Vizuál

Pont a Mona Lisánál nem működik a Mona Lisa-hatás

2019.01.14. 09:30
Ajánlom
Leonardo da Vinci híres portréjához számos rejtély kapcsolódik a hölgy személyétől a mosoly okáig. Az egyik legutóbbi kutatás annak járt utána, tényleg követi-e a tekintetével a titokzatos asszony a nézőit.

A Mona Lisa nemcsak művészettörténeti szempontból különleges: Leonardo művéről kapta a nevét egy, a múzeumlátogatók és a kísértettörténetek kedvelői körében is nagy népszerűségnek örvendő jelenség.

Mona Lisa-hatásnak nevezik, azt az optikai illúziót, amikor egy portré tekintete követi a szemlélőjét, például egy múzeumlátogatót, aki átsétál a teremben. 

„Érdekes módon nem kell pont szemben állnunk a képpel ahhoz, hogy úgy tűnjön, épp ránk néz, a dolog akkor működik, ha a festményen szereplő portré egyenesen a festőre vagy a fotósra előre tekint” – írja tanulmányában Sebastian Loth, a németországi Bielefeld Egyetem Cluster of Excellence Cognitive Interaction Technology (CITEC) kognitív tudományos kutatója. „Ez a hatás akkor is működik, ha a festménytől jobbra, balra, vagy különböző távolságra állunk. Az a határozott érzés, hogy figyelnek, hogy valaki néz, ez a Mona Lisa-hatás.”

Mona_Lisa-233000.jpg

Leonardo da Vinci: Mona Lisa

Ironikus módon azonban épp ennek a festménynek az esetében még soha nem vizsgálták, hogy működik-e a hatás, és szintén ironikus módon Loth és kollégája, Gernot Horstmann a Perceptionben publikált tanulmánya szerint épp ennek a festménynek az esetében nem is működik.  

Az optikai illúziót a művészek a árnyékok és a fény bonyolult kölcsönhatásával érik el. Mivel a vászon lapos, a festmény mélysége nem változik, csak úgy tűnik. Ez az oka annak, hogy egyesek szerint a Mona Lisa oldalról nézve szkeptikusan oldalra tekint, szemből pedig elmélázó a tekintete. Az új kutatás szerint a kép, amelyről a nevét kapta a hatás, valójában nem is produkálja azt. 

„A hatás kétségkívül létezik és bizonyítható is” – állítja Loth. – „De számos műalkotás közül épp a Mona Lisánál nem tapasztaltuk.”

Horstmann és Loth 24 tesztalanynak mutatták meg a Mona Lisa képét, illetve a portrét különböző képkivágásban egy számítógép képernyőjén, hogy eldöntsék, hova is néz a hölgy. „Az érzékelésünket nagy mértékben befolyásolja a meggyőződésünk” – nyilatkozta Loth. – „Az olyan kérdésekkel kapcsolatos megítélésünk, mint a Mona Lisa tekintete, eredendően hibás, így a kutatócsoport „nem kérdezhette meg egyszerűen a résztvevőket, mi a benyomásuk.”

Így ő és Horstmann azt kérték a résztvevőktől, hogy határozzák meg egy skálán, hova esik a portré tekintete. A kutatók a skálát különböző távolságra helyezték el a monitortól, illetve a festmény 15 különböző nagyítását (egyes tesztalanyok az egész fejet, néhányan azonban csak a szemeket látták) használták a kísérletben, így a modell arckifejezése nem befolyásolta az érzékelésüket.

A kutatók kétezernél is több értékelést gyűjtöttek össze, ezek alapján arra a következtetésre jutottak, hogy a Mona Lisa soha nem tekint közvetlenül a nézőre, inkább kissé jobbra néz.

„Egészen pontosan a nézés szöge átlagosan 15,4 fok volt” – számolt be Horstmann. „Így világossá vált, hogy a Mona Lisa-hatás elnevezés helytelen.”

(via Atlas Obscura, Perception, Mental Floss)

Amikor Picassót és Apollinaire-t letartóztatták a Mona Lisa elrablásáért

Kapcsolódó

Amikor Picassót és Apollinaire-t letartóztatták a Mona Lisa elrablásáért

A festményt elrablása csak még híresebbé tette, a Louvre biztonsága a bűntény miatt viszont köznevetség tárgya lett. A kétségbeesett rendőrök a modern művészekben látták a legnagyobb veszélyt, míg az igazi tettes nemzeti hős lett Olaszországban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.
Vizuál kolozsvár

„A fotográfus a valóság kiszolgáltatottja” - Megnyílt Korniss Péter fotókiállítása Kolozsváron

Két háznyira Korniss Péter szülőházától, a Kolozsvári Szépművészeti Múzeumban látható szeptember 12-ig a művész Változások című fotókiállítása. 
Vizuál hír

Locarnói nagydíj A létezés eufóriájáért

Szabó Réka dokumentumfilmje nyerte locarnói fesztivál Kritikusok Hete programjának nagydíját. A Tünet Együttes 2015-ben bemutatott táncszínház előadásának próbafolyamatát feldolgozó egészestés film rendezője személyesen vette át a rangos elismerést szombaton Locarnóban.
Vizuál Film

140 éve született a sztárokat felfedező Samuel Goldwyn

Megalapította az MGM stúdiót, majd inkább függetlenként dolgozott. Aranyköpéseit máig emlegeti a szakma. 1879. augusztus 17-én született Samuel Goldwyn, a film hőskorának egyik legsikeresebb független producere. 
Vizuál fényképTár

Az 1800-as évek aktív újságolvasói

A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal arról az időszakról mesélnek, amikor az újságok az önkéntes vidéki "tudósítók" jóvoltából értesültek a helyi hírekről. Sőt, a lelkes amatőr fotósok képeket is küldtek, hiszen önmagában a megjelenés is dicsőség volt.