Vizuál

Nem hibátlan, de bámulatos Van Gogh festményfilmje

2017.12.22. 11:16
Ajánlom
A Loving Vincent egyedülálló technikával készült animációs film - nem mentes az életrajzi filmek leggyakoribb hibáitól, de a vizualitása szinte mindenért kárpótol.

Van Gogh-ról mindenki tud legalább két dolgot: azt, hogy festő volt, és hogy levágta a fülét. Persze életének további részletei sem titkosak: viszonylag későn, 27 évesen kezdett el festeni, életében mindössze egyetlen képet sikerült eladnia, testvére volt a legfőbb támogatója és támasza, depresszióval küzdött, Gauguin-hoz pedig viharos barátság kötötte - mindezek eléggé kanonizált dolgok. Életének két epizódja ad okot találgatásra, bár ezekkel kapcsolatban is egyre kevesebb a homály: az egyik az a bizonyos levágott fül, a másik pedig halálának rejtélye.

Az, hogy levágta a fülét, csak a jéghegy csúcsa

Kapcsolódó

Az, hogy levágta a fülét, csak a jéghegy csúcsa

Vincent Van Gogh öncsonkítását és halálát is rejtélyek övezik. Élete egy meg nem értett zseni tragikus története, hírneve csak halála után kapott szárnyra. Ma már szinte mindent el lehet adni nevével.

0096823

0096823 (Fotó/Forrás: Breakthru Films)

Hányattatott sorsa ellenére ma Van Gogh az egyik legértékesebb és legnépszerűbb festő a világon, az ilyen szent tehenekhez pedig mindig nehéz hozzányúlni.

Életét ismerjük, film is készült már róla, így nem érdemes újra ugyanazt megmutatni. De akkor mégis hogyan lehet méltó emléket állítani neki?

A Loving Vincent alkotói egészen zseniális ötletet találtak ki - Van Gogh stílusában festik meg a róla szóló mozit. A rendhagyó animációt a világ első festményfilmjeként hirdették (pedig az 1984-es magyar Daliás idők jócskán beelőzte - köszönjük az infót a Dot&Line blognak), és a Fidelio  oldalán mi is hírt adtunk róla:

Több ezer olajfestményből készült a világ első festmény-filmje

Kapcsolódó

Több ezer olajfestményből készült a világ első festmény-filmje

Van Gogh élete és művei is megjelennek a rendhagyó technikával készült Loving Vincent című filmben: a Csillagos éj című kép mellett még az ikonikus füllevágás is megelevenedik a festményekből. A film a héten debütált a hétfőn kezdődött Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon.

125 festőművész több mint 65 ezer festményt készített, a jellegzetes posztimpresszionalista stílusban.

Eredetileg rövidfilmet terveztek, az ötlet viszont kinőtte ennek kereteit, így lett belőle egész estés animáció.

A technika tehát megvolt, de a kérdés még mindig állt: mit mutassanak be, mit hagyjanak ki - és legfőképp, miről szóljón a film? Már azon kívül hogy Van Gogh-ról. A forgatókönyv végül egy Aranypolgár-szerű keretet választott: a Loving Vincent Van Gogh halála után egy évvel kezdődik, amikor a festő barátja és postása, Roulin megkéri fiát, Armandot, hogy találja meg Van Gogh testvérét, Theo-t, és kézbesítse neki a festő utolsó levelét.

0101017

0101017 (Fotó/Forrás: Breakthru Films)

Armand nem nagy rajongója Van Gogh-nak, de ellenszenve dacára elvállalja a feladatot és megkezdődik a nyomozás Theo után. Armand bejárja a festő életének utolsó helyszíneit, beszélget a helyiekkel. A testvér utáni nyomozás pedig szép lassan átalakul: kiderül, hogy Theo halott, így a tét már inkább az, ki is volt Van Gogh, és mi áll tragikus sorsa hátterében.

Az alkotók azonban nem tudták levetni az első bekezdésben vázolt terheket.

Hiába elcsépelt újra filmre vinni Van Gogh életének jól ismert epizódjait, egy róla szóló önéletrajzi filmben nem merték meglépni, hogy kispórolják a kötelezőt. Folyamatos flashbackekben ugrunk hátra a festő múltjába, így megtudjuk hogy állt festőnek, és miként alakultak utolsó napjai, mi történt közte és Gauguin között. Ez a rengeteg időbeli váltás rettenetesen szétszabdalja a filmet, ráadásul az esetek többségében tényleg pusztán arról van szó, hogy a forgatókönyv kipipálgatja a legismertebb biográfiai tényeket. 

