Vizuál

Nyugtalanító szembenézés – kezdődik a 15. Verzió Filmfesztivál

2018.10.29. 09:20
Ajánlom
Milyen nyomot hagyunk magunk után a jövő generációi számára? 35 ország filmjei próbálják megválaszolni a kérdést a 15. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon, november 6. és 11. között Budapesten, valamint november 15. és 25. között országszerte az art mozikban.

Nézzünk szembe azzal, ami itt és most történik körülöttünk - ajánlja a Verzió Filmfesztivál és nézzünk dokumentumfilmeket, vizuális lenyomatokat a világról, emberi sorsokról. A világ 35 országából érkező 59 alkotás az elmúlt évek legizgalmasabb dokumentumfilmes válogatását kínálja.

„Idén olyan filmeket mutatunk be, amelyek a munkaerőpiacok gyors változásainak következményét, a múlt vitás és megosztó örökségét, a háború és társadalmi igazságtalanság sújtotta emberek szenvedését, az ember környezetre gyakorolt hatását illetve a környezet megóvásában játszott szerepét és felelősségét vizsgálják.”

Foglalta össze Oksana Sarkisova, fesztiváligazgató a 15. Verzió Filmfesztivál programját, melyben számos közönségtalálkozó, panelbeszélgetés, diákprogram és workshop kíséri a vetítéseket.

„A program filmjei mai szorongásainkról és reményeinkről szólnak. Lerövidítik a köztünk és más országok, földrészek népei közti távolságot, és megmutatják, hogy a világban minden egyes hely kapcsolatban áll a többivel.”

Emberi jogi versenyprogram

A Verzió emberi jogi versenyprogramjában 12 film szerepel, melyek között látható lesz a patriarchális társadalmat kritizáló szaudi költőnő története (A költőnő), színielőadásra készülő fehérorosz női börtönlakók (Első szerep), és körkép az illiberális demokráciák felemelkedéséről (Farkasok szabadon). A szekción belül négy film kifejezetten gyereksorsokat mutat be, szubjektív ajánlatunkban a Srbenka című horvát filmre hívjuk fel a figyelmet, mely azt vizsgálja, hogyan birkózik meg a jugoszláv háború után született generáció a történelem sötét árnyaival. Egy szerb lány 1991-es, zágrábi meggyilkolásáról szóló avantgárd színházi darab próbáit veszi terápiaként kezdenek működni a kamera előtt, a film idén elnyerte a Szarajevói Filmfesztiválon a legjobb dokumentumfilmnek járó Szarajevó Szíve-díjat, a közönségdíjat, és Európai Filmdíjra jelölt. A rendező, Nebojša Slijepčević a fesztivál vendége lesz.

Életünk a munka

A fesztivál idei kiemelt partnere a munka jelenével és jövőjével, munkahelyteremtéssel, munkajogokkal foglalkozó International Labour Organization (ILO). Az Életünk a munka szekció filmjei a munka világának mai kérdéseit járják körül. A blokk válogatásában láthatunk a közvetlen közelünkben élő, rabszolgaságban tartott embereket (Egy nő fogságban), rejtett kamerás alámerülést a legrosszabbul fizető cseh munkák világába (Végkimerülésig). Megismerhetjük a svéd munkaközvetítő irodák abszurd működését (Tesszük, amit mondanak), a katari futball-világbajnokság stadionját építő vendégmunkások saját focikupájának történetét (Munkáskupa), és megtudhatjuk, sikerül-e a svéd topmenedzsernek megmenteni a legnagyobb orosz autógyárat (Orosz meló).

Halálos betegséget okozó kínai telefon-összeszerelő gyárba vezet el Heather White és Lynn Zhanga, Szembesítés című filmje. A történet Ji Jeting harcát követi, amely az elektronikai ipar által okozott leukémia ellen Kínától egészen a Szilícium-völgyig vezet. A nagyvállalati és kormányzati érdekek elleni küzdelem globális felelősségvállalást igényelne. A rendező több panelbeszélgetés vendége is lesz a fesztiválon.

Földünk a tűréshatáron

Milyen gyorsan vágjuk ki magunk alatt a fát? Mennyi időnk van még hátra, amíg a globális felmelegedés miatt megemelkedő tengerszint mindent elmos? Mi az, amit még megtehetünk, hogy lelassítsuk ezt a folyamatot? A Földünk a tűréshatáron szekció filmjei bolygónk állapotát mutatják be - a francia erdőgazdaságok fái között bolyongva (Erdők ideje), az olajfúrótornyok munkásainak életén (Szépséges javak) át a burmai borostyánvadászok háborútól sújtott mindennapjaiig (Vér és borostyán). Azt is megtudhatjuk, hova kerülnek a megunt okostelefonok és számítógépek: a világ legnagyobb elektromos szeméttelepére, Akrába, vagy gúnynevén, Szodomába (Üdvözöljük Szodomában).

John Webster, a Sárga csizmák a jövőből rendezője filmes utazásra invitál Finnországtól Szibériáig és azon is túl, a Marshall-szigetekig és az Egyesült Államokig. A rendező a jövőben születendő unokájának mesél személyes veszteségről, klímaváltozásról, lépésekről, amelyeket még nem késő megtenni, mert minden egyes ember hatással lehet a világra.

