Vizuál

Orosz avantgárd provokatív terekben - Új kiállítás a Nemzeti Galériában

2016.01.27. 16:40
Ajánlom
Először látható egyben külföldön a Jekatyerinburgi Szépművészeti Múzeum orosz avantgárd gyűjteménye, melyből válogatva a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) A művészet forradalma címmel a korszak legjelentősebb alkotóinak - mások mellett Malevics, Kandinszkij, Rodcsenko, Goncsarova és Larionov - negyven kiemelkedő munkáján keresztül mutatja be január 29-től az 1910-1920-as évek orosz művészetének irányzatait.

Az orosz avantgárd a művészettörténet egyik legérdekesebb időszaka, amely nemcsak művészeti, hanem társadalmi értelemben is forradalomnak indult - emlékeztetett a tárlat szerdai sajtóbemutatóján az MNG főigazgatója. Baán László hozzátette: ekkor néhány évig úgy tűnt, hogy a művészek addig soha nem látott szabadságban dolgozhatnak, rövidesen azonban az avantgárd művészet tiltottá vált a sztálini Szovjetunióban.

Mihail Larionov: Zsidó Venus, 1912

Mihail Larionov: Zsidó Venus, 1912 (Fotó/Forrás: Ponomarev)

A gyűjteménynek is érdekes a története: a forradalom időszakában kisebb kollekciókat állítottak össze kortárs művészek munkáiból, és mutatták be ezeket frissen felállított művészeti központokban, népnevelési céllal. Így jutott el Jekatyerinburgba egy, az orosz avantgárd szinte minden fontos alkotóját felvonultató és minden irányzatát képviselő, jelentős gyűjtemény, amely máig egyben tudott maradni - számolt be Baán László.

Kíváncsi, hogy Kandinszkij hogyan „hallotta” a színeket? Akkor kattintson!

Nyikita Korityin, a Jekatyerinburgi Szépművészeti Múzeum igazgatója hozzátette: a mintegy ötven darabos kollekció darabjai ilyen nagy számban még sosem hagyták el a múzeumot. Mint elmondta, a nagyszabású kölcsönzést az tette lehetővé, hogy múzeumuk felújítás miatt zárva tart, máshová így nem is utazik majd Budapestről a kollekció.

Az igazgató kiemelte, hogy az MNG kiállítása lenyűgöző módon mondja el az orosz avantgárd irányzatok történetét és történelmi hátterét, "provokatív" terekben.

Gergely Mariann kurátor beszámolója szerint a tárlat elején néhány 20. század eleji orosz ikon villantja fel azt, hogy az akkori oroszok nagy többsége milyen formában találkozott a képzőművészettel. Az orosz gyökerekhez való visszanyúlást hirdette meg a Mihail Larionov-Natalja Goncsarova házaspár nevével fémjelzett neoprimitivizmus is, melynek alkotói számára az orosz népművészet élénk színvilága, formakincse jelentette az elsődleges forrást.

N.S. Goncsarova: Kaszálók, 1911

N.S. Goncsarova: Kaszálók, 1911 (Fotó/Forrás: Ponomarev)

Vaszilij Kandinszkij nem a neoprimitívek vagy a külön teremben bemutatott Káró Bubi csoport provokatívabb útján indult el, hanem sajátos, pszichologizáló nonfiguratív stílust fejlesztett ki, melynek jó példáját adja a kiállításban látható, Improvizáció No. 217. című képe is.

Vaszilij Kandinszkij: Improvizáció No. 217. Szürke ovál, 1917

Vaszilij Kandinszkij: Improvizáció No. 217. Szürke ovál, 1917

A korszak hátterét a tárlat elején és végén történelmi, illetve művészettörténeti idővonalak vázolják fel, az egyik középső teremben pedig a látogató nyolc képernyőn pillanthat be korabeli dokumentumfilm-részleteken keresztül a forradalom előtti orosz társadalom és a (később éppen Jekatyerinburgban kivégzett) cári család mindennapjaiba, az 1. világháború, majd a forradalom eseményeibe, a polgárháború és az éhínségek megpróbáltatásaiba.

A kubisták és futuristák rövid ideig virágzó mozgalmát olyan alkotók munkái jelenítik meg, mint Nagyezsda Udalcova vagy Ljubov Popova. A futuristák második tárlata címével (Az utolsó futurista festménykiállítás: 0,10) is jelezte az irányzat közeli végét, ekkor tűntek fel azonban külön teremben először a szuprematisták: Kazimir Malevics és társai.

