Vizuál

Réz András: Az utolsó mozielőadás

2018.08.19. 09:55
Ajánlom
Nem kell pánikolni, ez az írás nem Peter Bogdanovich azonos című 1971-es filmjének elemzése. És nem is apokaliptikus vízió, amelyben az utolsó mozielőadást a világvége miatt nem követik továbbiak. Hanem Réz András elmélkedik a mozi jövőjéről.

Részlet a KULT50 magazinban megjelent interjúból.

A cannes-i fesztivál főszervezője, Thierry Frémaux bejelentette, hogy a 2018-as versenyprogramban nem szerepelhetnek a Netflix filmjei. Az ok: az amerikai online tartalomszolgáltató filmjeinek nem a mozikban van a premierje. Tétettek más intézkedések is: az újságírók csak a világpremier időpontjában nézhetik meg a filmeket, nem pedig a díszbemutatót megelőző napon. Továbbá nem támogatják a szelfizést a vörös szőnyegen. Értem. Szeretnék visszaadni a mozi becsületét és méltóságát, arra vágynak, hogy a cannes-i fesztivál rendes, régimódi filmünnep legyen.

Csakhogy éppen ezek az intézkedések jelzik, hogy ez a mérkőzés vesztésre áll.

GettyImages-652121914-114920.jpg

Dolby Theatre, Hollywood (Fotó/Forrás: Jeffrey Mayer / Getty Images Hungary)

Hiába szedegeted a szöszt a szmokingodról, megjósolható, hogy a cannes-i válogatás filmjeit sokkal többen látják majd online, mint a mozikban vagy multiplexekben. A kritikusokat senki és semmi nem akadályozhatja meg abban, hogy akár a vetítésről egyenesben tolják a kütyüjükről a gondolataikat. És ha már ragaszkodnak a vörös szőnyeghez, miért is tiltakoznak a szelfik ellen? Elég viszolyogtató szokás, de mostanság része a sztármustra reklámjának, hiszen megosztod, ugye.  

Az idősebbek – pl. én – még emlékeznek rá, amikor a filmvilág kiválóságai hitet tettek a celluloidszalag mellett, ezzel tapintatosan jelezve, hogy a digitális kép nem az igazi. Amikor viszont a mozik megváltak a meghitten kerregő vetítőgépektől, elfogadták, hogy filmjeik mindenféle obskúrus számítógépes eszközök és projektorok segítségével jussanak el a nézőkhöz. Mert különben el sem jutnának. A mostani helyzet talán ennél is cifrább, mert nem egyszerűen a technológiát érinti, hanem a tartalomhoz – filmekhez – való hozzáférés egészét. És – mint látod majd – a tartalmak és a befogadási módok változását is.

Az elmúlt évben Észak-Amerikában közel 3 százalékkal esett a mozik bevétele. Ez nézőszámban sokkal csúfabb szám lenne, de a jegyárak emelkedése folytán ez a visszaesés üzleti szempontból még nem tűnik annyira drámainak. Hogy miért beszélek az Egyesült Államokról és Kanadáról? Mert ez a régió meghatározó a mozibizniszben, és ha még az USA filmgyártását is hozzátesszük, látható, hogy egyelőre onnan fújnak a szelek. (Kétségtelen, hogy a filmek számát tekintve az USA csupán a harmadik legnagyobb gyártó India és Nigéria mögött, de a világ nézőinek elérésében iszonyatos súlya van.) S bár a világ többi része, az a bizonyos rest of the world jól áll, nagyon is lehetséges, hogy az amerikai mozi változásai sok mindent előre jeleznek.

GettyImages-929463710-114921.jpg

Walk of Fame - Hollywood (Fotó/Forrás: Michael Tran / Getty Images Hungary)

Nem szeretnék adathegyeket idezúdítani, hiszen ezek megtalálhatóak a világhálón, fontosabb, hogy nézzük meg a trendeket. Először is úgy tűnik, hogy a nézők fiatalodnak. (Ha öregnek érzed magad, járj többet moziba!) A piacot a 18–36-as korosztály húzza, de ezen belül is látható, hogy a huszonévesek azért jóval lelkesebbek, mint a negyvenhez közeledők. A valamivel idősebbek ugyanis már elmozdulnak a sorozatok felé. Nem szabad elbagatellizálni ennek a jelentőségét! Mert ha fel akarsz szedni valakit, nem mindegy, hogy A jedi visszatérrel vagy A szolgálólány meséje várható új évadával indítod a beszélgetést.

