Vizuál

Művészeti adás-vétel a Baumax áruházért

2014.09.04. 10:00
Ajánlom
Hans Peter Haselsteiner osztrák építési vállalkozó megvásárolta - feltehetőleg 100 millió eurót meghaladó vételáron - Európa egyik legnagyobb és legjelentősebb kortárs műgyűjteményének, a Baumax áruházláncot alapító Karlheinz Essl 130-160 millió euró értékűre becsült kollekciójának hatvan százalékát.

Értesülések szerint a gyűjtemény osztrák művekből álló része majdnem teljes egészében fennmarad, a külföldi, elsősorban német művészek legértékesebb alkotásait azonban októberben Londonban elárverezik. Az ügyletről szeptember elsejéről másodikára virradóra jött létre megállapodás tíz napi tárgyalás után. A vételárat egyelőre nem közölték, de a Baumax barkács áruházláncnak hitelező bankok egyik ügyvédje azt mondta, hogy az ügylet eredményeként jóval több, mint 100 millió eurót kap a negyvenkét pénzintézet. További pénzhez is juthatnak a hitelezők, ha a Christie's október 13-i aukciójának bevételei meghaladják a várt 50 millió eurót.

A gyűjteményt őrző klosterneuburgi múzeum közlése szerint egy negyvennégy műből álló blokkot bocsátanak árverésre, hogy abból feltőkésítsék a csőd szélén tántorgó áruházláncot. Főleg külföldi (német) alkotók, köztük Richter, Baselitz, Kippenberger, Oehlen és Polke művei kerülnek kalapács alá, de eladnak két osztrák művet is, Hundertwasser és Maria Lassnig egy-egy munkáját. További, egyedi eladások is elképzelhetők, de azok bevételét kizárólag az Essl Múzeum fenntartására és üzemeltetésére fordítják. Az ügylet eredményeként a műgyűjteményt birtokló társaság hatvan százaléka kerül a Strabag társtulajdonosaként is ismert építőmágnás magánalapítványának tulajdonába egy hétfőn bejegyzett cég, az SE-Sammlung Essl GmbH révén, negyven százalékot megtart az Essl-család. A műgyűjtemény fölötti szakmai ellenőrzést továbbra is az Essl-házaspár gyakorolja.

A kortárs művészek alkotásait a nejével együtt az 1970-es évek óta gyűjtő Karlheinz Essl először az osztrák államnak ajánlotta fel 86 millió euróért hétezer darabból álló kollekcióját, hogy megmentse összeomlás szélén tántorgó vállalatát, a csak Ausztriában négyezer munkahelyet biztosító Baumaxot, de az állam sokallta az átszámítva 27 milliárd forintos vételárat. A gyűjtemény tulajdonosa az eladásból származó összegből akarta csökkenteni az adósságokat, a cég pedig tőkeinjekciót kapott volna.

A művek között az 1945 utáni osztrák művészet valamennyi jelentős alkotója képviselteti magát, de sok a külföldi művész munkája is. Essl és felesége Friedensreich Hundertwasser és Kurt Moldovan műveivel alapozta meg a gyűjteményt, amely azóta mások mellett Maria Lassnig, Valie Export, Arnulf Rainer, Max Weiler, Markus Prachensky, a bécsi akcionizmus - Hermann Nitsch és Günter Brus -, valamint a legfiatalabb generáció tagjai - Elke Krystufek és Clemens Wolf - munkáival bővült és vált az egyik legjelentősebb kortárs művészeti magángyűjteménnyé.

A gyűjtemény darabjai a klosterneuburgi múzeum mellett a vállalat központjában, az 1987-ben átadott Schrömer-házban láthatók. "Az Essl-kollekció nélkül nem létezne átfogó kép az osztrák művészettörténet legutóbbi hatvan évéről" - vélte Otto Hans Ressler szakértőt, aki szerint a gyűjtemény nemzeti kulturális kincs, amelyet megbonthatatlan egésznek kell tekinteni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál csirke

A fotós, aki portréival látni engedi a tyúkok lelkét

Miért eszünk csirkét és mit mond el minden idők legsikeresebb szárnyasa rólunk, emberekről? Ennek járt utána Szalai Dánial, aki Novogen című fotográfiai projektjével high-tech űrlény-csirkék nyomába eredt.
Vizuál cannes

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.
Vizuál kritika

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Vizuál magazin

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Hamvadó ifjúság

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a lángoló BS-re emlékszik vissza.