Vizuál

Nem hibátlan, de bámulatos Van Gogh festményfilmje

2017.12.22. 11:16
Ajánlom
A Loving Vincent egyedülálló technikával készült animációs film - nem mentes az életrajzi filmek leggyakoribb hibáitól, de a vizualitása szinte mindenért kárpótol.

Van Gogh-ról mindenki tud legalább két dolgot: azt, hogy festő volt, és hogy levágta a fülét. Persze életének további részletei sem titkosak: viszonylag későn, 27 évesen kezdett el festeni, életében mindössze egyetlen képet sikerült eladnia, testvére volt a legfőbb támogatója és támasza, depresszióval küzdött, Gauguin-hoz pedig viharos barátság kötötte - mindezek eléggé kanonizált dolgok. Életének két epizódja ad okot találgatásra, bár ezekkel kapcsolatban is egyre kevesebb a homály: az egyik az a bizonyos levágott fül, a másik pedig halálának rejtélye.

Az, hogy levágta a fülét, csak a jéghegy csúcsa

Kapcsolódó

Az, hogy levágta a fülét, csak a jéghegy csúcsa

Vincent Van Gogh öncsonkítását és halálát is rejtélyek övezik. Élete egy meg nem értett zseni tragikus története, hírneve csak halála után kapott szárnyra. Ma már szinte mindent el lehet adni nevével.

0096823

0096823 (Fotó/Forrás: Breakthru Films)

Hányattatott sorsa ellenére ma Van Gogh az egyik legértékesebb és legnépszerűbb festő a világon, az ilyen szent tehenekhez pedig mindig nehéz hozzányúlni.

Életét ismerjük, film is készült már róla, így nem érdemes újra ugyanazt megmutatni. De akkor mégis hogyan lehet méltó emléket állítani neki?

A Loving Vincent alkotói egészen zseniális ötletet találtak ki - Van Gogh stílusában festik meg a róla szóló mozit. A rendhagyó animációt a világ első festményfilmjeként hirdették (pedig az 1984-es magyar Daliás idők jócskán beelőzte - köszönjük az infót a Dot&Line blognak), és a Fidelio  oldalán mi is hírt adtunk róla:

Több ezer olajfestményből készült a világ első festmény-filmje

Kapcsolódó

Több ezer olajfestményből készült a világ első festmény-filmje

Van Gogh élete és művei is megjelennek a rendhagyó technikával készült Loving Vincent című filmben: a Csillagos éj című kép mellett még az ikonikus füllevágás is megelevenedik a festményekből. A film a héten debütált a hétfőn kezdődött Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon.

125 festőművész több mint 65 ezer festményt készített, a jellegzetes posztimpresszionalista stílusban.

Eredetileg rövidfilmet terveztek, az ötlet viszont kinőtte ennek kereteit, így lett belőle egész estés animáció.

A technika tehát megvolt, de a kérdés még mindig állt: mit mutassanak be, mit hagyjanak ki - és legfőképp, miről szóljón a film? Már azon kívül hogy Van Gogh-ról. A forgatókönyv végül egy Aranypolgár-szerű keretet választott: a Loving Vincent Van Gogh halála után egy évvel kezdődik, amikor a festő barátja és postása, Roulin megkéri fiát, Armandot, hogy találja meg Van Gogh testvérét, Theo-t, és kézbesítse neki a festő utolsó levelét.

0101017

0101017 (Fotó/Forrás: Breakthru Films)

Armand nem nagy rajongója Van Gogh-nak, de ellenszenve dacára elvállalja a feladatot és megkezdődik a nyomozás Theo után. Armand bejárja a festő életének utolsó helyszíneit, beszélget a helyiekkel. A testvér utáni nyomozás pedig szép lassan átalakul: kiderül, hogy Theo halott, így a tét már inkább az, ki is volt Van Gogh, és mi áll tragikus sorsa hátterében.

Az alkotók azonban nem tudták levetni az első bekezdésben vázolt terheket.

Hiába elcsépelt újra filmre vinni Van Gogh életének jól ismert epizódjait, egy róla szóló önéletrajzi filmben nem merték meglépni, hogy kispórolják a kötelezőt. Folyamatos flashbackekben ugrunk hátra a festő múltjába, így megtudjuk hogy állt festőnek, és miként alakultak utolsó napjai, mi történt közte és Gauguin között. Ez a rengeteg időbeli váltás rettenetesen szétszabdalja a filmet, ráadásul az esetek többségében tényleg pusztán arról van szó, hogy a forgatókönyv kipipálgatja a legismertebb biográfiai tényeket. 

Aztán a Loving Vincent második felében történik valami: a film végre beáll egy tempóra, a Van Gogh utáni nyomozás pedig elkezd többé válni, mint egy Wikipedia cikk. Árnyalódik a festő alakja, a hozzá közel állók ellentétes véleménye és ítélete ütközik össze, és a nyomozás is egyre izgalmasabb válik. A döcögős kezdés ellenére a záróképre sikerült elérnie a mozinak a célját: úgy hozta közelebb hozzánk Vincent Van Gogh alakját, hogy nem idealizálta, és nem is próbálta görcsösen megoldani halálának rejtélyét. Egyszerűen megtöltötte emlékét érzelmekkel.

loving-vincent-banner-web

loving-vincent-banner-web (Fotó/Forrás: Breakthru Films)

Mindebben pedig a látvány volt a legnagyobb segítségére:

a Loving Vincent egyszerűen bámulatosan néz ki.

Van valami megkapó abban, ahogy látjuk az egyes ecsetvonások nyomait, az egymásra rakódott festékrétegeket. A félre-félrecsúszó narratíva néha eltereli erről a figyelmünket, de mikor lepereg a másfél óra, mégis úgy állunk fel a székből, hogy életünk egyik legszebb animációs filmjét láttuk. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: A teremtés bukása

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azt a kérdést teszi fel, emlékszik-e még valaki Ray Wilsonra? Egyúttal azt is megválaszolja, miért érthető, ha a kérdésre a válasz: nem. 
Vizuál hír

Bukovszky Orsolya és Pigler Emília az idei két Friss Csillag

Május 29. és június 4. között rendezik meg a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivált. Az idei év különösen fontos mérföldkő a fesztivál történetében: ez lesz az első Oscar-kvalifikáló kiadás.
Vizuál ajánló

Dokumentumfilm készült a budapesti romkocsmákról 

A kulturális élet számos ismert alakjának közreműködésével készült el Sipos Bence Romokból című dokumentumfilmje, amelynek alkotói elsőként kísérelnek meg hiteles lenyomatot adni a fővárosi romkocsmák történetéről, jelenéről és jövőjéről. 
Vizuál magazin

KÉP-regény: Az ősélmény

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos... ezúttal azonban mégsem.
Vizuál ajánló

Utazás a magány és a szexualitás világában – hamarosan a mozikban a Queer

Április 24-én mutatják be itthon Luca Guadagnino legújabb rendezését, a Queert. A film főszerepében Daniel Craig látható, akit alakításáért Golden Globe-díjra jelöltek.