Barcsay hatalmas életművének két fundamentuma volt: progresszív festői tevékenysége és a művészeti anatómiával összefüggő munkássága.
Művészeti anatómiája 1953-ban jelent meg először Magyarországon, így idén ünnepeljük 70. évfordulóját.
A festő halála után húga, Barcsay Erzsébet indította el az első kezdeményezést: a későbbi Barcsay Jenő Képzőművészeti Alapítvány egyik fontos célja az életmű gondozása, valamint a tehetség felismerése, a tehetséggondozás és a tehetségek segítése. Az alapítvány működtetésének motorja a Kónya házaspár, Kónya Márta és Kónya Ferenc.
A kuratórium évente három díjat ítélhet oda, az ünnepélyes a díjátadót pedig mindig Barcsay Jenő születésnapja, január 14-e körüli időpontban tartják.
A 2022-es év díjazottjait csaknem harminc pályázó közül választották ki. Feledy Balázs művészeti író, a kuratórium elnöke a fiatal díjazottakat bemutatva egyebek mellett arról beszélt, hogy míg M. Kiss Márti benne él a természetben és igazi organikus festő, addig Szabó Franciska számára a művészettörténeti hagyományok fontossága mutatkozik meg, és képei igazolják, hogy nem lefesteni kell valamit, hanem megfesteni. Krizbai Gergely Krizbo festő és grafikus igazi szentendrei művész, akit gyökerei a városhoz kötnek. A kiállításon a Széthulló világok között című ironikus-groteszk sorozatából látni munkákat többek között, videójával pedig beavat a műkészítés rejtelmeibe.
A Barcsay-díjat már végzett, fiatal, 35 év alatti képzőművészek nyerhetik el.
2006-tól a Barcsay-díj hagyományát a jogörökös Kónya házaspár vitte tovább a Szentendrén alapított Barcsay Jenő Képzőművészeti Alapítvánnyal. Az alapítvány pályázatára jelentkező fiatal művészek munkáit a kuratórium tagjai – Aknay János, Bereznai Péter, Baksai József képzőművészek, valamint Kónya Ferenc és Feledy Balázs – bírálják el.
A tárlat március 3-ig látható a szentendrei ÚjMűhely Galériában a Fő téren.
Fejléckép: M. Kiss Márta munkái az Új Műhely Galériában Szentendrén (Fotó/Forrás: Új Műhely Galéria)