Vizuál

Óriás biliárdgolyók úsznak Velencében

2017.05.31. 12:02
Ajánlom
Újabb magyar alkotással bővült a biennálé programja. Vincze Ottó vízi-installációja bürokratikus huzavonák után végül kijutott Olaszországba és május 30-tól július 4-ig látható a velencei Giudecca sziget rakpartjánál.

Május 13-tól novemberig Velence a kortárs képzőművészet legfontosabb nemzetközi központja. A nemrég megnyílt biennáléra közel félmillió látogatót várnak, a városban egymást érik a kiállítások: a pekingi Times Art Museumtól a moszkvai Puskin Múzeumig megannyi neves intézmény képviselteti magát. Ezúttal a magyar Ferenczy Múzeumi Centrum is  a kiállítók között van. A Szentendrén tavaly ősszel indított egy évről-évre ismétlődő kiállítás- és programsorozat, az Art Capital egyik legnépszerűbb része volt a Dunán installált River-pool című mű, Vincze Ottó Munkácsy-díjas képzőművész alkotása.

Az időszaki térinstalláció tizenhét - biliárdgolyóvá alakított - hajózási ütközőbójából áll, melyek a víz mozgásának engedve ringatóznak a Giudecca széles lagunáján. A biliárddal ellentétben, ahol fontos, hogy minden golyó a helyen maradjon a lökések között, itt nincs szilárd alap, a szüntelenül áramló víz miatt a golyók helyzete mindig más. 

Vincze Ottó installációjában a 16 golyóból álló készlet két speciális fehér golyóval egészül ki:

Velencében az oroszlán, Szentendrén a horgonyos, kettős kereszt szimbóluma játszik jelentős szerepet. A két kalmárváros jelképei egyszerre utalnak a vízi úton folytatott kereskedelemre és az abból felvirágzó sokszínű kulturális örökségre; a komoly üzenetet az installáció könnyed, a változás illúzióját keltő, színes környezetben hordozza. 

A vízi-installáció új változatát vitték el a szentendreiek Velencébe, ahol már a hivatalos megnyitó előtt kiderült:

a Giudecca széles lagúnájában elhelyezett, látványos magyar alkotás hatalmas siker.

A partról szinte folyamatosan fényképezik, filmezik a művet, amely felállítását követően azonnal népszerű szelfi-helyszín lett.

Vincze Ottó 

Az 1964-ben született Munkácsy-díjas képzőművész, a Vajda Lajos Stúdió elnöke. Jelentős egyéni tárlata volt – többek között – a budapesti Stúdió Galériában, a Paksi Képtárban, a pécsi Művészetek Házában és a szentendrei Ferenczy Múzeumban, de többször állított ki Németországban, Svájcban, Szlovákiában, Finnországban és Olaszországban is. Korai munkái a szentendrei konstruktivizmus hagyományához kapcsolódnak, de szívesen kísérletezik új formai megoldásokkal is. A táblaképek mellett gyakran készít installációkat és objekteket.

Vincze Ottó az installáció elkészülte után elmondta, hogy nem a szentendrei projekt újbóli létrehozása volt a célja, hanem annak folytatásaként a helyszínhez illeszkedő, autonóm térinstalláció megalkotása.

„Teljes egészében elégedett vagyok a végeredménnyel. Fantasztikus élmény látni, hogy mennyire szereti az itteni közönség”

– tette hozzá a művész. Gulyás Gábor, aki korábban már két kortárs magyar képzőművésznek is rendezett önálló kiállítást Velencében a biennále idején, arról beszélt, hogy ez jó lehetőség a nemzetközi megmutatkozásra. „A siker elsősorban a művész érdeme, de a magyar képzőművészet egésze szempontjából is fontos – mindannyian büszkék vagyunk rá” – mondta el a Ferenczy Múzeumi Centrum igazgatója.

Ferenczy Múzeumi Centrum

A szentendrei intézmény tizennégy múzeumot és kiállítóhelyet működtet, s az egyik legjelentősebb XX. századi magyar képzőművészeti gyűjteményt őrzi. Velence után legközelebb június 13-án az oroszországi Nyinzsnyij Novgorodban rendez tárlatot külső helyszínen. Az ottani Szépművészeti Múzeumban Perlrott Csaba Vilmos műveit mutatja be.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Marton László

A Vígszínház egykori igazgatóját hosszú, méltósággal viselt betegség után érte a halál. 76 éves volt.
Zenés színház

Maxon a regény eksztázisa: ilyen A nagy Gatsby a Vígben

Gatsby pesti milleniál 2019-ből. Gatsby Fitzgerald klasszikus alakja. Gatsby visszafele úszik, az idővel szemben. A Vígszínház új előadásában Gatsby jól énekel.
Vizuál

Menekülés az arisztokráciába

Végre ismét megpillanthatjuk a Downton Abbey ismerős sziluettjét, kószálhatunk a tökéletes angol gyepen, és már szélesvásznon csodálhatjuk a tökéletes szereplők tökéletes jelmezeit. Kérdés, hogy ez elég-e? Kérdés, hogy akarunk-e egyáltalán többet?
Zenés színház

Gyerekszereplők mesélnek a távozó Billy Elliot musicalről

Az évek során több gyerek is játszott a musicalben, amelyre szeptember 22-én lejár az Operaház szerződése. Búcsúzóul nézd meg, milyen volt a darabban játszani.
Vizuál

A magyar festőnő Bernstein-képei, amik bejárták a világot

Miközben fest, a zenész felvételeit hallgatja, kompozícióinak hátterét pedig a muzsika inspirálja. Zászkalicky Ágnes festményei szeptember 26-ig láthatók a Forrás Galériában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.
Vizuál hír

Tizenkettedik a Saul fia a száz legjobb film közül a Guardian szerint

A The Guardian kritikusai a 21. század legjobb filmjeinek listáját állították össze, ebben a százas gyűjtésben azonban csak a 2000 után született alkotásokat vették figyelembe. Nemes Jeles László Tarantinoval, Ang Lee-vel, Iñárritu-val és Almodóvar-ral egy mezőnyben!
Vizuál morphoto

KÉP-regény: Elefánt kaland

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, mit tanult az afrikai szafariján az elefántokról..
Vizuál ajánló

Lesznai Anna élete talákozik Zoób Kati nagymamájával

Péntektől látogatható a Lesznai Anna életművéből és Zoób Kati divattervező száz évvel későbbi, az egykori író, költő és iparművész által is inspirált kollekciójából nyíló tárlat a kecskeméti Katona József Múzeum Cifrapalota kiállítóhelyén.
Vizuál Film

Menekülés az arisztokráciába

Végre ismét megpillanthatjuk a Downton Abbey ismerős sziluettjét, kószálhatunk a tökéletes angol gyepen, és már szélesvásznon csodálhatjuk a tökéletes szereplők tökéletes jelmezeit. Kérdés, hogy ez elég-e? Kérdés, hogy akarunk-e egyáltalán többet?