Vizuál

Réber László rajzai, amelyek generációk gyerekkorát illusztrálták

2020.06.28. 15:55
Ajánlom
Születésének 100. évfordulója alkalmából nyílik kiállítás Éljen a kérdőjel, vesszen a pont! címmel Réber László (1920-2001) grafikusművész irodalmi illusztrációból vasárnap a Virág Benedek Ház kiállítótermében.

Réber László illusztrációi generációk óta velünk élnek. Janikovszky Évával műfajt teremtett, de ikonikusak lettek Lázár Ervin, Gerald Durrell Békés Pál és Végh György írásaihoz készült rajzai is.

az-c3adrc3b3-154343.jpg

Réber László illusztrációja

Réber minimalista, filozofikus alkotásai jól illeszkednek olyan írók világához is, mint két nemzedéktársa: Örkény István (1912-1979) és Kurt Vonnegut (1922-2007), akik Réberhez hasonlóan megjárták a második világháború poklát.

Művészetük közös jellemzője a stílus puritán egyszerűsége, a groteszk, szatirikus hangnem mélyén megbújó emberismeret és humanizmus.

"Kevesen tudják Réberről, hogy nemcsak illusztrátorként tevékenykedett, hanem autonóm grafikai alkotásokat is készített: papírkarcokat, kollázsokat, kubusokat" - hívja fel a figyelmet a művész sokszínűségére a Szent István Király Múzeum. Az illusztrációk egy része a székesfehérvári Réber-gyűjteményéből érkezik a kiállításra. A" különböző műfajok közötti összekötő kapocs az emberi arc végletekig leegyszerűsített ábrázolása, melyhez a technikától függetlenül, időről időre visszatér a művész."

Az Éljen a kérdőjel, vesszen a pont! című tárlat középpontjában Örkény István Egyperces novellák című gyűjteményéhez készült illusztrációk állnak.

c396rkc3a9ny-1perces-2-154351.jpg

Réber László illusztrációja

A külföldi szerzők közül Mihail Bulgakov és Kurt Vonnegut műveihez készült rajzokat mutatnak be.

Réber László 1920. május 21-én született Budapesten. Édesapja, Réber Béla jegyző 1922-ben hunyt el, mindössze 47 évesen. Édesanyja, Antal Mária 28 éves korától egyedül nevelte fel három gyermekét: Bélát, Ibolyát és a legkisebbet, Lászlót. Fiatalon versenyszerűen atletizált, gerelyhajítóként kis híján az olimpiai csapatba is bekerült. 

Autodidakta művész: grafikus, könyvillusztrátor, karikaturista és rajzfilmes.

Mind művészi látásmódjában, mind világszemléletében kitörölhetetlenül nyomot hagytak a háborúban és a szovjet hadifogolytáborban töltött évek. A II. világháborúban katonaként térképvázlatokat készített. A háború utolsó évében szovjet hadifogságba esett, s egy azerbajdzsáni táborban, embertelen körülmények között kellett követ törnie, hidat építenie. A fogságból 1948-ban térhetett haza lesoványodva, legyengült szervezettel.

11_es_1971-11_k-153558.jpg

Réber László illusztrációja (Fotó/Forrás: SZIKM)

Hazatérése után egy textilfestő üzemben kezdett dolgozni, ám hamarosan eldöntötte: a rajzolásból szeretne hivatásszerűen megélni. 1949-ben karikaturistaként helyezkedett el a Szabad Szájnál, majd a lap beszüntetése után a Ludas Matyihoz került. Az 1950–60-as években négy önálló

karikatúraalbuma jelent meg, melyek témáját leggyakrabban az ember hétköznapi gyarlóságaiból eredő komikum szolgáltatta.

Hangulatában ezekhez a művekhez áll a legközelebb a hatvanas években készített három rövid animációs filmje. 1951-től két évig a Híradó- és Dokumentumfilmgyár rajzfilmosztályán dolgozott tervezőként. Itt ismerte meg Almássy Katalin rajzolót, akivel 1953-ban kötött házasságot. A következő évben megszületett egyetlen gyermekük, Krisztina.

reber-laszlo_1_article_pic-153600.jpg

Réber László (Fotó/Forrás: SZIKM)

Réber 1952-ben kezdett könyvillusztrálással foglalkozni.

Kiállításokon 1953-tól vett részt. Alkotótevékenységét rangos szakmai elismerésekkel jutalmazták itthon és külföldön – többek között Munkácsy-díjjal, Szép Magyar Könyv-díjjal, nemzetközi művészkönyv-kiállítások arany- és ezüstérmeivel. Szuggesztív, pár vonallal kialakított alkotásai a 20. századi magyar grafika műfajának kiemelkedő jelentőségű művei. 2001. november 2-án halt meg Budapesten.

Az illusztrációk egy része Babos Bertalan Zsili képzőművész falfestményein vagy fotómásolaton jelenik meg. A kiállítás látványtervezési és művészeti kivitelezési munkáit Babos Bertalan Zsili készítette, a kiállítás kurátora Révész Emese művészettörténész. 

(forrás: SZIKM, Hetedhét Játékmúzeum,)

Éljen a kérdőjel, vesszen a pont!

A tárlat ingyenesen megtekinthető
2020. október 1-ig, csütörtöktől-vasárnapig, 14–18 óra között.
Helyszín: Virág Benedek Ház (1013 Budapest, Döbrentei u. 9.)
A tárlat kurátora és a kísérő szövegek írója: Révész Emese, művészettörténész
Látványtervező és az installációk alkotója: Babos Bertalan Zsili képzőművész
Grafikai tervezés: Rakusz Tamás

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Színház

Miért kell eljutni a tragédiáig? – Budaörsön rendezi meg a Hamletet Alföldi Róbert

Megtartották a h.ml.t. című előadás próbáját. Shakespeare drámáját április 20-án mutatják be a Budaörsi Latinovits Színházban, de a premiert még megelőzi egy nyílt próba márciusban, a Színházak Éjszakáján.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.
Zenés színház

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Ezekkel a kiállításokkal várja idén a látogatókat a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

Az ókori Mezopotámia örökségét bemutató nagyszabású tárlattal, Munkácsy Mihály születésének 180. évfordulója előtt tisztelgő emlékkiállítással, valamint Anna Margit életművéből nyíló tárlattal is készülnek.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Legyetek jók, ha tudtok!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy megrázó élményéről számol be, amit húszéves korában, egy javítóintézeti fotózáson élt át.
Vizuál ajánló

Zac Efron pankrátorként tér vissza a mozikba

Márciustól látható a mozikban a Vaskarom című életrajzi dráma, amely az amerikai pankráció leghíresebb családjának történetét mutatja be. Az A24 égisze alatt készült alkotás operatőre Erdély Mátyás volt.
Vizuál kritika

Denis Villeneuve már a tökéletességet ostromolja – megnéztük a Dűne második részét

Az első fejezethez hasonlóan a Dűne: Második rész ugyancsak összművészeti remekmű lett, amelyben a szórakoztatás és a művészi koncepció varázslatos összhangba került. Denis Villeneue nagyeposza egy valódi audiovizuális orgia, amely minden alkotóelemében a tökéletességre törekszik.
Vizuál hír

Ingyenes művészettörténet kurzust indít a Képzőművészeti Egyetem középiskolásoknak

A tanfolyam márciusban indul, és május végéig folyamatosan be lehet kapcsolódni. A fiataloknak csupán regisztrálniuk szükséges a részvételhez.