Vizuál

Problémamentes

2014.08.10. 09:00
Ajánlom
Egy dolog biztos Magyarországon, ha sikeresnek szánt fotókiállításról van szó: a tárlatnak kapcsolódnia kell a sajtófotóhoz vagy legalább egy magyar fotográfushoz a klasszikus modern hírességeink közül. A Capa Központban most az előbbi helyzet áll fönn, ráadásul fókuszában egy ígéretesnek tűnő anyaggal. KRITIKA

Vélhetően sokan tapasztalhatták az idősebbek, de jó néhányan a fiatalabb generációk tagjai közül is az analóg fényképezéssel járó izgalmakat, főleg, ha saját maguk hívták elő a tekercseket elsötétített fürdőszobák vörös lámpafényében. Ezek közül a legfontosabb kérdésnek persze a fotózott látvány celluloidra való leképeződésének milyensége, valamint a továbbiakban az adott kocka negatív valóságának pozitívvá transzformálása bizonyult. A végleges képig való eljutás feszültsége nemcsak abban rejlett, hogy a fény és az idő által meghatározott koordinátarendszerben való tájékozódás igazából vakon történt, hanem abban is, hogy a kattintás pillanatáról a fotós emlékezetében élő kép sokszor nem egyezett a megörökített jelenettel. A pillanat megismételhetetlenségétől való félelemből fakadóan több kocka is készült egy beállításról vagy szituációról, amennyiben volt még elegendő lehetőség a tekercsen. Emiatt vált fontossá a kontakt készítése, melynek segítségével kis méretben ugyan, ám egymás mellett sorakoztak a különböző próbálkozások, így ki lehetett választani a legjobban sikerült felvételt vagy rosszabb esetben szomorkodni lehetett annak hiányán. Persze ez a szelekciós folyamat más tétet képviselt az amatőr és a professzionális fotósoknál. A képeknek ereje van, a képek politikai eszközök tudnak lenni: a mediatizált (analóg) fotográfia történetében a kontaktmásolat fontossága vitathatatlan volt.

Nem túlzó azt állítani, hogy az analóg fotózás mint tömegmédium halott - a Magnum Photos: Kontaktok pedig egy nekrológot kísérel állítani róla. Néhány fotó- és képzőművészt, valamint pár kísérletező kedvű amatőrt leszámítva már senki se használ filmes kamerát; sőt, a hétköznapi felhasználást figyelve, már digitális kamerát is egyre kevesebben vesznek a kezükbe, hiszen sokkal egyszerűbb a telefonba épített lencsével képet alkotni. A kiállítás minden bizonnyal e paradigma- és léptékváltás lezárulásának okán jött létre, és az analóg sajtófotó megközelítésmódjait veszi sorra az 1930-as évektől 2010-ig bezárólag, szigorúan kronologikus rendben és a Magnum munkatársainak lencséin és kontaktjain keresztül.

A kontaktmásolat szerepének kidomborítása azért is fontos, mivel az egész analóg fotográfiával, s közelebbről a sajtófotóval kapcsolatban is sokat lehet megmutatni elemzésével, kiváltképp, ha az az uralmat átvevő digitális képalkotás és -kultúra viszonyában történik. Mit jelent az analóg materialitás a riporteri lét dimenzióiban, és mit okoz e materialitás felszámolódása, pontosabban egyetlen memóriakártyában és számítógépben való feloldódása? Nagyobb veszély-e a tekercs elvesztésénél, megsemmisítésénél vagy rossz előhívásánál az egy kattintással/gombnyomással való törlés? Hogyan befolyásolja a fotós munkamódszerét a nyersanyag mennyiségének korlátozottsága vagy a tekercsek cseréjéből fakadó szakaszosság? Mit jelent ehhez képest a digitális világ, szinte végtelen lehetőségeivel? A celluloid-alapú képrögzítés korában kialakult formákat - mint a kisebb sorozatok vagy a nagyobb lélegzetű fotóesszék - mennyiben érinti az online sajtó néhány szempontból eltérő képkultúrája (telefonnal készített képek közlése, animált fotók szerepének növekedése)? Születnek-e az online médiák idejében olyan digitális képek, amelyek megközelítik az analóg korszak ikonikus, sokak emlékezetébe beégett vizuális produktumainak hatását? És végül, miben változtatja meg a fotózási szokásokat és megközelítéseket az analóg képalkotás szélsőséges időbeliségéhez képest a digitális azonnaliság?

Úgy gondolom, hogy a Magnum kiállításának mint egy korszak lezárásaként létrejött tárlatnak nemcsak pusztán a múlttal kell foglalkoznia, hanem a korszakváltás körülményeivel, illetve a korszakok jellegzetességeinek viszonyával is. A Capa Központban látható anyag ezen feladatok közül csak némelyiket teljesíti, s azokat is hiányosan. Kétségtelenül egy egészen hihetetlen merítést láthat a közönség, sőt, sok kép és a hozzá tartozó kontakt, valamint a kép készítésének körülményeit felidéző szöveg kifejezetten érdekesnek bizonyul, és valóban beleláthatunk egy gépezet működésébe. Mi több, ezeken keresztül itt-ott elcsíphetünk egy-egy lényegi megjegyzést. Ugyanakkor hamar ráunhatunk a lineáris kronológiára és a repetitív installálásra, arról nem beszélve, hogy a vége felé - az 1990-es és 2000-es évek tájékán - már emészthetetlenül soknak bizonyul a mennyiség. Az unalmassá váló képdömpingből a kurátor nem emel ki viszonyokat és összefüggéseket, amelyek esetleg a feljebb vázolt problémákat taglalnák, a felmerülő kérdésekre próbálnának válaszolni. A néző egy idő után már csak kóvályog, rápillant egy-egy képre, de befogadni már képtelen bármit is, és a kiállítás nem segít neki.

A Magnum Photos: Kontaktok jóval több lehetett volna. A világ egyik leghatalmasabb és legnevesebb ügynökségének mérhetetlenül gazdag archívumából kétségkívül gondos gyűjtőmunkával válogattak ki remek képeket, izgalmas történeteket és sokszor valóban releváns problémákat érintő eseteket. Azonban ez csupán az egyik, korántsem elhanyagolható, ám nem egyedüli része egy kiállításnak - ha elmarad a szintézis és nincsenek felvázolva értelmezési keretek, akkor kár belefogni az egészbe: csak a nagy nevek sora és a sikeresség vágya marad. Hiába szép és tartalmasnak látszó, ha problémamentes.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

68 éves korában elhunyt Ligeti András

A Kossuth-díjas karmester, hegedűművész súlyos betegség következtében, váratlanul hunyt el, tudatta családja.
Vizuál

„Nála nincs fölösleges mondat” – Pályatársai köszöntik Mészáros Mártát

Szeptember 19-én ünnepli 90. születésnapját Mészáros Márta filmrendező, akit ez alkalomból pályatársai, barátai, tisztelői köszöntenek a Fidelióban.
Vizuál

Feljelentés áldozata lett az Anyáim története

Elmaradt az Ars Sacra Filmfesztivál versenyprogramjába meghívott film vetítése szombat este a Tabán moziban. A rendezők egy nappal a vetítés előtt tudták meg, hogy többen feljelentették a fesztivál szervezőit, és petíciót indítottak a szivárványcsaládok örökbefogadásáról szóló film vetítése ellen. 
Vizuál

Küldetés teljesítve – Lenyűgöző filmek sorát kínálta az idei CineFest 

Kilenc film. Ennyi fért abba a három napba, amelyet Miskolcon tölthettünk a CineFest Filmfesztivál vendégeként. Bár a versenyprogramnak csupán a töredékét láttuk, mégis varázslatos filmek emlékeit őrizzük magunkban - köztük a fődíjas és a közönségdíjas alkotásokét is. Fesztiválbeszámoló.
Színház

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Kincsekkel bővül a Picasso Múzeum

Pablo Picasso lánya a képzőművész kilenc alkotását Franciaországnak adományozta, amelyek 2022-ben kerülnek kiállításra a párizsi Picasso Múzeum nemzeti gyűjteményében - jelentette be Roselyne Bachelot kulturális miniszter. 
Vizuál ajánló

A terek végrendelkezése – Gergye Krisztián kiállítása Szentendrén

Akvarelljeit mutatja be Gergye Krisztián kortárs táncművész és koreográfus a szentendrei MANK Galériában, amely helyet ad továbbá egy transzformatív performansznak is szeptember 25-én, 10 és 18 óra között.
Vizuál interjú

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Vizuál díj

Szabó Eszter nyerte el a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat 

Hatodik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat, amit az alapító ír házaspár azzal a céllal hozott létre, hogy támogassa a kortárs magyar képzőművészeket, és jelenlétüket erősítse a nemzetközi művészeti világban.
Vizuál hír

Jancsó Miklós előtt tiszteleg a Freeszfe Egyesület

Az Őszi Fesztivál keretében Freeszemle címmel összművészeti programsorozattal készül a Freeszfe Egyesület szeptember 27. és október 1. között, melynek középpontjában a száz éve született Jancsó Miklós szellemi öröksége áll.