Aztán a Loving Vincent második felében történik valami: a film végre beáll egy tempóra, a Van Gogh utáni nyomozás pedig elkezd többé válni, mint egy Wikipedia cikk. Árnyalódik a festő alakja, a hozzá közel állók ellentétes véleménye és ítélete ütközik össze, és a nyomozás is egyre izgalmasabb válik. A döcögős kezdés ellenére a záróképre sikerült elérnie a mozinak a célját: úgy hozta közelebb hozzánk Vincent Van Gogh alakját, hogy nem idealizálta, és nem is próbálta görcsösen megoldani halálának rejtélyét. Egyszerűen megtöltötte emlékét érzelmekkel.

loving-vincent-banner-web

loving-vincent-banner-web (Fotó/Forrás: Breakthru Films)

Mindebben pedig a látvány volt a legnagyobb segítségére:

a Loving Vincent egyszerűen bámulatosan néz ki.

Van valami megkapó abban, ahogy látjuk az egyes ecsetvonások nyomait, az egymásra rakódott festékrétegeket. A félre-félrecsúszó narratíva néha eltereli erről a figyelmünket, de mikor lepereg a másfél óra, mégis úgy állunk fel a székből, hogy életünk egyik legszebb animációs filmjét láttuk. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Klasszikus

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Vizuál

10 film, amit novemberben látni kell

Méghozzá moziban, nagyvásznon, amíg csak lehet! Szubjektív összeállításunkban a hazai mozipremierek novemberi kínálatából válogattunk Juliette Binoche új filmjétől kezdve Mika Kaurismäkin át Scorseséig, sőt egészen Woody Allenig.
Vizuál

„Ne azon botránkozzunk meg, hogy meztelen gyerektesteket mutogatok, hanem a valóságon!”

A karizmatikus hatvanas zenetanár és az újonnan érkezett tinédzserlány közötti furcsa viszonyt igyekszik kibogozni a zenekar tehetséges szólistája, Dávid. Nagy Zoltán bemutatkozó filmjében főhős és néző egyaránt a rejtett jelek és a sorok közt rejlő lényeg felkutatására van ítélve.
Vizuál

Vasárnap megdőlhet a magyar árverési rekord

Mérföldkő és korszakváltás a magyar műtárgypiacon. Száznál is több 1945 és 2000 között készült műalkotás látható a Virág Judit Galéria tematikus aukciós kiállításán, melynek anyagából vasárnap rendeznek árverést a Budapest Kongresszusi Központban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál fotó

KÉP-regény: A szerelmes szamár

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, milyen volt az, amikor a Kurír szerkesztőségének udvarán találkozott egy igazi szamárral.
Vizuál ajánló

Tölts egy napot Woody Allennel

November 28-án érkezik a hazai mozikba Woody Allen legújabb filmje, az Egy esős nap New Yorkban. Ebből az alkalomból Woody Allen-napot tartanak a Kino Cafe Moziban, a mester utóbbi években készített legjobb filmjeivel.
Vizuál Film

Az én XX. századom újrafelfedezése New York-ban

A Kino Lorber amerikai forgalmazó és a Museum of the Moving Image november 15-től teljeskörűen felújított és digitalizált változatban tűzi műsorra Enyedi Ildikó 1989-ben készült megragadóan ironikus fénymeséjét a film 30. évfordulója alkalmából.  
Vizuál interjú

„Ne azon botránkozzunk meg, hogy meztelen gyerektesteket mutogatok, hanem a valóságon!”

A karizmatikus hatvanas zenetanár és az újonnan érkezett tinédzserlány közötti furcsa viszonyt igyekszik kibogozni a zenekar tehetséges szólistája, Dávid. Nagy Zoltán bemutatkozó filmjében főhős és néző egyaránt a rejtett jelek és a sorok közt rejlő lényeg felkutatására van ítélve.
Vizuál ajánló

10 film, amit novemberben látni kell

Méghozzá moziban, nagyvásznon, amíg csak lehet! Szubjektív összeállításunkban a hazai mozipremierek novemberi kínálatából válogattunk Juliette Binoche új filmjétől kezdve Mika Kaurismäkin át Scorseséig, sőt egészen Woody Allenig.