Vizuál

„Nyomot hagyott minden gondolat” - Kókay Krisztinával beszélgettünk

2019.01.05. 11:00
Ajánlom
Kókay Krisztinával beszélgettünk '75 - A vonal misztériuma című Pesti Vigadóban látogatható jubileumi kiállításáról és a négy évtizedet meghaladó alkotói munkásságáról.

19482-104934.jpeg

Kókay Krisztina (Fotó/Forrás: Magyar Művészeti Akadémia)

Hogyan indult a pályafutása?

Óriási hálával tartozom a családomnak. Amikor kiderült, hogy jól rajzolok, kb. 8 éves koromban, szüleim, nagyszüleim mindenben segítettek. Rajzoláshoz, festéshez minden eszközt megkaptam, pedig nehéz anyagi körülmények között éltünk.

Az esztergomi általános iskolában nem volt rajz szakos tanárnő, hanem a tornatanár vagy az énektanár tanította a rajzot. Az iskolához a kis Duna parton vezetett az út, melyet hatalmas platánsor övez és fölé emelkedik a Bazilika: ezt a látképet minden festő megfesti. Bajor Ágost festőművész gyakran festette; sokszor élvezettel néztem, hogyan keveri a színeket. Majd kértem a szüleimet, hogy csak pici tubuskákkal vegyenek olajfestéket. Összefogott a család, édesapám és nagypapám is sok mindent vásárolt, nagybácsikám készített egy festődobozt, és 12-13 évesen kiültem a Duna partra festeni: nem láttam, hogy csődület vett körül, csak festettem.

1993_MMA74429_kokay_krisztina_a_hegy_titka_gel_5025-104933.jpg

Kókay Krisztina: A hegy titkai (1993) (Fotó/Forrás: Magyar Művészeti Akadémia)

'56-ban a forradalom idején, már lövések hallatszottak, én akkor is kint ültem, festettem a Bazilikát a Kálváriáról. Hat nagy olajfestményemmel mentem felvételizni a Képző- és Iparművészeti Gimnázium és Kollégiumba.

A Magyar Iparművészeti Főiskolán szintén nagyon sokat rajzoltunk, és nagyon szigorúan vették az oktatást, a rajzot, ami alapja mindennek, hiszen az arányérzék és a jó ízlés nagyon fontos; a rajz számunkra olyan, mint egy ABC, ami nélkül nem lehet olvasni.

A főiskolán textil szakon végzett. Miért éppen a textilre esett a választása?

Akkoriban minden főiskolára és egyetemre csak úgy lehetett jelentkezni, hogy 1 évig fizikai munkát kellett végezni; kerestük hova lehet menni, ahol festékkel bánhatunk, végül a textilgyárban kaptunk lehetőséget és kis ösztöndíjra ígéretet, ha visszamegyünk dolgozni a főiskola után. Ott azonban csak másolási feladatokat kaptunk és a terveinket nem használták fel, ezért krimibe illő módon, papírba tekercselve és bújtatva kicsempésztük őket a gyárból.

Melyik a legemlékezetesebb munkája?

Miután a főiskolát elvégeztem férjhez mentem, megszülettek a gyermekeim, és velük töltöttem 10 évet. Tartottam attól, hogy ennyi idő után, hogyan tudom folytatni a munkámat. Hallatlan szerencse volt, hogy Detre Villő belsőépítész évfolyamtársam, akit megbíztak a most Flamenco Hotelnek nevezett szálloda belsőépítészeti tervezésével, felkért, hogy készítsek a szálloda halljába és éttermébe 13 db 7 m hosszú és 1,7 m magas alkotást.

Mivel a gyermeknevelés közben rajzoltam, fantasztikus csoda és szerencse folytán az egyik rajz, melyet egy grapefruit ihletett, szinte kész volt, formáját és hangulatát tekintve éppen a szállodába illet, variációkat kellett készíteni és gazdagítani.

1993_MMA74437_kokay_krisztina_flamenco_ujra_allvannyal-104933.jpg

Flamenco újrafestése (1993) (Fotó/Forrás: Magyar Művészeti Akadémia)

Vettem hatalmas falapokat, melyekre kifeszítettem az óriási textileket, melyeket felállítottam a társasház falára, majd éjjel a diavetítővel vetítettem és rajzoltam a grafikákat a textilre - a vége felé már a hó is esett. 1984-ben Detre Villővel Nivódíjat kaptunk munkánkra.

A szálloda új igazgatója új koncepcióval rendelkezett, cserélni kellett a bútorokat, nekem pedig azt mondta „Krisztina, vagy újrafesti vagy leszedetem" – és megint egy évig egy gurulós állványon festettem színesre a munkámat, miközben a hallban és az étteremben zajlott a szállodai élet.

1997-es kiállítását a Vigadó Galériában Szabó Magda, írónő nyitotta meg. Hogyan emlékszik erre az eseményre?

Fantasztikus megnyitóbeszédet hallhattunk, melyből néhány sort idéznék: „Csak az alkotás örök, csak az alkotó jelezte út segíthet… a művésznő anélkül, hogy tudna róla, gyónik, mondja a mindenható úristennek és művészete lelki atyjának, a világnak, mindenkinek az elmondhatatlant, melyet tűvékony grafikai jelrendszerével közöl… minden képe vallomás. Mindegyik képe vallomás, egy pszichiáter keresi a fonálvékony jelzések között önmagát, saját teremtményeinek megfejtését, önmaga magyarázatát, s elsőnek maga ijed meg, mikor megérti, mennyit tudott a megfoghatatlanból megfogni, a mondhatatlanból lerajzolni, vállán a szent madár, a művészet óriási felelősége."