Kazimir Malevics: Szuprematizmus, 1915

Kazimir Malevics: Szuprematizmus, 1915 (Fotó/Forrás: Ponomarev)

Malevicstől a Szuprematizmus című, 1915-ös kép érkezett Budapestre, míg Olga Rozanova vagy Alekszandr Rodcsenko kompozíciói már oldják az alapító szikár szuprematizmusát. A konstruktivizmust és Vlagyimir Tatlin térbeli munkáit fényképek jelenítik meg a tárlatban. A kiállítás utolsó termében a korszak művészfilmjeiből látható válogatás, Mihail Kicsigin Gyümölcsszüret című festménye pedig már a szocialista realizmus előszelét jelzi.

Szeretné tudni, milyen izgalmas kiállításokat tervez még 2016-ra a Magyar Nemzeti Galéria? Itt elolvashatja.

A május 1-jéig megtekinthető kiállítás kísérőprogramjairól a www.mng.hu honlapon tájékozódhatnak az érdeklődők.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Ők az idei Junior Prima Díjasok színház- és filmművészet kategóriában

„Senki sem születik egyedülálló művésznek, hanem a családjának, környezetének és nem utolsósorban persze önmaga kitartó, kemény munkájának köszönhetően válhat azzá” – vallja Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, aki a szeptember 14-i díjátadó ünnepségen hat fiatal művésznek adta át a színház- és filmművészet kategória pénzjutalommal is járó Junior Prima Díját.
Színház

A sudár mosonmagyaróvári naiva – Rujder Vivien portréja

A budapesti Katona József Színház fiatal művésze Junior Prima Díjat vehetett át szeptember 14-én. A Takarékbank Zrt. támogatásával megvalósuló díjátadón Rudolf Péter, a Vígszínház igazgatója méltatta Rujder Vivien tehetségét.
Színház

Ragyogó és huncut angyal – Mentes Júlia Virginia portréja

Zenésszínész-osztályában végzett, de nem zenés színészként gondol magára. Alakításai a szakma nagyjait is meggyőzik, tehetségét szeptember 14-én a Takarékbank Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal ismerték el.
Színház

Szívesen látják el szerepekkel – Gyöngyösi Zoltán portréja

A Vígszínház művészének szakmai szempontból igazán jól indult az évad: másfél hete komoly színészi helyzetben bizonyíthatott, amikor a Szerelmek városa főszerepében lépett színpadra, kiváló teljesítménnyel, szeptember 14-én pedig Junior Prima Díjat vehetett át a Takarékbank Zrt. jóvoltából. Az elismerést Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója adta át.
Színház

Kíváncsian villanó, világos szempár – Rózsa Krisztián portréja

Mohácsi János nem visz színre olyan darabot a Miskolci Nemzeti Színházban, amelyben Rózsa Krisztián ne kapna szerepet – nem véletlenül. A fiatal színművész tehetségét a Takarékbank Zrt. támogatásával Junior Prima Díjjal ismerték el szeptember 14-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál interjú

„Azért élek, mert valamit el akarok mondani” – interjú Mészáros Mártával

Mészáros Márta szeptember 19-én ünnepli 90. születésnapját. Ebből az alkalomból kerestük fel a rendezőt, akivel a film lényegéről, filmtörténeti csókjeleneteiről, a valósághoz vezető lépésekről és új filmtervéről is beszélgettünk. 
Vizuál hír

Kardos Sándor veheti át a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál életműdíját

A Kossuth- és Balázs Béla-díjas operatőr a magyar operatőrvilág egyik vezető alakja, mintegy 40 éves pályafutása alatt több mint 30 játékfilmet, valamint száznál is több tévéfilmet, kisjátékfilmet fényképezett.
Vizuál hír

18-as karika kerülhet Almodóvar filmjeire

Megjelentek a Médiatanács korhatár-besorolással kapcsolatos ajánlásai, a példák között több filmklasszikust is említ az NMHH – tudatta a HVG.
Vizuál hír

Átadták a magyar származású művészeket díjazó Szervátiusz Jenő-díjat

A kárpát-medencei születésű magyar alkotókat elismerő Szervátiusz Jenő Alapítvány díját idén a kárpátaljai Homoki Gábor festőművész, rajztanár és a moldvai csángó származású Petrás Alina keramikus, népdalénekes vehette át – tudatta az MTI.
Vizuál premier

Ilyen még nem volt – Online közönségtalálkozó Enyedi Ildikóval

Az országos premier napján, szeptember 23-án egy egészen különleges online, élő, streamelt közönségtalálkozón egyszerre hét mozi nézői beszélgethetnek Enyedi Ildikóval új filmje, A feleségem története vetítése után.