Vizuál

Perelhető Banksy? Hibázott a Sotheby's?

2018.11.20. 16:55
Ajánlom
Az önmagát megsemmisítő festmény híre október elején söpört végig a sajtóban. Banksy aukciós trükkjével kapcsolatban egy szerzői jogi szakértő és egy magyar aukciósház művészettörténésze válaszolt a felvetődő kérdéseinkre.

Banksy Lány léggömbbel című alkotása 953,829 angol fontért talált gazdára. A kalapács koppanásának pillanatában azonban a festményen belül megszólalt egy riasztó, majd a kép lassan elkezdett kicsúszni a keret alján, csíkokra szabdalva. A hatalmas felhajtásnak hála a mű értéke nőtt, az eset azonban számos gyakorlati és jogi kérdést felvet arról, hogy

mit tehet meg a művész az alkotásával, és kivédhetőek-e a hasonló esetek.

Az aukciósházak oldaláról Kelen Annát, a Virág Judit Galéria művészettörténészét, szerzői jogi szempontból pedig dr. Mezei Péter egyetemi docenst kérdeztük.

“Úgy tűnik, épp most Banksy-ztek meg minket!" - nyilatkozta az aukció után az árverező Sotheby's kortárs európai művészetek részlegét vezető Alex Branczik. Kijelentette, hogy ő maga nem tudott a "cselről", azt azonban vizsgálják, hogy a Sotheby's más munkatársai be voltak-e avatva. Állítólag többen megjegyezték, hogy a festménynek szokatlanul vastag volt a kerete, azt azonban, hogy egy darálót rejt, senki sem sejtette.

GettyImages-1051958322-135415.jpg

Zászlók lengenek a Sotheby's aukciósház homlokzatán a New Bond Streeten (Fotó/Forrás: Simon Dawson/Bloomberg via Getty Images Hungary)

Hogy mit tehet ilyen esetben az aukciósház, arról az eset napján szintén árverést rendező Virág Judit Galéria munkatársát, Kelen Annát kérdeztük.

A hozzánk beadott tárgyakat alaposan megvizsgáljuk. Mire eljut az árverésre, több körön átmegy. Kivesszük a keretből, többféle módszerrel megvizsgáljuk, például UV-lámpákkal világítjuk át

– magyarázta a művészettörténész a gyakorlatot. Ebből rögtön ki is derül, hogy a feltehetően hasonlóan gondosan eljáró Sotheby's-nél miért merült fel a munkatársak felelőssége.

A különféle balesetekre is felkészültek: a műtárgyak biztosítva vannak – ahogyan feltehetően az angol kollégáknál is. „Ha egy festmény megsérül, akkor azt a biztosító fizeti ki, a vevőnek vagy licitálónak természetesen nem kell, így nincs szükség a pereskedésre. Bár ez annyira speciális eset, hogy ilyen záradék valószínűleg nincs a biztosítási szerződésben” – teszi hozzá.

Az esetből a Sotheby's is jól profitálhatott. Két perc alatt végigfutott a világsajtón a történet. Létrehoztak ezzel egy új műalkotást” – foglalta össze Kelen.

Az esetet a kilétét gondosan őrző Banksy saját Instagram oldalán kommenálta. A "Going, going, gone" posztszöveg jelentheti az árverések szokott fordulatát – "Senki többet, harmadszor!" – szó szerinti fordításban azonban – "Megy, megy, elment" – az elengedésre utalhat – ahogy maga a kép témája is –, esetleg arra akarta felhívni a figyelmet, hogy semmit nem jelent az alkotásáért fizetett összeg, vagy milyen illékony és relatív a művészet.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Going, going, gone...

Banksy (@banksy) által megosztott bejegyzés,

"A csíkokra szabdalás most már az alkotás szerves részévé vált"- vélekedett Branczik. A szépen keretezett értelmezés ellenére a Sotheby's-nek komoly fejtörést okozhatott volna, hogy mi a teendő, ha a vevő nem fizeti ki így is a vételárat.

