Vizuál

Rodin - A töprengő

2017.11.08. 09:25
Ajánlom
A nagy művészek magánélete is feltétlenül rendkívüli kell, hogy legyen? Készülhet-e film egy szobrászról szinte a művei nélkül? Ironikus, hogy az élettel teli, minden részletében valósághű szobrairól híres alkotóról milyen tankönyvszagú mozi készült halálának 100. évfordulójára.

Míg Rodin szobrai szinte megmozdulnak, a róla szóló film statikusságával és élettelen párbeszédeivel teszi próbára a közönség türelmét. A mozi Rodin negyvenéves kora körül kapcsolódik a művész életébe. Nagyjából azzal egy időben, amikor a sikerek is utolérték és találkozott Camille Claudellel.

Eleinte úgy tűnik, hogy a történet gerincét ez a mester és tanítványból szerelmibe fordult viszony jelenti majd,

 azonban ezt a szálat csak egy ideig követjük. Hamarosan elmarad, anélkül, hogy mélyebb bepillantást engedne Rodin lelkivilágába, gondolkodásába. Ahogy alkotói módszereihez sem jutunk közelebb művészi vívódásain, a soha el nem készülő Pokol Kapuján, a szinte játékosan, lopva alkotott Victor Hugo büsztön vagy a tíz évig húzódó és végül éles kritikákat kapó Balzac alapján.

rodin1 kisebb

rodin1 kisebb

A film első felét meghatározó és összetartó Claudel-viszony eltűnése után epizodikusak és véletlenszerűek lesznek az események. Fiatalkori szeretőjével és későbbi feleségével, Rose-zal való viszonyáról is csak pillanatképeket kapunk. Rodin találkozása Cezanne-nal, Monet-val, Zolával és Mirbeau-val épp olyan indokolatlan, mint a felbukkanó epedő asszonyok, majd a hosszan kitartott hármas légyott egy modellel és egy tanítvánnyal. A történet kezdő időpontja is tetszőlegesnek tűnik, akár a végpontja: a Balzac-szobra befejezésével hagyjuk ott a mestert.

A film készítői mintha elfelejtették volna, hogy milyen lehetőségei vannak a médiumnak és nem használták ki a közeg sajátos adottságait. A látvány és a cselekvés helyett filozofálgatás és műelemzés folyik a vásznon. Gyakran azzal a bosszantó megoldással, hogy csupán a szoborról értekező szereplőket látjuk, magát az alkotás, melyről szó van vagy egyáltalán nem, vagy csak hátulról. Rodin és Claudel kezdő kettősénél ez még indokolható azzal, hogy a műalkotások csak ürügyül szolgálnak saját érzéseik burkolt kommunikációjához, a megoldás azonban végigkíséri a filmet.

A párbeszédek többsége a művek szakszerű elemzése, kritikák, levelek citálása. A cselekvést a minimumra szorítva a képen kívül történtek elmeséléséből szerezzük értesüléseinket, mint egy antik drámában. Ha mégis felbukkannak a művek, azok inkább didaktikusnak hatnak, mint a nyitóképsorban a Gondolkodó szobra alatt töprengő Rodin vagy a kép szélén sorakozó három kéz szobra, amikor Camille-t próbálja elérni.

A fenti formai észrevételek mellett, a tartalmi rész más típusú kérdéseket vet fel:

Törvényszerű-e, hogy a nagy művészeknek az életük valamennyi területén rendkívülinek kell lenniük? A remek szobrásznak vajon miért gondoljuk, hogy szükségszerűen izgalmasabb szerelmi élete van, mint mondjuk egy péknek vagy egy cipésznek? Annál is furcsább az a döntés, hogy a művészete helyett a magánéletére koncentrál a film, mert 

maga Rodin vágja Camille-hoz egy vitájuk alkalmával, hogy egyikük számára sincs élet a szobrászaton és a munkán kívül.

A Rodin - az alkotó című film készítői mintha félig-meddig ezt az első állítást szerették volna cáfolni. A szobrász a film jelentős részét elmerült töprengéssel - egy nem kifejezetten filmre kívánkozó tevékenységgel - tölti. A film feltételezi az életrajz és az életmű beható ismeretét, időbeli és térbeli ugrásait jelzés magyarázat nélkül kezeli. Rodin darabos, zord és rendíthetetlenül szobor a műtermében, míg körülötte jönnek-mennek a tanítványok, nők - gyakran meztelenül -, segédek, mecénások, megbízók. 

rodin4 kisebb

rodin4 kisebb

Camille Claudel

Camille Claudel 19 évesen, 1884-ben

Camille Claudel 19 évesen, 1884-ben

neve – és története - a munkáinak szentelt idén megnyílt saját múzeum miatt 2017-ben ismét bekerült a köztudatba. A lány húszévesen találkozott Rodinnel, amikor korábbi mentora kérésére a szobrász átvette néhány tanítványát. Claudel különösen tehetségesnek bizonyult, korai stílusa pedig annyira hasonlított Rodinéhoz, hogy gyakran besegített munkáiban is, többek közt a Pokol Kapujának alakjai közt is megtalálhatóak a művei. A hasonlóság miatt azonban az utókor bele is mosta a munkásságát Rodinébe.

