A 70-80 alkotást felvonultató Munkácsy-kiállítást 2018 őszén rendeznék meg. Pákh Imre Baán Lászlóval, a Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria főigazgatójával együtt kereste fel Mihail Piotrovszkijt, az Ermitázs igazgatóját, akivel megállapodtak a kiállítás megrendezéséről.
Baán László példaértékűnek nevezte a legnagyobb Munkácsy-gyűjteményt őrző közgyűjtemény, a Nemzeti Galéria, és a legnagyobb Munkácsy-gyűjteménnyel rendelkező magángyűjtő, Pákh Imre eddigi és most tervezett együttműködését, amely jelentős mértékben hozzájárul a neves magyar festő külföldi újrafelfedezéséhez.
Pákh Imre fontos célnak nevezte, hogy a hazai elfogadottság után Munkácsy Mihály az őt megillető helyre kerüljön külföldön is. A bécsi, a sanghaji, a pekingi és a moszkvai Munkácsy-kiállítások után a szentpétervári bemutató azt jelenti majd, hogy betörtek az élvonalba. Az Ermitázs után megnyílhat Munkácsy előtt Párizs és a New York-i Metropolitan Múzeum is - vélte a műgyűjtő.
A tervezett kiállítás része lehet annak a nemzetközi kiállítássorozatnak, melynek során a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria magyar alkotásait külföldön is bemutatják; idén Párizsban, a Musée du Luxembourgban, jövőre Madridban, a Thyssen-Bornemisza Múzeumban rendeznek ilyen kiállításokat, 2018-ban pedig az Ermitázs Munkácsy-kiállításával folytatják a sort.
Pákh Imre támogatná, hogy a szentpétervári kiállítás része legyen Munkácsy Krisztus-trilógiája is, amely óriási sikert aratott korábban Bécsben és Budapesten. Mint kijelentette: hozzájárulna, hogy a tulajdonában lévő képet, a jelenleg egy jogvita miatt a debreceni Déri Múzeumban lefüggönyözve tartott Golgotát is bemutassák az Ermitázsban.
A hírek még arról szóltak márciusban, hogy Pákh Imre, a festmény tulajdonosa bírósághoz fordul a Golgota című Munkácsy-kép védetté nyilvánítása miatt. A Munkácsy-trilógia tulajdonában álló darabjának további bemutatását 2015 augusztusában tiltotta meg Pákh Imre, a képet akkor letakarták a Déri Múzeumban.
Mennyit ér Munkácsy hazakerülő festménye?
A Krisztus Pilátus előtt című festmény már megszületése idején a nemzetközi figyelem középpontjába került. Ezzel együtt Bellák Gábor művészettörténész szerint nehéz megbecsülni értékét, mivel monumentális mérete miatt nehezen illeszthető be magángyűjteménybe.
Baán László a szállításról szóló ötletről úgy vélekedett, hogy - mivel a nagyméretű vásznak rendkívül érzékenyek a szállításra, - meg kell vizsgálni, milyen állapotban van a trilógia, és azt követően lehet dönteni az esetleges kiszállításról. Ha a képek szállíthatóak, örömteli lenne bemutatni az életmű ezen kiemelkedő értékű darabjait is az Ermitázsban.