Vizuál

Nem támogatja az NFI három, korábban kiválasztott inkubátoros film gyártását

2023.03.17. 13:05
Ajánlom
Az utolsó, kormánytól független szervezet ellehetetlenítésétől tartanak a filmesek, miután a Nemzeti Filmintézet minden indoklás nélkül mégsem támogatja három terv gyártását az Inkubátor Programban, amelynek égisze alatt az elmúlt évek legkiemelkedőbb mozijai készültek el.

A HVG írta meg elsőként, hogy a Nemzeti Filmintézet (NFI) utólagosan és indoklás nélkül úgy döntött, hogy az Inkubátor Program tavalyi öt győztes filmje közül három mégsem készülhet el. A program célja, hogy segítse a fiatal filmesek bemutatkozását. Az alapkoncepció, hogy a győztes alkotók a mozifilmekhez képest jóval kisebb költségvetésből dolgoznak (120 millió forintból), így ösztönözik őket a kreatív megoldásokra. Az így létrejött filmek között számos, nemzetközi szinten is díjnyertes alkotás található: mások mellett Szilágyi Zsófia Egy nap című drámája, Kis Hajni Külön falkája vagy épp a tavalyi év két kiemelkedő mozija, a Larry és a Veszélyes lehet a fagyi.

Az Inkubátor Program egyik legfontosabb erénye az volt, hogy a győztesekről a kormánytól független rendezők, fesztiválvezetők, producerek és forgalmazók döntöttek.

A nyerteseknek végül ugyanúgy be kellett adniuk a pályázatukat az NFI-hez, de ez az elmúlt években formaságnak tűnt, sosem fordult elő, hogy az intézet felülbírálta volna a zsűri döntését. Egészen eddig: hárman ugyanis február elején kaptak egy levelet, amelyben a Filmintézet azt írta, nem javasolják, hogy filmterveiket beadják a gyártási pályázatra – ezzel gyakorlatilag előre közölték, hogy azokat nem fogják támogatni.

Az érintett filmtervek között szerepel Rudolf Olivér Anyám, a szörny című forgatókönyve, amely az NFI oldalán található szinopszis szerint egy negyven körüli anya történetéről szól, aki csalódott az életében, és belefáradt abba, hogy jelentéktelennek érzi magát, ezért egy szörnymaszk mögé rejtőzve találja meg önmagát. A HVG cikkében utal rá,

a problémát a film egyik mellékszereplője okozhatja, aki drag queen, és több jelenet is egy drag bárban játszódik.

Hernádi Ambrus A gondozó című terve egy dokumentumfilm, amely egy 54 éves nőről szól, aki Németországban ápol egy idős asszonyt, és ott szembesül vele, hogy míg hazájában megélhetési gondjai vannak, nyugaton szinte idilli a nyugdíjas élet.

Berényi Andor Könnyű álom című forgatókönyve egy nincstelen strómanról szól, aki egyedül próbál gondoskodni beteg édesanyjáról. Az őt alkalmazó cégháló elhiteti vele, hogy segítenek rajta, amiért cserébe egyre mélyebbre kell süllyednie a bűn világában.

Dávid Attila Távolság című filmterve egy darabjaira hulló házasság történetét meséli el. Az ő filmjét ugyan nem utasították el, ám a pályázat átkerült a mozifilmestől a tévéfilmes döntőbizottság hatáskörébe.

Az egyetlen támogatott filmterv Nagy Borbála A világ eredete című forgatókönyve, amelynek szinopszisa szerint három nő három európai városban különbözőképp próbál választ adni az anyaság kérdésére: egy abortusz, egy mesterséges megtermékenyítés és egy örökbefogadás útján.

2022_05_27_inkubator_pitch_nyertesek-112648.jpg

Az Inkubátor Pitch Fórum 2022 nyertesei (Fotó/Forrás: Nemzeti Filmintézet)

Az érintettek a lapnak azt nehezményezték elsősorban, hogy korábban senki sem jelezte feléjük, hogy a tervekkel bármi probléma lenne, a támogatások megvonását pedig az NFI nem indokolja meg, mondván, a bizottság döntései titkosak. Kenesei Edina, a Könnyű álom producere úgy fogalmazott, elfogadhatatlan, hogy menet közben változnak a játékszabályok.

