Vizuál

Óriás biliárdgolyók úsznak Velencében

2017.05.31. 12:02
Ajánlom
Újabb magyar alkotással bővült a biennálé programja. Vincze Ottó vízi-installációja bürokratikus huzavonák után végül kijutott Olaszországba és május 30-tól július 4-ig látható a velencei Giudecca sziget rakpartjánál.

Május 13-tól novemberig Velence a kortárs képzőművészet legfontosabb nemzetközi központja. A nemrég megnyílt biennáléra közel félmillió látogatót várnak, a városban egymást érik a kiállítások: a pekingi Times Art Museumtól a moszkvai Puskin Múzeumig megannyi neves intézmény képviselteti magát. Ezúttal a magyar Ferenczy Múzeumi Centrum is  a kiállítók között van. A Szentendrén tavaly ősszel indított egy évről-évre ismétlődő kiállítás- és programsorozat, az Art Capital egyik legnépszerűbb része volt a Dunán installált River-pool című mű, Vincze Ottó Munkácsy-díjas képzőművész alkotása.

Az időszaki térinstalláció tizenhét - biliárdgolyóvá alakított - hajózási ütközőbójából áll, melyek a víz mozgásának engedve ringatóznak a Giudecca széles lagunáján. A biliárddal ellentétben, ahol fontos, hogy minden golyó a helyen maradjon a lökések között, itt nincs szilárd alap, a szüntelenül áramló víz miatt a golyók helyzete mindig más. 

Vincze Ottó installációjában a 16 golyóból álló készlet két speciális fehér golyóval egészül ki:

Velencében az oroszlán, Szentendrén a horgonyos, kettős kereszt szimbóluma játszik jelentős szerepet. A két kalmárváros jelképei egyszerre utalnak a vízi úton folytatott kereskedelemre és az abból felvirágzó sokszínű kulturális örökségre; a komoly üzenetet az installáció könnyed, a változás illúzióját keltő, színes környezetben hordozza. 

A vízi-installáció új változatát vitték el a szentendreiek Velencébe, ahol már a hivatalos megnyitó előtt kiderült:

a Giudecca széles lagúnájában elhelyezett, látványos magyar alkotás hatalmas siker.

A partról szinte folyamatosan fényképezik, filmezik a művet, amely felállítását követően azonnal népszerű szelfi-helyszín lett.

Vincze Ottó 

Az 1964-ben született Munkácsy-díjas képzőművész, a Vajda Lajos Stúdió elnöke. Jelentős egyéni tárlata volt – többek között – a budapesti Stúdió Galériában, a Paksi Képtárban, a pécsi Művészetek Házában és a szentendrei Ferenczy Múzeumban, de többször állított ki Németországban, Svájcban, Szlovákiában, Finnországban és Olaszországban is. Korai munkái a szentendrei konstruktivizmus hagyományához kapcsolódnak, de szívesen kísérletezik új formai megoldásokkal is. A táblaképek mellett gyakran készít installációkat és objekteket.

Vincze Ottó az installáció elkészülte után elmondta, hogy nem a szentendrei projekt újbóli létrehozása volt a célja, hanem annak folytatásaként a helyszínhez illeszkedő, autonóm térinstalláció megalkotása.

„Teljes egészében elégedett vagyok a végeredménnyel. Fantasztikus élmény látni, hogy mennyire szereti az itteni közönség”

– tette hozzá a művész. Gulyás Gábor, aki korábban már két kortárs magyar képzőművésznek is rendezett önálló kiállítást Velencében a biennále idején, arról beszélt, hogy ez jó lehetőség a nemzetközi megmutatkozásra. „A siker elsősorban a művész érdeme, de a magyar képzőművészet egésze szempontjából is fontos – mindannyian büszkék vagyunk rá” – mondta el a Ferenczy Múzeumi Centrum igazgatója.

Ferenczy Múzeumi Centrum

A szentendrei intézmény tizennégy múzeumot és kiállítóhelyet működtet, s az egyik legjelentősebb XX. századi magyar képzőművészeti gyűjteményt őrzi. Velence után legközelebb június 13-án az oroszországi Nyinzsnyij Novgorodban rendez tárlatot külső helyszínen. Az ottani Szépművészeti Múzeumban Perlrott Csaba Vilmos műveit mutatja be.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Meghalt az Ének az esőben rendezője

Stanley Donan, a musicalek koronázatlan királya volt - a Hollywoodi Aranykor egyik utolsó, emblematikus alakja.
Vizuál interjú

„Zászlónkra tűztük a feltörekvő művésznemzedékek segítését”

Az EMMI felügyelete alatt működő MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. hat alkotóházat és két művésztelepet működtet, valamint számos művészeti pályázatot kezel. Szerteágazó munkásságukról kérdeztük az ügyvezető igazgatót, Tardy-Molnár Annát.
Vizuál beethoven

Teljesen megújul a bonni Beethoven-ház

Bezár február végén a bonni Beethoven-ház, hogy teljesen megújult tárlattal nyisson ki újra decemberre, a zeneszerző születésének 250. évfordulója alkalmából meghirdetett emlékév kezdetére.
Vizuál ajánló

Aki a kaposvári katonaélményeiből csinált karriert New Yorkban – Halász András

A művész neve mára legendává vált, elsősorban azért mert már a 70-es években az új képzőművész-generáció egyik meghatározó vezéralakja volt, művei pedig rangos magyar és nemzetközi múzeumi és magángyűjteményekben szerepelnek. A kiállításon kiemelkedik az 1983-ban készült, a személyi számítógépek korát megelőző, első computer-grafikai sorozatának a 2015-ben újragondolt, hatásos festményei.
Vizuál ajánló

Picassót vagy egy applikációt könnyebb restaurálni?

Ezen a héten nyílik a Ludwig Múzeum 30 éves fennállását ünneplő kiállítássorozat második, Eszközök című tárlata, amely az elmúlt 20 év médiaművészeti alkotásait mutatja be a múzeum gyűjteményéből.