Vizuál

Rippl-Rónai-életműrekord a Virág Judit Galéria téli árverésén

2019.12.17. 10:25
Ajánlom
A feltehetőleg a festő feleségét ábrázoló mű 190 millió forintos eladási árával életműrekordot döntött. Mutatjuk az aukció legizgalmasabb tételeit.

Rippl-Rónai József Kertben (Fehérruhás nő a kertben varr) című, 1909-ban készült olajfestménye, amely

a festő kukoricás korszakának főműve, 120 millió forintos, rekord kikiáltási ár után érte el a 190 millió forintos leütési árat.

Rippl-Rónai József esetében az életműrekord eddig 170 millió forint volt. A Kertben című alkotás minden valószínűség szerint a festő feleségét ábrázolja. Az aukción többek között szerepelt Rippl-Rónai József 1916-os Kávéházi jelenete is, amely 360 ezer forintról indult és 1,6 millióért kelt el.

105_vaszary-124930.jpg

Vaszary János Dunaparti korzó, 1933 (Fotó/Forrás: Virág Judit Galéria)

Vaszary János Dunaparti korzó című, 1933-as művére a licit 90 millió forintról indult, majd a kép az alkotó jelenlegi rekordárával megegyező összegért, 140 millió forintért talált gazdára.

A festő a párizsi kávéházak és az olasz korzók hangulatát itthon a Lánchíd és az Erzsébet híd között húzódó, szállodákkal körülvett sétatéren találta és örökítette meg.

Vaszary János másik, Virágcsendélet kék korsóval című műve az 1930-as évekből 50 millió forintért kelt el, Akt műteremben című műve pedig 30 millió forintért cserélt gazdát.

Az aukció utolsó tételére, Egry József Napnyugta (Aranyhíd, Balatoni naplemente) című, 1935 körül készült képére 15 millió forintról indult a licit, az alkotás becsértéke felett, a kikiáltási ár több mint duplájáért, 36 millió forintért kelt el.

083-frank-124929.jpg

Frank Frigyes Párizsi autóbusz, 1927 (Fotó/Forrás: Virág Judit Galéria)

Frank Frigyes Párizsi autóbusz című, 1927-es képére 24 millió forintról indult a licit, majd 40 millió forintért cserélt gazdát a mű, amelynek merész képkivágata a plakátok, filmek és a fotók vizuális világának hatását tükrözi.

Batthyány Gyula Autóban című, 1930 körül festett képe, a kikiáltási ár duplájáért, 30 millió forinttért kelt el. Ziffer Sándor Út az alkonyban, Nagybánya című 1911-ben készült műve 16 millió forintos kikiáltási árról indult és 32 millió forintért talált gazdára. Scheiber Hugó Alexandra Alexandrova Exter portréja 22 millió forintért kelt el. A művész Kígyótáncosnők című alkotására 2,4 millió forintról indult a licit, amelyet végül 9,5 millió forintnál ütöttek le.

120-batty-1-124930.jpg

Batthyány Gyula Autóban (Fotó/Forrás: Virág Judit Galéria)

Mednyánszky László Kocsiút télen című képe 9 millió forintos kikiáltási ár után 12 millió forintért kelt el. Czóbel Béla Rózsák című műve 240 ezer forintról indult, becsértéke 400 ezer és 600 ezer forint között volt, végül 6 millió 500 ezer forintért adták el.

A hagyományokhoz híven egyes tételeket - köztük

egy Zsolnay Papagájvázát - jótékonysági célra ajánlottak fel. Az idén 1 millió 855 ezer forinttal az Igazgyöngy Alapítványt támogatják.

Emellett az Élj Tudatosan Egyesület számára 700 ezer forint folyt be az árverésen. A galéria tájékoztatása szerint az árverés 933 millió 465 ezer forintos összleütést ért el.

(címlapkép: Rippl-Rónai József Kertben (Fehérruhás nő a kertben varr), 1909)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.