Waliczky Tamás Képzelt kamerák című sorozata legutóbb a Ludwig Múzeum februárban nyílt kiállításán, előtte pedig a Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonjában volt látható 2019-ben. Ennek
a sorozatnak a darabjai olyan képzeletben megépített, majd digitális technológiával megjelenített kamerák, lejátszók, fényképezőgépek,
amelyeket Waliczky Tamás úgy alkotott meg, hogy ha megépítenék őket, akkor működőképesek lennének. Így a legapróbb részletekig kidolgozta a szerkezetek műszaki felépítését, miközben a képek esztétikai vonatkozására is figyelt, összepárosítva tudományt és művészetet, technológiát és szépséget.

Waliczky Tamás: Muybridge kamera, 2017/2018. Számítógépes grafika, lightbox | (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum)
Ezek a képek a fényképészet és filmművészet története előtti tiszteletadás gesztusaként is értelmezhetők, amely szempont kiemelten fontos a Muybridge-kamera esetében.
A név Eadweard Muybridge-re utal, aki elsőként rögzített mozgást sorozatfotó készítésével 1877-ben, amikor a fotózás története még csak a 39. évében járt.
Az 1870-es évek elején Leland Stanford, építtető és Kalifornia kormányzója, vitába keveredett a lovak mozgásával kapcsolatban. A vita tárgya az volt, hogy a ló vágtája közben van-e olyan pillanat, amikor mind a négy lába a levegőben van. A kérdés megválaszolásához felkérte a fényképész Muybridge-t, aki 24 fényképezőgépet helyezett el egymástól 1-2 méterre, amelyek egymás után rögzítették az Occident nevű ló vágtájának különböző fázisait. Ennek köszönhetően
kiderült, hogy valóban van olyan pillanat, amikor a ló összes lába egyszerre van a levegőben,
sőt az is láthatóvá vált, hogy ez nem akkor történik meg, amikor a lábak ki vannak nyújtva – ahogy azt előzetesen feltételezték –, hanem akkor, amikor a ló maga alá húzza őket. A sorozatfotókat egy speciális szerkezettel gyors egymásutánban levetítve mozgóképet sikerült előidézni. Muybridge ennek köszönhetően világhírre tett szert, azonban Stanforddal vitába kerültek a tulajdonjog kapcsán, aminek komoly pereskedés lett a vége.

Eadweard Muybridge, Animal Locomotion, Plate 626, 1887, National Gallery of Art, Washington D.C., Permanent collection | (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum/www.artsy.net)
Waliczky Tamás képzeletben megálmodott 12 lencsés fényképezőgépe hasonló fotókat készíthet, mint Muybridge sorozatképei. A művész leírásából tudjuk, hogy a lencsék felett egy csúszka látható, aminek elhúzásával sorban el lehet sütni a felvételeket. Fényképezéskor a kamerát állványra kell helyezni, és a lencséknek vízszintesen kell állnia a mozgásfázisok rögzítéséhez, ehhez a két oldalt elhelyezett vízszintjelzők adnak segítséget.
Mivel ez egy kisebb méretű szerkezet, mint a 24 különálló kamera, ezért kisebb méretű tárgyak egy méteren belüli mozgását lehet vele rögzíteni.

Waliczky Tamás képei Roy Lichtenstein és Birkás Ákos művei között a Ludwig Múzeum Időgép című kiállításán | (Fotó/Forrás: Fotó: Rosta József / Ludwig Múzeum)
A mai képekkel túltelített, vizuális ingereken alapuló digitális kultúrában a múló pillanatok megragadására egészen másképp tekintünk, mint néhány évvel ezelőtt. Ez
a folyamat nemcsak a látásunkat alakította át, hanem ennek következtében a gondolkodásunkat is.
Az idő fogalmával foglalkozó művészeti alkotások segítenek újraértelmezni azt, hogy éppen mit látunk és hogyan; arra késztetnek minket, hogy megálljunk és emlékezetünkben rögzítsük a múlékony és törékeny pillanatokat.
Egyensúlyban - Művek a Telekom Művészeti Gyűjteményből
2020. szeptember 8. – november 22.
Kurátorok: Nathalie Hoyos, Rainald Schumacher és Szipőcs Krisztina
Támogatott tartalom.