Vizuál

Női hangok a CineFestről

2018.09.25. 09:20
Ajánlom
Szeretetről, túlélésről, de mindenek előtt az itt és mostról beszélnek Debra Granik, Szilágyi Zsófia és Yang Mingming filmrendezők, a 15. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjának női alkotói.

Az elmúlt hetet a CineFesten töltöttük, Miskolcon, ahol a nemzetközi filmkritikusokból álló FIPRESCI zsűri tagjaként néztük végig a 19 versenyfilmből álló programot. Zsűrink, Debra Granik amerikai függetlenfilmes Ne hagyj nyomot! (Leave Not Trace) című filmét találta a legjobbnak, de az erős mezőnyből a két elsőfilmes női alkotó Szilágyi Zsófia és Yang Mingming munkái is megszólítottak bennünket. És nem csak minket, hiszen Szilágyi Zsófia tavasszal Cannes-ból távozott a legjobb első filmnek járó FIPRESCI díjjal az Egy nap című alkotásért, a film bemutatóját tartották meg a CineFesten, a kínai Yang Mingming debütáló filmje, A boldogtalanság művészete (Girls Always Happy) februárban a Berlinalé Panoráma programjában versenyzett.

Érdekes módon, bár három földrészről és három, látszólag távoli kultúrából érkeztek Debra Granik, Szilágyi Zsófia és Yang Mingming alkotásai, mégis mintha ugyanarról beszélnének: szeretetről, túlélésről, és mindenek előtt az itt és most elkerülhetetlen kérdéseiről. Oregon nemzeti parkjaiban, Budapest utcáin, vagy Peking egyik szegények lakta hutongjában játszódó filmekben

érzékeny és őszinte alkotók, feminin perspektívából mesélik el történeteiket,

egy olyan perspektívából, amelynek bár óriási hagyománya van, mégis, még mindig kevésbé jelenik meg a világ filmtermésében, és így a filmfesztiválokon is.

leave_no_trace2-090618.jpg

Thomasin Harcourt McKenzie és Ben Foster a Ne hagyj nyomot című filmben (Fotó/Forrás: Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál)

Apa és lánya a modern társadalomból próbál kivonulni Debra Granik magával ragadó filmjében, Ben Foster és Thomasin Harcourt McKenzie lenyűgöző alakításában, de nem kevésbé drámai helyzetbe kerülünk Szilágyi Zsófia filmjében is, amelyben egy budai értelmiségi háromgyerekes édesanya - Szamosi Zsófia nagyszerű alakítása - küzdelmét követjük az idővel, a gyerekneveléssel, a magárahagyottsággal. A pekingi hutong-negyedben játszódó sajátos portréfilm, Yang Mingming bemutatkozó alkotása szintén kétségbeesett küzdelmet mutat, ezúttal anya és lánya között. A női kapcsolatok bonyolultságát bemutató alkotás a pekingi nagyvárosi élet alig ismert színtereire vezet, a fiatal rendező főszerepet is játszik saját filmjében, az édesanyát Nai An alakítja.

Egyik filmben sem látunk démonikus karaktereket, mindhárom rendező megértő és megbocsátó alakjaival.

Debra Granik tisztán és pontosan megrajzolt hősei egy erdőben élnek, a poszttraumás stressz szindrómában (PTSD) szenvedő leszerelt katona és 15 éves lánya a civilizáció elől menekül, de hiába segít nekik szinte mindenki, akivel útjuk során találkoznak, a belső nyugalom megtalálásához nehéz út vezet. Szilágyi Zsófia feszült és nyughatatlan filmje egy ismerős családi képletet állít fel, három kisgyerek, elfoglalt apa, hajszolt anya, akinek kevés segítség jut. Bár a férfi megpróbál elmenekülni a hétköznapok őrülete elől, mégsem válik szörnyeteggé, ahogy az erején felül teljesítő nőalak sem válik istennővé, sokkal árnyaltabb itt minden. Yang Mingming első filmjében talán egy kicsit sok mindenről akar egyszerre beszélni, szegénységről, haragról, modernizációról, egyedül élő nőkről, de filmje egyértelműen új hang a kortárs kínai filmművészetben. Az anya-lánya karakterek között feszülő gyűlöletet, irtózást, dühöt és kétségbeesést a film végére az elfogadó szeretet váltja fel.

girls_always_happy2-090617.jpg

Yang Mingming és Nai An A boldogtalanság művészete című filmben (Fotó/Forrás: Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál)

Semmi sem egyértelműen jó, vagy rossz ezekben a történetekben, de még a környezet sem tehető egyoldalúan felelőssé az egyéni választásokért. Az oregoni nemzeti parkokban élő-bujkáló embereknek segíteni szeretne a szociális szféra, avagy a külvilág, az igazi veszélyt saját maguknak teremtik meg; a budapesti édesanyát is támogatni próbálják kollégái, ismerősei, és a pekingi szegénynegyedben élő nők is megkapaszkodhatnak egy-egy szalmaszálba, ott az írás, vagy ott a pályakezdés lehetősége.