Mezei Péter a SZTE ÁJTK Összehasonlító Jogi Intézetének munkatársa utóbbi feltételezéssel játszott el: „Ha az eredeti vevő nem úgy gondolkodna – és a művészeti alkotások piaca nem úgy működne –, ahogy, akkor elvileg elképzelhető volna a ledarálást károkozási cselekményként is értékelni. Attól függően, hogy az aukciós háznak milyen üzleti szabályzata van, és a kép értékesítése szempontjából a képet aukcióra kínáló személy (vélhetően maga Banksy) milyen szerződés kötött a Sotheby-vel, szerződéses vagy szerződésen kívüli károkozás esetéről is beszélhetünk. Ilyen esetben az új tulajdonos – esetleg a Sotheby's – kártérítési igénnyel is felléphetne a károkozóval szemben.

Persze a helyzet pikantériája, hogy amíg azt sem tudjuk, kicsoda Banksy, és hogy ő megegyezik-e az interneten is elérhető videón a képkeretbe darálót beépítő csuklyás személlyel, addig elég nehéz konkrét alperest találni a kereseti követeléshez.

Ezen felül lehet az ügynek egy szerzői jogi olvasata is: joga van-e az alkotónak a saját művét megsemmisíteni? A válasz erre alapesetben egy egyértelmű igen, ám a helyzetet bonyolítja, ha az adott műpéldány tulajdonjoga idővel más személyhez kerül (ahogy a jelen esetben is). Ebben az esetben ugyanis már a szerző személyhez fűződő joga és a tulajdonos tulajdonosi jogai ütköznek. Az ebből eredő konfliktus is a fentebb bemutatott kártérítés intézményével oldható fel a gyakorlatban.

GettyImages-1051962962-132523.jpg

A Sotheby's munkatársai pózolnak Banksy 'Love is in the Bin' című alkotásával 2018 októberében Londonban, (Fotó/Forrás: Jack Taylor/Getty Images Hungary)

A tény, hogy a Lány vörös léggömbbel félig „ledarálta” magát az értékesítését követően, a művészet világában teljesen más értelemmel bír(hat), mint bármely más területen. Amit Banksy tett, a több helyen is felbukkanó magyar kifejezéssel ellentétben, nem az alkotása „megsemmisítése”, hanem teljes újraértelmezése.

Függetlenül a művészi motivációktól, a tény, hogy az eredeti kép félig felaprítva hagyta el az aukciós termet, csupán azt eredményezte, hogy az új vevő az eredetinél még egyedibb formában megjelenő alkotást vásárolt.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Vizuál

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt. 
Plusz

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Átadták az eSzínház Fesztivál díjait

Október 20-án ünnepélyes keretek között adták át az ország első online térben rendezett színházi fesztiváljának szakmai és közönségdíjait a Radnóti Színházban, de kihirdették az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai kitüntetéseit is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Peruban is szerették Vörös Eszter Márquez-filmjét

Tovább folytatódik A Nagy Parranda – Történetek Gabriel García Márquezről című film sikersorozata. Vörös Eszter sajátos zenei és személyes nézőpontból készült dokumentumfilmje legutóbb Peruban nyert fődíjat. 
Vizuál Zöldhullám

KÉP-regény: Mindenki vegyen egy nagy levegőt!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a pekingi szürke szmogról készített fotójáról mesélt.
Vizuál magazin

Kávéba öntött művészet

A tavalyi Mizo Art Coffee népszerűségén felbuzdulva a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria ismét festők alkotásaival teszi élvezetesebbé a kávézást, a Mizo Coffee Selection új, limitált kollekciójában 30 festmény kapott helyet.
Vizuál ajánló

Kiállítás nyílt az SZFE-blokád eddig nem látott fotóiból

A Freeszfe Egyesület szervezésében megvalósuló tárlat az egyetemfoglalás 71 napjába enged betekintést, eddig nem látott felvételeken keresztül.
Vizuál ajánló

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt.