Vizuál

Rodin - A töprengő

2017.11.08. 09:25
Ajánlom
A nagy művészek magánélete is feltétlenül rendkívüli kell, hogy legyen? Készülhet-e film egy szobrászról szinte a művei nélkül? Ironikus, hogy az élettel teli, minden részletében valósághű szobrairól híres alkotóról milyen tankönyvszagú mozi készült halálának 100. évfordulójára.

Míg Rodin szobrai szinte megmozdulnak, a róla szóló film statikusságával és élettelen párbeszédeivel teszi próbára a közönség türelmét. A mozi Rodin negyvenéves kora körül kapcsolódik a művész életébe. Nagyjából azzal egy időben, amikor a sikerek is utolérték és találkozott Camille Claudellel.

Eleinte úgy tűnik, hogy a történet gerincét ez a mester és tanítványból szerelmibe fordult viszony jelenti majd,

 azonban ezt a szálat csak egy ideig követjük. Hamarosan elmarad, anélkül, hogy mélyebb bepillantást engedne Rodin lelkivilágába, gondolkodásába. Ahogy alkotói módszereihez sem jutunk közelebb művészi vívódásain, a soha el nem készülő Pokol Kapuján, a szinte játékosan, lopva alkotott Victor Hugo büsztön vagy a tíz évig húzódó és végül éles kritikákat kapó Balzac alapján.

rodin1 kisebb

rodin1 kisebb

A film első felét meghatározó és összetartó Claudel-viszony eltűnése után epizodikusak és véletlenszerűek lesznek az események. Fiatalkori szeretőjével és későbbi feleségével, Rose-zal való viszonyáról is csak pillanatképeket kapunk. Rodin találkozása Cezanne-nal, Monet-val, Zolával és Mirbeau-val épp olyan indokolatlan, mint a felbukkanó epedő asszonyok, majd a hosszan kitartott hármas légyott egy modellel és egy tanítvánnyal. A történet kezdő időpontja is tetszőlegesnek tűnik, akár a végpontja: a Balzac-szobra befejezésével hagyjuk ott a mestert.

A film készítői mintha elfelejtették volna, hogy milyen lehetőségei vannak a médiumnak és nem használták ki a közeg sajátos adottságait. A látvány és a cselekvés helyett filozofálgatás és műelemzés folyik a vásznon. Gyakran azzal a bosszantó megoldással, hogy csupán a szoborról értekező szereplőket látjuk, magát az alkotás, melyről szó van vagy egyáltalán nem, vagy csak hátulról. Rodin és Claudel kezdő kettősénél ez még indokolható azzal, hogy a műalkotások csak ürügyül szolgálnak saját érzéseik burkolt kommunikációjához, a megoldás azonban végigkíséri a filmet.

A párbeszédek többsége a művek szakszerű elemzése, kritikák, levelek citálása. A cselekvést a minimumra szorítva a képen kívül történtek elmeséléséből szerezzük értesüléseinket, mint egy antik drámában. Ha mégis felbukkannak a művek, azok inkább didaktikusnak hatnak, mint a nyitóképsorban a Gondolkodó szobra alatt töprengő Rodin vagy a kép szélén sorakozó három kéz szobra, amikor Camille-t próbálja elérni.

A fenti formai észrevételek mellett, a tartalmi rész más típusú kérdéseket vet fel:

Törvényszerű-e, hogy a nagy művészeknek az életük valamennyi területén rendkívülinek kell lenniük? A remek szobrásznak vajon miért gondoljuk, hogy szükségszerűen izgalmasabb szerelmi élete van, mint mondjuk egy péknek vagy egy cipésznek? Annál is furcsább az a döntés, hogy a művészete helyett a magánéletére koncentrál a film, mert 

maga Rodin vágja Camille-hoz egy vitájuk alkalmával, hogy egyikük számára sincs élet a szobrászaton és a munkán kívül.

A Rodin - az alkotó című film készítői mintha félig-meddig ezt az első állítást szerették volna cáfolni. A szobrász a film jelentős részét elmerült töprengéssel - egy nem kifejezetten filmre kívánkozó tevékenységgel - tölti. A film feltételezi az életrajz és az életmű beható ismeretét, időbeli és térbeli ugrásait jelzés magyarázat nélkül kezeli. Rodin darabos, zord és rendíthetetlenül szobor a műtermében, míg körülötte jönnek-mennek a tanítványok, nők - gyakran meztelenül -, segédek, mecénások, megbízók. 

rodin4 kisebb

rodin4 kisebb

Camille Claudel

Camille Claudel 19 évesen, 1884-ben

Camille Claudel 19 évesen, 1884-ben

neve – és története - a munkáinak szentelt idén megnyílt saját múzeum miatt 2017-ben ismét bekerült a köztudatba. A lány húszévesen találkozott Rodinnel, amikor korábbi mentora kérésére a szobrász átvette néhány tanítványát. Claudel különösen tehetségesnek bizonyult, korai stílusa pedig annyira hasonlított Rodinéhoz, hogy gyakran besegített munkáiban is, többek közt a Pokol Kapujának alakjai közt is megtalálhatóak a művei. A hasonlóság miatt azonban az utókor bele is mosta a munkásságát Rodinébe.

