Vizuál

Pont olyan színes-szagos, mint a 90-es évek

Publikus magánügyek kiállítás a MűvészetMalomban
2019.05.06. 18:55
Ajánlom
Nem volt már tabu az emberi test és a nemiség, bátran lehetett beszélni politikáról és társadalmi kérdésekről ugyanúgy, mint saját magunkról – ez volt a 90-es évek, amikor az önkifejezésbe egy művész mellei ugyanúgy belefértek, mint egy kőből készült kontaktlencse, vagy épp a képregénybe illő mesefigurák.

Biciklikből készült dohányzóasztal, fehér lepellel letakart Szabadság-szobor a Gellért-hegy tetején, Nagy Kriszta x-T (korábban Tereskova) fehérneműs plakátja a felirattal: Kortárs festőművészt vagyok.

Hogy mi a közös ezekben? Mindegyik  magyar alkotás vagy performansz a 90-es években készült, az évtized legismertebb hívószavaihoz hűen pedig a felszabadulást, a szabadságot, az elvárásoktól, médiumtól, kötött értelmezésektől való függetlenséget hirdetik. És mindhárom látható a Publikus magánügyek című kiállításon.

pubma2-162553.jpg

Bejárat a kiállításhoz (Fotó/Forrás: A Ferenczy Múzeum Centrum Facebook-oldala)

A szentendrei MűvészetMalom tárlata a 90-es évek Magyarországának pezsgő és ezerarcú művészeti életében enged bepillantást több mint 200 mű segítségével, melyek mind magángyűjteményekhez tartoznak, így ebben a formában szinte biztos nem találkozunk velük ismét. Ami meglepő lehet, hogy mennyire hihetetlenül gazdag és átfogó képet fest a kiállítás mindössze 30 privát kollekció műveit felhasználva. Egészen biztosan akadnak kimaradó alkotók, irányzatok, vagy be nem kategorizálható művek és művészek, de a Publikus magánügyek tökéletesen szemlélteti a művészetben a rendszerváltás után bekövetkező fellélegzést:

kezdő, fiatal és már befutott alkotók reagálnak egymásra vagy épp szálnak vitába a másikkal; egyesek visszarévednek a múltba, mások a médiát rendhagyó módon felhasználva inkább előre mutatnak; van, aki a saját útján indul el és így szerez követőket, mások csoportokba és kollektívákba tömörülnek - és mindezeknek számtalan kereszteződése is előfordul. 

tereskova-162725.jpg

Nagy Kriszta x-T: Kortárs festőművész vagyok (Fotó/Forrás: port.hu)

A kiállítás már elrendezésével is ezt a szinte kiismerhetetlen sokszínűséget tükrözi: a MűvészetMalom több emeletén a termek hol egybenyílnak, hol zsákutcába vezetnek, így gyakorlatilag órákig barangolhatunk, és úgy fedezhetjük fel a műveket, ahogy nekünk tetszik. A honlap három főbb tematikai egységet említ - sokatmondó, hogy a helyszínen úgy tűnt, mintha 13, vagy akár 33 részből állna a kiállítás, ezek pedig sehol sincsenek elkülönítve egymástól. De maradjunk a hivatalos verziónál: eszerint az elsőbe a médiumtudatos alkotások találhatóak, a másodikba a művész és a művészet új szerepeit és témáit taglaló művek, a harmadikba pedig azok, amelyek a továbbélő neoavantgárd és posztmodern kapcsolatát mutatják be. 

IMG_20190426_143432-163049.jpg

Galambos Tamás: Aranykor (Fotó/Forrás: Szabó Ádám/ Fidelio)

Ennél talán beszédesebb az alkotók névsora, közülük csak néhány, ismertebb név: Bada Dada Tibor, Bak Imre, Birkás Ákos, Bukta Imre, Milorad Krstić, Maurer Dóra, Nádler István, Németh Hajnal vagy épp Wahorn András.

A tárlat szerencsére nemcsak a fenti három fő tematikai egységet magyarázza feliratokkal, hanem szinte minden nagyobb szekciót: hogyan léptek ki a művészek a nemzetközi porondra, hogyan alakultak az évtizedben a műgyűjtés fő irányai vagy épp hogyan kerültek elő a rendszerváltás után olyan témák - például a nemiség és a test - amelyek addig tabunak számítottak.

Nehéz egy ilyen gazdag kiállítási anyagot néhány főbb címszóval felbélyegezni, mert egészen biztosan akadnak olyan művek és alkotók, amelyek nem férnek bele a kategóriába, vagy épp ellentmondanak neki, de a Publikus magánügyek talán legfeltűnőbb vonása az hogy bemutatja, a politika és a társadalmi folyamatok mennyire érzékenyen érintik a művészeket, hiszen utóbbiak akarva-akaratlanul együtt léteznek előbbiekkel. Így tehát

a rendszerváltás után az alkotók nagy része két úton indult el: vagy még szabadabban kezdett el saját kora és társadalma legfontosabb kérdéseivel foglalkozni, vagy épp ellenkezőleg, figyelme befelé, kizárólag magára fordult, és művei nagy részét az önreflexió hatotta át.

