Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

2019.04.18. 08:50
Ajánlom
Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 

Úgy tudom, véletlenül találtál rá Marisra és történetére, amikor Eta azzal dicsekedett, hogy szolgálót tart.

A filmművészetire akartam csinálni egy kisfilmet, és semmit nem tudtam a hátterükről, csak annyit, hogy Maris Etáéknál szolgál, alá-fölé rendeltségi viszonyban állnak, de azt nem tudtam, hogy nem kap fizetést.

Naivan érkeztem oda azzal a kéréssel, hogy hadd forgassak pár napot Marisról úgy, hogy csak az ő arcát látjuk.

Elmondtam, hogy ez egy felvételi a suliba. Gyanútlan voltam, és ők is azok voltak, mivel nem tudtam semmit.

Nehéz volt őket rábeszélni, hogy forgathass?

Viszonylag könnyen megengedték, mert semmi rosszat nem akartam. Megmondtam Etának, hogy soha nem akarok más arcot mutatni, csak Marisét. Figyelem, ahogy mosogat, dolgozik. Pár napra odamehettem.

Ezalatt árulta el nekem Maris, hogy nem kap fizetést, és közben elküldik még dolgozni is egy gyárba, a pénzt pedig le kell adnia.

Ez volt az első olyan jel, ami gyanússá vált, és emiatt kértem még több forgatási napot.

Én sem ismertem fel rögtön, csak hosszú idő után, hogy ez a helyzet súlyos. Az elején nem osztotta meg velem, hogy elnyomják. Emlegette, hogy van egy munkásszálló, és majd elmegy oda, de ez csak ábránd volt. Kiderült, hogy ez nem ilyen egyszerű. Az elején nem mondta, hogy őt majd keresik, és el kell bújni. Szégyellte, félt, hogy őt okolják, ezért nem szólt senkinek. Elég magas az áldozathibáztatás.

Még mindig megkérdezik a film után is, hogy miért nem ment el. Van, hogy erre azt mondom, azért, mert elvették a személyi igazolványát. Ez egy kézzelfogható dolog.

Akkor megértik. Nehéz empatikusnak lenni egy olyan helyzetben, amiben még nem voltunk.

Etáék nem gördítettek akadályt a további forgatás elé?

Nem érezték azt, hogy ez probléma lenne. Egy idő után pénzt is kértek tőlem, hogy forgathassak. Soha nem akartam az arcukat felvenni vagy erre rábeszélni őket. Ilyen szempontból nem volt köztünk konfliktus. Végig, amíg forgattam, egyedül voltam. Etának nem adtam ki soha azokat a titkokat, amiket Maris nekem elmondott. Ezek mind hozzásegítettek ahhoz, hogy ennyi ideig ott tudtam forgatni.

TuzaRitterBernadett-140601.jpg

Tuza Ritter Bernadett (Fotó/Forrás: ELF Pictures)

Hogy nőtt a vizsgafilm egész estésre?

Közben bennem megfogalmazódott egy lehetséges forgatókönyv, egy lehetséges történet, de hogy Maris ezt meglépi, vagy sem, azt nem tudtam előre.

Lelkileg nagyon hasonlóan van behuzalozva a szituáció, mint amikor valakit a párja, családtagja bánt.

Pontosan. Abból is nagyon nehéz kilépni, nemhogy egy ilyen szituációból.

A vetítések kapcsán is sokan megkérdezték, hogy Maris miért nem ment el, nyitva volt az ajtó. De ez nem ezen múlik. Az alatt a pár év alatt teljesen tönkretesznek testileg-lelkileg.

Azt gondolod, hogy ha nem tudsz valakibe belekapaszkodni, akkor ebből az életben nem állsz föl. Ahhoz, hogy a komplett életét megváltoztassa, erő kellett, és az, hogy ne érezze egyedül magát. Ugyanúgy sokáig dilemmázik az ember egy kapcsolat esetén, hiába rossz neki. Akár egy munkahelyváltásnál is nehezen hozzuk meg a döntést, pedig minket senki nem kényszerít arra, hogy maradjunk.

Magadnak hol húztad meg a határt?

Egy alapvető dolog meghatározta, hogy mit teszek, és mit nem:

nem akartam megmondani neki, mit csináljon. Azt szerettem volna, hogy szabadon dönthessen.

Ki vagyok én, hogy azt mondjam, márpedig most elmegyünk? Ez iszonyatos felelősség. Nem akartam bajba sodorni sem. Nem dönthetett szabadon évek óta, és olyan fontos lenne, hogy saját maga hozza meg ezt a döntést. Már csak azért is, mert nagyon nagy a visszaesési ráta. Hiába válnak szabaddá, nem erősödnek meg annyira, hogy szabadok is maradjanak. Azt akartam, hogy ő ebben megerősödjön. Emiatt úgy döntöttem, csak abban támogatom, hogy elkezdjen hinni magában. Hogy szeretetre méltó ember, hogy szabadnak született, hogy jó életre méltó. Az elején leszögeztem, ha azt akarja, hogy ne forgassak, azonnal lerakom a kamerát. Azt akartam, hogy ő irányítsa a saját életét.

Próbáltak utánanyúlni?

A szökés után, úgy tudom, hogy két hónapig keresték.

Mondtam, hogy nem tudom, hol van. Most már a film annyira bekerült a köztudatba, hogy a nyilvánosság védi őt.

Egy_no_fogsagban3-140502.png

Egy nő fogságban (Fotó/Forrás: ELF Pictures)

Mi az, amit mi tehetünk? Lehet-e bármit segíteni, ha nem is Marisnak, de a hasonló helyzetben lévő embereknek?

