne lefordítani: méhtenyésztés szarvasmarha teteméből. A kifejezés egy ritualéra utal, amely abból a mítoszból ered, hogy a méhek képesek lehetnek szaporodni egy megölt ökör teteméből, vagyis hogy a halálból sarjadhat élet. Igaz, ez az áldozati forma az állatnak általában hosszan tartó szenvedést okozott, ez az ellentmondás pedig ott lappang a film mélyén is.

12_4243_D015_00138-125613.jpg

Jelenet a Bugonia című filmből (Fotó/Forrás: Focus Features)

A történet egyik főhőse Teddy Gatz (Jesse Plemons). A társadalomtól némileg elszigeteltségben élő, különc férfi szabadidejét méhészkedéssel tölti. Meggyőződése, hogy az elnéptelenedésszindrómáért – egy jelenség, amely során a dolgozó méhek rejtélyes módon eltűnnek, elhagyják a királynőt, ami a kolónia pusztulásához vezet – az a rovarirtószer felelős, amelyet a helyi Auxolith nevű gigavállalat gyárt, és ahol nem mellesleg csomagolóként dolgozik. A cég korábban már egyszer tönkretette Teddy életét, ennek következtében a férfi a Hihetetlen Magazin szintjénél is súlyosabb összeesküvés-elméletek rabja lett. Kutatásai során pedig végül arra jutott, hogy az Auxolith vezérigazgatója, Michelle (Emma Stone) tulajdonképpen egy földönkívüli civilizáció képviselője, akit azért küldtek ide az Androméda-galaxisból, hogy elpusztítsa az emberiséget. Teddy szerencsére a megoldást is tudja, miként menthetik meg a Földet. Magához veszi egyetlen barátját, az értelmileg kissé tompa unokatestvérét, Dont (Aidan Delbis), és ketten végrehajtják a tökéletes tervet:

elrabolják és a pincéjükbe zárják Michelle-t, és addig nem nyugszanak, amíg a nő el nem juttatja őket az idegen faj vezetőjéhez.

A görög rendező korábbi munkáihoz méltó alaphelyzetet számos további abszurd részlettel árnyalhatnánk, de inkább nem is megyünk bele abba, miért kell például kopaszra nyírni az elrabolt Michelle-t vagy miért szükséges a nőt tetőtől talpig bekenni antihisztamin-krémmel – a két konteóhívőnek természetesen nagyon is jó oka van erre.

4243_D012_00045-125613.jpg

Jelenet a Bugonia című filmből (Fotó/Forrás: Focus Features)

A film meglehetősen furcsa hangulata a különböző világnézetek groteszk összecsapásából táplálkozik. Nézőként egyszerűen lehetetlen eldönteni, kivel szimpatizáljunk. Főként Teddy és Don nézőpontjára szorítkozhatunk: két igazán megalázott-megszomorított karakterről van szó, viszont tettükkel a kizsákmányolás, a kapitalizmus és a környezetpusztítás ellen lépnek fel, még ha a helyzetet meg is fűszerezik némi konteós hülyeséggel. Ezzel szemben Michelle, hiába ő az áldozat, rettentő ellenszenves, és karakterében tökéletesen összpontosul a kapitalizmus rideg racionalitása és embertelensége. A történet elején éppen a multicég megújulását hirdető kampányt indítja el, amely a szavak szintjén természetesen új, humánusabb munkahelyi kultúrát jelent, a gyakorlatban azonban semmi sem változik – tovább épülhet az Auxolith brandje, Michelle megjelenhet a legnívósabb magazinok címlapján, a munkavállalók meg ugyanúgy gyárthatják a környezetkárosító termékeiket, természetesen önként vállalt túlórában. Michelle tettre kész, erős nő, aki eleinte elrablóitól sem ijed meg, főként miután rájön, hogy lényegesen intelligensebb náluk. Éppen ezért elképesztően vicces jelenet, amikor megpróbálja a marketinges hazugságokhoz hasonló beszédekkel, jól hangzó ígéretekkel manipulálni őket.

De vajon mit ér egy jól megfogalmazott PR-maszlag, ha két mindenre elszánt emberrabló éppen azt követeli tőled, hogy vidd el őket az idegen lények űrhajóára?

4243_FP_00001-125614.jpg

Jelenet a Bugonia című filmből (Fotó/Forrás: Focus Features)

A kétórás játékidő során az események persze további fordulatokat vesznek, ezek során pedig újra és újra meg kell kérdőjeleznünk, ki a jó és ki a rossz ebben a történetben. A Bugonia ettől válik szellemileg is izgalmas és főképp provokatív fekete komédiává: rámutat ugyanis, hogy legyen szó bármilyen tág értelemben vett gonosztevőről, ők magukra egész pozitív hősként tekintenek. A motivációik alapvetően nem rosszak, és mindenkinek van a helyzetet árnyaló magyarázata a tetteire. A konteósok a világot akarják megmenteni, a vezérigazgatók több ezer embernek adnak munkát,

sőt amennyiben léteznek és beavatkoznak a földi életbe, még valószínűleg az űrlények is meg vannak győződve arról, hogy valójában az életünk jobbá tételén ügyködnek éppen.