A HVG megkereste az NFI-t is, akik válaszlevelükben megerősítették, hogy nem támogatják három film gyártását.

Egyúttal hangsúlyozták, az Inkubátor Program számos változáson ment át az elmúlt években, a gyártási támogatás pedig sohasem volt automatikus.

„Az NFI Filmszakmai és Televíziós Döntőbizottsága az Inkubátor Program 7.0-ban készülő filmalkotások forgatókönyve és a Pitch Fórum prezentációi alapján megvizsgálta a filmalkotások megvalósíthatóságát, és ez alapján hozta meg döntéseit. A Könnyű álom, az Anyám, a szörny és A gondozó című filmtervek további megvalósítását nem támogatja a Filmintézet és erről értesítette a pályázókat” – írták.

Az ügy nagy felháborodást váltott ki: nemrég nyolc szakmai szervezet és harmincnégy érintett – köztük olyan alkotók, akik az Inkubátor Programban forgatták vagy forgatják első filmjüket – nyílt levelet küldött Káel Csaba filmügyi biztosnak és az NFI döntőbizottságának. Levelükben azt írták, értetlenül állnak az intézet döntése előtt.

A program nyolcéves fennállása alatt elkészült rendkívül alacsony költségvetésű filmek jelentős sikereket hoztak a Filmintézetnek, a filmszakmának és a magyar kultúrának, belföldön és külföldön egyaránt.

De ami még ennél is fontosabb, a program egyedülálló módon indította el rengeteg tehetséges elsőfilmes karrierjét” – fogalmaztak. Hozzátették, a döntés nemcsak ellehetetleníti a programban több mint másfél éve dolgozó három rendezőt, de a jövőbeli elsőfilmeseket is teljes bizonytalanságba sodorja. Levelükben azt kérték a bizottságtól, hogy bírálják felül a döntésüket, valamint egy szakmai konzultációt kezdeményeztek a programról.

Tiltakozását fejezte ki a Tarr Béla vezette Magyar Filmművészek Szövetsége is, akik egyebek közt így írtak a döntésről: „Tiltakozunk, amiért a Nemzeti Filmintézet elfogult, kizárólag politikai szempontokat szem előtt tartó támogatási politikája olyan súlyos válságba sodorta a valaha világsikerű magyar filmművészetet, amilyenre évtizedek óta nem volt példa!"

Fejléckép: Jelenet Rudolf Olivér Anyám, a szörny című filmjéhez készült videóból (Fotó/Forrás: Nemzeti Filmintézet)

„Örök kérdés, hogy aki öngyilkosságot követ el, az miért teszi” – interjú Kárpáti György Mórral

Kapcsolódó

„Örök kérdés, hogy aki öngyilkosságot követ el, az miért teszi” – interjú Kárpáti György Mórral

Megmagyarázható-e egy öngyilkosság? Milyen krízisei lehetnek egy mai fiatalnak? Ehhez hasonló kérdések állnak Kárpáti György Mór legújabb filmjének, a Jövő nyár középpontjában. A rendezővel a forgatási tapasztalatokról, a Z generáció kihívásairól, a magyar filmesek helyzetéről beszélgettünk.

„A tetteim rajzolják körbe a karakteremet” – Interjú Hajdu Szabolccsal

„A tetteim rajzolják körbe a karakteremet” – Interjú Hajdu Szabolccsal

Január 19-én és 20-án újra látható a Trafóban Pass Andrea Eltűnő ingerek című rendezése. A darab férfi főszerepét alakító Hajdu Szabolccsal egyebek közt a magyar film helyzetéről, illetve arról beszéltünk, miért tartja problémásnak, ha a művészet nem több, mint puszta társadalmi párbeszédkísérlet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Vizuál

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Klasszikus

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Zenés színház

Horváth István a Magyar Állami Operaház kamaraénekese lett

A népszerű tenort a március 23-i Bánk bán-előadás tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés: a következő szezonban a Magyar Állami Operaház legnagyobb címét viselheti.
Klasszikus

5+1 érdekesség Bartók Mikrokozmoszáról

Bartók Béla Mikrokozmosz című zongorasorozatának tételei, valamint a zeneszerzőt inspiráló mezőségi dallamok állnak a Mezőség-Mikrokozmosz című összművészeti előadás fókuszában. Előbbiről árulunk el most néhány érdekességet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Vizuál ajánló

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.