Vizuál

Multiverzumfilm arról, miért legyünk kedvesek

2022.05.31. 15:50
Ajánlom
A felszínen egy sablonos szuperhősfilm Dan Kwan és Daniel Scheinert legújabb alkotása, a Minden, mindenhol, mindenkor, valójában azonban egy gyönyörű allegórián keresztül az emberi létezésről képes beszélni. Olyan ritka mű, amely egyszerre szórakoztat és elgondolkodtat.

Minden döntésünkkel nemcsak valami mellett, hanem valami ellenében is határozunk. Ha válaszúthoz érkezünk, olyan ösvények közül választhatunk, amelyek meglehet, teljesen különböző irányba terelik az életünket. Ilyen döntéseket pedig nap mint nap, minden egyes embernek meg kell hoznia. Nem nehéz hát belátni, hogy

ha megpróbálnánk visszafejteni valamennyi döntésünk következményeit, és megpróbálnánk elképzelni az élettörténetünk összes elképzelhető változatát, egy rendkívül zavarba ejtő fogalommal találnánk szembe magunkat: a végtelennel.

Ennek az újra és újra elágazó ösvénynek a képe korántsem új felfedezés: Jorge Luis Borges argentin író már a 20. század első felében kiváló elbeszélésekben játszott el a végtelen fogalmával, a legemlékezetesebben talán a Bábeli könyvtárban vagy Az elágazó ösvények kertjében. A kvantumelmélet felfedezéseinek köszönhetően mára már igen népszerű teória, hogy ezek a párhuzamos idősíkok ténylegesen egyszerre léteznek, különböző univerzumokban, ami a mai ember számára úgy tűnik, különösen vonzó.

Ezt a hullámot lovagolja meg Dan Kwan és Daniel Scheinert legújabb filmje, a Minden, mindenhol, mindenkor (Everything, Everywhere, All at Once). A több mint kétórás alkotás már most az A24 legsikeresebb produkciója, és ez nem is olyan meglepő, ha időt szánunk rá.

EEAAOO3-145226.jpg

Jelenet a Minden, mindenhol, mindenkor című filmből (Fotó/Forrás: PROPROM Entertainment Kft.)

A történet az első harminc percben egy realista mű benyomását kelti. Egy Egyesült Államokba kivándorolt kínai család nem éppen idilli hétköznapjába nyerünk betekintést. Evelyn Wang (Michelle Yeoh), az édesanya élete ugyanis látszólag megfeneklett: a családi vállalkozás miatt folyamatosan meggyűlik a bajuk az adóhatóságokkal, meglehetősen pipogya férje, Waymond (Ke Huy Quan) a válóper benyújtásával próbál életet lehelni a házasságukba, és kamaszlányával, Joy-jal (Stephanie Hsu) is egyre inkább elhidegülnek egymástól. Mindennek tetejébe pedig éppen látogatóba érkezik rég nem látott, konzervatív édesapja, akinek lényegében lehetetlen megfelelni.

Evelyn számára akkor változik meg minden, amikor megjelenik férje egy alternatív idősíkból, hogy közölje: rettenetes veszély fenyegeti a párhuzamos univerzumok egységét. Természetesen egyedül ő, Evelyn mentheti meg a világot.

A film a felszínen egy tipikus szuperhőstörténet: Evelyn, miután elsajátítja az univerzumok közti mozgás technikáját, képes lesz olyan képességeket megtanulni, amelyekre kizárólag úgy tehetett volna szert, amennyiben élete során más döntéseket hoz meg. Kiderül ugyanis, hogy könnyedén válhatott volna belőle kung-fu mester, világhírű énekesnő vagy éppen mesterséf. Ezek a skillek pedig, bármilyen meglepő, hasznosak lehetnek a világot fenyegető gonosz ellen.

EEAAO2-145227.jpg

Michelle Yeoh a Minden, mindenhol, mindenkor című filmben (Fotó/Forrás: PROPROM Entertainment Kft.)

A Minden, mindenhol, mindenkor azonban nem veszi túl komolyan ezt a felszínt.

Tudatában van annak, hogy egy sablonos multiverzumfilm.

Olyannyira, hogy amikor az első akciójelenet elindul, a film 4:3-ról hirtelen 16:9-es, szélesvásznú képarányra vált, mintha jelezné, hogy átlépünk a valóságból a fikcióba. Ez egészen eredeti humort kölcsönöz a történetnek, amelyet további abszurditások tesznek még nevetségesebbé.

Mégsem beszélhetünk paródiáról. A film egy pontjától ugyanis egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a felszín alatt sokkal súlyosabb kérdésekről van szó. A főgonosz, Jobu Tupaki (akinek pontos kilétét felfedni már spoiler volna) ugyanis különleges képességének köszönhetően egyszerre, egy időben érzékeli a létező összes idősíkot, és emiatt, az életet valamennyi formájában látván, arra jut, hogy az ember létezésének semmilyen megjelenési módjában nincs értelme – ezért akar elpusztítani mindent. Hogy felvegye a harcot Tupakival, Evelynnek ugyanezt a képességet kell elsajátítania.

EEAAO-145227.jpg

Jelenet a Minden, mindenhol, mindenkor című filmből (Fotó/Forrás: PROPROM Entertainment Kft.)