A '75 - A vonal misztériuma című kiállítási koncepciónak mi a fő vezérvonala?

Szerettük volna kihasználni a tér adta lehetőségeket, hiszen olyan ritkán adódik, hogy ekkora térrel és ilyen nagy felülettel lehet gazdálkodni, így végre érvényesülnek a nagy munkák: a két palástot együtt akartuk megmutatni. A Magamba zárva című nagyon erős, hatalmas textilmunkámat nem tudtam sajnos kikérni, de a grafikája látható a kiállításon. Nemcsak a közönségnek, a művésznek is nagyon fontos, hogy időnként együtt lássa munkáit, nagyon tanulságos.

MMA_20746_kokay_krisztina_31_unnep-104936.jpg

Kókay Krisztina: Ünnep (2000) (Fotó/Forrás: Magyar Művészeti Akadémia)

A kiállításon találunk néhány 1976-78 között készült virágtanulmányt, melyek egyrészt megdöbbentőek, mert rendkívül finom alkotások, másrészt kirívóak a szakrális ihletésű képek között.

A főiskola végén rajzoltam őket. Ezek azért is érdekesek, mert a megszáradt és az élet meggyötörte növényekről készült rajzokat látjuk. Láttam benne, hogy mennyire gyönyörű egy megszáradt növény vagy tulipán; mint amikor az ember idősebb, és az arcán megjelennek az évek nyomai. Érdekesnek találtam, hogy mennyi rajzolni valót találni egy megszáradt picinyke tulipánsziromban, és mi mindent kifejez.

Mesélne nekünk a két palást történetéről is?

A palást című rajzomat is kiállítottam 2015-ben a Fészek Galériában. Ez egy kisméretű grafika, amit előbb felnagyítottam, és vonalakat rajzoltam, melyek végül betűkké formálódtak. Az egyik palástra Szent István intelmei kerültek, a másik munka az Ómagyar Mária siralommal kezdődik, Erdélyi Zsuzsanna Népi imádságok gyűjtésével folytatódik, majd Balassi és Márai versekkel végződik – a Mennyből az angyal az utolsó szöveg. Ahhoz, hogy ez a vers az utolsó betűig kiférjen, a végéről kezdtem visszafelé írni, hogy a meghatározott méret is megmaradjon, végül összeértek a sorok.

Vonalaim ösztönösen kerülnek papírra, kiszolgáltatva érzelmeket, véleményeket, drámákat, örömöket, melyeket nem tudok vagy nem akarok szavakkal kifejezni.

KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ

KÓKAY KRISZTINA 75 - A VONAL MISZTÉRIUMA

Látogatható: 2018. december 1. és 2019. január 27. között

Pesti Vigadó | VI. emeleti kiállítóterem | Jegyvásárlás

Pesti Vigadó

A Pesti Vigadó minden korban a társasági élet központi helyszíneként működött.

Otthonául szolgált Strauss, Liszt, Erkel, Wagner, Bartók, Dohnányi koncertjeinek, a Pesti Műegylet által szervezett első hazai kiállításnak, az első népképviseleti országgyűlésnek ugyanúgy, mint Bleriot XI-es repülőgépe bemutatásának vagy az aktuális korszak legnépszerűbb báljainak.

2014 óta az épület fenntartását és üzemeltetését a Magyar Művészeti Akadémia, mint tulajdonos megbízásából a Pesti Vigadó Nonprofit Kft. biztosítja, amelynek célja továbbra is fenntartani, és megőrizni a közönség számára e kulturális sokféleséget és a magas művészeti színvonalat.

Az elmúlt években megvalósult rendezvények minősége és a látogatottsági adatok azt bizonyítják, hogy sikerült ismét a magyarországi kulturális és turisztikai életben korábban méltán elfoglalt pozíciójába visszahelyezni a Főváros szívében található Pesti Vigadót!

Legnépszerűbb

Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál galéria

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Vizuál galéria

Strucctojással alapított gyűjteményt a magyar világutazó

A keleti tárgyak magyar gyűjtői mind más céllal utaztak távoli tájakra, ahonnan eleinte saját kedvükre hoztak haza érdekességeket. Hopp Ferenc sem állt meg a tárgyaknál, villája kertjét is ritka növényekkel népesítette be.
Vizuál uránia

Újonnan felfedezett NASA-archívokkal jön az Apollo 11

Egyetlen alkalommal, eredeti nyelven vetíti az Uránia a Holdra szállás 50-ik évfordulója alkalmából készült új dokumentumfilmet. Az Apollo 11 expedíció küldetéséről szóló Todd Douglas Miller-film, a NASA filmarchívumának újonnan felfedezett filmjeiből és hanganyagából válogat.
Vizuál ajánló

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.
Vizuál Film

Az újjászületett Meseautóval jön a III. Budapesti Klasszikus Film Maraton

A film és a zene közös történetére fókuszáló fesztiválon magyar és európai filmarchívumok restaurált filmritkaságai láthatók, a némafilmes korszak női rendezőinek alkotásaitól kezdve, Dziga Vertov klasszikusán át a rendszerváltás filmjeiig.