Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

2025.01.23. 09:35
Ajánlom
Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben, akinek az a feladata, hogy megvédelmezze a házasság szentségét. Elizabeth Lo alkotása a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál során lesz látható.

Kína kapcsán régóta tudjuk, hogy az állami gépezet jócskán túlmerészkedik bizonyos határokon, és az emberek életének olyan területeire is beavatkozik, amiket mi itt, Európában, a 20. századból tanulva, foggal-körömmel védelmezünk. Ahogy az is tudható, hogy az ottani lakosság lényegében már elfogadta, hogy a hatalom megfigyelés és kontroll alatt tartja a privát szférájukat is. De az talán a többség – ahogy e sorok írója – számára is meglepő lehet, hogy az országban a közelmúltban kialakult egy új „iparág”, egy új szolgáltatás, amely minden elképzelhetőnél mélyebben beavatkozik az emberek legintimebb ügyeibe is. Kínában ugyanis, amennyiben házastársunkat hűtlenségen kapjuk, lehetőségünk nyílik felkeresni vállalkozásokat, amiknek a feladata, hogy véget vessenek a románcnak.

A cégek úgynevezett „szerető-elválasztókat” küldenek ki, akik bevetve pszichológiai felkészültségüket, mindent megtesznek, hogy megvédjék a házasság szentségét.

Elizabeth Lo Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmje egy ilyen esetet követ nyomon: a másfél órás alkotás legelején egy középkorú nőt látunk, aki a fodrászszalonban ül, és lassan, szinte észrevétlenül egy könnycsepp gördül le az arcán. Ő Li asszony, aki egy véletlenül elcsípett SMS alapján rájött, hogy férje megcsalja őt. Bátyja tanácsára Wang Zhenxi tanárnőhöz, egy hivatalos szerető-elválasztóhoz fordul. A „szakember” pedig szépen lassan állandó vendéggé válik a házaspár életében, privát beszélgetésekben először vallomásra bírja a férjet, majd pedig a szeretővel, Fei Fei-jel is kapcsolatba lép. Eleinte barátnőnek, rokonnak adja ki magát, később azonban már minden érintett fél számára világossá válik, hogy mi az ő szerepe ebben a különös szerelmi háromszögben.

1731934060_Husband-and-wife-park-175628.png

Jelenet a Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmből (Fotó/Forrás: Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál)

2023-as év egyik legizgalmasabb filmje volt az Előző életek, amelyről akkor azt írtuk, hogy a különleges dráma ereje abban áll, hogy a klasszikus szerelmi háromszög felállásban mindegyik fél szimpatikus a nézőnek. Itt a helyzet még bonyolultabbá válik, hiszen Wnag Zhenxi jelenlétével a háromszög lényegében furcsa négyszöggé alakul. És meglehetősen nehéz legyűrni a témához tapadó előítéleteinket: ebben a dokumentumfilmben minden fél magatartása megkérdőjelezhetőnek tűnik. Li asszonyt gyávaságáért, Li urat önámításáért és önzéséért, a szeretőt felelőtlenségéért, Wang Zhenxit pedig azért ítélhetjük el, mert beleavatkozik mások életébe. A mi kultúrkörünkből szemlélve legalábbis eleinte az egész szituáció rémesnek tűnik, és abban erősít meg minket, hogy a magánélet szentsége egy fontos, védelmezendő dolog, és ezen az sem változtathat, ha a magánéletünk éppen hazugságokra épül.

Ám ahogy a történet előre halad, szépen lassan az előítéleteink elszublimálnak.

Amint megértjük szereplőinket, és végignézzük, milyen folyamatok indulnak meg bennük a szerető-elválasztó hatására, hirtelen rácsodálkozhatunk az emberi lélek különös rejtelmeire és örökös problémáira. Mert bármennyire is távoli kultúrkörnek tűnik ez az európaihoz képest, amikor Li úr például arról beszél, hogy azért nem akarja feladni a kapcsolatát a fiatal lánnyal, mert amikor vele van, újra „élőnek” érzi magát, az nagyjából ugyanolyan érvnek hangzik, mint amit a világ bármely táján hoznak fel az emberek. Li asszony hasonlóképp átélhető problémával, az öregedéssel néz szembe, míg Fei Fei pontosan ugyanolyan magányos és elveszett, amilyennek mindannyian érezhettük magunkat fiatalként.

