Vizuál

Művészgenerációk egymás közt

2018.04.24. 10:40
Ajánlom
Rákossy Anikó festőművész idei, legújabb festményei költöznek be a szentendrei MANK Galériába április 18-tól. Az első kiállítását Párizsban tartó művész a család és az alkotás egyensúlyáról, a szentendrei művészéletről és művészcsaládjuk dinamikájáról mesélt ott, ahol a Mosó Masa Mosodája rajzai is megszülettek.

Tavalyi, a pécsi Zsolnay Negyedben férjével, Farkas Ádám szobrásszal közösen rendezett kiállítás után kapott ismét lendületet a festőművész.  Április közepétől a MANK Galériában láthatóak legfrissebb alkotásai.

A mostani kiállítás képekit nézve a természetet gyanítottam az inspirációforrásaként. 

Valóban tájképek ezek, de inkább belső tájképeknek nevezném őket. Megjelennek bennem ugyanis olyan gondolatok, képek, amelyeket csak a vászonra tudok felvinni. Ez összefügg azzal a kérdéssel, amelyet magamnak is feltettem már többször, mégpedig, hogy miért is lettem én festő. Azért, mert képekben tudom magam kifejezni, ahhoz pedig, hogy a képeknek mélysége is legyen, színekből kell összeállniuk, a színek pedig indukálják a teret és az érzelmeket. De hogy mi is áll a képeken, azt nem is érdemes kimondani. Ezek inkább érzések, amelyek bennem születtek meg.

Hogyan dolgozik?

Először mindig vázlatokon dolgozom, majd ez után fordulok a vászon felé. Ekkor egyszer csak észreveszem, hogy nem én irányítok, hanem a kép diktál. Kialakul köztem és aközött egy háború, egy harc, majd egy párbeszéd. Ennek következtében energia és dinamika szabadul föl, ami jó esetben megjelenik majd a néző előtt is. Ha ez sikerül, győzött a kép. 

Valójában azonban engem a munkafolyamat érdekel a legjobban, és szerencsére a korral ez egyre erősebbé válhat,

fiatal koromban ugyanis a családommal voltam elfoglalva, nem hiába gondolom úgy, hogy az életművemhez ők ugyanúgy hozzá tartoznak, mint a festészet.

Ötven éve él Szentendrén. Mennyit változott ezalatt a helyi művészélet?

Teljesen más, mint 40-50 évvel ezelőtt. Korábban talán jobban összetartottunk, havonta mindig másnál rendeztünk közös vacsorákat, összejöveteleket, vidám hangulatban beszélgethettünk, de ez fokozatosan megszűnt. Már nincs meg az a szoros kapcsolat. Hatalmas kohéziós erőt jelentett például a 2016-ban elhunyt Deim Pál festőművész, aki erős egyéniség, egy biztos pont volt a számunkra.

A Mosó Masa mosodája grafikáinak megszületési helyén beszélgetünk.

Valóban, a férjem édesanyja, Győrffy Anna sok-sok aranyos gyermekkönyvsorozathoz készített illusztrációkat, a Mosó Masa Mosodája mellett például a Pöttyös Pannit. 92 éveskorában hunyt el, és

örököltem is tőle néhány munkát, a Pöttyös Panni-sorozat örökösei jelentkeztek például néhány meg nem jelent kézirattal, így én is rajzoltam néhányat,

de ez elsősorban a kedves, szeretettel teli anyósom munkája volt.

Egy művészkolóniába csöppent bele a házasságával. Nem szül ez konfliktusokat?

Akkor nem, ha mindenkinek megvan a maga mondandója, ráadásul mi gyakran kértünk segítséget egymástól, véleményeztük a másik munkáit. A férjem például sokszor motivál, és parancsol rám, hogy irány a műterem, mert túl sokat foglalkozom a háztartással. A lányaink szintén a művészi pályát választották, Bori textilművész, Zsófia szobrászművész lett (Farkas Bori és Farkas Zsófia – a szerk.). Szerencsére mindketten önálló gondolatokat fogalmaznak meg, szobrász lányunk munkái egészen mások, mint az apjáé. Tavaly a Dunán három hatalmas úszószobra volt látható például a Műegyetem előtt. Pedig aggódtunk a pályaválasztása miatt, a művészpálya egyébként is nehéz, hát még ha valaki ugyanazon a területen próbál érvényesülni, mint az apja, aki történetesen a Képzőművészeti Egyetemrektora volt.