A filmbemutató kapcsán indítunk egy információs kampányt is. A honlapunkon olvashatóak információk arról, hogyan lehet felismerni az áldozatot, ki válhat azzá, ki az elkövető. Másrészt hogy hova lehet fordulni. A kríziskezelő központban hangsúlyozták, hogy az áldozatok, ha telefonálnak, kellő információt kell hogy adjanak. Mondják el pontosan, hogy milyen helyzetben vannak. Ez sokat segítene ugyanis a felismerésben, hogy milyen típusú segítségre szorulnak.

Létrehoztunk egy Szabad élet nevű Facebook-oldalt, ahol privát üzenetben közvetlenül be lehet jelenteni ilyen eseteket. Az oldal mögött szakemberek állnak, akik az emberkereskedelem áldozataival, illetve az ő elhelyezésükkel foglalkoznak.

Létrehoztunk egy adományszámot is egy alapítvánnyal. A cél az, hogy minél több áldozatot tudjunk tájékoztatni arról, hogy van segítség, és pontosan hol. Erre szeretnénk információs füzeteket készíteni és szétszórni az országban, illetve létrehozni egy online bejelentési lehetőséget. Ezekhez adomány szükséges. Attól függ, mennyi pénz gyűlik össze, hogy létre lehet-e hozni egy védett házat.

A hatóságok sincsenek felkészülve. A meglévő kategóriák közé esik ez a téma…

Az a „gond”, hogy nincs fizikailag bezárva. Innentől a saját vallomásán múlik, hogy ő azt mondja, meg volt félemlítve, és bántalmazva volt.

De ha a rendőrség odamegy, akkor nem fog tudni mit csinálni. Az áldozat soha nem fogja a fogvatartói előtt azt mondani, hogy „Igen, engem itt bántanak”, mert tudják azt, hogy a rendőrség elsétál, és őt itt agyonverik. Ezért fontos, hogy az áldozat merjen segítséget kérni. Ne kelljen elmenni orvosi látleletért, mert erre nincs lehetősége. Van egy útvonala, azon közlekedhet, és nem késhet. Ha az áldozat ráébredne, hogy ő áldozat, van segítség, van hova menni – Maris attól félt, hogy hajléktalan lesz, és az utcán megtalálják –, ha minderről lehetne őket tájékoztatni, akkor talán nagyobb arányban mernének egy ilyen helyzetből kilépni.

Egy nő fogságban
Bemutató dátuma: 2019. április 18.
magyar dokumentumfilm, 89 perc, 2017
(Forgalmazó: ELF Pictures)

FELHIVAS-140501.jpg

Felhívás (Fotó/Forrás: ELF Pictures)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Könyv

„Egy tájba lépek ki, ahová a másik nem követhet” – 100 éve született Mészöly Miklós

1921. január 19-én született a 20. századi magyar irodalom egyik legnagyobb hatású írója, Mészöly Miklós. Életműve gerincét elbeszélések, novellák, kisregények alkotják, de több esszé-, publicisztika-, dráma- és mesekötet is fűződik a nevéhez.
Színház

Herczeg Tamás leköszön a Szegedi Szabadtéri Játékok éléről

Harangozó Gyula művészeti igazgató szintén elköszön a Fesztivál vezetésétől.
Színház

Független alkotóműhelyt hoz létre az SZFE polgársága

A Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakítása ellen tiltakozó oktatók és hallgatók Freeszfe Egyesület néven autonóm alkotóműhelyt hoztak létre, melynek elsődleges célja demokratikus keretek közé menteni az egyetem 155 éves szellemiségét.
Színház

107 tanár követeli az őszi félév érvényességét az SZFE vezetésétől

107 tanár – óraadók és osztályfőnökök egyaránt – írta alá azt a közleményt, amelyben követeli az őszi félév elismerését, a teljesítéseket, illetve, hogy fizessék ki a munkájukért a járandóságukat – tudta meg a 444.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Régi magyar némafilmek zenei aláfestéséhez hirdettek pályázatot

Némafilmhez filmzenét! címmel indít pályázatot a Művészetek Völgye és a Nemzeti Filmintézet. A jelentkezési határidő: 2021. március 31. éjfél.
Vizuál hír

A-kategóriás filmfesztiválon debütál a magyar elsőfilmes drámája

Az 51. Goai Nemzetközi Filmfesztiválon mutatják be Krasznahorkai Balázs Hasadék című filmjét. Az elsőfilmesek versenyében szereplő alkotás India után 2021 tavaszán Magyarországon is látható lesz a Budapest Film forgalmazásában.
Vizuál hír

Tiziano-kiállítással ünnepli fennállásának 130. évfordulóját a bécsi Szépművészeti

Az évforduló alkalmából ingyenjeggyel és Tiziano-kiállítással kedveskedik látogatóinak a Kunsthistorisches Museum.
Vizuál galéria

9+1 műalkotás az amszterdami Rijksmuseumból, amit egyszer újra látni akarunk

Rembrandt, Vermeer és Avercamp festményei, több korszak fajanszkerámiái, babaházak és csendéletek sajttal, gyümölccsel. Szabadon böngészhető az amszterdami Rijksmuseum gyűjteménye az interneten. Tíz must-see műalkotást válogattunk össze az alábbi cikkben, amiket látni akarunk az újranyitás után.
Vizuál filmzene

Megjelent Mundruczó Kornél filmjének eredeti filmzenéje

Neves hollywoodi komponista írt zenét a Pieces of a Woman című filmhez, de nem csak eredeti filmzene, hanem Sigur Rós és Duke Ellington is szerepel Mundruczó első angol nyelven forgatott mozijában.