Vizuál

Rodin - A töprengő

2017.11.08. 09:25
Ajánlom
A nagy művészek magánélete is feltétlenül rendkívüli kell, hogy legyen? Készülhet-e film egy szobrászról szinte a művei nélkül? Ironikus, hogy az élettel teli, minden részletében valósághű szobrairól híres alkotóról milyen tankönyvszagú mozi készült halálának 100. évfordulójára.

Míg Rodin szobrai szinte megmozdulnak, a róla szóló film statikusságával és élettelen párbeszédeivel teszi próbára a közönség türelmét. A mozi Rodin negyvenéves kora körül kapcsolódik a művész életébe. Nagyjából azzal egy időben, amikor a sikerek is utolérték és találkozott Camille Claudellel.

Eleinte úgy tűnik, hogy a történet gerincét ez a mester és tanítványból szerelmibe fordult viszony jelenti majd,

 azonban ezt a szálat csak egy ideig követjük. Hamarosan elmarad, anélkül, hogy mélyebb bepillantást engedne Rodin lelkivilágába, gondolkodásába. Ahogy alkotói módszereihez sem jutunk közelebb művészi vívódásain, a soha el nem készülő Pokol Kapuján, a szinte játékosan, lopva alkotott Victor Hugo büsztön vagy a tíz évig húzódó és végül éles kritikákat kapó Balzac alapján.

rodin1 kisebb

rodin1 kisebb

A film első felét meghatározó és összetartó Claudel-viszony eltűnése után epizodikusak és véletlenszerűek lesznek az események. Fiatalkori szeretőjével és későbbi feleségével, Rose-zal való viszonyáról is csak pillanatképeket kapunk. Rodin találkozása Cezanne-nal, Monet-val, Zolával és Mirbeau-val épp olyan indokolatlan, mint a felbukkanó epedő asszonyok, majd a hosszan kitartott hármas légyott egy modellel és egy tanítvánnyal. A történet kezdő időpontja is tetszőlegesnek tűnik, akár a végpontja: a Balzac-szobra befejezésével hagyjuk ott a mestert.

A film készítői mintha elfelejtették volna, hogy milyen lehetőségei vannak a médiumnak és nem használták ki a közeg sajátos adottságait. A látvány és a cselekvés helyett filozofálgatás és műelemzés folyik a vásznon. Gyakran azzal a bosszantó megoldással, hogy csupán a szoborról értekező szereplőket látjuk, magát az alkotás, melyről szó van vagy egyáltalán nem, vagy csak hátulról. Rodin és Claudel kezdő kettősénél ez még indokolható azzal, hogy a műalkotások csak ürügyül szolgálnak saját érzéseik burkolt kommunikációjához, a megoldás azonban végigkíséri a filmet.

A párbeszédek többsége a művek szakszerű elemzése, kritikák, levelek citálása. A cselekvést a minimumra szorítva a képen kívül történtek elmeséléséből szerezzük értesüléseinket, mint egy antik drámában. Ha mégis felbukkannak a művek, azok inkább didaktikusnak hatnak, mint a nyitóképsorban a Gondolkodó szobra alatt töprengő Rodin vagy a kép szélén sorakozó három kéz szobra, amikor Camille-t próbálja elérni.

A fenti formai észrevételek mellett, a tartalmi rész más típusú kérdéseket vet fel:

Törvényszerű-e, hogy a nagy művészeknek az életük valamennyi területén rendkívülinek kell lenniük? A remek szobrásznak vajon miért gondoljuk, hogy szükségszerűen izgalmasabb szerelmi élete van, mint mondjuk egy péknek vagy egy cipésznek? Annál is furcsább az a döntés, hogy a művészete helyett a magánéletére koncentrál a film, mert 

maga Rodin vágja Camille-hoz egy vitájuk alkalmával, hogy egyikük számára sincs élet a szobrászaton és a munkán kívül.

