Kis Hajni
filmrendező
Nemrég nézhettem újra Mészáros Márta Napló Gyermekeimnek című húsbavágó alkotását. Érzéki képek, festői látomások sorozata és megannyi mély, igaz, karcos érzést ébresztett bennem most is.
Bámulatos, ahogy ez a film semmit nem veszített frissességéből, és ma, 2021-ben is lélekemelő befogadni.
Mészáros Márta filmjei pontos emberismeretről, mély empátiáról és egészen egyedi vizuális gondolkodásról tesznek tanúbizonyságot.
Kútvölgyi Erzsébet
színművész
Márta első színpadi rendezése az Edith és Marlene volt. Pataki Éva dramatizálta e két fergeteges, szenvedélyesen élő nő életét, a darabot Hernádi Jucival és Szakácsi Sándorral mutattuk be a Pesti Színházban. Nagyon szerettük próbálni és játszani is, szívmelengető, szép előadás volt. Nagyon jó volt Mártával együtt dolgozni. Ő szókimondó alkat és szerintem a világon az egyik legfontosabb, hogy ne rejtőzködjön az ember. Ne fogalmazza túl, amit mondani akar, hanem szívből, szenvedélyesen, őszintén és azonnal mondja ki saját életének érzéseit és gondolatait.
Márta soha nem keresgélt, hanem kimondta. És szerintem 90 évesen is ezt teszi.
Próbák közben az ő elképzelései mentén, két, sőt három olyan nagyon erőteljes személyiségű nő, mint Juci, ő és én, egymásra tudtunk hangolódni. Nem volt „kard ki kard”, nem volt vita, csak mámorítóan fontos, meleg és szeretetteljes munka.
A végén, nem is tudom, hányadik előadásnál fogtuk egymás kezét Jucival, amikor odasúgtam neki, „nahát, mi most már négyen vagyunk!”. Ott volt a hasamban a kisfiam, az övében a kislánya. Addig tudtuk játszani, amíg nem látszott, hogy akár Piaf, vagy épp Dietrich teherbe esett, hiszen az nem illett volna egyik karakterhez sem. Igen nagy boldogság volt számunkra ez a munka. Remélem, Márta is jó szívvel emlékezik rá.
Pataki Éva
forgatókönyvíró
Már minden megvolt: a történet, a karakterek, elkészült a forgatókönyv, összeállt a stáb, csak éppen címe nem volt az utolsó filmünknek. Illetve volt (Született Bécsben), de nem szerettük, csak munkacímnek tekintettük. Az egyik nap megyek fel Mártához, aki éppen valamilyen tudományos folyóiratot lapozgatott, de ő ilyen, minden rendű és rangú sajtóterméket megvesz és elolvas. „Nézd csak, de szép!” – mutatott a lapban közölt északi fény felvételekre.
A képaláírás: Aurora Borealis. Összenéztünk, rájöttem arra, amit ő már tudott, ez lesz a film a címe.
Hogy miért vette meg az újságot, miért olvasgatta, miért tette el, honnan tudta, hogy fontos lesz, benne a tökéletes cím, az Márta titka. A tehetség titka.
Tolcsvay László
zenész, énekes, zeneszerző
1969-ban forgattuk a pákozdi, sukorói dombok között és egyéb helyszíneken a Szép leányok, ne sírjatok! című filmet, amelyben a bátyámmal, valamint Zalatnay Saroltával, a Kex és a Syrius zenekarral közösen szerepeltünk. A film operatőre Kende János volt, akiből Mészáros Mártához hasonlóan mérhetetlen békesség árad.
A forgatás ideje alatt végtelenül felszabadultnak éreztem magam, mert habár Mártának volt egy erős rendezői koncepciója, a zenében szabadságot hagyott nekünk.
Ő egy sugárzó egyéniség, akivel öröm volt együtt dolgozni és nagyon büszke vagyok arra, hogy az életemnek volt pár hónapja, amikor közel lehettem hozzá.