És ez nem kizárólag azt fejezi ki, hogy a negyvenesek már nehezen mozdulnak ki hazulról, hanem azt is, hogy egyre kevesebb mozifilm készül számukra – szemben az egyre komolyodó és profi módon megmunkált sorozatokkal.

Olvasson tovább!

A teljes cikk a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 magazinban olvasható.

A kiadvány kapható az újságárusoknál, a Líra, Líra-Móra, a Rózsavölgyi és Társa könyvesboltokban, valamint megrendelhető a Líra weboldalán.

Dráma, amiről mindenki beszél – A sorozatok aranykora

Kapcsolódó

Dráma, amiről mindenki beszél – A sorozatok aranykora

„A középszerűségnek befellegzett. Minden sorozatnak kimagaslónak kell lennie” – ennél lényegretörőbben aligha jellemezhetnénk azt a sorozatbummot, amely az elmúlt években szinte az összes háztartásba, így hazánkba is beköszöntött.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 zenemű, amely kapudrog lehet Bartók Bélához

Bartók zenéje nem könnyű. Hiába vált az egyik legismertebb magyar művészszemélyiséggé, valószínűleg többször találkozunk róla elnevezett utcával, térrel, mint a zeneműveivel. Ezen segítünk most.
Klasszikus

Szívet melengető videó: Pillangó szállt a fuvolaművész homlokára játék közben

Létezik ennél igazabb megerősítés egy muzsikus számára, mint az, hogy egy pillangó is gyönyörködni kezd a játékában?
Klasszikus

És Ön olvas még zenei könyveket?

A klasszikus zene közönsége szűk, de szeret olvasni. Ez kihívás egy könyvkiadónak, a Rózsavölgyi pedig számos újdonsággal szolgálhat az érdeklődőknek.
Klasszikus

Három díjazottja volt idén a Bartók-Pásztory-díjnak

A Bartók Béla születésének 138. évfordulóján rendezett díjátadón az elismeréseket Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora, a kuratórium elnöke adta át.
Könyv

Mondd meg te, melyik volt 2018 legjobb magyar könyve!

2019-ben is átadják a Libri irodalmi díjat és a Libri irodalmi közönségdíjat. A 2016-ban megalapított elismerésekkel az előző év legjobb magyar szép- és tényirodalmi könyveit díjazzák. A nyertesek idén már 2-2 millió forintot és 30 millió forint értékű médiatámogatást kapnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál videó

Táncra kelnek a műalkotások a Budapest Art Week imázsfilmjében – VIDEÓ

Az április 9. és 14. között zajló Budapest Art Week célja, hogy felhívja a figyelmet a hazai képzőművészeti világ sokszínűségére, és a mindennapok részévé tegye a képzőművészet iránti érdeklődést.
Vizuál Film

Újra megrendezik az Úton Online Filmfesztivált  

Mit jelent úton lenni? Teszik fel a kérdést évről-évre a Tartóshullám/Mediawave Együttlét online filmfesztiváljának válogatói. Ingyenesen nézhető filmjeik idén a "rítus" köré szerveződnek, március 31-ig lehet szavazni rájuk, de egészen április 29-ig szabadon nézhetőek. 
Vizuál hír

Bruno Ganz gyémántgyűrűjét Jens Harzer német színész viselheti tovább

A német nyelvű színházművészet legrangosabb elismerését, a gyémántokkal kirakott Iffland-gyűrűt Jens Harzer német színésznek adta tovább korábbi kitüntetettje, Bruno Ganz - jelentette be az osztrák kulturális minisztérium, a februárban 77 évesen elhunyt svájci filmszínész végrendeletének felnyitása után. 
Vizuál hír

Egy napra hazavihetsz egy Picassót

...csak meg kell indokolni, miért szeretnéd, ha a te lakásod falán lógna. Az ötlet, amivel egy Picasso-kiállítást reklámoznak, kicsit olyan, mintha egy Hamupipőke-rajongó műgyűjtő fejéből pattant volna ki. Megkapod a képet, de mindössze egyetlen napra. Arról nincs információnk, hogy akkor vinnék vissza a múzeumba, mikor éjfélt üt az óra, de úgy lenne stílusos.
Vizuál fotó

KÉP-regény: Fényképezzünk Madonnát!

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Íme az első rész, amely az Evita című film budapesti forgatásához kötődik.