Vizuál

Művészet és kereskedés – az ősembertől a szaúdi királyig

2024.08.16. 09:30
Ajánlom
Martos Gábor köteteiben a szépművészet különböző területeinek kiemelkedő teljesítményeit mutatja be a műkereskedelem oldala felől közelítve, ám nem kizárólag a műtárgyak anyagi értékére fókuszálva. 

Aligha akad a képzőművészet, a múzeumok és galériák világában, aki ne ismerné Martos Gábort, a MúzeumCafé egykori főszerkesztőjét, művészeti írót – a művészet legjeinek szakértőjét. Ha valaki például arra kíváncsi, mikor és hol adtak el valaha a legmagasabb áron Picassót vagy Van Goghot, bátran forduljon Martos Gáborhoz. De még inkább a köteteihez, amelyek az ilyen és ehhez hasonló adatoknál jóval árnyaltabban mutatják be a szépművészet egyes területeinek kiemelkedő teljesítményeit.

Martos nem par excellence művészettörténetet ír, az általa vizsgált jelenségek mégis a művészet történetét rajzolják ki, annak értéke felől közelítve a históriát. Viszont távolról sem csupán az anyagi értékre szorítkozva.

Mert egy szobor, egy festmény – netán egy cápa! – ára az adott társadalom tagjainak aktuális befogadókészsége, ízlése, képzettsége, vásárlóereje (és még sok egyéb tényező) szövevényéből áll össze.

A megidézett cápa Martos Műkereskedelem című kötetének alcímében szerepel, és ama nevezetes sztori főszereplője, amikor Damien Hirst, a képzőművészet brit fenegyereke egy neves reklámguru pénzén megvásárolt és kiállított egy formaldehidben úszkáló cápatetemet. A műalkotássá lett állattetem végül 12 millió dollárért került új tulajdonosához, aki végül egy múzeumnak ajándékozta el. A modern művészet e formabontó gesztusai persze csak a jéghegy csúcsai a műtárgyak piacán, de ha valaki éppen az ilyen formabontás – akár állati – történeteire kíváncsi, bőven talál csodabogarakat Martos kötetében, például a malacait kitetováló, Kínában élő belga művész esetét.

martos_insta-092617.jpg

Martos Gábor: A műkereskedelem legjei (Fotó/Forrás: Typotex Kiadó)

A műkereskedelem egy speciális területére kalauzol el az Önarckép nyaklánccal című kötet, amely azt veszi szemügyre,

vajon értékelésük alapján hová pozícionálhatjuk a női alkotókat a műtárgypiacon.

Nyilván senki nem hökken meg azon, hogy nem a férfiak mellé. A nők leminősítésének nagy hagyománya van mind nemzetközi, mind hazai szinten; Martos idézi többek közt azt az 1938-as Nyugat-beli kritikát, amely egy, a Nemzeti Szalonban rendezett jubileumi kiállítást bírál, s a szerző szerint „művésznőink igen becsületes iparkodással törekednek részt venni képzőművészetünk kialakulásában. De ez alatt a harminc év alatt sajnos egy sem akadt közöttük, aki az alkotók élvonalába feljutott volna.” Martos Gábor közel ötszáz oldalas, súlyos, sűrűn szedett, színes képanyaggal gazdagított kötete önmagában jelentős tett: soha ilyen alapossággal nem tekintették át a női alkotók helyzetét, megítélését, sikereit a művészettörténetben (beleértve a fotótörténetet is), a műkereskedelemben és a művészeti oktatásban.

A szerző legfrissebb kötete, A műkereskedelem legjei – Árverési csúcsok 1701-től napjainkig egy aukciótörténeti barangolás, igazi leg-leg-leg-parádé. Kérdés persze, és Martos is ezzel a dilemmával nyitja a kötetet:

mit tekinthetünk egyáltalán az első műkereskedelmi tranzakciónak?

Nyilván valami olyasmit, amikor az egyik tehetségesen „gyurmázó” ősember átadott egy agyagszobrocskát, tegyük fel, egy jó éles csontért cserébe. Ám mivel e korai adásvételekről hosszú évszázadokig nem maradt fenn írásos nyom, a könyvben 18. század elejéről indulunk, és jutunk el a nevezetes Leonardo da Vinci-kép, a Salvator mundi históriájához, amelyet jelenleg a világ egyik leggazdagabb embere, a szaúdi király birtokol és őriz ismeretlen helyen.

S hogy alantas, méltatlan dolog lenne a művészet e páratlan csodáihoz az áruk felől közelíteni? A pénzben kifejezett rang semmit nem von le az alkotások művészi értékéből – vallja Martos Gábor. „Legfeljebb csak – persze egyfajta sajátos, »piaci« módon mérve – megerősíti azt.”

