Vizuál

Picasso: Nem szabad kompromisszumokat kötni a művészetben

2018.04.15. 10:40
Ajánlom
Mindez a magyar származású fotóssal, Brassaïval folytatott beszélgetéseiből derült ki.

Brassaï, aki Halász Gyula néven született és 1924-től Párizs legfelsőbb művészköreiben mozgott, 1932-ben azzal a céllal érkezett Picasso műtermébe, hogy a művész kérésére lefotózza néhány szobrát. Amint azonban belépett a La Boétie utcai műterembe,

Brassaï azonnal tudta, hogy sokkal több lesz ez, mint pusztán egy fotós munka: beavatás a művész rejtett, belső világába.

És valóban, Picasso rengeteg bölcsességet megosztott vele a művészetről és az életről, amiket ő hazaérve mindig lejegyzetelt. Igazi szellemi társak lettek egymás számára, és harminc éven keresztül gyakorta jártak össze diskurálni, amelyek során olyan témákon elmélkedtek, mint az ego, a kreatív folyamat mibenléte, a romantika szerepe a művészetben, az univerzum és ami azon túl van.

Brassai és Picasso

Brassai és Picasso

1964-ben aztán Brassaï, aki nemcsak tehetséges fotós, de kvalitásos író is volt, úgy döntött, megosztja a nagyérdeművel feljegyzéseit, és Beszélgetések Picassóval címen könyvet adott ki. Az egyik beszélgetésük során, 1944. május 3-án Picasso afelől érdeklődött, Brassaï – aki mindemellett tehetséges festő és szobrász is volt és akinek Picasso csodálta a rajzkészségét – miért hagyta el a ceruzát és az ecsetet. Bár Picasso látta, hogy Brassaï hatalmas tehetségének egy részét sikeresen kibontakoztatta a fotózásban, felismerte, hogy ez egy kompromisszum volt, amit Brassaï a biztos megélhetés jegyében kötött. Ekkor tanácsolta a következőket neki, amely üzenetet a fotóművész egész életén keresztül hordozott magával:

Ha van valami mondanivalód, amit ki szeretnél fejezni, ne nyomd el magadban, mert az hosszú távon elviselhetetlen teherré válik. A „második karrier” lehetősége egy illúzió!

Én is gyakran megtörtem, de mindig ellenálltam a kísértésnek, hogy másból éljek meg, mint a festményeimből. A kezdetekben nem tudtam magas áron eladni a képeimet, de mégis eladtam őket valahogy. A rajzaim, vásznaim eljutottak emberekhez. Csak ez számít”.

Picasso festménye előtt

Picasso festménye előtt (Fotó/Forrás: George Stroud / Getty Images Hungary)

Amikor Brassaï azzal védekezett, hogy nagyon kevés művész elég tehetséges ahhoz, hogy meg tudjon élni a művészetéből, Picasso egy Matisse-idézettel válaszolt: „Erősebbnek kell lenned a képességeidnél, hogy megvédd őket”. Picasso beszélt az elefántcsonttorony lebontásáról is, és arról a művészeket övező mítoszról, miszerint a művészet abban a pillanatban elértéktelenedik, amint fizetnek érte.

Nos, a siker igenis fontos dolog! Gyakran mondogatják, hogy a művésznek csak a belső motiváció, és a művészet szeretete miatt szabad dolgoznia, és meg kell vetnie a sikert. Ez nem igaz!

A művésznek szüksége van a sikerre. És nemcsak azért, hogy jól megfizessék, hanem azért is, hogy legyen kedve dolgozni. Még egy gazdag festőnek is szüksége van a sikerre. Néhány ember mindent ért a művészetből, másoknak viszont semmi érzéke a festészethez. A legtöbben a művészvilágot így a siker mértékéről ítélik meg. A siker ugyanakkor nem egyenlő az eladott festmények számával. Hol van az leírva, hogy a siker a közízlés kielégítésével jár együtt? Én személy szerint szeretném bebizonyítani, hogy sikeres lehetsz kompromisszumok nélkül is."

(forrás: brainpickings.com)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Vizuál

Megvannak a Berlinale idei nyertesei

François Ozon Ezüst Medvével távozhat, a legjobb női és férfi színész díjazottja pedig ugyanabból a filmből került ki és a független díjak között egy magyar győzelemnek is örülhetünk.
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál oscar-díj

Mégis mutat mindenkit a tévé az Oscar-átadón

Visszakozott a filmakadémia: mind a 24 díjat a gálaműsor közvetítése alatt adják át. A filmakadémia pénteki rövid közleménye szerint a tagságtól kapott visszajelzések miatt változtatták meg a korábbi döntést.
Vizuál hír

Megvannak a Berlinale idei nyertesei

François Ozon Ezüst Medvével távozhat, a legjobb női és férfi színész díjazottja pedig ugyanabból a filmből került ki és a független díjak között egy magyar győzelemnek is örülhetünk.
Vizuál gyász

Elhunyt Bruno Ganz, aki játszott angyalt, vámpírt és Hitlert is

A Bukás című filmben Adolf Hitlert alakító színész 77 éves volt.
Vizuál ajánló

A monoton, mégis változó világ zenei lenyomata – Changing Grey Live a Ludwigban

A Changing Grey, azaz Zságer Balázs-Žagar és Genser András elektronikus zenei duója február 16-án, szombaton, 18.30-tól különleges helyszínen, a Ludwig Múzeum kiállítóterében ad koncertet, amelyet az improvizált látványvilág tesz még izgalmasabbá.
Vizuál magazin

Párhuzamos univerzumok a Berlinalén

Teltházas vetítések előtt zajlott Buda Flóra Anna és Tóth Luca filmjeinek világpremierje a Berlinale rövidfilmes szekciójában, csakúgy, mint Mészáros Márta 1975-ös Arany Medve-díjas filmjének vetítése, amin mi is ott voltunk. Beszámoló a fesztivál magyar vonatkozású programjairól.