Tóth Ildikó
színművész
Amikor Mártára gondolok, mindig az jut eszembe, hogy se azelőtt, se azóta nem találkoztam olyannal, aki ennyire fiatal lenne! Az ember szellemiségében hordozza az univerzumot, azzal határozza meg önmagát és viszonyát a világhoz. Ez a fajta szellemiség Mártában elképesztően friss és fiatal. Rendkívül kíváncsi és nyitott. Számomra ez az ő természetének egyik legalapvetőbb lényege. Mérhetetlen tudása és élettapasztalata van.
Fantasztikus, amikor találkozunk valakivel, akiről azt gondoljuk, a tanítónk, a mesterünk lehet. Márta az én nagy tanítómesterem! Annyira tisztán látja a dolgokat – talán azok miatt az események miatt, amiken élete során keresztülment. Gyorsan észreveszi és pontosan tudja az összefüggéseket, törvényszerűségeket – és a lényeget!
Nála nincs mellébeszélés vagy fölösleges mondat. Nincs szervízút, csakis főút van.
A műveltsége elképesztő, s az, hogy ennyi nyelven beszél, nagy világokat, ajtókat nyitott és nyit meg előtte. Azt is tudja, hogy a filmkészítés közös munka. A körülötte lévő emberek tehetsége, kreativitása – és itt az összes munkatársra gondolok, nem csak a színészekre – nélkül nincs film. Mi egymást segítjük, és az a dolgunk, hogy amit csinálunk, az jó legyen. Mártát a történet érdekli és az, hogy minél pontosabban tudjon beszélni valamiről. Ezzel óhatatlanul olyan légkört teremt – és ez a legfontosabb –, amelyben nyitottá tud válni az ember. Az Aurora Borealis volt az első közös filmünk. Nagyszerűen dolgoztunk együtt: odafigyelésben és igazi, jóféle barátságban.

Törőcsik Mari, Mészáros Márta és Tóth Ildikó az Aurora Borealis forgatásán (Fotó/Forrás: Vertigo Média)
Wunderlich József
színművész
Azt hiszem, első látásra megszerettem.
Nagyon izgultam a casting előtt, de ahogy beléptem és megláttam, elmúlt az izgalom és egy kellemes izgatottság vette át a helyét. Ez nagyon ritkán történik meg velem. Olyasmi ez, mint amikor érted azt is, ahogy a másik néz. A legtöbb rendezőnél általában fogalmam sincs, hogy mire gondolnak, amikor csak úgy néznek, és sokszor még azt is nehéz megérteni pontosan, amit mondanak. Márta nézését azonnal tudtam dekódolni, és ezt onnan tudtam, hogy a következő pillanatban ki is mondta, amire gondolt. Például: „…unalmas… neked ez a szerelem?!” Nálam ezekkel az egyértelmű és provokatív nézésekkel és instrukciókkal abszolút elérte a hatást.
Az első pillanattól az utolsóig tudta, hogy mit akar, és 90 százalékban azt is, hogy azt hogyan fogja elérni.
Az egész forgatás alatt iszonyatosan energikus volt, azt éreztem, mindenhol ott van, ahol segítség kell, és mindig tudott segíteni: hol egy jó szóval, hol egy kíméletlen kritikával, hol azzal, hogy nem szólalt meg, csak figyelt. „Csak”. Mert ez a legfontosabb, amit tud: a valódi minőségi figyelem, ami manapság kihalófélben van.
Rendkívüli intelligenciája, őszintesége, karizmája és humora minden nehéz szituációban segített, valódi támasz volt a forgatás előtt, alatt és után, nem csak szakmailag, emberileg is. Leülni vele egy kávéra vagy teára szavak nélkül is nagy élmény volt. A szavaiból sugárzó életszeretet, művészi szenvedély és minden, amit tőle tanultam, azt hiszem, egész életemen át el fog kísérni.
Születésnapi interjúnkat Mészáros Mártával itt olvashatja:

Kapcsolódó
„Azért élek, mert valamit el akarok mondani” – interjú Mészáros Mártával
Mészáros Márta szeptember 19-én ünnepli 90. születésnapját. Ebből az alkalomból kerestük fel a rendezőt, akivel a film lényegéről, filmtörténeti csókjeleneteiről, a valósághoz vezető lépésekről és új filmtervéről is beszélgettünk.