Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

2025.01.23. 09:35
Ajánlom
Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben, akinek az a feladata, hogy megvédelmezze a házasság szentségét. Elizabeth Lo alkotása a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál során lesz látható.

Kína kapcsán régóta tudjuk, hogy az állami gépezet jócskán túlmerészkedik bizonyos határokon, és az emberek életének olyan területeire is beavatkozik, amiket mi itt, Európában, a 20. századból tanulva, foggal-körömmel védelmezünk. Ahogy az is tudható, hogy az ottani lakosság lényegében már elfogadta, hogy a hatalom megfigyelés és kontroll alatt tartja a privát szférájukat is. De az talán a többség – ahogy e sorok írója – számára is meglepő lehet, hogy az országban a közelmúltban kialakult egy új „iparág”, egy új szolgáltatás, amely minden elképzelhetőnél mélyebben beavatkozik az emberek legintimebb ügyeibe is. Kínában ugyanis, amennyiben házastársunkat hűtlenségen kapjuk, lehetőségünk nyílik felkeresni vállalkozásokat, amiknek a feladata, hogy véget vessenek a románcnak.

A cégek úgynevezett „szerető-elválasztókat” küldenek ki, akik bevetve pszichológiai felkészültségüket, mindent megtesznek, hogy megvédjék a házasság szentségét.

Elizabeth Lo Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmje egy ilyen esetet követ nyomon: a másfél órás alkotás legelején egy középkorú nőt látunk, aki a fodrászszalonban ül, és lassan, szinte észrevétlenül egy könnycsepp gördül le az arcán. Ő Li asszony, aki egy véletlenül elcsípett SMS alapján rájött, hogy férje megcsalja őt. Bátyja tanácsára Wang Zhenxi tanárnőhöz, egy hivatalos szerető-elválasztóhoz fordul. A „szakember” pedig szépen lassan állandó vendéggé válik a házaspár életében, privát beszélgetésekben először vallomásra bírja a férjet, majd pedig a szeretővel, Fei Fei-jel is kapcsolatba lép. Eleinte barátnőnek, rokonnak adja ki magát, később azonban már minden érintett fél számára világossá válik, hogy mi az ő szerepe ebben a különös szerelmi háromszögben.

1731934060_Husband-and-wife-park-175628.png

Jelenet a Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmből (Fotó/Forrás: Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál)

2023-as év egyik legizgalmasabb filmje volt az Előző életek, amelyről akkor azt írtuk, hogy a különleges dráma ereje abban áll, hogy a klasszikus szerelmi háromszög felállásban mindegyik fél szimpatikus a nézőnek. Itt a helyzet még bonyolultabbá válik, hiszen Wnag Zhenxi jelenlétével a háromszög lényegében furcsa négyszöggé alakul. És meglehetősen nehéz legyűrni a témához tapadó előítéleteinket: ebben a dokumentumfilmben minden fél magatartása megkérdőjelezhetőnek tűnik. Li asszonyt gyávaságáért, Li urat önámításáért és önzéséért, a szeretőt felelőtlenségéért, Wang Zhenxit pedig azért ítélhetjük el, mert beleavatkozik mások életébe. A mi kultúrkörünkből szemlélve legalábbis eleinte az egész szituáció rémesnek tűnik, és abban erősít meg minket, hogy a magánélet szentsége egy fontos, védelmezendő dolog, és ezen az sem változtathat, ha a magánéletünk éppen hazugságokra épül.

Ám ahogy a történet előre halad, szépen lassan az előítéleteink elszublimálnak.

Amint megértjük szereplőinket, és végignézzük, milyen folyamatok indulnak meg bennük a szerető-elválasztó hatására, hirtelen rácsodálkozhatunk az emberi lélek különös rejtelmeire és örökös problémáira. Mert bármennyire is távoli kultúrkörnek tűnik ez az európaihoz képest, amikor Li úr például arról beszél, hogy azért nem akarja feladni a kapcsolatát a fiatal lánnyal, mert amikor vele van, újra „élőnek” érzi magát, az nagyjából ugyanolyan érvnek hangzik, mint amit a világ bármely táján hoznak fel az emberek. Li asszony hasonlóképp átélhető problémával, az öregedéssel néz szembe, míg Fei Fei pontosan ugyanolyan magányos és elveszett, amilyennek mindannyian érezhettük magunkat fiatalként.

Wang Zhenx afféle mediátorként, vagy jobban mondva inkább pszichológusként működik ebben a történetben. Bár kissé manipulálja alanyait, elsődleges célja, hogy rávezesse őket, milyen bizonytalanságok és félelmek miatt bonyolódtak bele ebbe a helyzetbe.

Bármennyire is abszurd maga az alaphelyzet, a dokumentumfilmben szereplő hármas megdöbbentően kulturáltan és látszólag „egészségesen” zárja le ezt a helyzetet.

Heves viták, röpködő tányérok helyett fájdalmas, de őszinte beszélgetéseken keresztül jutunk el odáig, hogy a szerető-elválasztó újabb sikeres ügyet tudhat magának: a kapcsolat Li úr és Fei Fei között véget ér. És bár mindhárman sérülnek ebben a történetben, a lezárás arra enged következtetni, hogy mindenki elindult az önismeret útján, hogy a jövőben jobb döntéseket hozzanak. Bár ezen a ponton meg kell jegyezni, itt pusztán egyetlen példát látunk.

