Vizuál

Nézegesse a „térhajlító” M.C. Escher varázslatos grafikáit!

2018.05.19. 15:41
Ajánlom
Biztos mindenkinek ismerős a lehetetlen térbeli viszonyrendszereket láthatóvá tevő M.C Escher munkássága, akinek litográfiai közül most több tucatot digitalizált, és tett online elérhetővé a Boston Public Library.

A XIX. század végén született holland grafikus, Maurits Cornelis Escher művészetét nem értékelte nagyra saját kora. Voltak, akik „túl intellektuálisnak” találták, és hiányolták belőle az érzelmi töltetet, mások az alábecsült 60-as évekbeli pszichedelikus művészet alkotóját látták benne, megint mások egy újabb „illuzionistának” gondolták, aki nem tett többet, minthogy a papír kétdimenziós felületén megkérdőjelezte a perspektíva és térbeliség ismert szabályrendszerét. Mára megváltozott a megítélése, és tudjuk, hogy művei nem öncélú érzéki becsapások, jóval túlmutatnak a perspektivizmus egyszerű ujjgyakorlatain.

Litográfiái mögött összetett gondolatiság van, az egzisztencialista filozófia geometriai ábrázolásának egyik kizárólagos képviselőjét, bonyolult matematikai elméletek pontos ábrázolóját tisztelhetjük személyében.

M.C. Escher: Relativitás M. C. 1953

M.C. Escher: Relativitás M. C. 1953

Escher – bár nem végzett magas szintű matematikai tanulmányokat – örökölte a fejlett térbeli gondolkodást. Apja építészmérnök volt, így szinte magától értetődő módon ő maga is építészeti stúdiumokkal kezdte pályáját. A haarlemi Építészeti és Iparművészeti Iskolában figyeltek fel fejlett grafikus képességeire tanárai, minek hatására a képzőművészet felé fordult. Szinte kizárólag fametszettel foglalkozott egy időben. Későbbi olaszországi utazásai során a mór építőművészet volt rá nagy hatással: lenyűgözte a régi mór művészek geometriai tudása és az arabok absztrakt síkelemekkel operáló tevékenységét megkísérelte a figurativitás irányába bővíteni.

Életében több kiállítást rendeztek neki tudományos kongresszusokon, mint művészeti kiállítóhelyeken – ilyenkor a tudósok hosszasan elemezték képeit, és előszeretettel használták a feloldhatatlan geometriai problémákról szóló elméleteik szemléltetésére.

Ez a különös művész ösztönösen, minden gyakorlati tanulás nélkül ismeri a matematikai törvényeket, és alkalmazza is az ellenkezőjüket”

– írta róla egy helyen Roger Penrose angol matematikus, aki az ő hatására fejlesztette ki kizárólag két dimenzióban ábrázolható, háromszögre emlékeztető térbeli alakzatát, a Penrose-háromszöget, más néven tribádot.

M. C. Escher: Víz és levegő I. 1938.

M. C. Escher: Víz és levegő I. 1938.

Hogy mennyire megkésett Escher művészettörténeti elismertsége, jól mutatja, hogy Pablo Picasso hallott ugyan a Penrose-tribádról, nem volt azonban tudomása M.C. Escher művészetéről. Életében kizárólag az ellenkultúra művészei respektálták őt:  Mick Jagger a Rolling Stones számára szeretett volna vele lemezborítót terveztetni, Stanley Kubrick pedig a 2001 Űrodüsszeia című film sokdimenziós látványvilágához kért tőle tanácsot.  Ezekből az együttműködésekből azonban nem lett semmi, Escher ugyanis következetesen távol tartotta magát ettől a kultúrától is és a műkritikusok sznob világától. Most azonban a Boston Public Library-n digitalizált formában nézegethetjük az ő nagyszerű, korát megelőző műveit. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Klasszikus

Anne-Sophie Mutter elkapta a koronavírust

A német hegedűművész bejelentette, hogy pozitív lett a COVID-19 tesztje. Bizakodik a felépülésben.
Tánc

„A humor minden karanténból kiszabadul” – Novák Ferenccel beszélgettünk születésnapján

A Kossuth-díjas koreográfus, rendező – a szakmában csak ’Tatának’ hívják – ma 89 éves. Születésnapján hívtuk föl, és most tudtuk meg tőle: 1 millió forintot ajánlott föl – a Magyar Táncművészek Szövetségén keresztül – tíz, a karantén miatt állás nélkül maradt táncosnak. Úgy gondolja: a Nemzet Művésze cím arra kötelezi őt, hogy visszaadjon a közösségének. Boldog születésnapot, Novák Ferenc!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Maradj Otthon!

Elindult az #otthonunkműtárgya kezdeményezés

A képzőművészettel nemcsak a galériákban, múzeumokban, hanem otthonainkban is találkozhatunk. A MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. az #otthonunkműtárgya hashtag alatt futó kezdeményezésével arra kéri kortárs közönségét, hogy mutassák meg, milyen festményekkel, szobrokkal, műalkotásokkal veszik körbe magukat az otthonaikban.
Vizuál Film

Lélekben mindenki Indiában él – A Baltazár Színház elérhetővé teszi fesztiválnyertes filmjét

A Baltazár Színház egész társulata március 13-án Mumbaiba utazott volna, fellépni a Pitypang és a Por című előadásokkal. Egy nappal az út előtt zárta le határait India. Maradtunk és megértettük, hogy a mostani időszak a belső utazásról szól.
Vizuál galéria

A rokokó sztárfestője még a gipszstukkókat is belekomponálta freskóiba

Giovanni Battista Tiepolo a mennyezetet égbolttá változtatta, arisztokrata megbízóit szinte istenként ábrázolta. Kétszázötven éve, 1770. március 27-én halt meg a 18. századi dekoratív festészet legnagyobb alakja, "Velence legjobb festője". 
Vizuál fotó

KÉP-regény: Gondolatok a könyvtárban

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról elmélkedik, mit jelent egy fotósnak a kihalt város, illetve mennyire kihaltak valójában az utcák.
Vizuál hír

Tragikus adatvesztés történt – A látogatók segítségét kéri az Aba-Novák Galéria

A Leányfalun működő XX. századi és kortárs galéria egy technikai meghibásodás miatt elveszítette kiállításainak dokumentációját.