Vizuál

Perelhető Banksy? Hibázott a Sotheby's?

2018.11.20. 16:55
Ajánlom
Az önmagát megsemmisítő festmény híre október elején söpört végig a sajtóban. Banksy aukciós trükkjével kapcsolatban egy szerzői jogi szakértő és egy magyar aukciósház művészettörténésze válaszolt a felvetődő kérdéseinkre.

Banksy Lány léggömbbel című alkotása 953,829 angol fontért talált gazdára. A kalapács koppanásának pillanatában azonban a festményen belül megszólalt egy riasztó, majd a kép lassan elkezdett kicsúszni a keret alján, csíkokra szabdalva. A hatalmas felhajtásnak hála a mű értéke nőtt, az eset azonban számos gyakorlati és jogi kérdést felvet arról, hogy

mit tehet meg a művész az alkotásával, és kivédhetőek-e a hasonló esetek.

Az aukciósházak oldaláról Kelen Annát, a Virág Judit Galéria művészettörténészét, szerzői jogi szempontból pedig dr. Mezei Péter egyetemi docenst kérdeztük.

“Úgy tűnik, épp most Banksy-ztek meg minket!" - nyilatkozta az aukció után az árverező Sotheby's kortárs európai művészetek részlegét vezető Alex Branczik. Kijelentette, hogy ő maga nem tudott a "cselről", azt azonban vizsgálják, hogy a Sotheby's más munkatársai be voltak-e avatva. Állítólag többen megjegyezték, hogy a festménynek szokatlanul vastag volt a kerete, azt azonban, hogy egy darálót rejt, senki sem sejtette.

GettyImages-1051958322-135415.jpg

Zászlók lengenek a Sotheby's aukciósház homlokzatán a New Bond Streeten (Fotó/Forrás: Simon Dawson/Bloomberg via Getty Images Hungary)

Hogy mit tehet ilyen esetben az aukciósház, arról az eset napján szintén árverést rendező Virág Judit Galéria munkatársát, Kelen Annát kérdeztük.

A hozzánk beadott tárgyakat alaposan megvizsgáljuk. Mire eljut az árverésre, több körön átmegy. Kivesszük a keretből, többféle módszerrel megvizsgáljuk, például UV-lámpákkal világítjuk át

– magyarázta a művészettörténész a gyakorlatot. Ebből rögtön ki is derül, hogy a feltehetően hasonlóan gondosan eljáró Sotheby's-nél miért merült fel a munkatársak felelőssége.

A különféle balesetekre is felkészültek: a műtárgyak biztosítva vannak – ahogyan feltehetően az angol kollégáknál is. „Ha egy festmény megsérül, akkor azt a biztosító fizeti ki, a vevőnek vagy licitálónak természetesen nem kell, így nincs szükség a pereskedésre. Bár ez annyira speciális eset, hogy ilyen záradék valószínűleg nincs a biztosítási szerződésben” – teszi hozzá.

Az esetből a Sotheby's is jól profitálhatott. Két perc alatt végigfutott a világsajtón a történet. Létrehoztak ezzel egy új műalkotást” – foglalta össze Kelen.

Az esetet a kilétét gondosan őrző Banksy saját Instagram oldalán kommenálta. A "Going, going, gone" posztszöveg jelentheti az árverések szokott fordulatát – "Senki többet, harmadszor!" – szó szerinti fordításban azonban – "Megy, megy, elment" – az elengedésre utalhat – ahogy maga a kép témája is –, esetleg arra akarta felhívni a figyelmet, hogy semmit nem jelent az alkotásáért fizetett összeg, vagy milyen illékony és relatív a művészet.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Going, going, gone...

Banksy (@banksy) által megosztott bejegyzés,

"A csíkokra szabdalás most már az alkotás szerves részévé vált"- vélekedett Branczik. A szépen keretezett értelmezés ellenére a Sotheby's-nek komoly fejtörést okozhatott volna, hogy mi a teendő, ha a vevő nem fizeti ki így is a vételárat.

Mezei Péter a SZTE ÁJTK Összehasonlító Jogi Intézetének munkatársa utóbbi feltételezéssel játszott el: „Ha az eredeti vevő nem úgy gondolkodna – és a művészeti alkotások piaca nem úgy működne –, ahogy, akkor elvileg elképzelhető volna a ledarálást károkozási cselekményként is értékelni. Attól függően, hogy az aukciós háznak milyen üzleti szabályzata van, és a kép értékesítése szempontjából a képet aukcióra kínáló személy (vélhetően maga Banksy) milyen szerződés kötött a Sotheby-vel, szerződéses vagy szerződésen kívüli károkozás esetéről is beszélhetünk. Ilyen esetben az új tulajdonos – esetleg a Sotheby's – kártérítési igénnyel is felléphetne a károkozóval szemben.

Persze a helyzet pikantériája, hogy amíg azt sem tudjuk, kicsoda Banksy, és hogy ő megegyezik-e az interneten is elérhető videón a képkeretbe darálót beépítő csuklyás személlyel, addig elég nehéz konkrét alperest találni a kereseti követeléshez.

Ezen felül lehet az ügynek egy szerzői jogi olvasata is: joga van-e az alkotónak a saját művét megsemmisíteni? A válasz erre alapesetben egy egyértelmű igen, ám a helyzetet bonyolítja, ha az adott műpéldány tulajdonjoga idővel más személyhez kerül (ahogy a jelen esetben is). Ebben az esetben ugyanis már a szerző személyhez fűződő joga és a tulajdonos tulajdonosi jogai ütköznek. Az ebből eredő konfliktus is a fentebb bemutatott kártérítés intézményével oldható fel a gyakorlatban.

GettyImages-1051962962-132523.jpg

A Sotheby's munkatársai pózolnak Banksy 'Love is in the Bin' című alkotásával 2018 októberében Londonban, (Fotó/Forrás: Jack Taylor/Getty Images Hungary)

A tény, hogy a Lány vörös léggömbbel félig „ledarálta” magát az értékesítését követően, a művészet világában teljesen más értelemmel bír(hat), mint bármely más területen. Amit Banksy tett, a több helyen is felbukkanó magyar kifejezéssel ellentétben, nem az alkotása „megsemmisítése”, hanem teljes újraértelmezése.

Függetlenül a művészi motivációktól, a tény, hogy az eredeti kép félig felaprítva hagyta el az aukciós termet, csupán azt eredményezte, hogy az új vevő az eredetinél még egyedibb formában megjelenő alkotást vásárolt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Picassót vagy egy applikációt könnyebb restaurálni?

Ezen a héten nyílik a Ludwig Múzeum 30 éves fennállását ünneplő kiállítássorozat második, Eszközök című tárlata, amely az elmúlt 20 év médiaművészeti alkotásait mutatja be a múzeum gyűjteményéből.
Vizuál galéria

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Vizuál magazin

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Vizuál hír

Hallott már a Mediciek titkos folyosójáról?

A firenzei Palazzo Vecchiót a Pitti-palotával összekötő Vasari-folyosó különleges építmény, amelynek segítségével a nagyhatalmú Medici család észrevétlenül kikémlelhette, mi történik Firenze belvárosában.
Vizuál hír

Új Van Dyck-festmény a Szépművészeti gyűjteményében

Anthonis Van Dyck (1599-1641) flamand festő Stuart Mária Henrietta hercegnőt ábrázoló portréjával gyarapodott a Szépművészeti Múzeum gyűjteménye. Ez az intézmény utóbbi száz évének legnagyobb, 2,1 milliárd forint értékű műtárgybeszerzése.