Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

2019.05.25. 15:30
Ajánlom
Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.

Almodóvar az őszinteségben hisz, és még kegyes hazugságokra sem képes. Ezúttal kifejezetten életrajzi ihletésű filmet készített, szinte terápiás jelleggel. Igazi szerzői filmesként a témáihoz, alkotótársaihoz és motívumaihoz ragaszkodik, nem pedig a filmtörténeti műfajokhoz: most is a vágy, a szenvedély törvényei és a múlt feldolgozása érdekli. Közelebbről a függőség, a test, a fájdalom és az öregedés kérdéseit vizsgálja. Történetmesélése kevésbé burjánzó és fordulatos, mint korábbi filmjeiben, de aprólékosan kidolgozott, őszinte és pontos – és kell-e ennél több, ha a legmélyebben elfojtott kétségeinkről próbálunk beszélni.

Fajdalomesdicsoseg_3-082922.jpg

jelenet a Fájdalom és dicsőség c. filmből (Fotó/Forrás: Cinetel Film)

A Fájdalom és dicsőség a 72. Cannes-i Filmfesztivál versenyprogramjában mutatkozott be a múlt héten, az újságírók és kritikusok az egyik legjobb filmnek tartják. Ki tudja, ezúttal talán a zsűri is így gondolja majd, és először életében Pedro Almodóvaré lesz az Arany Pálma. Megérdemelné.

Az új spanyol film legnagyobb rendezője élete legszemélyesebb filmjét készítette el.

Almodóvar már pályája kezdetén a járatlan utakat választotta, filmjeiben már akkor rámutatott a hihetetlen gyorsan változó spanyol társadalom tabutémáira, legyen az szexus vagy vallás, hogy aztán melodramatikusabb fordulatot vegyen. A 69 éves rendező rég túl van már a tabukon, de továbbra is szabálytalan, ha tetszik radikális döntéseket hoz, például most, a Fájdalom és dicsőségben. Még akkor is így van ez, ha fiktív jelenetek és motívumok is alakítják az életrajzi ihletésű történetet: főhőse egy filmrendező, Salvador Mallo, akinek alakját felvállaltan önmagáról mintázta meg, olyannyira, hogy saját madridi házában forgatott.

Fájdalom és dicsőség

A történet szerint a filmrendező, Salvador Mello élete egyik legnehezebb időszakát éli. Depresszióban és alkotói válságban szenved, bizonytalannak és öregnek érzi magát, gerincproblémái miatt erős fájdalmai vannak. Nem tudja, képes lesz-e még újra filmet forgatni – vagyis élni. Gyerekkora és ifjúkora felidézéséből próbálja megérteni a jelen  válságát, félrecsúszott kapcsolatait. Magányosan él madridi házában, ahová bejárónőjén és személyi titkárán kívül alig léphet be valaki. Ha mégis, az dramaturgiai fordulattal bír.

Soha nem jelentem még meg ennyire egyik filmemben sem, de mindegyik filmemben magamról beszélek”

- mondta a Cannes-i filmfesztivál sajtótájékoztatóján, és jó tudni, hogy a filmbeli rendezővel ellentétben Almodóvar nem heroin-, hanem alvásfüggő.

A Fájdalom és dicsőségben mintha összegzésre készülne, újra legrégebbi alkotótársaival dolgozik, Antonio Banderas-szal, Julieta Serranóval, Jose Luis Alcaine operatőrrel és egyik legkedvesebb múzsájával, Penelope Cruzzal.

Fajdalom-161520.jpg

Antonio Banderas és Leonardo Sbaraglia a Fájdalom és dicsőség c. filmben (Fotó/Forrás: Cinetel Film)

Alteregója megformálását egyik legkedvesebb színészére és régi barátjára, Antonio Banderasra bízza, akinél jobbat nem is választhatott volna.

Kulcsfontosságú számára az édesanyja alakjának felidézése is, amihez kettős szereposztás mellett döntött: Penelope Cruz a fiatal, Julieta Serrano az idős édesanyját alakítja. És természetesen kisgyerekként is megismerjük Almodóvart, az érzékeny, a másságát épp csak megsejtő angyali tekintetű kisfiút a ’60-as évek mélyszegény Valenciájából. Tényleg, mint egy terápiában.

Fajdalomesdicsoseg2-145553.jpg

Asier Flores a Fájdalom és dicsőség c. filmben (Fotó/Forrás: Cinetel Film)

Banderas összemosódik Almodóvarral, és mindent elhiszünk neki.

A szenvedélyes színész most visszafogott, mikrorezdülésekkel és minimalista gesztusokkal dolgozó, zárkózott figurát alakít. Kétségek gyötrik és bizonytalan, sokszor dönt rosszul, de legalább őszinte. Egyik pillanatban megtört idős ember arcával néz a kamerába („Megvénültem”, mondja), szemében fájdalom és (visszatartott) könnyek, a másik pillanatban ráncai kisimulnak, és az is megesik, hogy felcsillan a tekintete.

