Velence, a lagúnák városa, mindig is híres volt arról, ahogy ódon sikátorai közt barangolva magunk körül érezzük a város időkapszulaként megőrződött, felbecsülhetetlen történelmi rétegeit, melyek sajátosan kapcsolják össze szemünk előtt a múltat a jelennel. Az egyik kihagyhatatlan múzeum, amit minden ide látógatónak figyelmébe ajánlunk, a Galleria dell’Accademia, amelynek idén tavasszal megnyílt Corpi moderni (Modern testek) című kiállítása ennek a művészettörténeti barangolásnak kiváló példája: a tárlat az emberi test ábrázolásának fejlődését bemutatva tárja elénk, milyen kulturális, tudományos és művészeti rétegeken keresztül értelmezhetjük újra önmagunkat a 21. században.
Leonardo da Vinci – a reneszánsz zsenialitás őstípusa
A kiállítás egyik központi eleme – mintegy szimbolikus kiindulópontja – Leonardo da Vinci 1490 körül készült Vitruvius-tanulmánya, az emberi test arányairól született rajza, amely a reneszánsz emberideál egyik legismertebb szimbólumává vált. Az ikonikus alkotás nem csupán a reneszánsz polihisztor anatómiai érdeklődésről tanúskodik, hanem arról is, hogyan gondolkodtak a 15-16. században az ember szerepéről a világegyetemben: Leonardo a testet a természet arányrendszeréhez, a geometriai formákhoz, mi több a kozmoszhoz viszonyítva értelmezte.
A híres kép most kivételes körülmények között került újra a közönség elé – nem mindennapi alkalom, hiszen a sérülékeny mű ritkán hagyja el a Galleria dell’Accademia archívumát, és csak a legmegfelelőbb klímakörülmények között állítható ki (legutóbb 2019-ben, Leonardo születésének 500. évfordulója alkalmából rendezett nagyszabású kiállítás keretében csodálhatta meg a nagyközönség a Louvre falai közt). A tárlat így már önmagában emiatt is különleges esemény, de valódi jelentőségét az adja, ahogyan a Vitruvius-tanulmány köré épülő diskurzus új értelmezési lehetőségeket kínál.
A kiállítás nem csupán historikus visszatekintés, hanem valóban összekapcsolja a múlt nagy mestereit a kortárs gondolkodással.
Olyan témákat vet fel, mint a test fragmentációja, a mesterséges intelligencia és a biotechnológia hatása az önképünkre, valamint az identitás kérdései a testkép tükrében.
Az alkotók között olyan páratlan művészek szerepelnek, mint Albrecht Dürer, Michelangelo Buonarroti, Antonello da Messina, Giacomo Balla, Giorgio de Chirico, valamint kortárs alkotók, akik a test fogalmát nemcsak esztétikai, de társadalmi, pszichológiai és politikai szempontból is újraértelmezik.
A kiállítás kurátori víziója
A kurátorok, Michela Scolaro és Roberta Battaglia a Corpi modernit nem csupán kiállításként, hanem élő, gondolkodásra és párbeszédre ösztönző térként álmodták meg. A céljuk az volt, hogy az emberi testet ne csupán biológiai entitásként, hanem társadalmi, kulturális és filozófiai „tükörként” mutassák be – amely egyszerre képes megjeleníteni a múlt embereszményét, miközben reflektálni tud a jelenkor dilemmáira. A kiállított anyagok között helyet kapnak anatómiai rajzok, kortárs fotográfiák, 20–21. századi festmények, valamint digitális installációk, amelyek új fényt vetnek a testábrázolás fogalmára.
A képre kattintva galéria nyílik:
A kiállításban idő- és fogalmi rend szerint is végigjárhatjuk a testábrázolás útját – az ókori idealizmustól a középkori spiritualizmuson át a reneszánsz humanizmusig, majd onnan napjaink szorongásokkal teli testképéig. Amennyiben 2025 nyarán egyetlen velencei kiállítást szeretnénk felkeresni, ez az, amit nem érdemes kihagyni!
A kiállítás 2025. július 27-ig tekinthető meg.
További kincsek az Accademiában
Ha már ellátogatunk a Galleria dell’Accademiába, érdemes egy pillantást vetni két további, nemrég bemutatott különlegességre is. Mindkét mű az elmúlt év restaurálási munkálatai révén vált újra a közönség számára hozzáférhetővé – és mindkettő saját korának művészeti csúcsát képviseli.
Paolo Veneziano: Santa Chiara poliptichonja
A 14. századi velencei festészet egyik legjelentősebb alakja, Paolo Veneziano A Szent Szűz megkoronázása-poliptichonján ötvözi a bizánci hagyományokat a korai itáliai gótika elemeivel. Az aprólékosan megmunkált táblaképek nemcsak vallási funkciójuk miatt jelentősek, hanem stílustörténeti mérföldkövek is – a restaurálásnak köszönhetően most új színekben, lenyűgöző részletességgel láthatjuk őket.
Giorgio Vasari velencei remekműve
Giorgio Vasari neve sokak számára elsősorban mint művészettörténeti és önéletrajzíró író ismert, ám életműve festőként is rendkívül gazdag. A lepantói csata (La Battaglia di Lepanto) című, allegorikus falfestménye, amely eredetileg udvari reprezentációs célra készülhetett, most egy átfogó restaurálási projekt lezárultával eredeti fényében tekinthető meg. A festmény nem csupán Velence egy jelentős történelmi eseményét ábrázolja, hanem szimbolikus jelentéssel is bír, értelmezhető a kereszténység győzelmeként az iszlámmal szemben.
Fejléckép: Leonardo da Vinci: Vitruvius-tanulmány, 1490-1497, részlet (fotó/forrás: Galleria dell’Accademia)