Vizuál

Párizsi kuplerájok kendőzetlen litói

2014.05.12. 06:58
Ajánlom
Abszint, mámor, kánkán, színház, századfordulós bujaság - és a világ leghíresebb törpéje, aki csiptetős pápaszemén át úgy láttatja ezt a kavalkádot, ahogy senki. A Szépművészeti Múzeum a francia zseni másfél-centenáriumára robusztus kiállítást vezényelt össze. KRITIKA

Őszintén szólva gyakran szkeptikus vagyok, amikor nagy neveket állítanak ki itthon. Általában úgy szokott kinézni a képlet, hogy a hangzatos figura nevét ezernégyszáz a négyzeten betűmérettel hirdető plakátok (mondjuk egy példa: PICASSO) mellett hangyaméretű garamonddal hozzátoldják "és kora". A naiv műkedvelő pedig nem számít ilyen apró betűs átverésre a művészet oltárán, ezért lelkesen lecsengeti a szentistvánokat, hogy megnézze a világhírű művész tárlatát. Aztán belép, kap egy darab festményt és négy vázlatot a hőn imádott alkotótól és még olyan százhetven képet, amit a negyedolyan híres (és talán nem ok nélkül negyedolyan híres) kortársai készítettek. Ilyenkor azért még a legbuzgóbb művtöris képéről is lehervad a lelkes mosoly.

Féltem, hogy ez lesz most is: belépek, két-három Lautrec-et megnézek, és már jön az "és kora" névre keresztelt humbug. De a Toulouse-Lautrec világa tárlat nem üres lufi, de még mennyire nem. Összesen 240 litográfia és rajz, valamint egy festmény és kiegészítő fotók, videók kaptak helyet a múzeumban. Ebből 235 Lautrec mű pedig a múzeum tulajdonát képzi. Hol voltak ezek eddig? Vetődik fel a kérdés, főleg akkor, ha elolvassuk a tárlaton a képaláírásokat: a kollekció túlnyomó részét a művész halála után nem sokkal vásárolta meg a múzeum, kifejezetten műgyűjtési szándékkal 1910-12 körül. Azóta legutóbb a művész születésének századik évfordulóján, 1964-ben állították ki őket, majd megvártak csöndben ötven évet, hogy idén újra aktuálisak legyenek.

A művészi litográfiákon és rajzokon megelevenedik az 1800-as évek végének Párizsa, a pezsgő franciaság ledéren, csábítóan, komolyan és komolytalanul, incselkedve és groteszken, realisztikus szépségben, gúnyban és karikatúrában kacsint vissza a Monfa-görbületű tükörből. Lautrec zsenije pont ebben az ellentétekkel libikókázó alkotói folyamatban érhető tetten - modelljeit egyfajta állandó pillanatnyiságban kapja el: túlzó, teátrális gesztusaik közben, fonnyadtan unatkozva, apokaliptikusan abszintozva, huncutan nevetve, dívaként, két mozdulat között, kibukó mellekkel, sírásra hajló arccal. Képei a perc örök történeteit mesélik emberi sorsokról egy harsány és felhevült világban. De ahelyett, hogy fotorealisztikus pontossággal utánozná az érzelmeket, Lautrec kivesz, túloz, nagyít, nyújt, elhagy, amely műveinek olyan egyedülálló dinamikát kölcsönöz, hogy lehetetlen lenne nem felismerni, hogy az ő keze munkája. Százhúsz-százharminc év távlatából is, a két kattintásnyira lévő pornó távlatából is, a már többségében levetkőzött erkölcsök meztelenségének távlatából is még mindig érezni témáinak intimitását, pikánsságát és lázadását, amely egyúttal a technikai kivitelezés újítása is, mivel a litózás inkább volt az újságosok favágómunkája; kreatív és művészi érték Lautrec előtt nem társult hozzá.

A tárlaton eredetiben láthatunk olyan kultikus alkotásokat, mint a Moulin Rouge: La Goulue, Angol úr a Moulin Rouge-ban, Divan Japonais, a legendás Jane Avril plakát, Aristide Bruant a kabaréjában vagy épp Cha-U-Kao leszbikus bohócnőt fekete-sárga egyberuhájában. Az érdekes viszont az, ahogy Lautrec szemében teljesen mindegy, hogy Sarah Bernardot vagy egy kocsmaszéli lotyót skiccel, ő mindenkit hallhatatlanná tesz, akiben meglátja az ő személyes, talán aznap esti múzsáját. Kissé szomorkás is ez a buzgalom, ahogy az okos, tehetséges, cinikus és társaságra éhes Lautrec örökkévalóvá teszi ezeket a kérészsikerű hölgyeket - szinte érezzük, ahogy a mámoros esték végén mindenki valakinek a karjában találja meg a delírium betetőzését, miközben az, aki mindezt plakátokon, festményeken, rajzokon és mindennemű illusztráción beleírja a történelemkönyvekbe, végül magányos törpeként hívat egy hintót üres montmartre-i atelier-jébe, hogy aztán évekkel később az alkohol és a depresszió végezzen vele. Mert akárhogy csodáljuk a műveit, kuncogunk a vicces karikatúrákon, belemerülünk ebbe a tűzijátékszerű, soha véget nem érő soirée-ba, a tárlat mégis időről időre félkeserűen emlékeztet rá, ki is fogja a tus, a ceruza vagy a kréta másik végét.

Nyolc részre osztották fel a kurátorok a kiállítást, amelyeket a művész legfőbb témái és legismertebb korszakai köré csoportosítottak: a Párizsi éjszakák jellegzetes alakjai, a Sztárok, majd a színházzal összefüggő művek, természetesen a nyilvános házak, középpontban a tárlat egyetlen olajképével (Ezek a hölgyek az ebédlőben), a kottacímlapok, a lóversenyek témáját bemutató lapok, a barátok között egység (Lautrec rengeteget dolgozott barátainak) majd az utolsó részben a Szépművészeti Múzeum Lautrec-kollekciójának születését ismerhetjük meg.

A gazdag tárlatot még augusztus végéig bőven van időnk megnézni - és tegyük is meg, mivel úgy tűnik ezután legközelebb 2064-ben lesz rá lehetőségünk a Szépműben. Nyugodtan nekimehetünk nagy elvárásokkal, mert bizony maradéktalanul meg fog felelni mindnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Frida hétfőnként is fogad

A nagy érdeklődésre való tekintettel július harmadik hetétől hétfőnként is látogatható a Nemzeti Galériában a Frida Kahlo-kiállítás.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál downton abbey

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Vizuál székely

Panteon – kiállítás a Pesti Vigadóban

Idén nyáron kultúrtörténeti jelentőségű kiállítást rendeznek a Székely Nemzeti Múzeum képzőművészeti gyűjteményéből a Pesti Vigadóban.
Vizuál gyász

Meghalt Friedmann Endre fotóriporter

A World Press Photo-, Balázs Béla- és Táncsics Mihály-díjas fotóst, az MTI örökös tudósítóját 84 éves korában, vasárnap érte a halál - tudatta a család.
Vizuál videotéka

Egyetlen videokölcsönző maradt az egykori hatalmas amerikai hálózatból

Most már tényleg vége a kilencvenes éveknek: az egykor virágzó videokölcsönzők legnagyobbika, az amerikai Blockbuster lánc is bedobja a törülközőt, és bezárja utolsó boltjait.
Vizuál Film

Találtak egy Kubrick-forgatókönyvet, akár film is készülhetne belőle

Hatvan év után került elő a Burning Secret forgatókönyve, amelyet a rendező Calder Willingham regényíróval közösen írt.