A történet vége felé ismét a fodrászszalonban találjuk magunkat, ám ezúttal a kamera már nem Li asszonyt, hanem Fei Fei arcát veszi közelről – ami egészen érzékeny, finom megoldás arra, hogy a rendező kiemelje, bár a két nő látszólag egymás ellenfele, valójában sokkal közelebb állnak egymáshoz, mint hinnék.

1731934058_Fei-Fei-haircut-175628.png

Jelenet a Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmből (Fotó/Forrás: Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál)

A film elején látható felirat alapján az alkotást nem forgatókönyv alapján készítették. A kamera a másfél óra jelentős részében fixáltan, egyetlen pontból, mozgás nélkül mutatja a beszélgetéseket, míg máskor nagyon közel merészkedik alanyaihoz, kifejezetten az arcukra fókuszál, hogy megteremtse a túlzott intimitás ambivalens érzését. A Volt szerető, nincs szerető összességében egy fikciós film erényeit villantja föl, bizonyítva ezzel, hogy

a hétköznapi emberek dilemmái semmivel sem érdektelenebbek, mint amiket ügyes hollywoodi forgatókönyvírók találnak ki.

Egy igazán jó, kreatív dokumentumfilm többre képes annál, mint hogy megmutatja a világ és az emberi élet különleges dolgait. Egy igazán jó alkotás minket is megváltoztat, átírja meggyőződéseinket és megkérdőjelezi az értékrendünket. A Volt szerető, nincs szerető erre kétségkívül képes.

Fejléckép: Jelenet a Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmből (Fotó/Forrás: Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál)

Tíz film az ezerarcú világról – szubjektív ajánló a 11. BIDF programjából

Kapcsolódó

Tíz film az ezerarcú világról – szubjektív ajánló a 11. BIDF programjából

Politikai célra felhasznált jazz nagykövetek, a hatalommal dacoló aktivisták és politikusok, valamint a házasságtörés megszüntetésére felbérelt szakemberek – ahogy minden évben, úgy idén is különleges kínálattal jelentkezik a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Nyílt hétvégével ünnepli százötvenedik születésnapját a Zeneakadémia

November 8–9-én ingyenes programkavalkád várja az érdeklődőket a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem főépületében rendezett nyílt hétvégén, az intézmény a 150. évfordulóját pedig november 14-én nagyzenekari esttel, másnap Liszt-maratonnal ünnepli.
Színház

Nagy Viktor: „Az ország legjobb vidéki színházát kell újra felépíteni”

Hivatalosan szeptember végén nevezték ki a kaposvári színház vezetőjének Nagy Viktor színművészt. Az igazgató a legendás Babarczy-éra alatt, pályakezdőként került a Csikybe – a teátrumhoz fűződő múltjáról és jövőbeli terveiről kérdeztük. Interjú.
Klasszikus

Sztárénekesek és világhírű kórus csatlakoznak a Fesztiválzenekar karácsonyi koncertjéhez

A következő hónapokra is számos koncertkülönlegességet tartogat az együttes, csúcspontként pedig december 26-án Bach Karácsonyi oratóriumát adják elő, parádés szereposztással.
Könyv

Különleges francia irodalmi díjjal ismerték el Nádas Pétert

A Prix Médicis nevű rangos elismerés hírhedten szigorú zsűrije egy kifejezetten a magyar szerzőt és művét elismerő, ebből az alkalomból létrehozott különdíjjal jutalmazta a Világló részletek francia nyelvű kiadását.
Klasszikus

Alina Ibragimova hegedűművész koncertje szépíti meg az adventi várakozást

A Fesztivál Akadémia Budapest tizedik, jubileumi évében különleges, ünnepi koncerttel örvendezteti meg a közönséget december 13-án a Zeneakadémia Nagytermében. Az est vendége a varázslatos hegedűművész, Alina Ibragimova.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: A vándorló fák

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk Hegedűs Ákos. Ezúttal egy brazíliai klímakonferencia kapcsán figyelmeztet: lehetséges, hogy a fák hamarorsan megunják az emberiség szerencsétlenkedését. Feltéve, hogy addig nem vágják ki őket.
Vizuál ajánló

Varázslat Szentendrén: Magyarországra érkezik a világhírű Harry Potter-kiállítás

A vilghírű Harry Potter: A Kiállítás következő állomása Magyarországon, Budapest mellett, Szentendrén lesz. A varázslatos tárlatnak a Green Event Hall ad otthont, a kapuk pedig 2026. február 6-án nyílnak meg látogatók előtt.
Vizuál hír

Kilenc napig Budapest volt a mozi fővárosa – díjátadóval zárult a II. BIFF

November 2-án adták át a II. Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál elismeréseit: mások mellett Myriem Akheddiou, Oliver Laxe és Simón Mesa Soto is díjat nyert. A szervezők egy filmcímet már be is jelentettek a 2026-os szemle programjából.
Vizuál kritika

Mit ér a PR-maszlag, ha az emberrablók űrlénynek néznek? – Bugonia kritika

Jórgosz Lánthimosz új filmjében a konteóhívők legszebb álmait váltja valóra két férfi, amikor elrabolják a helyi multicég vezérigazgatóját, mert úgy hiszik, egy idegen civilizáció küldte ide. De vajon ki a hős és ki a gonosz ebben a történetben? Bugonia kritika. 
Vizuál ajánló

Menni vagy maradni? – a Szerencsés Dániellel folytatódik a Filmrendezők klubja

November 10-én 19 órától a Művész Mozi Bunuel termében láthatja a közönség Sándor Pál 1983-as klasszikusát, a Szerencsés Dánielt. A vetítést követően a rendező mesterkurzust tart a résztvevőknek.