Vizuál

Nem pusztán zsidó ügy

2014.09.03. 06:58
Ajánlom
Vajon hányszor imádkoztunk már azért, hányszor kívántuk minden létező erőnkkel, hogy a lehető leghamarabb kitöröljük az emlékezetünkből a minket ért rosszat? És vajon mi az, amit soha senkinek nem lenne szabad elfelejtenie? A művészetek segítségével emlékezik meg a holokauszt 70. évfordulójáról a 17. Zsidó Nyári Fesztivál három kiállítása. KRITIKA

A holokauszt nem pusztán zsidó ügy, hanem össztársadalmi trauma, melyet a lehető legtovább kell megőrizni a kollektív emlékezetben. Róna Tamás rabbi szavaival élve: ismernünk kell a múltat, hogy jövőnk lehessen. A Rumbach Sebestyén utcai zsinagógában megtekinthető, Imák Auschwitz után című kiállítás épp ezeket a célokat teljesíti, mindennemű túlzott patetikusság nélkül, az imádság és a művészet tiszta, spirituális élményén keresztül. A rabbik, püspökök és egyházi gondolkodók tollából született fohászok semmiképp sem tekinthetők állásfoglalásnak, inkább arra emlékeztetnek, hogy ennek a szörnyű korszaknak a feldolgozása mindannyiunk közös feladata.

Az imádságokat kortárs képzőművészek - így egyebek mellett Haász István és Krajcsovics Éva - is kézhez kapták, akik a saját eszközeikkel vizualizálták a szövegeket, és így formálták a nyelvtől független, egyetemes üzenetté azokat. Az pedig, hogy a projekt létrehozásában több felekezet, több művész is képviseltette magát, világosan kifejezi, hogy a megbékéléshez összefogásra van szükség. De mindenekelőtt alázatra, mely nélkül sem imádság, sem megbocsátás nem létezhet.

A Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga szétáradó csendjében és kicsi, meghitt terében pihenő imáknak keresve sem találhattak volna jobb helyet. Maguk a szövegek - a zsinagóga megvilágításának köszönhetően - éles fénnyel, néhol egészen zavaró módon törnek utat a retinán keresztül, ezzel is hirdetve, hogy a múlttal való őszinte szembenézés, a hiteles emlékezés nem mentes ugyan a kellemetlenségektől, viszont elengedhetetlen ahhoz, hogy fedolgozzuk a traumát, hogy közös feloldozást nyerhessünk. Az írott szövegek méltó módon egészülnek ki a képzőművészek által létrehozott alkotásokkal, melyek a művészet mindenki számára érthető, egyetemes nyelvén viszik tovább az üzenetet: sosem szabad felejtenünk!

Erre figyelmeztet a Goldmark teremben megtekinthető kiállítás is, melyen az "Életben tartva az emlékeket - Utazás a holokauszton át" témájú nemzetközi poszter verseny legjobb műveit lehet megtekinteni. A merítés nagy: izraeli, orosz, cseh, angol, kanadai és szlovén művészeti tanulók munkáival találkozhatunk, közöttük pedig olyan alkotó is előfordul, akinek nincs személyes kötődése a holokauszthoz.

A  kiállítást még a Nemzetközi Bécsi Központban nyitották meg január 27-én, a Holokauszt Áldozatainak Nemzetközi Emléknapján, az auschwitz-birkenaui koncentrációs tábor felszabadításának évfordulóján. A lenyűgöző művészeti igényességgel és - legfőképp - érzékenységgel létrehozott tizenhat alkotást midnenképp érdemes megnézni, és ami még fontosabb, továbbvinni az üzenetét, hogy soha többé ne kelljen egy olyan világ víziójától tartani, ahol a menóra ágai vasúti sínekként folytatódnak, vagy ahol a Dávid-csillagot formázó szögesdrót mögül csak homályosan sejlik fel a jövő.

Az évforduló azonban - ahogyan az idei, 17. Zsidó Nyári Fesztivál szervezői figyelmeztetnek - arra is remek alkalom, hogy közös párbeszéd induljon a jelenlegi társadalmi problémákról, legfőképpen az antiszemitizmus erősödésének okairól. Ennek a diskurzusnak az elindításához egyedi képi megfogalmazásán keresztül Arató András újságíró, a Klubrádió elnök-vezérigazgatója ezúttal fotóművészként járult hozzá. Politikai ítélettől sem mentes munkáin leginkább szobrokat örökített meg: a "Régi kór árnya felé" kiállítás mondhatni az elmúlt húsz év eseményeit, történelmi változásait mutatja meg a köztereken elhelyezett alkotásokon keresztül. Modelljeihez hol szeretettel, hol humorral és iróniával, hol pedig megvetéssel fordul a művész, aki a legkíméletlenebb kritikát mégis a legújabb, Szabadság téri szoborról fogalmazza meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Színház

Lemondja tervezett bemutatóját a Rózsavölgyi Szalon a kultúr-tao körüli bizonytalanság miatt

A magánszínház közleményt adott ki, amelyben azt írják, színházakat is érintő finanszírozási bizonytalanság miatt kényszerülnek erre a lépésre.
Színház

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.
Klasszikus

Szabó Balázs a Zeneakadémia orgonájáról: Roncsból remekművet

Az október talán legjelentősebb eseménye a Zeneakadémián a száztizenegy éves orgona újjászületése. Szabó Balázs, a rekonstrukció megálmodója és szakértője a projekt nehézségei és sikerei mellett az orgonisták „éjszakai életéről” is fellebbentette a fátylat.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

A nap, amikor Picasso fénnyel festett

A spanyol zseni soha nem hagyta magát keretek közé szorítani, így gyakran a képkeretet is elhagyta és különböző izgalmas matériákra alkotott, üvegre, vagy éppen levegőbe.
Vizuál sisi

Ön mit szól a legújabb budapesti Sisi-szoborhoz?

Új, egész alakos szobrot kapott Sisi, azaz Erzsébet királyné a Madách téren, ám felmerül néhány kérdés az alkotással kapcsolatban.
Vizuál hír

Kiakadtak a régészek az amatőr kincskeresés népszerűsítésén

Közleményben hívja fel a figyelmet a Magyar Régész Szövetség a fémkeresős tevékenységet korlátozás nélkül űzhető, szabadidős tevékenységként beállító médiamegjelenések veszélyére.
Vizuál kult50

Kortárs művészet alulról szerveződve – Somogyi Hajnalka és az OFF-Biennále

Az egyre népszerűbb OFF-Biennále az egyik legnagyobb alulról szerveződő, államtól független civil kezdeményezés Magyarországon. A kezdeményezés alapítója, projektvezetője és kurátora, Somogyi Hajnalka Kult50-ben megjelent portréja.
Vizuál csernus tibor

Tárlatvezetések és művészeti foglalkozások gyerekeknek a Csernus kiállításban

A Kovács Gábor Művészeti Alapítvány és a Várkert Bazár közös kiállítása, a Csernus és a Montmartre novembertől januárig izgalmas programokkal várja az érdeklődőket! A Testőrpalotában helyet kapó tárlat Csernus Tibor, a magyar festőzseni sokszínű alkotói tevékenységét hivatott bemutatni és a kapcsolódó foglalkozások is a kreatív energiák felszabadításának jegyében kerülnek megrendezésre.