Claudelnek megvolt a saját, merész stílusa. Nőként azonban nem boldogult a művészvilágban, előbb apja majd Rodin támogatására szorult. Utóbbi mindezt titokban, a lány tudta nélkül intézte. A hihetetlenül tehetséges, de érzelmileg labilis Claudel rosszul viselte a szakmai sikertelenséget. Paranoid lett, Rodint okolta a kudarcaiért, sőt azzal vádolta, hogy figyeli és ellopja az ötleteit. A lányt családja elmegyógyintézetbe vitette, ahol élete fennmaradó hrom évtizedét leélte. Az intézetből előkerült dokumentumok alapján kiderült, hogy Claudel korántsem volt olyan beteg. Az orvosok többször értesítették az édesanyját, illetve a bátyját, hogy hazavihetik, mert nincs szüksége a kezelésre. (Előbbi egyszer sem látogatta meg lányát az intézetben, utóbbi pedig mindössze néhány alkalommal tette tiszteletét.) 78 évesen, 1943-ban egy elmegyógyintézetben érte a halál. Claudel életét kétszer is megfilmesítették 1990-ben Isabella Adjanival és 2013-ban Juliette Binoche-sal a főszerepben. 

Rodin tragikus sorsú szerelme önálló múzeumot kapott

Kapcsolódó

Rodin tragikus sorsú szerelme önálló múzeumot kapott

Rodin múzsája és szerelme, Camille Claudel épen maradt műveinek végre önálló múzeumot szenteltek, amivel elismerték művészetét és tehetségét. A többi szobrot a szobrásznő saját kezűleg tette tönkre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Generációk csellista példaképe: 75 éves lenne Jacqueline du Pré

Tragikusan fiatalon hunyt el, de egyetlen évtized alatt beírta nevét a legfontosabb modern előadóművészek közé. Jacqueline du Pré inspiráció sokak számára ma is, egykori hangszerén pedig magyar művész játszik.
Könyv

75 éve verték halálra az Utas és holdvilág szerzőjét

Hetvenöt éve, 1945. január 27-én halt meg Szerb Antal. 1968-ban Balfon emlékművet avattak, amelyen az író szavai olvashatók: „A szabadság nemcsak egy nemzet magánügye, hanem az egész emberiségé is.”
Klasszikus

Bionikus kesztyűben újra képes zongorázni a brazil zongoraművész

Több mint 20 év után ismét képes mindkét kezével zongorázni Joao Carlos Martins brazil zongoraművész, Johann Sebastian Bach zenéjének egyik legnevesebb előadója.
Jazz/World

Ilyen volt Chick Corea fellépése a Grammy-díjátadón (és itt a nyertesek listája)

Grammy-díjat nyert Caroline Shaw és Jennifer Higdon szerzői albuma, de Chick Corea és Esperanza Spalding is. A gála legnagyobb nyertese viszont a 18 éves Billie Eilish.
Könyv

Szabó Magda Abigéljét ajánlja a New York Times

A múlt héten jelent meg az itthon közkedvelt regény angol fordítása, melyet a kiadó Jane Austen és J.K.Rowling műveihez hasonlít.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál galéria

A híres egyfejű, hableány és bajvívók

Kihirdették a 38. Magyar Sajtófotó Pályázat díjazottait; a legjobb munkákból április 16-án nyílik kiállítás a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.
Vizuál Film

Claude Lanzmann monumentális Shoah filmje is látható a holokauszt nemzetközi emléknapján

75 éve, 1945. január 27-én szabadította fel a Vörös Hadsereg az auschwitz-birkenaui koncentrációs tábort. A holokauszt nemzetközi emléknapja alkalmából az Izraeli Kulturális Intézet és az Uránia Nemzeti Filmszínház vetítéssorozataiból ajánlunk.
Vizuál BIDF

„Nincs izgalmasabb, mint ott lenni és látni"

Müller Péter Sziámi, a BIDF zsűritagjaként a valóságéhség és a filmezés összefüggéseiről, a dokumentumfilm fontosságáról beszél, a K polgártárs, a Bukjon minden! és Az underground kórház című filmek kapcsán. 
Vizuál vincent van gogh

Az első önarckép, amely tükrözte Van Gogh elmeállapotát

Vincent Van Gogh munkásságának vezető szakértői igazolták, hogy az oslói Nemzeti Múzeum gyűjteményében található önarcképet valóban a holland mester festette. A különleges alkotás 1889-ben készült, mikor a művész pszichózisa miatt többször is kezelésre szorult.
Vizuál buszmegálló

Kortárs festményekkel találkozhat a buszmegállókban

Az irodalom már meghódította a tömegközlekedést a megállókban olvasható novellákkal és a könyvautomatákkal, most a képzőművészeten a sor!