Hatalmas, vízen lebegő kortárs installációval indul a fővárosi nyár

Kapcsolódó

Hatalmas, vízen lebegő kortárs installációval indul a fővárosi nyár

Megszületett a Duna-installáció pályázat nyertes alkotása, Farkas Zsófia „Nagy halak emlékezete” címet viselő szoborkompozíciója, ami a budapestiek és az ide látogatók figyelmét is a folyóra irányítja.

NÉVJEGY

D0A7986 (Copy)

D0A7986 (Copy) (Fotó/Forrás: Csakvari Zsigmond / MANK)

Rákossy Anikót az Iparművészetin is oktató édesapja, Rákossy Zoltán indította el a pályán, tanított meg rajzolni. A Képzőművészeti Egyetemen elsőéves hallgatóként ismerte meg az akkor a negyedéves férjét, Farkas Ádámot. Az egyetemi tanulmányok után megszülettek a gyerekek, ezért aligha tudott volna nagy képekbe belekezdeni, így grafikusként vállalt munkákat, számos diafilmet, tankönyvet, mesekönyvet illusztrált. Az első kiállítását Párizsban rendezte – férje ugyanis egy évig élt Franciaországban. Közösen állítottak ki Dunaszerdahelyen, de önállóan mutathatta be képeit Sárváron, Vácon, Pesten az Ernst Múzeumban, a szentendrei Skanzenben és korábban a MANK Galériában is.

A színek útjai és útvesztői című kiállítás április 18-tól május 18-ig látogatható, a munkákat Szepes Hédi művészettörténész válogatta kurátorként.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

95. életévében elhunyt Párkai István kóruskarnagy

A Kossuth- és Liszt-díjas kóruskarnagy, a nemzet művésze, a Zeneakadémia karmester és karvezető tanszékének egykori tanszékvezető tanára 1963-ban alapította meg a Liszt Ferenc Kamarakórust, amelynek harminc évig vezető karnagya volt.
Plusz

„Vissza a pénzt a kultúrába!” – Duda Éva és Fodor Tamás felolvasta a FESZ követeléseit a Civil Sugárúton

Az 1848-as forradalom évfordulója alkalmából Civil Sugárút néven, civil szervezetek részvételével tartottak eseménysorozatot a Hősök tere és az Andrássy út között március 14-én és 15-én. Itt hangzott el a Független Előadó-művészeti Szövetség kiáltványa.
Plusz

„Nem karriert, sokkal inkább magamat próbáltam építeni” – interjú Menyhárt Jenővel, az Európa Kiadó énekes-gitárosával

„Az én fejemben is többször megfordult, hogy disszidáljak. Egyszer ténylegesen közel kerültem ahhoz, hogy meg is tegyem” – meséli az Európa Kiadó énekes-gitárosa, Menyhárt Jenő. Interjú.
Színház

Harmadszor mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház az anatevkai tejesember történetét

Király Levente és Gregor József után ezúttal Borovics Tamás bújt Tevje bőrébe a Hegedűs a háztetőn című musical szegedi előadásában. A zenés produkció márciusban három, áprilisban további két alkalommal látható a Nagyszínházban.  
Vizuál

Petőfi 200 – Vetítéssorozat indul a Toldi Moziban

Március 23. és június 8. között klasszikus filmek és szakértői beszélgetések segítségével idézhetjük meg a kétszáz éve született költő alakját, emlékezetét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Az Őrségi Fazekasság múltja, jelene és jövője elevenedik meg a Pesti Vigadóban

A Tiszta forrásból című tárlat április 2-ig látogatható még. Márciusban két alkalommal is részt vehetünk kurátori tárlatvezetésen.
Vizuál hír

Nemes Márton képviseli hazánkat a 2024-es Velencei Biennálén

A Ludwig Múzeum 2024-ben Nemes Márton festőművész Techno Zen című kiállítását mutatja be a Velencei Képzőművészeti Biennálén.
Vizuál ajánló

Petőfi 200 – Vetítéssorozat indul a Toldi Moziban

Március 23. és június 8. között klasszikus filmek és szakértői beszélgetések segítségével idézhetjük meg a kétszáz éve született költő alakját, emlékezetét.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Bőgős a sötétben

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Most egy olyan felvételről mesél, amit pár pillanattal a biztonsági őrök érkezése előtt sikerült lőnie.
Vizuál lapszemle

Nem támogatja az NFI három, korábban kiválasztott inkubátoros film gyártását

Az utolsó, kormánytól független szervezet ellehetetlenítésétől tartanak a filmesek, miután a Nemzeti Filmintézet minden indoklás nélkül mégsem támogatja három terv gyártását az Inkubátor Programban, amelynek égisze alatt az elmúlt évek legkiemelkedőbb mozijai készültek el.