Claudelnek megvolt a saját, merész stílusa. Nőként azonban nem boldogult a művészvilágban, előbb apja majd Rodin támogatására szorult. Utóbbi mindezt titokban, a lány tudta nélkül intézte. A hihetetlenül tehetséges, de érzelmileg labilis Claudel rosszul viselte a szakmai sikertelenséget. Paranoid lett, Rodint okolta a kudarcaiért, sőt azzal vádolta, hogy figyeli és ellopja az ötleteit. A lányt családja elmegyógyintézetbe vitette, ahol élete fennmaradó hrom évtizedét leélte. Az intézetből előkerült dokumentumok alapján kiderült, hogy Claudel korántsem volt olyan beteg. Az orvosok többször értesítették az édesanyját, illetve a bátyját, hogy hazavihetik, mert nincs szüksége a kezelésre. (Előbbi egyszer sem látogatta meg lányát az intézetben, utóbbi pedig mindössze néhány alkalommal tette tiszteletét.) 78 évesen, 1943-ban egy elmegyógyintézetben érte a halál. Claudel életét kétszer is megfilmesítették 1990-ben Isabella Adjanival és 2013-ban Juliette Binoche-sal a főszerepben. 

Rodin tragikus sorsú szerelme önálló múzeumot kapott

Kapcsolódó

Rodin tragikus sorsú szerelme önálló múzeumot kapott

Rodin múzsája és szerelme, Camille Claudel épen maradt műveinek végre önálló múzeumot szenteltek, amivel elismerték művészetét és tehetségét. A többi szobrot a szobrásznő saját kezűleg tette tönkre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Izgalmas utazás nézőnek és alkotónak egyaránt – Bűn és bűnhődés premier

Závada Pál a székesfehérvári Vörösmarty színház felkérésére írt új színpadi adaptációt Dosztojevszkij világhírű regényéből, a Bűn és bűnhődésből, amelynek bemutatója október 16-án volt a Kozák András Stúdióban. Hargitai Iván rendezésének köszönhetően a különleges előadás tapintás-közelbe hozza egy „társadalomellenes” tett természetrajzát.
Színház

To be, or not to be - Benedict Cumberbatch Hamletként tér vissza az Urániába

Decemberben újra látható az Uránia történetének egyik legnépszerűbb színházi közvetítése, a londoni Barbican Színház Hamlet előadása, főszerepben Benedict Cumberbatch-al. 
Könyv

Valamirevaló szerző előbb-utóbb szentel regényt a szüleinek

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal George Szirtes Előhívás – Anyám regénye című (ön)életrajzi ténykönyvét mutatja be.
Vizuál

Rekordok dőltek a Virág Judit Galéria árverésén

Kádár Béla Concertina című festménye 110, valamint Schönberger Armand Abszintivók című festménye 85 millió forintos eladási árával életműrekordot döntött a Virág Judit Galéria őszi árverésén.
Klasszikus

„Igazi Angyal volt” – Emlékezések Kurtág Mártára

Fischer Iván és Keller András a Slipped Disc hasábjain búcsúztak a múlt héten elhunyt zongoraművésznőtől, Kurtág György alkotótársától.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Tallinban is bemutatják a magyar komolyzenei #metoo-filmet

Az észak-európai A-kategóriás filmfesztiválon is bemutatják Nagy Zoltán első játékfimjét, a Szép csendbent, amely egy zaklató karmester és áldozatánal története. A film hazai mozikban november 14-től látható.
Vizuál hír

Látványtervezői díj a Valannak

A Valan – Az angyalok völgye című film látványtervezője, Damokos Csaba az Alexandre Trauner Art/Film Fesztiválon a kategória megosztott második díját nyerte el.
Vizuál mti

Rekordok dőltek a Virág Judit Galéria árverésén

Kádár Béla Concertina című festménye 110, valamint Schönberger Armand Abszintivók című festménye 85 millió forintos eladási árával életműrekordot döntött a Virág Judit Galéria őszi árverésén.
Vizuál

Jankovics Marcell és Gyulai Líviusz kapta az 50 éves szolnoki filmfesztivál életműdíját

A rajzfilmrendezőt és a grafikusművészt a látványtervezők munkásságára fókuszáló szolnoki Alexandre Trauner Art/Film Fesztiválon díjazták.
Vizuál

10 éve hunyt el Dargay Attila rajzfilmrendező

Vuk, Szaffi, Pom-Pom, a Nagy ho-ho-ho-horgász - a magyar animáció legismertebb karakterei kötődnek a nevéhez. Dargay Attila tíz éve, 2009. október 20-a óta nincs köztünk.