Vizuál

Pákh Imre tovább küzd a Golgotáért

2016.03.10. 10:51
Ajánlom
Bírósághoz fordul a Golgota című Munkácsy-kép védetté nyilvánítása miatt a festmény tulajdonosa, Pákh Imre.

A New Yorkban élő műgyűjtő elmondta: ameddig védett a kép, addig letakarva marad a debreceni Déri Múzeumban. Hozzátette: a Forster központtól arra is van engedélye, hogy a Golgotát elszállítsa a múzeumból, de - mint kijelentette - nincs ilyen terve.

Munkácsy Mihály: Golgota (1884)

Munkácsy Mihály: Golgota (1884)

A Munkácsy-trilógia tulajdonában álló darabjának további bemutatását augusztus végén tiltotta meg Pákh Imre, a képet akkor letakarták a Déri Múzeumban. A műgyűjtő a Golgota védetté nyilvánításáról szóló novemberi határozatot megfellebbezte, de a döntés a napokban jogerőssé vált.

Így tartanák itthon Munkácsy festményét

A Miniszterelnökség kezdeményezésére a Forster Központ Műtárgyfelügyeleti Irodája - mint elsőfokú hatóság - elindította Munkácsy Mihály Golgota című festményének védési eljárását.

Pákh Imrét egyébként nem lepte meg a döntés, mert - mint elmondta - "ezt az eredményt már korábban megsúgták az illetékesek".

"Az igazság az én oldalamon áll" - jelentette ki a műgyűjtő, aki emlékezetett rá, hogy információi szerint "a Forster központ saját kulturális bizottsága sem javasolta a kép védettségét".

A Kulturális Javak Bizottságának javaslatát általában 99 százalékban elfogadja a központ, ez kivétel volt - tette hozzá.

Mennyit ér Munkácsy hazakerülő festménye?

A Krisztus Pilátus előtt című festmény már megszületése idején a nemzetközi figyelem középpontjába került. Ezzel együtt Bellák Gábor művészettörténész szerint nehéz megbecsülni értékét, mivel monumentális mérete miatt nehezen illeszthető be magángyűjteménybe.

Pákh Imre szerint a védettség egyik kezdeményezője azzal érvelt: "meg kell lépni a kép védettségét, nehogy valami jóvátehetetlen történjen vele". A műgyűjtő érdekesnek nevezte, hogy "a tulajdonosi jogok gyakorlása egyesek szerint jóvátehetetlen problémákhoz vezet".

"Ilyen érvelést utoljára apám hallott, amikor 1945-ben államosították a fuvarozási vállalkozását" - mondta Pákh Imre, majd felindultan hozzátette: a 21. században, egy demokratikus Magyarországon "ilyen rákosista kriptokommunista módszernek" nincs létjogosultsága. "Ezért bíróságra visszük az ügyet, s hiszem, hogy egy független bíróság igazságos döntést fog hozni" - jelezte Pákh Imre.

A Munkácsy-trilógia együtt, a Déri Múzeumban

A Munkácsy-trilógia együtt, a Déri Múzeumban

Arra a lapinformációra, miszerint a festmény tulajdonosának hozzáférhetővé kell tennie az alkotást kutatási, kiállítási célokra, Pákh Imre úgy reagált: 13 évig a Golgota ki volt állítva, kutatták, és mindez folytatódni fog, ha leveszik a képről a védettséget.

Addig viszont, amíg védett, letakarva marad - nyomatékosította álláspontját a Golgota tulajdonosa. A védetté nyilvánított festményt csak külön engedéllyel lehet kivinni az országból vagy a Déri Múzeumból más helyre szállítani, miközben az állam élhet elővásárlási jogával.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) korábban jelezte, hogy a képet a jegybank Értéktár Programjának részeként kívánja megvásárolni hatmillió dolláros - több mint 1,6 milliárd forintos - vételárért. A védetté nyilvánítás előtt az amerikai-magyar műgyűjtő kilencmillió dollárt kért a trilógia tulajdonában lévő darabjáért.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Vizuál

A színész, akinek Oscar-jelölést hozott, hogy összebilincselték Tony Curtis-szel

Sidney Poitier bahamai földművesek gyerekéből lett az első afroamerikai, aki Oscar-díjat kapott a legjobb férfi színész kategóriában. Kitaposta az utat a fehérek uralta Hollywoodban, mégis számos kritika érte az alakításait. Idén ünnepli 93. születésnapját.
Vizuál

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

A Netflix hozza Sophia Loren új filmjét

A Netflix vásárolta meg az Előttem az élet című világhírű regényből, Sophia Loren főszereplésével készülő új produkció forgalmazási jogait.
Vizuál hír

Tiltakoznak a dolgozók a múzeumok költöztetése ellen

Elfogadhatatlannak tartják, hogy államtitok lett egy közgyűjtemény költözésének részleteiből, a műtárgyakhoz pedig évekig még a szakértők sem férhetnek hozzá. "Költöző közgyűjtemények, veszélyeztetett értékek, bizonytalanságban tartott munkatársak..." címmel adtak hangot véleményüknek.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A napelemes poloska

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten a klímaváltozásra reflektál.
Vizuál berlinale

Jeremy Ironsszal és politikai állásfoglalásokkal nyitott a Berlinale

A társadalmi, politikai kérdések iránt hagyományosan nyitott Berlini Nemzetközi Filmfesztivál csütörtök esti megnyitóján egyperces néma tiszteletadással emlékeztek meg a Hessen tartományi Hanauban előző nap történt lövöldözés áldozatairól.
Vizuál kritika

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?