Az UNESCO által 1980-ban kiadott Ajánlás a művészek státuszáról című dokumentum szerint művész lehet bárki, aki „alkot vagy kreatív módon fejez ki, illetve újraalkot műalkotásokat, aki a művészeti tevékenységét életének alapvető részeként tartja számon, aki ily módon hozzájárul a művészet és kultúra fejlődéséhez, és aki művész, vagy saját meghatározása alapján kéri, hogy művészként tartsák számon függetlenül attól, hogy bármilyen szakmai vagy munkahelyi elkötelezettsége lenne”. Ez a meglehetősen tág és a művész önmeghatározását előtérbe állító definíció megalkotása óta számos esetben szolgált már hivatkozási pontként, így mi is ezt vesszük alapul.
Ebből kiindulva kijelenthetjük, hogy bár a művészeti oktatásban való részvétel mindenképpen komoly előnyt jelent, de nem feltétele a sikeres képzőművészeti pályának. Az alap kiindulási pontunk az, hogy az adott képzőművész rendelkezik az alkotáshoz való tudással és tehetséggel - kérdés, hogy hogyan tudná ezt megmutatni, eljuttatni a közönséghez, vásárlókhoz, gyűjtőkhöz? Ma már (vagy talán mindig is így volt) kevés pusztán a tehetség, ha a művész nem tesz valamit az ismertség eléréséért akkor kevés az esélye, hogy „befusson”.
A 2017-ben indított Budapest Art Mentor program egy éves képzése felsőoktatásban végzett képzőművészek karrierjének elindításában segít, egyrészt elméleti-, másrészt gyakorlati tudással látja el a pályájuk elején - vagy akár közepén járó képzőművészeket.
Ez a képzés nemcsak a karrierépítés lépcsőfokain vezet végig, hanem egy közösséget is kovácsol - egy-egy évfolyam szoros csoportmunkában dolgozik, együtt jár kiállításokra, művészeti vásárokra, majd záróakkordként egy nagy csoportos kiállításon mutatkozik be.
2019-ben a programban felhalmozott tudás leírásra került, megjelent a Művészlét - Kortárs Kézikönyv Képzőművészeknek c. tanulmánykötet, amelyben a program oktatói - akik mind prominens szereplői a mai magyar képzőművészeti közegnek - összefoglalták a legfontosabb tudnivalókat.
„Sokan szorongunk a sokat hangoztatott »üzleti szemlélet adoptálásától« és a karrierépítéstől. De mi lenne, ha a karrierépítésre egy kicsit másként tekintenénk? Mit szólsz, ha azt mondom, hogy igazából nincs is olyan, hogy karrierépítés, ez csak egy fogalom. Ami van, az az, hogy be kell fizetni a villanyszámlát. Avagy művészeti karrierre lefordítva: minden áldott héten legalább kétszer posztolni kell valamit az artist page oldalunkra. ...” - írja Vékony Délia a Művészlét - Kortárs Kézikönyv Képzőművészeknek c. könyvben.
Na de hogyan kezdjünk ennek neki? Milyen lépéseket kell végig vennünk ahhoz, hogy elérjük az áhított ismertséget?
A BAM ebben segít, de minden évben csak egy maroknyi mentoráltat tud kézenfogni. Habár jó kiindulópont a könyv elolvasása, mégis sokan szeretik, ha valaki kíséri is őket ezen az úton. Most ezt a hiányt igyekszünk betölteni a Művészlét kurzussal. A 10 alkalmas (5 hetes) tanfolyam betekintést nyújt mind a hazai, mind a nemzetközi művészeti szcéna világába - kik a főbb szereplők (galériák, intézmények, vásárok és seregszemlék), miért fontos őket ismerni és hogyan lehet velük kapcsolatba kerülni. Bevezet a művészeti karrierépítés kihagyhatatlan lépéseibe, a brandépítés (egységes, őszinte és stratégiailag megalapozott arculat kialakítása, célcsoporttal való kommunikáció) és az online jelenlét alapjaiba (saját honlap és a social médiában való jelenlét), a pályázati világba (legfontosabb hazai és nemzetközi pályázatok bemutatása, iránymutatás a pályázatok elkészítéséhez), az alapvető jogi ismeretekbe (szerzői jog a gyakorlatban: az alkotók jogai, szerződések, közös jogkezelők és a közösségi oldalak), ill. a műtárgykezelés fontosságába. Ezen területek alapszintű ismerete elengedhetetlen egy tudatos pálya felépítéséhez.
A képzés online valósul meg, így nemcsak előképzettség és korhatár nélkül, de fizikai helyszín szempontjából sincs kötöttség, ami azoknak is lehetőséget biztosít a részvételre akik nem tudnának heti kétszer Budapestre látogatni a kurzus miatt.
Bővebben: Művészlét kurzus
Támogatott tartalom.