Vizuál

Múmiából készült festékkel festett Delacroix?

2016.10.29. 16:14
Ajánlom
Valószínűleg igen - és ezzel nem is volt egyedül, ugyanis az európai festők évszázadokon keresztül egyiptomi múmiák porából készült festék felhasználásával készítették alkotásaikat.

Delacroix híres festménye, A szabadság vezeti a népet például -amit az 1830-as párizsi felkelések inspirációjára festett- valószínűleg szintén tartalmaz ilyen értelemben emberi maradványokat.

A 16. század végétől egészen a 19. század elejéig ugyanis bevett szokás volt az alakok árnyékát az úgynevezett „múmiabarnával” kikeverni, ami szó szerint a múmiák porából készült. Így hát ismeretlen számú egyiptomi ős tölti utóéletét híres festők vásznain, szerte a világ múzeumainak falán. Szép jövő, nemde?

Eugène Delacroix: A szabadság vezeti a népet

Eugène Delacroix: A szabadság vezeti a népet (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Gyógyszer is készült a múmiák porából

Egy másik ismert felhasználási módja volt a múmiák porának, hogy a középkor elején epilepszia és gyomorbajok kezelésére használták. Nem tudni, hogy mindez ahhoz a tévhithez kapcsolódott-e, miszerint a múmiák porai bitument (arab szó, ragadós anyag, aminek gyógyhatást tulajdonítottak) tartalmaznak, vagy pedig ahhoz az elképzeléshez, hogy túlvilági hatalmakkal lehet így kapcsolatba kerülni.

Ez azért volt lehetséges, mert egy időben – a tiltások ellenére – nagy divatja volt annak, hogy az utazók hazavitték és kiállították a múmiákat a nappalijukban. Ehhez Napóleon 18. századi hadjáratai is hozzájárultak: az ő hatására egyfajta „egyiptománia” söpört végig az európai kontinensen. A 20. század elejére azonban szinte teljesen elapadt a „múmia-készlet”.

Tudták-e a művészek, hogy múmiák maradványaival festenek?

„Valószínűleg a legtöbb művésznek tudomása volt arról, hogy a „múmiabarna” egyébként valóban múmiából készült. Csak nem foglalkoztak vele” - mondja Gary Bowles, a Roberson and Co. festékforgalmazó cég kommunikációs munkatársa. Roberson az egyik leghíresebb 19 századi „festékes” volt, az összes elismert festő tőle vette a festékanyagokat, de olyan amatőrök is, mint például Winston Churchill. Mint Gary Bowles mondja, a múmiabarna egészen 1933-ig szerepelt a katalógusukban és még ő is emlékszik arra, hogy a 80-as években árulták ezt a „színt”. Ma azonban már sehol nem lehet beszerezni az eredeti „múmiabarnát” - mondja.

Kering erről egy vicces anekdota is: az író Kipling az 1860-as években eltöltött egy napot két festővel: nagybátyjával, Edward Burne Jones-szal és Lawrence Alma Tadema-val.

Amikor utóbbi tudomására hozta Burne-nek, hogy a múmiabarna múmiából készül, akkor Burne rémületében fogta a tubust és azon nyomban elásta a műterem kertjében. „A halottaknak a földben kell nyugodniuk – mondta.

Gary Blowes hozzátette: „Ha ez nem lenne elég, sokszor a festők a múmiabarnával egyiptomi témákat, múmiákat festettek. Így tulajdonképpen újrahasznosultak a tetemek, visszakerültek eredeti helyükre” - jegyezte meg viccesen.

Azt, hogy egyébként melyik kép tartalmaz múmia maradványokat, nem igazán lehet megállapítani, mint ahogyan azt is homály fedi, milyen eljárással készültek ezek a festékek. Egyesekhez az egész testfelületről gyűjtöttek alapanyagokat, másokhoz csak a legfinomabb izmot használták fel. Ráadásul a mumifikálási technika is sokat változott, különböző olajokat, balzsamokat használtak fel hozzájuk.

Bár a bebalzsamozott holttestekből készült múmiabarna többé nem kapható, ilyen néven még mindig forgalmaznak tubusokat. Természetesen ez már nem tartalmaz emberi maradványokat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Könyv

David Szalay kapta az idei Booker-díjat

A magyar-kanadai származású szerző a legrangosabb brit irodalmi elismerésnek számító Booker-díjat Flesh című új regényével érdemelte ki, amely kapcsán a zsűri úgy fogalmazott, soha nem olvastak még hasonlót. 
Zenés színház

A hidegvérű wagnerista – interjú Egils Siliņšsel

A lettországi Egils Siliņš ősszel újra az Operaház vendége lesz. A Wagner-énekléshez szükséges megfelelő fizikai és mentális kondícióról, a magyar zenészekről és közönségről is beszélt.
Zenés színház

Diszkó, gospel és nevetés – Apáca Show az Erkelben

November 14-én ismét felfordul egy zárda élete: az Erkel Színház ugyanis ezen a napon mutatja be Szente Vajk rendezésében, impozáns szereplőgárdával az Apáca Show című musicalt.
Vizuál

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Vizuál kritika

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Vizuál ajánló

Bartos Erika kapja a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat

November 14-16. között immár tizenegyedik alkalommal rendezik meg az Országos Rajzfilmünnepet. Az ingyenesen látogatható fesztivál nem egyetlen központi helyszínen zajlik, idén csaknem kétezer vetítésre ülhetnek be az érdeklődők.
Vizuál ajánló

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A vándorló fák

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk Hegedűs Ákos. Ezúttal a COP30 klímakonferencia kapcsán figyelmeztet: lehetséges, hogy a fák hamarorsan megunják az emberiség szerencsétlenkedését. Feltéve, hogy addig nem vágják ki őket.