Wang Zhenx afféle mediátorként, vagy jobban mondva inkább pszichológusként működik ebben a történetben. Bár kissé manipulálja alanyait, elsődleges célja, hogy rávezesse őket, milyen bizonytalanságok és félelmek miatt bonyolódtak bele ebbe a helyzetbe.

Bármennyire is abszurd maga az alaphelyzet, a dokumentumfilmben szereplő hármas megdöbbentően kulturáltan és látszólag „egészségesen” zárja le ezt a helyzetet.

Heves viták, röpködő tányérok helyett fájdalmas, de őszinte beszélgetéseken keresztül jutunk el odáig, hogy a szerető-elválasztó újabb sikeres ügyet tudhat magának: a kapcsolat Li úr és Fei Fei között véget ér. És bár mindhárman sérülnek ebben a történetben, a lezárás arra enged következtetni, hogy mindenki elindult az önismeret útján, hogy a jövőben jobb döntéseket hozzanak. Bár ezen a ponton meg kell jegyezni, itt pusztán egyetlen példát látunk.

A történet vége felé ismét a fodrászszalonban találjuk magunkat, ám ezúttal a kamera már nem Li asszonyt, hanem Fei Fei arcát veszi közelről – ami egészen érzékeny, finom megoldás arra, hogy a rendező kiemelje, bár a két nő látszólag egymás ellenfele, valójában sokkal közelebb állnak egymáshoz, mint hinnék.

1731934058_Fei-Fei-haircut-175628.png

Jelenet a Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmből (Fotó/Forrás: Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál)

A film elején látható felirat alapján az alkotást nem forgatókönyv alapján készítették. A kamera a másfél óra jelentős részében fixáltan, egyetlen pontból, mozgás nélkül mutatja a beszélgetéseket, míg máskor nagyon közel merészkedik alanyaihoz, kifejezetten az arcukra fókuszál, hogy megteremtse a túlzott intimitás ambivalens érzését. A Volt szerető, nincs szerető összességében egy fikciós film erényeit villantja föl, bizonyítva ezzel, hogy

a hétköznapi emberek dilemmái semmivel sem érdektelenebbek, mint amiket ügyes hollywoodi forgatókönyvírók találnak ki.

Egy igazán jó, kreatív dokumentumfilm többre képes annál, mint hogy megmutatja a világ és az emberi élet különleges dolgait. Egy igazán jó alkotás minket is megváltoztat, átírja meggyőződéseinket és megkérdőjelezi az értékrendünket. A Volt szerető, nincs szerető erre kétségkívül képes.

Fejléckép: Jelenet a Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmből (Fotó/Forrás: Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál)

Tíz film az ezerarcú világról – szubjektív ajánló a 11. BIDF programjából

Kapcsolódó

Tíz film az ezerarcú világról – szubjektív ajánló a 11. BIDF programjából

Politikai célra felhasznált jazz nagykövetek, a hatalommal dacoló aktivisták és politikusok, valamint a házasságtörés megszüntetésére felbérelt szakemberek – ahogy minden évben, úgy idén is különleges kínálattal jelentkezik a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Színház

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Színház

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Tánc

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Vizuál hír

Idén is világsztárok vonulnak fel a Berlinale vörös szőnyegén

Timothée Chalamet, Robert Pattinson, Toni Colette és Marion Cotillard is ott lesz a sztárok között a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, amelyre mások mellett a filmrendező Pong Dzsunhót, Edward Bergert és Tom Tykwert is várják.
Vizuál hír

A kozmikus leheletet jeleníti meg a következő Velencei Biennálé magyar pavilonjának installációja

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a következő Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonja kurátorát és kiállítását.
Vizuál ajánló

Egy kutyát is perbe fognak a 15. Frankofón Filmnapokon

Február 27. és március 9. között rendezik meg a 15. Frankofón Filmnapokat Budapesten. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben huszonhárom kortárs frankofón alkotást nézhet meg a közönség eredeti nyelven, magyar felirattal.
Vizuál ajánló

A rendezők és producerek együttműködéséről beszélgetnek a Magyar Filmszemlén

Kivételes szakmai eseményre kerül sor a 44. Magyar Filmszemle keretei között: február 7-én 14 órától magyar filmrendezők és producerek kerekasztal-beszélgetés során vitatják meg a közös munka során felmerülő problémákat és azok lehetséges megoldásait.