Fajdalomesdicsoseg_4-082922.jpg

Nora Navas és Antonio Banderas a Fájdalom és dicsőség c. filmben (Fotó/Forrás: Cinetel Film)

Almodóvar ebben a filmjében is egyetlen kamerával dolgozik régi operatőre Jose Luis Alcaine oldalán, aki kitartott, ráérős szuperközelikben kalandozik el az arcokon, vagy festményszerű nagytotálokban fogalmazza meg a törékeny múltat és a bizonytalan jelent. Belénk ég a nyitójelenet kéksége, Banderas az uszoda medencéjében, nyugodt tekintettel a víz alatt, és mély kétségbeesésben a felszínre törve.

Élet és film szétválaszthatatlanul összegabalyodik Almodóvar alkotásában, a különleges inkább az, hogy nem csinál titkot belőle és nem bonyolítja túl.

Ezúttal is visszatérő alapszíneivel, a pirossal, a kékkel, a zölddel és az elmaradhatatlan fehérrel fest: az önarcképe előtt állunk.

Fájdalom és dicsőség

Forgatókönyvíró és rendező: Pedro Almodóvar

Főszereplők: Antonio Banderas, Penélope Cruz, Raúl Arévalo, Cecilia Roth, Asier Etxeandia

Bemutató: 2019. május 23.

Magyarországon forgalmazza: a Cinetel Kft.

Fejléckép: Antonio Banderas a Fájdalom és dicsőség c. filmben (Fotó: CinetelFilm)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Generációk csellista példaképe: 75 éves lenne Jacqueline du Pré

Tragikusan fiatalon hunyt el, de egyetlen évtized alatt beírta nevét a legfontosabb modern előadóművészek közé. Jacqueline du Pré inspiráció sokak számára ma is, egykori hangszerén pedig magyar művész játszik.
Könyv

75 éve verték halálra az Utas és holdvilág szerzőjét

Hetvenöt éve, 1945. január 27-én halt meg Szerb Antal. 1968-ban Balfon emlékművet avattak, amelyen az író szavai olvashatók: „A szabadság nemcsak egy nemzet magánügye, hanem az egész emberiségé is.”
Könyv

Szabó Magda Abigéljét ajánlja a New York Times

A múlt héten jelent meg az itthon közkedvelt regény angol fordítása, melyet a kiadó Jane Austen és J.K.Rowling műveihez hasonlít.
Plusz

Könnyeinkkel küzdünk a Kobe Bryantről szóló animációs kisfilmet nézve

A Grammy gálát is beárnyékolta a Kobe Bryant haláláról érkező megrázó hír. Alicia Keys részvétnyilvánítása után több művész is az elhunyt emléke előtt tisztelgett műsorával. Mutatjuk Kobe Bryant Oscar-díjas animációs filmjét, amelyet a saját életéről készített.
Klasszikus

A karmester, aki zenekari állással mentett meg zsidókat a lengyel holokauszt idején

A rettegett Hans Frank, a lengyelek hentese rajongott a zenéért. Hans Swarowsky karmester pedig a tűzzel játszott, amikor kihasználta ezt a rajongást, hogy zsidó és lengyel életeket mentsen meg a világháború alatt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál berlinale

Szőke Abigél a Variety figyelmét is kivívta

Az Akik maradtak főszereplője is felkerült a Variety magazin tíz figyelemre méltó tehetséges európai filmest bemutató idei listájára. A művészek tiszteletére a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon fogadást rendeznek.
Vizuál ajánló

Mit jelent a siker? – Válogatás a BIDF zenei filmjeiből

Nehéz kérdés, bonyolult válaszokkal. Annyi biztos, hogy „a siker is történet” – ahogy a BIDF idei szlogenje jelzi – amit el lehet, és el kell mesélni. Szubjektív ajánlónk a január 27. és február 2. között zajló Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilmfesztivál kreatív zenés filmjeiből.
Vizuál galéria

A híres egyfejű, hableány és bajvívók

Kihirdették a 38. Magyar Sajtófotó Pályázat díjazottait; a legjobb munkákból április 16-án nyílik kiállítás a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.
Vizuál Film

Claude Lanzmann monumentális Shoah filmje is látható a holokauszt nemzetközi emléknapján

75 éve, 1945. január 27-én szabadította fel a Vörös Hadsereg az auschwitz-birkenaui koncentrációs tábort. A holokauszt nemzetközi emléknapja alkalmából az Izraeli Kulturális Intézet és az Uránia Nemzeti Filmszínház vetítéssorozataiból ajánlunk.
Vizuál BIDF

„Nincs izgalmasabb, mint ott lenni és látni"

Müller Péter Sziámi, a BIDF zsűritagjaként a valóságéhség és a filmezés összefüggéseiről, a dokumentumfilm fontosságáról beszél, a K polgártárs, a Bukjon minden! és Az underground kórház című filmek kapcsán.