Vizuál

Perelhető Banksy? Hibázott a Sotheby's?

2018.11.20. 16:55
Ajánlom
Az önmagát megsemmisítő festmény híre október elején söpört végig a sajtóban. Banksy aukciós trükkjével kapcsolatban egy szerzői jogi szakértő és egy magyar aukciósház művészettörténésze válaszolt a felvetődő kérdéseinkre.

Banksy Lány léggömbbel című alkotása 953,829 angol fontért talált gazdára. A kalapács koppanásának pillanatában azonban a festményen belül megszólalt egy riasztó, majd a kép lassan elkezdett kicsúszni a keret alján, csíkokra szabdalva. A hatalmas felhajtásnak hála a mű értéke nőtt, az eset azonban számos gyakorlati és jogi kérdést felvet arról, hogy

mit tehet meg a művész az alkotásával, és kivédhetőek-e a hasonló esetek.

Az aukciósházak oldaláról Kelen Annát, a Virág Judit Galéria művészettörténészét, szerzői jogi szempontból pedig dr. Mezei Péter egyetemi docenst kérdeztük.

“Úgy tűnik, épp most Banksy-ztek meg minket!" - nyilatkozta az aukció után az árverező Sotheby's kortárs európai művészetek részlegét vezető Alex Branczik. Kijelentette, hogy ő maga nem tudott a "cselről", azt azonban vizsgálják, hogy a Sotheby's más munkatársai be voltak-e avatva. Állítólag többen megjegyezték, hogy a festménynek szokatlanul vastag volt a kerete, azt azonban, hogy egy darálót rejt, senki sem sejtette.

GettyImages-1051958322-135415.jpg

Zászlók lengenek a Sotheby's aukciósház homlokzatán a New Bond Streeten (Fotó/Forrás: Simon Dawson/Bloomberg via Getty Images Hungary)

Hogy mit tehet ilyen esetben az aukciósház, arról az eset napján szintén árverést rendező Virág Judit Galéria munkatársát, Kelen Annát kérdeztük.

A hozzánk beadott tárgyakat alaposan megvizsgáljuk. Mire eljut az árverésre, több körön átmegy. Kivesszük a keretből, többféle módszerrel megvizsgáljuk, például UV-lámpákkal világítjuk át

– magyarázta a művészettörténész a gyakorlatot. Ebből rögtön ki is derül, hogy a feltehetően hasonlóan gondosan eljáró Sotheby's-nél miért merült fel a munkatársak felelőssége.

A különféle balesetekre is felkészültek: a műtárgyak biztosítva vannak – ahogyan feltehetően az angol kollégáknál is. „Ha egy festmény megsérül, akkor azt a biztosító fizeti ki, a vevőnek vagy licitálónak természetesen nem kell, így nincs szükség a pereskedésre. Bár ez annyira speciális eset, hogy ilyen záradék valószínűleg nincs a biztosítási szerződésben” – teszi hozzá.

Az esetből a Sotheby's is jól profitálhatott. Két perc alatt végigfutott a világsajtón a történet. Létrehoztak ezzel egy új műalkotást” – foglalta össze Kelen.

Az esetet a kilétét gondosan őrző Banksy saját Instagram oldalán kommenálta. A "Going, going, gone" posztszöveg jelentheti az árverések szokott fordulatát – "Senki többet, harmadszor!" – szó szerinti fordításban azonban – "Megy, megy, elment" – az elengedésre utalhat – ahogy maga a kép témája is –, esetleg arra akarta felhívni a figyelmet, hogy semmit nem jelent az alkotásáért fizetett összeg, vagy milyen illékony és relatív a művészet.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Going, going, gone...

Banksy (@banksy) által megosztott bejegyzés,

"A csíkokra szabdalás most már az alkotás szerves részévé vált"- vélekedett Branczik. A szépen keretezett értelmezés ellenére a Sotheby's-nek komoly fejtörést okozhatott volna, hogy mi a teendő, ha a vevő nem fizeti ki így is a vételárat.

Mezei Péter a SZTE ÁJTK Összehasonlító Jogi Intézetének munkatársa utóbbi feltételezéssel játszott el: „Ha az eredeti vevő nem úgy gondolkodna – és a művészeti alkotások piaca nem úgy működne –, ahogy, akkor elvileg elképzelhető volna a ledarálást károkozási cselekményként is értékelni. Attól függően, hogy az aukciós háznak milyen üzleti szabályzata van, és a kép értékesítése szempontjából a képet aukcióra kínáló személy (vélhetően maga Banksy) milyen szerződés kötött a Sotheby-vel, szerződéses vagy szerződésen kívüli károkozás esetéről is beszélhetünk. Ilyen esetben az új tulajdonos – esetleg a Sotheby's – kártérítési igénnyel is felléphetne a károkozóval szemben.

Persze a helyzet pikantériája, hogy amíg azt sem tudjuk, kicsoda Banksy, és hogy ő megegyezik-e az interneten is elérhető videón a képkeretbe darálót beépítő csuklyás személlyel, addig elég nehéz konkrét alperest találni a kereseti követeléshez.

