A kiállítás megálmodói azt is elárulták, hogy a múzeum 2019-20-ra tervez egy nagyszabású Rembrandt-kiállítást, melynek kedvcsinálójaként találták ki ezt a művészettörténeti mérföldkőnek is beillő eseményt.
A kiállított négy kép között lesz az Az elájult beteg (Szaglás) című is, melyet nem is olyan régen fedeztek fel újra, méghozzá egy New Jersey-i ház alagsorában. A ház tulajdonosa nem is sejtette, hogy micsoda kincs van a tulajdonában, ennek köszönhetően egy aukción túl is adott az alkotáson. Ami még ennél is furcsább, hogy az aukciós ház sem jött rá, hogy egy Rembrandt-képpel van dolguk, csak azt tudták, hogy egy 19. századi festményhez jutottak, melyet 500 és 800 dollár közötti összegért kezdtek árulni. Megneszelte ezt pár párizsi képkereskedő és néhány jó szemű európai aukciós ház embere is, akik mind gyanították, hogy valójában egy korai Rembrandt-képre akadtak. Egy kemény licitháborút követően végül 870.000 dollárért (több mint 230 millió forint) sikerült eladni a művet.
A festmény ezután a New York-i üzletember, Thomas Kaplan tulajdonába került, aki Leiden Kollekciójáról is híres; ez a világ egyik legnagyobb magángyűjteménye a holland aranykorról. Az érzékszerveket ábrázoló Rembrandt-sorozatból már három van Kaplan tulajdonában.
Mégiscsak eredeti a kettéhasított Rembrandt-festmény
Több mint 50 év után végérvényesen eredeti Rembrandt-alkotásként ismerte el a Saul és Dávid című festményt szakértők egy nemzetközi csoportja - jelentette be Emilie Gordenker, a hágai Mauritshuis múzeum igazgatója.
Rembrandt a most kiállított festmények mindegyikét tinédzser korában festette, nagyjából 1624-25 között, de már látszanak rajta azok a stílusjegyek, melyek érettebb munkáit is jellemzik; élénk, ragyogó színek, a fények és árnyak speciális ábrázolása, és az emberi érzések tökéletes kifejezése. Mind a négy festmény viszonylag kis méretű, nem nagyobbak mint egy A4-es papírlap, és mindegyiken előtérbe kerül Rembrandt humoros látásmódja is.
A Kőoperáció (tapintás allegóriája) című festményen Rembrandt azt a bizarr gyakorlatot parodizálja ki, melyben a fejfájás gyógymódjaként követ operálnak ki a páciens koponyájából. A szemüvegárus (látás allegóriája) című alkotáson egy szemüvegárus próbál rásózni egy szemüveget egy nyilvánvalóan vak párra. Az elájult beteg (szaglás allegóriája) című festmény egy alélt, vérző beteget ábrázol, amint éppen egy orvos és egy idősebb nő próbálja ammóniával átitatott kendővel felébreszteni. A három énekes (hallás allegóriája) című festményen három ember énekel.
Az ötödik, mindeddig hiányzó festmény helyén egy üres képkeretet fognak elhelyezni a kiállításon, mellyel a látogatókat arra akarják ösztönözni, hogy készítsék el maguk az alkotást, fessék, rajzolják, photoshoppolják, karcolják meg, hogy ők milyennek gondolják a sorozat ötödik elemét. Az elképzeléseket Twitteren várják #MissingRembrandt hashtaggel.