Vizuál

Nézegessen gyönyörű japán hullámokat minden mennyiségben!

2018.09.24. 09:00
Ajánlom
Kacusika Hokuszai A nagy hullám Kanagawánál című fametszete a világ egyik legtöbb példányban reprodukált műtárgya, de nem előzmény nélküli: az óceán- és hullámábrázolás egy ősi tradíció része volt Japánban, amely Hokuszai halálával sem ért véget.

A 18-19. század fordulója táján óriási népszerűségnek örvendtek a különböző természetábrázolások Japánban. Ezekből a fametszetekből valami időtlen, erős atmoszféra sugárzik, miközben a festők egyéni kézjegyei olykor nehezen felismerhetők.

Ennek az az oka, hogy ekkortájt a művészet és a mesterség még nem szakadt ketté, a mesterek legjobb tudásuk szerint metszették a fát és a linót, és szándékuk kizárólag a mű létrehozása volt, nem pedig az önkifejezés.

Reprezentáció és absztrakció keskeny határmezsgyéjén járva hozták létre időtlen alkotásaikat. A maguk műhely-leleményeivel gazdagították ugyan a művészetet, de büszkék voltak rá, hogy egy véget nem érő folyamat és tradíció részesei, melyből nem kívántak kiszakadni. Az Edo korban aztán, amikor a művészet és kultúra soha nem látott támogatottságot élvezett, az ukijo-e, (a „tovatűnő világ képei”), vagyis a festészet és a nyomtatás világszerte keresett műfaj lett a japonizmusnak köszönhetően, mely a 19. század végén söpört végig a nyugati művészeten. Ez volt a világon az első olyan művészeti ág, amely a tömegek számára „termelt”. Volt azonban néhány mester, akiknél a mesterség vs. művészet mérleg az utóbbi irányába billent. Köztük volt a nagy triászként emlegetett Ando Hiroshige, Kitagawa Utamaro és Katsushika Hokuszai. Ők tökélyre emelték a természet megfigyelését és ábrázolását, amire élethosszig tartó tanulásként tekintettek.

Túl a nagy hullámon

A nagy hullám Kanagavánál (A nagy hullám) a Fudzsi 36 látképe sorozatból 1831 (Fotó/Forrás: British Museum)

Ahogy Hokusai fogalmaz:

Hatéves koromtól festésre ösztönöz minden, amit látok. Ötvenéves koromig számolatlan művet adtam közre, de mindez, továbbá amit hetvenéves koromig összevissza firkáltam, szóra sem érdemes. Csak hetvenhárom éves fejjel kezdtem megérteni valamicskét a természet, a növények, fák, négylábúak, madarak, halak és rovarok lényegéből. Mire nyolcvan leszek, még messzebbre jutok, és kilencvenéves koromban behatolok a dolgok titkaiba. Százévesen bizonyára elérkezem majd a legmagasabb mesterségbeli tudáshoz, és mire száztíz leszek, minden, amit alkotok, minden pont és vonal élővé válik majd. Aki addig él, ameddig én, megláthatja, hogy betartom az ígéretemet. Írtam ezt én, a hajdani Hokusai, hetvenöt éves fejjel is a rajzok vén bolondja."

hullam1-132454.jpg

A Hamonshū című könyv egyik oldala (Fotó/Forrás: archive.org)

Ugyanakkor velük, és a háború végével nem ért véget a természetábrázolások népszerűsége. A Meidzsi-korban – amikor az addig a világtól elzárkózó Japán nyugati mintájú modernizációba kezdett – a hagyományos stílus folytatásaként létrejött a nihonga. A mesterek a tradicionális értékeket immár a kortárs befogadók számára is érthetően próbálták tálalni, miközben igyekeztek megtartani a sajátos jelleget. Néhány művész továbbra is selyemre vagy papírra festett, tradicionális színekkel és tintával, míg mások új eszközöket, például akril festéket használtak.

Egyikük volt az 1917-ben elhunyt Mori Yuzan, akinek Hamonshū címmel ellátott mintagyűjteménye most mindenki számára hozzáférhetővé vált az interneten.

Mori Yuzan albuma egyfajta útmutatásként szolgált a korabeli kézművesek számára, akik alkotásukat hullám- vagy más természetmotívummal kívánták ellátni. Mori 1903-ból származó könyve teljes spektrumot kínál a tradicionális japán stílusú ábrázolásokon keresztül az absztrakt minták végtelen sokszínűségéhez.

hullam2-132454.jpg

A Hamonshū című könyv egyik oldala (Fotó/Forrás: archive.org)

hullam3-132453.jpg

A Hamonshū című könyv egyik oldala (Fotó/Forrás: archive.org)

További minták ide kattintva érhetők el!

(forrás: terebess.hu, openculture.com, publicdomainreview.org)

7 érdekesség a Nagy hullám festőjéről

Kapcsolódó

7 érdekesség a Nagy hullám festőjéről

Festett úgy, hogy egy tyúkot zavart végig a papíron, óriásfestményekkel reklámozta magát, de társasjátékot is rajzolt a 89 éves koráig alkotó Kacusika Hokuszai (1760–1849).

Túl a nagy hullámon - Hokuszai kiállítás

Túl a nagy hullámon - Hokuszai kiállítás

A British Museum május 25-én nyíló kiállítása Japán egyik leghíresebb művészének, Kacusika Hokuszai (1760–1849) életének utolsó három évtizedére koncentrál.

Kintsugi, avagy így lesz művészet a sérülésekből

Kintsugi, avagy így lesz művészet a sérülésekből

Újra divatos az a 15. századra visszavezethető japán gyakorlat, ami törött kerámiákból varázsol az eredetinél is értékesebb tárgyat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Mészáros Márta klasszikusa visszatér a Berlinaléra

Mészáros Márta volt az első női rendező a berlini filmfesztivál történetében, aki 1975-ben a legjobb filmnek járó Arany Medve-díjat átvehette az Örökbefogadás című filmjéért. A teljeskörű, 4K felbontású restaurált kópiát a fesztivál Berlinale Classics szekciójában vetítik, jövő februárban.
Vizuál gyász

Elhunyt Kósa Ferenc, a Tízezer nap rendezője

Életének 82. évében szerdán elhunyt Kósa Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, a Cannes-i nagydíjas Tízezer nap című film rendezője.
Vizuál toplista

Rekord árbevétellel zárja az évet a Disney

A Walt Disney Stúdió hétmilliárd dolláros (2000 milliárd forintos) globális jegybevétellel zárja az évet. Ez a második alkalom, hogy a filmstúdiónak sikerül átlépnie ezt a határt.
Vizuál hír

Romákkal foglalkozó magyar dokumentumfilm lett a legjobb Berlinben

Bogdán Árpád Gettó Balboa című alkotása az Ake Dikhea? - Romani Filmek Fesztiválján nyerte el a fődíjat.
Vizuál reigl judit

Péntekig láthatóak Reigl Judit fekete-fehér művei Budapesten

A Franciaországban élő, világhírű magyar festőművész kollázsait, tus papírmunkáit és olajfestményeit mutatja be az a kiállítás, amely A Fekete is egy Szín címmel látható a Kálmán Makláry Fine Arts galériában.