Ezen felül lehet az ügynek egy szerzői jogi olvasata is: joga van-e az alkotónak a saját művét megsemmisíteni? A válasz erre alapesetben egy egyértelmű igen, ám a helyzetet bonyolítja, ha az adott műpéldány tulajdonjoga idővel más személyhez kerül (ahogy a jelen esetben is). Ebben az esetben ugyanis már a szerző személyhez fűződő joga és a tulajdonos tulajdonosi jogai ütköznek. Az ebből eredő konfliktus is a fentebb bemutatott kártérítés intézményével oldható fel a gyakorlatban.

GettyImages-1051962962-132523.jpg

A Sotheby's munkatársai pózolnak Banksy 'Love is in the Bin' című alkotásával 2018 októberében Londonban, (Fotó/Forrás: Jack Taylor/Getty Images Hungary)

A tény, hogy a Lány vörös léggömbbel félig „ledarálta” magát az értékesítését követően, a művészet világában teljesen más értelemmel bír(hat), mint bármely más területen. Amit Banksy tett, a több helyen is felbukkanó magyar kifejezéssel ellentétben, nem az alkotása „megsemmisítése”, hanem teljes újraértelmezése.

Függetlenül a művészi motivációktól, a tény, hogy az eredeti kép félig felaprítva hagyta el az aukciós termet, csupán azt eredményezte, hogy az új vevő az eredetinél még egyedibb formában megjelenő alkotást vásárolt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rubens mesterien csempészett rejtett üzeneteket a képeire

Profin és gyakran ironikusan vegyítette munkáiban más mesterek stílusjegyeit, megújította az egyházi festmények nyelvét és még a flamand kárpitművészet felélesztésére is maradt ideje.
Vizuál

A legjobban várt januári filmek

Hűvös, szürke januári estéken jó dolog moziba járni, mostanában különösen, mert fontos és izgalmas filmek érkeznek, legtöbbjük számos kategóriában Oscar-díjra jelölt. Szubjektív válogatásunkból a francia szerzői film és egy különleges dokumentumfilm sem maradhatott ki. 
Klasszikus

Tizenhét állomásos országos turnéra indul Boros Misi

A Filharmónia Magyarország és a Virtuózok szervezésében első országos turnéjára indul a 16 éves Boros Misi. A Virtuózok klasszikus zenei tévés tehetségkutatóból ismert zongoraművész kimondottan e turné állomásaira összeállított műsorát 17 városban hallhatja a közönség.
Könyv

Pintér Béla is Baumgarten-emlékdíjat kapott

Kukorelly Endre az állami kitüntetések elfogultsága miatt élesztette fel a díjat, amelynek összegét közösségi finanszírozásból fedezték.
Könyv

A nő vagy szent anya, vagy prostituált? – Interjú Hidas Judit íróval

Könyv egy negyvenes nőről, aki keresi önmagát, mert úgy érzi, szép lassan eltűnik abban, hogy megfeleljen a környezete elvárásainak. Hidas Judit Boldogság tízezer kilométerre című novellafüzérének főhőse, Anna, a hagyományos női szerepek és a karrier közt őrlődik. S vajon hányan vagyunk hasonló helyzetben? Mikor vesszük észre – vagy egyáltalán észrevesszük-e –, hogy apránként föladjuk magunkat? Fájdalmasan sokakat érintő problémákról és tabukról beszél ez a könyv, ami láthatóvá teszi a társadalmi elvárások mögött szenvedő egyént: a nőt. A könyv szerzőjével, Hidas Judittal beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Filmes hiányszakmák képzését támogatja a Filmintézet

Most először lehet pályázni sminkes és fodrász kisegítő, jelmezkivitelező, mikrofonos és öltöztető képzések programjával is. Március 2-ig várja a Filmintézet a szakmai képzéseket szervező intézmények pályázatait összesen 12 szakterületre. 
Vizuál Film

A legjobban várt januári filmek

Hűvös, szürke januári estéken jó dolog moziba járni, mostanában különösen, mert fontos és izgalmas filmek érkeznek, legtöbbjük számos kategóriában Oscar-díjra jelölt. Szubjektív válogatásunkból a francia szerzői film és egy különleges dokumentumfilm sem maradhatott ki. 
Vizuál magazin

Rubens mesterien csempészett rejtett üzeneteket a képeire

Profin és gyakran ironikusan vegyítette munkáiban más mesterek stílusjegyeit, megújította az egyházi festmények nyelvét és még a flamand kárpitművészet felélesztésére is maradt ideje.
Vizuál iparművészeti múzeum

Drágakőre készült festményre bukkantak a múzeumi raktárban

Hamarosan a közönség is megtekintheti a 17. századi Antonio Tempesta egyik különleges alkotását. Az elmúlt évek kutatásai tisztázták a műtárgy múzeumba kerülésének, majd leltárból való törlésének történetét. Ezzel párhuzamosan megkezdődött a drágakő lapra (lápisz lazuli) festett mű körültekintő restaurálása is. Az alig egy milliméter vastag kőlap mindkét oldalán egy ószövetségi jelenet látható. 
Vizuál berlinale

Bucsi Réka helyet kapott a Berlinálé rövidfilmes zsűrijében

Idén nem versenyzőként, hanem zsűritagként tér vissza a Berlinálé filmfesztiválra Bucsi Réka.