Lényegében egy egzisztencialista tanmese bontakozik ki a szemünk előtt, amelyben a kérdés csak az, ki, mit kezd ezzel a felismeréssel. A rendezők viszont nem a nihilizmus apologétái: egy rendkívül megható jelenetben azt üzenik, hogy meglehet mi, emberek évszázadok óta minden tudományos felfedezéssel újra és újra arról győződünk meg, hogy jelentéktelen porszemek vagyunk az univerzumban, és szüntelenül szorongunk az ismeretlentől, de – teszik fel a kérdést – ettől még

miért ne lehetnénk egyszerűen kedvesek egymással?

Sőt, éppen akkor legyünk kedvesek, ha nem tudjuk, mi folyik körülöttünk, mert ez is egy módja a harcnak. Ez a banális, de szívmelengető üzenet áll a film középpontjában.

Egy rendkívül jól kidolgozott, allegorikus film a Minden, mindenhol, mindenkor, amely alapvetően a szülő-gyermek kapcsolat, egy elfáradt házasság és egy fásult főhős ürügyén képes beszélni az általános létezés dolgairól, úgy, hogy közben végtelenül szórakoztató. Művészi erőt mutat fel, és a széles tömegek ízlésének is megfelel – olyan keskeny határmezsgye ez, amelyet meglepően ritkán sikerül eltalálni.

A filmet több fővárosi moziban is láthatjuk még, a napokban a Corvin, a Puskin és a Művész mozi is vetíti.

Fejléckép: Jelenet a Minden, mindenhol, mindenkor című filmből (forrás: PROPROM Entertainment Kft.)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Nyolcvanöt előadást töröl a jövő évadból az Opera

A 24.hu értesülései szerint az intézményben tartott sztrájkot lezáró megállapodás következtében a Magyar Állami Operaház kénytelen törölni az Eiffel Műhelyházba tervezett előadások nagy részét.
Színház

Évadot hirdetett a Budaörsi Latinovits Színház – Alföldi Róbert, Pelsőczy Réka, Hegymegi Máté és Fehér Balázs Benő is rendez

Hat új bemutatóval készül a 2024/25-ös évadra a Budaörsi Latinovits Színház. Berzsenyi Bellaagh Ádám, a színház vezetője ezúttal is olyan alkotókat kért fel, akik magától értetődően tudnak bekapcsolódni abba a műhelymunkába, amely évek óta mind professzionálisabban és egyre több szakmai eredményt felmutatva működik Budaörsön.
Klasszikus

Schiff András is fellép május végén Kismartonban

A bécsi klasszika és Joseph Haydn kompozícióinak bölcsője, az Esterházy-kastély 2024-ben, az Esterházy alapítványok megalapírásának 30., jubileumi évében az évfordulóhoz méltó programokkal és kitárt kapukkal várja a klasszikus zene szerelmeseit. Így lesz ez májusban és júniusban is.
Klasszikus

Idén is tíz fiatal kapott Junior Prima Díjat a klasszikus, a könnyűzene és a jazz területéről

A május 15-én a Magyar Zene Házában tartott ünnepélyes díjátadón tíz harminc év alatti kiemelkedő művészt díjaztak, akik az elismerés mellett hárommillió forint támogatásban is részesülnek.
Jazz/World

A hangok határtalansága – beszélgetés Snétberger Ferenccel

Különleges élménnyel gazdagodtak azok, akik jegyet váltottak április 28-ára az Erkel Színházba, ahol Snétberger Ferenc a kiváló svéd bőgős, Anders Jormin társaságában, a JazzFest Budapest fellépőjeként zenélt a nagyérdeműnek. Az interjút a Berlinben élő gitárművésszel budapesti koncertje előtt pár nappal készítettük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: A híd, ami megmaradt

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az európai uniós csatlakozás kapcsán Budapest hídjainak történetét idézi fel.
Vizuál hír

„Úton lenni boldogság, megérkezni halál” – film készül a 80 éves Hobóról

Zenés road movie forgatása indul Földes László Hobo monumentális életművéről a Nemzeti Filmintézet támogatásával. A mintegy nyolc évtizedes életutat megfilmesítő Nem lehet két hazád forgatókönyvírója Turczi István, rendezője pedig Szalay Péter.
Vizuál ajánló

Gyereknap, ahol a szülők is lehetnek gyerekek! Játsszunk EGYÜTT a Néprajzi Múzeumban!

Május 20-ig kedvezményes jegy a város legsokoldalúbb gyereknapi mulatságára! A Néprajzi Múzeum május 26-án délelőtt tizenegy és délután öt óra között várja a családokat.
Vizuál ajánló

Júniusban ismét házhoz jönnek a japán filmek

Június 5. és július 3. között a kortárs japán filmművészet számos remekművét nézhetjük meg ingyenesen a JFF Online Japán Filmfesztivál során, ugyanakkor a kínálatban helyet kapott például Kinosita Keiszuke Tizenkét szempár című klasszikusa is. 
Vizuál ajánló

Őszi ének – Véssey Gábor lírai festményei a Pesti Vigadóban

Május 10-én nyílt meg a Munkácsy Mihály-díjas Véssey Gábor munkáit bemutató tárlat a Pesti Vigadóban. A július 7-ig látogatható kiállítás a 75 éves művész legújabb alkotásait vonultatja fel.