Verzio_Sarga_csizmak-223856.jpg

Jelenet John Webster: Sárga csizmák a jövőből című filmjéből (Fotó/Forrás: Verzió Filmfesztivál)

Az emlékezés formái 

Az emlékezés formái szekció filmjei között vetítik Kurt Waldheim osztrák államférfi életrajzi filmjét, aki „elfelejtve” náci múltját az ENSZ-főtitkárságig jutott (Jó estét, Mr. Waldheim), a belgrádi ellenállás kiemelkedő figurája ellenben hetven éve egy bezárt ajtó mellett él (A másik oldal). Csehszlovákia 1968-as megszállását is újraélhetjük az öt résztvevő ország katonáinak visszaemlékezésében (Megszállás 1968). A történelmi emlékezet üzletté is válhat, ennek bizarr példája Laosz, a világ legsűrűbben bombázott országa, ahol manapság virágzik a bombaturizmus. Különleges csemege Bill Morrison rendező kanadai aranyláz idejéből származó, archív felvételekből összeállított filmje, a Dawson City: Megfagyott idő, amely óda a filmművészet némafilmes korszakához. Az alkotó A cselekvő film címmel mesterkurzust is tart a fesztivál ideje alatt.

Magyar Panoráma

A magyar dokumentumfilmes termés rendkívül gazdag volt az elmúlt évben, Báron György filmesztéta válogatásában láthatunk afrikai menekültlányról szóló történetet (Könnyű leckék), megjelenik a női rabszolgamunka a mai Magyarországon (Egy nő fogságban), az ukrajnai háború (Kilenc hónap háború), három generáció történelme Európa három országában (Nagyi projekt).

Sokfélék a megközelítések, nincs szabály.

A 15. Verzió Filmfesztivál Csuja László magyar-katari dokumentumfilmjével nyílik, a Kilenc hónap háborúval. A film egy kárpátaljai magyar fiú történetét meséli el az ukrán-orosz fegyveres konfliktus árnyékában. Jani (24) úgy érzi, hogy édesanyja gyerekként kezeli, ezért úgy dönt, hogy nem menekül a katonai behívó elől, hanem az életét is kockára teszi, csak megtapasztalhassa férfierejét. A film felváltva mutatja a frontra menő hőst, az érte aggódó magyar családot, s azokat a döbbenetes amatőr felvételeket, amelyeket a főszereplő forgatott a harcokról, ahol olyan élmények érik, amelyek egy életre megváltoztatják.

Diák Verzió / Ifi Verzió

A fiatal generációt ebben az évben még több program várja: hétköznap délelőttönként folytatódik a Diák Verzió program, a középiskolásoknak szervezett, ingyenes filmvetítések és beszélgetések. Idén először Ifi Verzió címmel egésznapos programot szerveznek tinédzsereknek, melynek keretében civil szervezetek emberi jogi érzékenyítő workshopokat tartanak.

Helyszínek

A fesztivál helyszínei idén is a Toldi mozi, a Művész Mozi, a Kino Café Mozi, a Blinken OSA Archívum, a Közép-európai Egyetem, valamint a Trafó Kortárs Művészetek Háza, mely a fesztivál nyitóeseményének is helyet ad. A filmvetítéseket beszélgetések kísérik a rendezőkkel, emberi jogi aktivistákkal és szakértőkkel.

Vidéken november 15. és 25. között az Apolló Mozi Pécs, Szegeden a Grand Café Mozi és a Megálló, és idén először Kecskeméten az Otthon Mozi vetít válogatást a 15. Verzió filmjeiből.

Budapest - november 6-11.
Toldi Mozi / Művész Mozi / Kino Café Mozi / Blinken OSA Archívum / CEU / Trafó
Pécs, Apolló Mozi - november 15-18.
Kecskemét, Otthon Mozi - november 17-18.
Szeged, Grand Café Mozi, Megálló - november 22-25.

A 15. Verzió Filmfesztivál az Európai Unió Kreatív Európa Média Programjának támogatásával valósul meg.

Részletes program a fesztivál honlapján olvasható.

Címlapkép: Jelenet Heather White és Lynn Zhanga Szembesítés című filmjéből, Fotó: Verzió Filmfesztivál

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál kult50

Új alkotói korszaka hetven fölött kezdődött – Ragályi Elemér

Keresztre feszíttette Christian Bale-t, Budapesten vezetgette Scarlett Johanssont, Robin Williams pedig mindenben kikérte a véleményét. Ragályi Elemér Kult50-ben megjelent portréja.
Vizuál monet

Virtuálisan beléphet Monet kertjébe, a vízililiomok közé

Claude Monet az 1918. november 11-i fegyverletétel másnapján ajándékozta Franciaországnak a Vízililiomok című óriási képeket, így akart "részt venni a győzelemben". A párizsi Orangerie Múzeumban őrzött művekbe szerdától gyakorlatilag besétálhat a látogató.
Vizuál Film

Elárverezik az Óz, a csodák csodája forgatókönyvterveit

Az Óz, a csodák csodája című film forgatókönyvterveit és az archívum egyéb anyagait árverezik el egy decemberi aukción, melynek bevétele az előzetes becslések szerint akár 1,2 millió dollárt (341 millió forintot) is elérhet.
Vizuál Film

Fődíjat nyert az X Németországban

Ujj Mészáros Károly X – A rendszerből törölve című thrillere nyerte a 32. Braunschweigi Nemzetközi Filmfesztivál fődíját. A különleges látványvilágú, erős hangulatú, fordulatokban gazdag thriller november elseje óta országszerte látható a hazai mozikban.
Vizuál vajda lajos

Hipnotikus videón mozdulnak meg Vajda Lajos festményei

Az ősz szenzációja, hogy két év előkészítés után megnyílt minden idők legteljesebb Vajda-kiállítása Szentendrén, a Ferenczy Múzeumban. A kiállításhoz készült videó filmek az alkotások gondolati rétegeit vizualizálják. Mutatjuk.