De hát Madách Imre óta nagyon is jól tudjuk, bárhogy is erőlködünk, az emberiség a végén mindig zsákutcába vezeti önmagát. Ez a történelmi tapasztalat pedig ebben a filmben egy kellően ironikus befejezésben még különösebb színezetet kap.

fewihfewhfjkewf-125815.jpg

Jelenet a Bugonia című filmből (Fotó/Forrás: Focus Features)

A kimagasló színészi teljesítmény rengeteget hozzá tesz ehhez a történethez, szerintem egy rosszabb castinggal nem működne ennyire jól a film. Jesse Plemons rendkívül szerethetően formálja meg Teddyt, sokrétű alakításának köszönhetően mélységeiben értjük meg, a szeretethiány, a kisemmizettség és a bántalmazottság hogyan formálta személyiségét. A kétszeres Oscar-díjas Emma Stone pedig megint bizonyítja, Lánthimosz miért szavaz neki rendszeresen bizalmat. A színésznő valósággal vonzza a kamerát, arcának legapróbb rezdülése is előrelendíti a film narratíváját. A Bugoniában mintha még a szokásosnál is mélyebb regiszterben szólalna meg amúgy is különleges hangja. Amikor kopaszra nyírt, a rászáradt antihisztamin-krémtől hófehér fejjel, hátborzongatóan búgó hanghordozásával monologizálni kezd, az ember kénytelen-kelletlen elgondolkodik:

lehetséges, hogy tényleg űrlény volna?

A Bugonia, hasonlóan Lánthimosz számos filmjéhez, ügyesen egyensúlyoz művészfilm és közönségfilm határán. Elsősorban szórakoztató, vicces, izgalmas, de a látványos felszín alatt azért elvégzi aknamunkáját. Megmozgat bennünk valamit, kikezd bizonyos alapértékeket, és még ha világrengetően nagy igazságokat nem is képes megfogalmazni, legalább feltesz kérdéseket. És ez néha fontosabb, mint maga a válasz.

Bugonia

ír-amerikai dráma, vígjáték, 119 perc, 2025, +18

Rendezte: Jórgosz Lánthimosz
Forgatókönyv: Jang Joon-Hwan, Will Tracy
Premier: november 6.
Forgalmazó: UIP-Duna Film

Fejléckép: Jelenet a Bugonia című filmből (Forrás: Focus Features)

Nesze nektek gótika – kritika a Szegény párákról

Kapcsolódó

Nesze nektek gótika – kritika a Szegény párákról

Emma Stone varázslatos alakítást nyújt Jórgosz Lánthimosz Frankenstein-parafrázisában, amelyért mindenképpen megérdemelné az aranyszobrot a közelgő Oscar-gálán. A Szegény párák élvezhetőségéhez nagyban hozzájárul Mihalek Zsuzsa díszlettervezői munkája is. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

David Szalay kapta az idei Booker-díjat

A magyar-kanadai származású szerző a legrangosabb brit irodalmi elismerésnek számító Booker-díjat Flesh című új regényével érdemelte ki, amely kapcsán a zsűri úgy fogalmazott, soha nem olvastak még hasonlót. 
Színház

Amikor a szomszédból ellenség lesz – Egy piaci nap Komáromban

A Závada Pál regényéből készült Egy piaci nap komáromi bemutatója a magyar történelem egyik kevéssé ismert epizódjának felelevenítésével a kirekesztés és bűnbakképzés természetéről beszél – keserű humorral és félelmetes pontossággal.
Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Újra fogadja nézőit a Gózon Gyula Kamaraszínház

Visszatért a Gózon Gyula Kamaraszínház – régi fényében, mégis újragondolva. A 120 éves épület teljes megújuláson ment keresztül, hogy a hagyomány és a modern színházművészet találkozásának helyszíne legyen.
Zenés színház

A Tosca látható jövőre a Szentmargitbánai Kőfejtőben

Puccini operája tizenegy év után kerül ismét a kőfejtő színpadára, új rendezésben: Thaddeus Strassberger már visszatérő vendégként dolgozik a különleges helyszínen.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Díjnyertes filmekkel jön a 19. Román Filmnapok

November 14. és 16. között három napon át a kortárs román filmművészet legfrissebb és legsikeresebb alkotásai lesznek láthatók a Corvin moziban. A vetítések után közönségtalálkozókat is tartanak.
Vizuál hír

Enyedi Ildikó FIPRESCI-életműdíjat kap

A világhírű szakmai szövetség elismerését november 20-án veheti át a magyar rendező Kairóban, ahol a közönségnek levetítik legújabb, Csendes barát című filmjét is. 
Vizuál hír

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Vizuál kritika

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Vizuál ajánló

Bartos Erika kapja a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat

November 14-16. között immár tizenegyedik alkalommal rendezik meg az Országos Rajzfilmünnepet. Az ingyenesen látogatható fesztivál nem egyetlen központi helyszínen zajlik, idén csaknem kétezer vetítésre ülhetnek be az érdeklődők.