Előbbibe épp úgy belefér egy kislányról készült kép, aki királylányként, palotája előtt áll, csak épp arckifejezésén tükröződik, hogy soha nem valósíthatja meg álmát (Bakos Gábor, Weber Imre: Vágy 1.); a Hősök terét egy kaméleonnal és mesebeli lényekkel benépesítő festmény (Galambos Tamás: Aranykor), vagy épp Andrej Vagon Cím nélküli műve, mely egy stilizált női alakot ábrázol, amely egy maréknyi aprópénznek ad életet - vagy épp az égből érkező pénzérmék azok, melyek megtermékenyítik a méhét. Utóbbira pedig ott van Pinczehelyi Sándor Majdnem 30 év után című műve, mely a művész két fotójából áll, egyiken vörös alapon pózol sarló és kalapáccsal, a másikon három évtizeddel később, fekete-fehéren, ugyanolyan pózban, de immár üres kézzel; vagy Varga Ferenc Kő kontaklencse című képe, mely magából a tárgyból és az azt viselő alkotó fotójából áll.

A Publikus Magánügyek május 12-ig látható a szentendrei MűvészetMalomban.

(Címlapkép: Kép a kiállítás megnyitójáról/ a Ferenczy Múzeum Centrum - Művészetmalom Facebook oldala)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Könnyeinkkel küzdünk a Kobe Bryantről szóló animációs kisfilmet nézve

A Grammy gálát is beárnyékolta a Kobe Bryant haláláról érkező megrázó hír. Alicia Keys részvétnyilvánítása után több művész is az elhunyt emléke előtt tisztelgett műsorával. Mutatjuk Kobe Bryant Oscar-díjas animációs filmjét, amelyet a saját életéről készített.
Könyv

Szabó Magda Abigéljét ajánlja a New York Times

A múlt héten jelent meg az itthon közkedvelt regény angol fordítása, melyet a kiadó Jane Austen és J.K.Rowling műveihez hasonlít.
Klasszikus

A karmester, aki zenekari állással mentett meg zsidókat a lengyel holokauszt idején

A rettegett Hans Frank, a lengyelek hentese rajongott a zenéért. Hans Swarowsky karmester pedig a tűzzel játszott, amikor kihasználta ezt a rajongást, hogy zsidó és lengyel életeket mentsen meg a világháború alatt.
Jazz/World

Ilyen volt Chick Corea fellépése a Grammy-díjátadón (és itt a nyertesek listája)

Grammy-díjat nyert Caroline Shaw és Jennifer Higdon szerzői albuma, de Chick Corea és Esperanza Spalding is. A gála legnagyobb nyertese viszont a 18 éves Billie Eilish.
Klasszikus

Pénzt gyűjt a Fesztiválzenekar, akár sakkpartira is licitálhat Fischer Ivánnal

Adománygyűjtő bált rendez a Budapesti Fesztiválzenekar, ahol az aukción olyan élményekre lehet licitálni, mint egy turné a zenekarral vagy sakkparti a karmesterével.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Egy pincéből kerültek elő a Halászbástya elveszett szobrai

A második világháborúban megsérült és elveszettnek hitt szobrokra, valamint további épületmaradványokra bukkantak a budai Várban az egykori Külügyminisztérium pincéjének feltárásakor.
Vizuál pályázat

Alakítsd képpé a gondolataidat! - filmes pályázat Hamvas Béla szellemében

Ötperces kísérleti filmetűdök elkészítésére írt ki pályázatot a Hamvas Béla Hagyatékkezelő és az Aster Film, 50 évnél fiatalabb alkotóknak. Az „Új Közjáték”címmel kiírt pályázatra irodalmi és filozófiai művek megfilmesítését várják.
Vizuál berlinale

Szőke Abigél a Variety figyelmét is kivívta

Az Akik maradtak főszereplője is felkerült a Variety magazin tíz figyelemre méltó tehetséges európai filmest bemutató idei listájára. A művészek tiszteletére a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon fogadást rendeznek.
Vizuál ajánló

Mit jelent a siker? – Válogatás a BIDF zenei filmjeiből

Nehéz kérdés, bonyolult válaszokkal. Annyi biztos, hogy „a siker is történet” – ahogy a BIDF idei szlogenje jelzi – amit el lehet, és el kell mesélni. Szubjektív ajánlónk a január 27. és február 2. között zajló Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilmfesztivál kreatív zenés filmjeiből.
Vizuál galéria

A híres egyfejű, hableány és bajvívók

Kihirdették a 38. Magyar Sajtófotó Pályázat díjazottait; a legjobb munkákból április 16-án nyílik kiállítás a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.