Alkotói gesztus – külső figyelem – gyakorlás – siker.
A fenti sor le is záródhat körszerűen önmagában, de spirális ívvé is válhat, végigkísérve a felkészülés évtizedeit, egész életre szóló, lüktető folyamattá sodródhat. A gyermekrajztól a tehetségkutatáson keresztül, a strukturált művészképzés alap és felsőfokú rendszeréig, Magyarországon az alkotó ember több irányból érkezhet a művészi pálya első évtizedéhez. Itt kezdődik a kemény szelekció, ahol a mérőműszerek és mértékegységek homályosságát időnként túlvilágítja a vibráló szakmai közvélemény, intézményi és a for-profit figyelme, vagy máskor épp ellenkezőleg: a tehetség „szerénysége” okán csöndes alkotói praxissá válik.
A külső figyelem ebben az életszakaszban a legbizonytalanabb, inkább véletlen, de az is lehet, hogy sorsszerű.
Van néhány állami ösztöndíjprogram, mint a Derkovits Ösztöndíj, vagy az NKA-pályázatok, de ezeket a fiatal művészek 10-20%-a érheti el. Itt segíthet a korábbi keltezésű mester-tanítvány kapcsolat, az újra éledező művésztelepi közösségek alakulása, de már a kereskedelmi galériák, műhelyek is kezdik keresni, felfedezni, igazolni a tehetségeket.
Ám az MMA Művészeti Ösztöndíjprogramja egy új, jelentős, közpénzből létrehozott mecenatúra, amely első évfolyamának (2018-2021) eredményét a Departure kiállítás és az azt kisérő jelentős művészeti kiadvány adja közre. Amikor támogató stratégiáját az MMA kidolgozta, azt gondoltuk,
remek hátteret és biztonságot fog jelenteni az ösztöndíjasoknak az a három év, amit kizárólag és célzottan a saját munkájuk, alkotói programjuk fejlesztésére fordíthattak.
Az immár negyedik alkalommal meghirdetett Ösztöndíjpályázat lehetőséget kínál a 20 és 50 év közötti, az anyaországbeli, határon túli és hazai kulturális kisebbséghez tartozó, figyelemreméltó művészeknek is. A pályázat kritériumai között fontos szerepe van a négyhavi beszámolási kötelezettségnek, de ennek a mibenléte és a hozománya tejesen ismeretlen volt a szervezők számára. Az alkotók inkább bizalmatlanul viszonyultak hozzá, hiszen ilyenkor szükségszerűen a munkafolyamatban lévő művek, kísérletek kerülnek megmutatásra.
A képzőművészek a tevékenységük során mindenkor a bőrüket viszik a vásárra, mert nincs főnökük, aki eligazítaná őket, és ellenőrük sincs, aki véleményezné. Így egy-egy alkotói ciklus lezárta, megmutatása után
az egyéni vagy nagyobb csoportos kiállítás alkalmával a publikálás jóleső érzésén túl mindig nagy érdeklődéssel várják a szakmai és látogatói véleményeket egyaránt.
Ennek megfelelően a beszámolóknál lehetőség nyílik egy potenciális alkotói reakcióút megnyitására, hiszen egyfajta workshop keretében nemcsak megmutatják munkájukat, hanem beszélgetés is kialakulhat az egyéni és kollektív kulturális és szakmai kérdésekről.
Az első évfolyam beszámolói során fokozatosan rajzolódott ki, hogy ezek az intenzív együttlétek, egymás megismerése, az alkotó folyamatokba való belelátás, a különböző kifejezési módok hiteles megnyílása, a minőség, az elkötelezettség és a személyiség milyen széles variációsorát tudja felmutatni a művészi megnyilvánulásnak, és a későbbi közös munkának. Három év alatt tizenkét együtt töltött nap még a szekcióvezető számára is a művészeti diszkurzus vadonatúj, hatékony eszköze lett. A harmadik beszámoló alatt tapinthatóvá vált a „véletlenszerűen” összekerült tizenhat alkotó és egy művészettörténész közösséghálója. A második évben beütő világjárvány a személyes találkozást kizárta, így mi is az online térben, konferenciaformában maradtunk kapcsolatban.
2021 nyarán az újra együttlét alkalmával a tizenhét ösztöndíjas sorban kibontotta a féléves bezártság személyére és a művészetére átsugárzó hatásait.
A megismert alkotóutak érdekes művészetlélektani és alkotásszociológiai tapasztalatot gyümölcsöztek a három év alatt, így kijelenthető, hogy a folyamatosan működő ösztöndíjprogram kiváló forrása lehet a művészi alkotás szociológia, lélektan és filozófia tudományos kutatásainak. Bizonyos karakterjegyek: a művészet iránti elkötelezettség, a munkaszeretet, az értéktisztelet, a kíváncsiság, a makacsság, az elhivatottság létrehoz egy közös aurát, ami egy nem várt segítség, mert ez a metodika a tanulásnak, az épülésnek és az egymás építésének az alapja. Ilyen fogalom, hogy művésztovábbképzés nincs, nem is létezik a közbeszédben. Pedig a hatvanas évek óta a szellemi élet „civil talaján” már működött.
Így jöttek létre baráti körök, művésztelepek, szimpozionok.
De most ez a jelenség akadémiai talajt kapott, ami állami támogatással rendszerré válhat.
Végül kiemelném: a Vigadóban látható Departure kiállítás nem csupán egy sokszínű, változatos, magas szintű válogatás, hanem érett, kiforrott művészek érdek nélküli, intenzív egymásra figyelését, az ebből eredő elemelkedést, közös gazdagodást, vagyis a magasabb, szélesebb szellemi horizontot is sugározza.
Departure
március 18. – május 8.
Kurátor: Farkas Ádám professor emeritus, Kossuth-díjas szobrászművész, Az MMA elnökségi tagja
Szervező: Magyar Művészeti Akadémia
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Gálhidy Péter: Helyzet (fotó/forrás: Pesti Vigadó)