Szirtes János (Budapest, 1954) a magyar kortárs művészeti színtér ikonikus alakja, festő, grafikus, performer, videó- és médiaművész, valamint nagyhatású reformer pedagógus, a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Média Design Tanszékének tanára. Több mint négy évtizedre visszatekintő, különböző művészeti ágakon átívelő munkásságát meghatározó eleme, hogy a pozsonyi és a budapesti művészeti főiskolán végzett akadémikus tanulmányai mellett az 1970-es és 1980-as évek fordulóján a kor kiemelkedő underground művészeti műhelyeinek is tagja volt – írja közleményében a galéria. Hozzátették, az Erdély Miklós által vezetett legendás INDIGO csoport kreatív kutatásai, művészetről vallott interdiszciplináris gondolkodása,
a szentendrei Vajda Lajos Stúdió konvenciók alól felszabadító, dadaista légköre, valamint Hajas Tibor új utakat nyitó performanszai mind hatottak Szirtes János művészeti állásfoglalására.
Festészete a természeti népek motívumainak organikus-szürrealista feldolgozásától az élő szervezetek kristályaira bontott formavilágának felhasználásán át a réteges formalista kompozíciókig jutott el, ahol a tér élményét a különböző ornamentikájú rétegek egymásra építése adja meg. Az expresszív színekkel, dinamikus formákkal, archaikus elemekkel és különböző kultúrákból kölcsönzött motívumokkal átszőtt képei egyesítik a kanonizált és az alternatív (szub)kultúrát.
A Várfok Galériában megrendezett jubileumi kiállításán legújabb, utóbbi két évben készült munkái kerülnek bemutatásra, amelyek az alkotót idézve
figuratívak, de fenntartják az absztrakció jogát.
A Nem vagyok egyedül (2023) című kolorista indíttatású papíralapú sorozatának lágyabb színvilágú, kavargó vonalhálójából sötétebb tónusú antropomorf alakok bontakoznak ki. Az ezüst motívumokkal dekorált alakok díszítettségükben, cifraságukban népi motívumrendszerre emlékeztetnek, amik nem tartoznak kifejezetten egyik etnikai hagyományhoz sem, hanem egyfajta objektíven univerzalizált és szubjektíven átfilterezett, új szimbólumrendszert jelentenek, mely nem áll távol Szirtes egész életművét végigkövető ősi, etnikai, számunkra egzotikus és nem eurocentrikus művészetfelfogástól – áll a közleményben.
A 2024 nyarán – a legnagyobb hőség közepette – készült +36 Celsius-fok című, szabadabb felfogásban megfestett képeinek és az Aranyköpés | +36 Celsius-fok című festménysorozatának keletkezési körülményei meghatározó jelentőségűek Szirtes számára.
Képalkotó folyamata akciónak, performansznak vagy rítusnak is tekinthető,
így képei ezeknek a gesztusoknak és mozgásformáknak, magának az alkotói tevékenységnek a lenyomatát őrzik. A sorozat kiindulópontjának tekinthető 1987-es Aranyköpés I. című vásznán megjelenő aranyszínű, fémes felület domináns szerepet játszik a sorozat folytatását képező, idén készült festményein is, melyek az arany festék alkalmazásának köszönhetően többnézetű kompozíciókká alakulnak.
További részletek a Várfok Galéria oldalán.
Fejléckép: Szirtes János (Fotó/Forrás: Várfok Galéria)