Szerző: Laik Eszter

Támogatott tartalom

Fejléckép: Martos Gábor (Fotó/Forrás: Typotex Kiadó)

Typotex Kiadó

A Typotex Kiadó története 1989-ben, éppen a berlini fal leomlásának napján vette kezdetét, és az azóta eltelt évtizedek során a kiadó neve a tudományos ismeretterjesztés és szakkönyvkiadás megbecsült brandjévé vált. Ismertségünket elsősorban a minőségi ismeretterjesztés iránti elkötelezettséggel szereztük:

ma is fáradhatatlanul kutatjuk azokat a szerzőket, akiknek műveiben a kiemelkedő szaktudás ötvöződik a tudás átadásának tehetségével és a fáradhatatlan mesélőkedvvel.

Az utóbbi tíz év újdonsága, hogy kiadónk kortárs világirodalommal is foglalkozik; Typotex Világirodalom sorozatunkban 2024 őszén immár a századik kötet lát napvilágot. Olyan fontos szerzőket vezettünk be a magyar piacra, mint az izlandi Jón Kalman Stefánsson, az örmény származású Narine Abgarjan, a norvég Cecilie Enger és a francia Nicolas Mathieu.

Különösen büszkék vagyunk arra az alkotói, baráti és szakmai közösségre, amely az elmúlt évtizedek során a Typotex körül kialakult. Ez az intellektuális háló és a benne felhalmozott rengeteg tapasztalat, tudás és kreativitás olyan szellemi műhellyé teszi a kiadót, amely gyorsan változó világunk kihívásai mellett is képes megőrizni függetlenségét és nyitottságát.

www.typotex.hu

Legolvasottabb

Színház

Öt fiatal művészt ismertek el Junior Prima Díjjal színház-, film- és táncművészet kategóriában

2024-ben tizenhatodik alkalommal adták át a Junior Prima Díjat színház-, film- és táncművészet kategóriában, a mostani jutalmazottakkal együtt eddig már 116 fiatal magyar tehetségnek ítélték oda az elismerést.
Vizuál

Kiúttalanság és anyagfáradás – kritika a Fekete pont című filmről

Bár a képi világ és a témaválasztás nem erre utal, Szimler Bálint új filmje valójában egy remek szatíra egy átlagos magyar iskola életéről. A rendező ugyanakkor megkísérel időnként átlépni a szociális drámák világába is, ám kérdéses, hogy ehhez megvannak-e a megfelelő eszközei.
Klasszikus

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Plusz

Ahol a hazai és a nemzetközi művészet találkozik – közeleg a Liszt Ünnep

Október 9-én kezdődik, és egészen 22-éig várja az érdeklődőket a negyedik Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál. Az eseménysorozat névadójának szellemiségében összeállított programon a klasszikus és kortárs zene nemzetközi sztárjai érkeznek Budapestre.
Vizuál

Irodalmi adaptációk és a női rendezők kerülnek fókuszba az idei Szemrevaló Filmfesztiválon

Október 10. és 20. között rendezik meg a 13. Szemrevaló Filmfesztivált a budapesti Művész moziban. A szemle a német nyelvterület legfrissebb filmjeiből ad ízelítőt, eredeti nyelven, magyar felirattal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Harminchárom napig forog Freund Ádám taxis hiénákról szóló filmje

Várhatóan 2025 végére készül el a rendező első nagyjátékfilmje, a Hiénák, amelynek stábja a következő időszakban Budapest több helyszínén is felbukkan majd. Az alkotók sok humorral átszőtt filmdrámát ígérnek a nézőknek. 
Vizuál magazin

KÉP-regény: A telefonhívás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Sztankay István halálának tizedik évfordulója alkalmából eleveníti fel egy több mint húsz évvel ezelőtti, korareggeli telefonhívás emlékét. 
Vizuál ajánló

Ha ősz, akkor skandináv filmek!

Szeptember 26. és október 2. között rendezik meg a 11. Skandináv Filmfesztivált a budapesti Art+ Cinemában. A fesztivál során egy héten át a legkiválóbb északi filmek kerülnek vászonra az Art+ Cinema két mozitermében. A programot premier előtti vetítések, hazai forgalmazásba nem kerülő játékfilmek színesítik.
Vizuál ajánló

Irodalmi adaptációk és a női rendezők kerülnek fókuszba az idei Szemrevaló Filmfesztiválon

Október 10. és 20. között rendezik meg a 13. Szemrevaló Filmfesztivált a budapesti Művész moziban. A szemle a német nyelvterület legfrissebb filmjeiből ad ízelítőt, eredeti nyelven, magyar felirattal.
Vizuál kritika

Kiúttalanság és anyagfáradás – kritika a Fekete pont című filmről

Bár a képi világ és a témaválasztás nem erre utal, Szimler Bálint új filmje valójában egy remek szatíra egy átlagos magyar iskola életéről. A rendező ugyanakkor megkísérel időnként átlépni a szociális drámák világába is, ám kérdéses, hogy ehhez megvannak-e a megfelelő eszközei.