Az olyan rendszerszintű társadalmi problémák felmutatására, mint a háborús veteránok utógondozása (Ne hagyj nyomot), a kisgyerekes dolgozó nők helyzete egy túlhajszolt és alulfizetett társadalomban (Egy nap), vagy a szegénység diktálta bizalmatlanság és kishitűség még a legközelebbi családtagok felé is (A boldogtalanság művészete), mind-mind olyan emberi történeteket találtak meg a rendezők, amelyek ambivalens viszonyokba kényszerítik a szereplőiket.

Egy_nap_02-131501.jpg

Szamosi Zsófia az Egy nap című filmben (Fotó/Forrás: Vertigo Média)

A civilizációból kivonuló apa szembetalálja magát a felnövő és kötődésre vágyó lányával, a hónapról-hónapra élő túlhajszolt családban nincs elég idő egymásra, a pekingi hutongból, vagyis a szegénységből pedig nem könnyű két nőnek kijutnia. A főhősök alapélménye a kiszolgáltatottság, az útkeresés, a magára hagyottság érzése, de érdekes módon

a rendezők kisebb-nagyobb mértékben, mindig meg is segítik hőseiket, akik többnyire jók próbálnak lenni egymáshoz.

Az erdőben élő és vándorló kislányt megszereti és befogadja egy magányos nő, a háromgyerekes édesanya terheit átéli és stabilan segíti férje édesanyja, és a hutongban élő nők is képessé válnak megbékélni egymással.

Debra Granik, Szilágyi Zsófia és Yang Mingming filmjei csodálatos érzékkel és érzékenységgel közelítenek a szövevényes emberi viszonyokhoz, filmjeiket az egymásrautaltság törvénye rendezi egységgé, mintha a világ három szegletéből mindhárman egyszerre ugyanazt üzennék: nincs mitől félni, mert nem vagyunk egyedül.

Aki Egy nappal sikert aratott Cannes-ban – interjú Szilágyi Zsófiával

Kapcsolódó

Aki Egy nappal sikert aratott Cannes-ban – interjú Szilágyi Zsófiával

Szilágyi Zsófia Egy nap című filmje Cannes-ban debütált, és rögtön meg is nyerte a nemzetközi kritikuscéh díját. Egy háromgyerekes család életének átlagos (másfél) napjába kapunk szépítés nélküli bepillantást az anya szemszögéből, aki töretlenül menedzseli a gyerekeket, a munkáját és az elintézendőket, miközben a háttérben talán épp szétesik a házassága.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.
Zenés színház

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Könyv

„A gyermeknevelésnél is fontosabb lesz a szülőnevelés” – Steigervald Krisztián a Lírástudók vendége

Közgazdászként fordult a figyelme a pszichológia felé, az utóbbi hónapokban pedig a bestsellerlistára is felkúszott Generációk harca a figyelemért című könyvével. Podcastunkban Steigervald Krisztiánnal beszélgetett Grisnik Petra.
Vizuál

Fellini klasszikusait vetítik a Puskinban

Május 2. és 23. között az olasz filmművészet egyik legjelentősebb rendezőjének három alkotását vetítik a budapesti Puskin Moziban. A közönség újra nagyvásznon élheti át Az édes élet, a 8 és ½, valamint az Amarcord című filmeket.
Könyv

All You Need Is Love – új könyv jelent meg a Beatlesről

A kötetben korábban nem publikált interjúkon keresztül ismerhetjük meg egyebek közt a banda feloszlásának okait is. Ötven évvel mozis bemutatása után májustól egy streaming szolgáltáson ismét látható lesz az együttesről készült Let It Be című dokumentumfilm.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

A hazai színjátszás kiválóságaival készül Herendi Gábor új filmje

A Kincsem és a Valami Amerika rendezőjének legújabb, Futni mentem című romantikus komédiája november 28-tól látható a mozikban. A közvetlen állami támogatás nélkül készülő produkciót rövid videóban jelentette be Udvaros Dorottya, Ember Márk és Lovas Rozi.
Vizuál hír

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Elek Judit filmrendező és forgatókönyvíró, Piros Ildikó színésznő, Gulyás Buda operatőr, Selmeczi György zeneszerző és Deimanik Tamásné Baba fénymegadó kiemelkedő pályáját méltatja idén a Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjjal.
Vizuál hír

Tiszteletbeli Arany Pálmát kap Cannes-ban Hajao Mijazaki animációs filmstúdiója

A világ legrangosabb szemléjének tiszteletbeli elismerését első alkalommal ítélik oda kollektíven. A legendássá vált Ghibli Stúdió nevéhez 1985-ös megalakulása óta számos felejthetetlen animációs film fűződik.
Vizuál ajánló

Ha május, akkor Artmozik éjszakája!

Oppenheimer, Szegény párák, Érdekvédelmi terület, Lefkovicsék gyászolnak, Magyarázat mindenre – néhány sikerfilm a közelmúltból, amelyet ismét átélhetünk az Artmozik éjszakáján, de a szervezők premier előtti vetítésekkel is készülnek.
Vizuál ajánló

Hamarosan megnyílik az Esterházy Art Dating díjazottjainak kiállítása

Kádár Emese képzőművész és Sárai Vanda kurátor sikeres együttműködésének lenyomata a hamarosan nyíló NOT_FOUND című kiállítás, melynek középpontjában az a gondolat áll: miként befolyásolja a digitalizáció az elmúlásról alkotott képzeteinket.