A Rodin - az alkotó című film készítői mintha félig-meddig ezt az első állítást szerették volna cáfolni. A szobrász a film jelentős részét elmerült töprengéssel - egy nem kifejezetten filmre kívánkozó tevékenységgel - tölti. A film feltételezi az életrajz és az életmű beható ismeretét, időbeli és térbeli ugrásait jelzés magyarázat nélkül kezeli. Rodin darabos, zord és rendíthetetlenül szobor a műtermében, míg körülötte jönnek-mennek a tanítványok, nők - gyakran meztelenül -, segédek, mecénások, megbízók. 

rodin4 kisebb

rodin4 kisebb

Camille Claudel

Camille Claudel 19 évesen, 1884-ben

Camille Claudel 19 évesen, 1884-ben

neve – és története - a munkáinak szentelt idén megnyílt saját múzeum miatt 2017-ben ismét bekerült a köztudatba. A lány húszévesen találkozott Rodinnel, amikor korábbi mentora kérésére a szobrász átvette néhány tanítványát. Claudel különösen tehetségesnek bizonyult, korai stílusa pedig annyira hasonlított Rodinéhoz, hogy gyakran besegített munkáiban is, többek közt a Pokol Kapujának alakjai közt is megtalálhatóak a művei. A hasonlóság miatt azonban az utókor bele is mosta a munkásságát Rodinébe.

Claudelnek megvolt a saját, merész stílusa. Nőként azonban nem boldogult a művészvilágban, előbb apja majd Rodin támogatására szorult. Utóbbi mindezt titokban, a lány tudta nélkül intézte. A hihetetlenül tehetséges, de érzelmileg labilis Claudel rosszul viselte a szakmai sikertelenséget. Paranoid lett, Rodint okolta a kudarcaiért, sőt azzal vádolta, hogy figyeli és ellopja az ötleteit. A lányt családja elmegyógyintézetbe vitette, ahol élete fennmaradó hrom évtizedét leélte. Az intézetből előkerült dokumentumok alapján kiderült, hogy Claudel korántsem volt olyan beteg. Az orvosok többször értesítették az édesanyját, illetve a bátyját, hogy hazavihetik, mert nincs szüksége a kezelésre. (Előbbi egyszer sem látogatta meg lányát az intézetben, utóbbi pedig mindössze néhány alkalommal tette tiszteletét.) 78 évesen, 1943-ban egy elmegyógyintézetben érte a halál. Claudel életét kétszer is megfilmesítették 1990-ben Isabella Adjanival és 2013-ban Juliette Binoche-sal a főszerepben. 

Rodin tragikus sorsú szerelme önálló múzeumot kapott

Kapcsolódó

Rodin tragikus sorsú szerelme önálló múzeumot kapott

Rodin múzsája és szerelme, Camille Claudel épen maradt műveinek végre önálló múzeumot szenteltek, amivel elismerték művészetét és tehetségét. A többi szobrot a szobrásznő saját kezűleg tette tönkre.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Vizuál

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt. 
Plusz

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Átadták az eSzínház Fesztivál díjait

Október 20-án ünnepélyes keretek között adták át az ország első online térben rendezett színházi fesztiváljának szakmai és közönségdíjait a Radnóti Színházban, de kihirdették az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai kitüntetéseit is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Peruban is szerették Vörös Eszter Márquez-filmjét

Tovább folytatódik A Nagy Parranda – Történetek Gabriel García Márquezről című film sikersorozata. Vörös Eszter sajátos zenei és személyes nézőpontból készült dokumentumfilmje legutóbb Peruban nyert fődíjat. 
Vizuál Zöldhullám

KÉP-regény: Mindenki vegyen egy nagy levegőt!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a pekingi szürke szmogról készített fotójáról mesélt.
Vizuál magazin

Kávéba öntött művészet

A tavalyi Mizo Art Coffee népszerűségén felbuzdulva a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria ismét festők alkotásaival teszi élvezetesebbé a kávézást, a Mizo Coffee Selection új, limitált kollekciójában 30 festmény kapott helyet.
Vizuál ajánló

Kiállítás nyílt az SZFE-blokád eddig nem látott fotóiból

A Freeszfe Egyesület szervezésében megvalósuló tárlat az egyetemfoglalás 71 napjába enged betekintést, eddig nem látott felvételeken keresztül.
Vizuál ajánló

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt.